מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

"כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2023 11:25 am

גם על "ואין מים" וגם על "ונפשנו קצה" יש מונח זקף קטון ולכאורה תמוה כי הוא טעם מפסיק ועל "ואין מים" מובן שיש הפסק כי טענו שאין לחם ואין מים ודבר נוסף שנפשם קצה אבל "בלחם הקלקל" הוא המשך ישיר של "ונפשנו קצה" אז מדוע הטעם מפסיק ואינו מחבר?
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' יוני 25, 2023 10:14 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: "כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 25, 2023 4:40 pm

1. א"א לבוא ד' תיבות בסוף פסוק בלי מפסיק.
2. אם באו מרכא טפחא מרכא ס"פ ג"כ היית מקשה? זקף הוא כמו טפחא.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2023 4:49 pm

1. המפסיק לא צריך להיות דווקא בין "קצה" לבין "בלחם". הרי נפשם קצה בלחם ואם המפסיק היה אחר "נפשנו" ו"קצה בלחם" בטעם מחבר היה נראה לי יותר.
2. עד היום ידעתי שזקף קטון יותר מפסיק מטפחא ואילו היה מרכא טפחא מרכא או מרכא טפחא מונח לא הייתי מקשה כי יש יותר הפסק בין "מים" ל"ונפשנו" לבין "קצה בלחם"
וכ"כ כת"ר בעצמו
במסתרים כתב:
הזקף שעל השעיר מפסיק יותר מן הטפחא שלאחריו, ועפ"ז אומרים הטעמים:
והקריב... השעיר.
אשר עלה עליו הגורל לה'.

אילו היה רביע על השעיר היה משמעו להקריב לה'.

לגבי אתנחתא אין טפחא מפסיק כלל.[
/quote]

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: "כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 25, 2023 6:04 pm

הקלקל תואר הלחם ופשוט שהם מתחברים.

טפחא וזקף בדרגא אחת, ובד"כ יש זקף לפני טפחא ואז הזקף מפסיק יותר כי הוא קודם (כמו בכל טעם שבא פעמיים, ראשון ראשון גובר).

כאן כבר הפסיק הזקף ב"מים" ונשאר "ונפשנו קצה בלחם הקלקל" אומרים הטעמים:
ונפשנו קצה, בלחם הקלקל.

(המפסיק בלחם הוא רק מפני שלפני ס"פ יש תמיד טפחא חוץ מ"ענה בי", ואינו מפסיק בתוכן אלא לענין הטעמים.)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל" (במדבר כא,] ה)

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2023 6:29 pm

יישר כח
בעצם לדברי מר זקף קטון וטפחא מפסיקים בשווה אלא שתמיד אחר זקף בין זקף ובין טפחא מפסיקים פחות מהראשון?
א"כ בזה מיושבת תמיהתי
לא הבנתי מ"ש בתחילה ש"הקלקל" תואר הלחם. פשוט שזה כך. מה שרציתי להציע הוא להפסיק בין "ונפשנו" לבין "קצה".


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים