מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היוקח מגבור מלקוח

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

היוקח מגבור מלקוח

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 19, 2024 9:35 pm

היקח מגבור מלקוח וכו' ישעי' מט כד
ברד"ק בשם אביו מפרשו בפשיטות ולא כתמיה אף שההא בחטף.
וצ"ע שלא הביאו במכלול בין הבאים לאמיתת הדברים
ועוד תמהתי שמה שחשב שם במכלול בין הבאים לאמיתת הדברים הנגלה נגליתי, המן הסלע, הרצחת וגם ירשת, הביא שאביו כתב כן בשם יש מפרשים אבל הוא עצמו פירשם כולם בתמיה.
משמע שאביו נטה שאין יוצא מן הכלל, וצ"ע מהרד"ק בשם אביו בהיוקח מגבור מלקוח.
ועוד צ"ע מספר זכרון של ר' יוסף קמחי מאביו של רד"ק שמשמע שגם הוא ז"ל סבר בהנגלה נגליתי שהוא לאמתת, ושמא חזר בו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היוקח מגבור מלקוח

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 19, 2024 9:42 pm

לא כל כך קשה
אולי לא שסבר שאין יוצאים מן הכלל
אלא שאלו אינם היוצאים אבל "היוקח מגבור מלקוח" הוא כן יוצא מן הכלל

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: היוקח מגבור מלקוח

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 19, 2024 9:50 pm

החידוש הוא שגם בפסוק היוקח מגבור מלקוח פירשו רש"י ושאר מפרשים כתמה.
ומהמכלול משמע שאם יש לפרש כתמה בפשיטות לא פרשינן בדוחק לאמיתת הדברים
שוב התבוננתי שאף רד"ק אם שאינו מפרשו כרש"י, מ"מ הוא מפרשו בלשון שאלה קצת ובפרט שבסיפא דקרא כתיב אם שהיא ודאי לשון שאלה.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: היוקח מגבור מלקוח

הודעהעל ידי במסתרים » ב' פברואר 19, 2024 9:57 pm

מעיין כתב:רד"ק בשם אביו מפרשו בפשיטות ולא כתמיה אף שההא בחטף.

ודאי שאין הה"א לידיעה שלא תבוא בד"כ בפועל עתיד.
וא"כ האות עצמה צריכה פירוש. למה הדיוק דוקא ע"פ נקודתה?

לא עיינתי כלל.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: היוקח מגבור מלקוח

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 19, 2024 10:06 pm

צדקת! טעיתי


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים