מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אפריל 16, 2018 10:25 pm

שופטים ט'
מעשה שחיטת שבעים אחי אבימלך על ידו.
זכיתי להכנס אצל אחד מזקני ת"ח שבדור שליט"א ועסק בלימוד ספר שופטים, ושאל איך מבינים את הענין, הלא ודאי שלא לחינם אירע להם שמתו כך, ועל מה נענשו, ובכלל איך היה אבימלך רע כל כך?
ועיינתי במפרשים ולא מצאתי מי שעמד בענין זה לבאר למה מתו.

שמש
הודעות: 723
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי שמש » ב' אפריל 16, 2018 10:44 pm

הוא לומד תנ"ך כסדר? כי אם כן הוא מן הסתם קרא גם את סיפורם של קין והבל ושאל שם את אותן שאלות ומה שהשיב שם יוכל להשיב גם כאן...

דרומי
הודעות: 3593
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 16, 2018 10:52 pm

על קין והבל יש הרבה בתורת הסוד.

קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אפריל 16, 2018 11:13 pm

שייף נפיק כתב:שופטים ט'
מעשה שחיטת שבעים אחי אבימלך על ידו.
זכיתי להכנס אצל אחד מזקני ת"ח שבדור שליט"א ועסק בלימוד ספר שופטים, ושאל איך מבינים את הענין, הלא ודאי שלא לחינם אירע להם שמתו כך, ועל מה נענשו, ובכלל איך היה אבימלך רע כל כך?
ועיינתי במפרשים ולא מצאתי מי שעמד בענין זה לבאר למה מתו.

איך אבימלך היה רע כל כך אין שאלה. אלו המידות הרעות של האדם! ואגב, הוא לא היה רוצח סתם אלא רוצח עם סיבה להעמיד את שלטונו. כך או כך הוא היה רוצח בלי משפט.
הסיבה שבגינה נהרגו כל גבי גדעון ראה מלבי"ם שופטים פ"ט פסוק כז, שזה לסיבת שגדעון הביא מכשול על ישראל שזנו אחרי ע"ז - האפוד שעשה לזכר הנס.

לייטנר
הודעות: 4365
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אפריל 16, 2018 11:29 pm

השווה לתיאור הריגת שבעים בני אחאב.
(אם כי, כאמור, עצם השאלה לא ברורה לי. כלום הכיר את בני גדעון שיכול לשאול על מה עשה ה' ככה?!)

צופר הנעמתי
הודעות: 1670
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' אפריל 16, 2018 11:36 pm

מלבי"ם שופטים ט כז כתב:ויעש. מן הנזמים עשה אפוד תכשיט לזכר הנס, ואחרי מותו זנו אחריו, ויהי לגדעון ולביו למוקש אחר שנכשלו בסבתו נענש במה שנהרגו בניו

מלבי"ם רלב"ג י ד כתב:ויעש. הי"ז ... וידמה שעשה זה להזכיר זה הנס ואם היה עושה מזה כלי מה בבית האלהים בשילה היה נמשך לכוונת התורה בזה אלא שהוא הציג אותו בעירו בעפרה והיה זה סיבה אל שזנו כל ישראל אחריו ומפני זה השיג לגדעון עונש אל שלא נמשך הממשלה לזרעו.
נערך לאחרונה על ידי צופר הנעמתי ב ב' אפריל 16, 2018 11:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אפריל 16, 2018 11:38 pm

צריך להכיר את בני גדעון? עצם זה שהנביא מספר זאת בלי להזכיר שהם חטאו, צועקת מאליה. זה לא נכתב סתם, וברור שהשאלה חייבת להישאל.
אמנם המלבי"ם מסבירה על אתר, כאמור. ואכן מובן מדבריו שהנביא כן מציין את הסיבה ולא בחינם זה נכתב.

לייטנר
הודעות: 4365
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אפריל 17, 2018 12:23 am

הדבר המירבי שניתן לומר שלדעת המלבי"ם השאלה צריכה להישאל (ובהחלט אפשר לשאול מדוע אם השאלה היתה כל כך צריכה להישאל, מדוע לא ענו על כך רש"י, רד"ק ומפרשים אחרים...).
מדוע מתו בני יהושפט הצדיק ע"י אחיהם יהורם?
(אני מקווה שאותו גדול יגיע בלימודו גם לדברי הימים, ואז ישאל גם שאלה זו, לדוגמא...

קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' אפריל 17, 2018 1:15 am

לא צריך להיות גדול כדי לשאול. צריך להיות קטן כדי לא לשאול.
צריך להיות גדול כדי לענות.
רש"י שדרכו מאוד לקצר בנ"ך, ואף רד"ק, לא תמיד מאריכים בפרשנות סיבתית. אלו שמורות לפרשנים אחרים כמו הרלב"ג שכן מסביר. וכמובן המלבי"ם.
(אגב, לראשונים זה היה פשוט. הרי כתיב בקרא שזה היה לביתו למוקש. ואין מוקש אחר מותו, מלבד הצרה שהיתה לביתו שנהרגו).

לייטנר
הודעות: 4365
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אפריל 17, 2018 7:07 pm

קו ירוק כתב:לא צריך להיות גדול כדי לשאול. צריך להיות קטן כדי לא לשאול.
צריך להיות גדול כדי לענות.
רש"י שדרכו מאוד לקצר בנ"ך, ואף רד"ק, לא תמיד מאריכים בפרשנות סיבתית. אלו שמורות לפרשנים אחרים כמו הרלב"ג שכן מסביר. וכמובן המלבי"ם.
(אגב, לראשונים זה היה פשוט. הרי כתיב בקרא שזה היה לביתו למוקש. ואין מוקש אחר מותו, מלבד הצרה שהיתה לביתו שנהרגו).

אתה מבין שענית לשאלה אחרת, נכון?
דומני שפעם נכתב על כך ספר ...אה, כן, הוא כרוך באותה כריכה שבה קיים ספר שופטים...

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 18, 2018 4:43 pm

לייטנר כתב:השווה לתיאור הריגת שבעים בני אחאב.
(אם כי, כאמור, עצם השאלה לא ברורה לי. כלום הכיר את בני גדעון שיכול לשאול על מה עשה ה' ככה?!)

על בני אחאב אין זו קושיה כי זה היה דבר ה' אשר דיבר ביד עבדו אליהו התשבי למחות את בית אחאב מעל פני האדמה

לייטנר
הודעות: 4365
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אפריל 18, 2018 11:13 pm

וגם שם היה לך/לו לשאול, מה חטאו בני אותו רשע?
וגם אז אגיד לך שאם תמשיך ללמוד תנ"ך כסדר, תגיע לספר שעונה על שאלה זו...

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 19, 2018 8:59 am

בכל מלכי ישראל הראשונים מצינו שהקב"ה אמר למחות את ביתם בגלל חטאתם ואשר החטיאו את ישראל. אצל בית אחאב התיאור הוא יותר מפורט. לא כתוב שם שבניהם חטאו או שאם לא יחטאו יינצלו. אדרבה על יהורם כתוב שחטא ולא כאביו וכאמו. אם כן מובן שכולם נהרגו בחטאות אבותם.
גדעון לעומת זאת היה צדיק ולא נאמרה כל נבואה על השמדת ביתו.
לפיכך אין מקום לשאלה על אחאב ויש מקום לשאלה על גדעון

קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה ההריגה של שבעים אחי אבימלך על ידו

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 19, 2018 9:23 am

ומי שיגיע לספר דברי הימים אכן ישאל מדוע ה' עשה ככה לבני יהושפט הצדיק שנהרגו כולם ע"י יהורם - והיו צדיקים ממנו.
ואכן גם שם עמד המלבי"ם (והמצודות) על הענין, שיהורם ראה בהם איזה מרד כנגדו ולכן הרגם כדין מורדים במלכות, כי המלוכה ניתנה לו ע"י יהושפט בעצמו, וכל ישראל המליכוהו. אלא שנענש בעבור זה, דיש לומר (מלבי"ם לקמן מינה) שהוכיחוהו על שעבד ע"ז, וחשש ממרדם - שהתייעצו על זה עם כמה משרי ישראל. ולכן הכתוב מכנה אותם "הטובים ממך" שמ"מ לא היה לו להרגם ולא להרוג את שרי ישראל.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים