מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 12:14 am

בפרשתן (קדושים) נאמר "איש אמו ואביו תיראו",
והביא רש"י דברי חז"ל וז"ל, 'כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו, ובכבוד, הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים'.
והנה מקור דברי רש"י אלו הם מגמרא קידושין (ל: לא.) ושם אמרי' 'תניא, רבי אומר, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם. וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב'.
ויש להבין מדוע נקט רש"י רק טעם דכיבוד ולא טעם דיראה, ובשלמא אי לא נקט טעם כלל ניחא, והשתא שנקט טעם לכיבוד מדוע השמיט את הטעם של יראה, ובעיקר דהכא מיירי קרא על יראה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 22, 2018 12:54 am

נראה פשוט שלא הוצרך רש"י לדברי הגמ' - "מפני שמלמדו תורה" - כי העובדה שהבן ירא יותר מאביו היא דבר הפשוט וקיים גם באוה"ע להבדיל.

וראה גם לשון הלבוש יו"ד סי' רמ ס"א.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 12:59 am

א. ואם כן מדוע הגמ' נצרכה לטעם זה?
ב. ומדוע רש"י הטעים את הכבוד, והרי גם זה מצוי ודאי אצל אוה"ע.
ג. בלבוש כתב בפירוש את ב' הטעמים, ומדוע אתה מזכירו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 22, 2018 1:01 am

ניתן לומר שהגמ' הזכירה עוד טעם ורש"י לא רצה להאריך בדברים ולכן שם לא נקט שום טעם.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 22, 2018 1:02 am

לגבי שאלה ב' - תשאל כל ילד ברחוב, שלא למד את דברי הגמרא, ותראה מה ישיב לך על השאלה 'ממי הוא יותר מפחד'? ולעומת זאת כשתשאל 'את מי הוא יותר מכבד'? זה יהיה פחות ברור ושקוף ולכן רש"י הוצרך להסביר

למה הגמ' כן הוצרכה לזה? שאלה טובה, אבל רש"י בכלל מקצר ויותר פשטני

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 1:04 am

יאיר כתב:ניתן לומר שהגמ' הזכירה עוד טעם ורש"י לא רצה להאריך בדברים ולכן שם לא נקט שום טעם.

לא זכיתי להבין דבריכם, הגמ' נתנה טעם אחד ליראה וטעם אחד לכבוד ורש"י בפסוק שמדבר על יראה הביא את הטעם של כבוד ולא של יראה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי החושב » א' אפריל 22, 2018 1:29 am

דרומי כתב:למה הגמ' כן הוצרכה לזה? שאלה טובה

באמת מעניין...
למה באמת ילדים יותר מפחדים מאבא מאשר מאמא (בהנחה שזה אכן כך)?
אבא יותר חזק ומכות שלו יותר כואבות משל אמא? מן הסתם לא זה העניין. אולי בגלל שאמא פחות יודעת להציב גבולות? אולי בגלל שאבא קצת יותר עצבני ואגרסיבי?
בקיצור, האם ככה צריך להיות להיות (שמפחים מאבא יותר), או כך המציאות אבל אין הדבר רצוי? אם יש אבא צדיק גמור ובעל מידות טובות, גם ממנו ילדים יפחדו יותר מאמא?
אולי לא. אם כך, הגמרא מובנת. היא לא רוצה להסביר את הפסוקים על סמך המצב הלא רצוי (למרות שזה מצב רגיל). הטעם היחיד שבגלל זה באמת ילד צריך יותר לפחד מאבא, זה בגלל שהוא מלמדו תורה.
נערך לאחרונה על ידי החושב ב א' אפריל 22, 2018 1:31 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 22, 2018 1:30 am

טברייני כתב:
יאיר כתב:ניתן לומר שהגמ' הזכירה עוד טעם ורש"י לא רצה להאריך בדברים ולכן שם לא נקט שום טעם.

לא זכיתי להבין דבריכם, הגמ' נתנה טעם אחד ליראה וטעם אחד לכבוד ורש"י בפסוק שמדבר על יראה הביא את הטעם של כבוד ולא של יראה.

כי רש"י לא הוצרך לתת את הטעם של יראה (כי זה מובן מאליו ולא הוצרך להביא את טעם הגמ') כדברי דרומי לעיל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 22, 2018 1:32 am

החושב כתב:
דרומי כתב:למה הגמ' כן הוצרכה לזה? שאלה טובה

באמת מעניין...
למה באמת ילדים יותר מפחדים מאבא מאשר מאמא (בהנחה שזה אכן כך)?
אבא יותר חזק ומכות שלו יותר כואבות משל אמא? מן הסתם לא זה העניין. אולי בגלל שאמא פחות יודעת להציב גבולות? אולי בגלל שאבא קצת יותר עצבני ואגרסיבי?
בקיצור, האם ככה צריך להיות להיות, או כך המציאות אבל אין הדבר רצוי? אם יש אבא צדיק גמור ובעל מידות טובות, גם ממנו ילדים יפחדו יותר מאמא?
אולי לא. אם כך, הגמרא מובנת. היא לא רוצה להסביר את הפסוקים על סמך המצב הלא רצוי (למרות שזה מצב רגיל). הטעם היחיד שבגלל זה באמת ילד צריך יותר לפחד מאבא, זה בגלל שהוא מלמדו תורה.

הגר"א מבאר שהתורה שבכתב משולה לאב (שכותבת יותר בחדות "מות יומת" וכדומה)

ואילו התורה שבע"פ משולה לאם שדיבורה יותר ברכות.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי החושב » א' אפריל 22, 2018 1:40 am

יאיר כתב:הגר"א מבאר שהתורה שבכתב משולה לאב (שכותבת יותר בחדות "מות יומת" וכדומה)

ואילו התורה שבע"פ משולה לאם שדיבורה יותר ברכות.

תוכל לציין מקור?
עצם זה שהגר"א אומר שתורה שבכתב זה אב, ושבעל פה זה אם - מובא בהרבה ספרים. אבל איפה כתוב שהטעם כמו שכתבת?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אפריל 22, 2018 1:44 am

החושב כתב:
דרומי כתב:למה הגמ' כן הוצרכה לזה? שאלה טובה

באמת מעניין...
למה באמת ילדים יותר מפחדים מאבא מאשר מאמא (בהנחה שזה אכן כך)?
אבא יותר חזק ומכות שלו יותר כואבות משל אמא? מן הסתם לא זה העניין. אולי בגלל שאמא פחות יודעת להציב גבולות? אולי בגלל שאבא קצת יותר עצבני ואגרסיבי?

אינני מבין כלל את השאלה. טבע העולם הוא שאופיו ותהלוכותיו של האיש שונים משל האשה, ובאופן טבעי מעוררים יותר מורא, ואין דבר זה צריך הסבר.
ובאופן כללי אכן נראים דברי דרומי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 22, 2018 2:05 am

החושב כתב:
יאיר כתב:הגר"א מבאר שהתורה שבכתב משולה לאב (שכותבת יותר בחדות "מות יומת" וכדומה)

ואילו התורה שבע"פ משולה לאם שדיבורה יותר ברכות.

תוכל לציין מקור?
עצם זה שהגר"א אומר שתורה שבכתב זה אב, ושבעל פה זה אם - מובא בהרבה ספרים. אבל איפה כתוב שהטעם כמו שכתבת?

עיין כאן www.otzar.org/wotzar/book.aspx?174430&pageid=P0030
ובעמוד הבא ב'חמדה גנוזה' ו'ליקוטי הגר"א' (וזכורני שבמהדורה אחרת יש ביתר ביאור והרחבה כמ"ש)

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי החושב » א' אפריל 22, 2018 9:55 am

יאיר כתב:
החושב כתב:
יאיר כתב:הגר"א מבאר שהתורה שבכתב משולה לאב (שכותבת יותר בחדות "מות יומת" וכדומה)

ואילו התורה שבע"פ משולה לאם שדיבורה יותר ברכות.

תוכל לציין מקור?
עצם זה שהגר"א אומר שתורה שבכתב זה אב, ושבעל פה זה אם - מובא בהרבה ספרים. אבל איפה כתוב שהטעם כמו שכתבת?

עיין כאן http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0030
ובעמוד הבא ב'חמדה גנוזה' ו'ליקוטי הגר"א' (וזכורני שבמהדורה אחרת יש ביתר ביאור והרחבה כמ"ש)

תודה. הסתכלתי אבל אני רואה שם משהו אחר. ההבדל בין אב לאם אינו באשר זה יותר קשה וזו יותר רכה, אלא שאב מורה בכללות, ואם מורה בפרט ובאופן מעשי יותר.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 22, 2018 10:20 am

ציינתי לעיל ללשון הלבוש שמעתיק את דברי הגמרא "מפני שמלמדו תורה" ומוסיף עוד מלה אחת - "ומייסרו". וכנראה לא הונח לו בדברי הגמרא כמו שהם, או שבעצם הוסיף ביאור. בכל מקרה זה לא כזה פשוט

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 22, 2018 10:35 am

טברייני כתב:בפרשתן (קדושים) נאמר "איש אמו ואביו תיראו",
והביא רש"י דברי חז"ל וז"ל, 'כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו, ובכבוד, הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים'.
והנה מקור דברי רש"י אלו הם מגמרא קידושין (ל: לא.) ושם אמרי' 'תניא, רבי אומר, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם. וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב'.
ויש להבין מדוע נקט רש"י רק טעם דכיבוד ולא טעם דיראה, ובשלמא אי לא נקט טעם כלל ניחא, והשתא שנקט טעם לכיבוד מדוע השמיט את הטעם של יראה, ובעיקר דהכא מיירי קרא על יראה.

עיין נימוקי רש״י (הירשזון) שבכת״י איתא טעם דיראה. וע״ע בספר עיונים ברש״י (גולד).

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 10:10 pm

שמואל דוד כתב:
טברייני כתב:בפרשתן (קדושים) נאמר "איש אמו ואביו תיראו",
והביא רש"י דברי חז"ל וז"ל, 'כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו, ובכבוד, הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים'.
והנה מקור דברי רש"י אלו הם מגמרא קידושין (ל: לא.) ושם אמרי' 'תניא, רבי אומר, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם. וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב'.
ויש להבין מדוע נקט רש"י רק טעם דכיבוד ולא טעם דיראה, ובשלמא אי לא נקט טעם כלל ניחא, והשתא שנקט טעם לכיבוד מדוע השמיט את הטעם של יראה, ובעיקר דהכא מיירי קרא על יראה.

עיין נימוקי רש״י (הירשזון) שבכת״י איתא טעם דיראה. וע״ע בספר עיונים ברש״י (גולד).


ועינינו תחזינה?!

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 22, 2018 10:37 pm

טברייני כתב:
שמואל דוד כתב:
טברייני כתב:בפרשתן (קדושים) נאמר "איש אמו ואביו תיראו",
והביא רש"י דברי חז"ל וז"ל, 'כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו, ובכבוד, הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים'.
והנה מקור דברי רש"י אלו הם מגמרא קידושין (ל: לא.) ושם אמרי' 'תניא, רבי אומר, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם. וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב'.
ויש להבין מדוע נקט רש"י רק טעם דכיבוד ולא טעם דיראה, ובשלמא אי לא נקט טעם כלל ניחא, והשתא שנקט טעם לכיבוד מדוע השמיט את הטעם של יראה, ובעיקר דהכא מיירי קרא על יראה.

עיין נימוקי רש״י (הירשזון) שבכת״י איתא טעם דיראה. וע״ע בספר עיונים ברש״י (גולד).


ועינינו תחזינה?!


AC7E1FE8-62F0-4707-91B6-E93BE7C55FD0.jpeg
AC7E1FE8-62F0-4707-91B6-E93BE7C55FD0.jpeg (319.07 KiB) נצפה 3862 פעמים

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 10:42 pm

ר' שמואל דוד הושעתני! יישר כחכם!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מדוע רש"י השמיט הטעם להקדמת אם לאב ביראה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 22, 2018 11:50 pm

החושב כתב:
יאיר כתב:
החושב כתב:תוכל לציין מקור?
עצם זה שהגר"א אומר שתורה שבכתב זה אב, ושבעל פה זה אם - מובא בהרבה ספרים. אבל איפה כתוב שהטעם כמו שכתבת?

עיין כאן http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0030
ובעמוד הבא ב'חמדה גנוזה' ו'ליקוטי הגר"א' (וזכורני שבמהדורה אחרת יש ביתר ביאור והרחבה כמ"ש)

תודה. הסתכלתי אבל אני רואה שם משהו אחר. ההבדל בין אב לאם אינו באשר זה יותר קשה וזו יותר רכה, אלא שאב מורה בכללות, ואם מורה בפרט ובאופן מעשי יותר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים