מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 24, 2018 6:01 pm

א. אם הם טובים למה צריך בקשה מיוחדת להיטיב להם?
ב. למה לטובים בל' פתוחה שהוא ל' יידוע ולישרים בל' חרוקה שהוא ל' סתם?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 25, 2018 12:02 am

א.
אולי אינו בקשה אלא שם דבר שמיטיב ה' לטובים, וכן סיפא דקרא 'והמטים עקלקלותם יוליכם ה' את פועלי האוון שלום על ישראל'
ב.
דעת מקרא כ' ''ולטובים בידוע מקביל אל ולישרים בלא ידוע והיא מדרך התקבולת במקרא''
ואולי, טובים בידוע כי הוא דבר גלוי, ולישרים בלא ידוע כי זה לא גליא אלא לליבא. ודוק.
ועיין במצודות, ודברי מהרי"א למהר"י אסאד.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 25, 2018 1:46 pm

תודה רבה
הראב"ע פירש באופן אחד שזו אינה בקשה אלא נבואה וזה מתאים לתירוץ של מר בא
לגבי המצודות לא מצאתי שמדבר על פסוק זה

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 25, 2018 4:52 pm

מצאתי שהמצודות כן מדבר אולם איני זוכר שמדבריו היה קשר למה ששאלתי
בספרי החיד"א (חומת אנך ויוסף תהילות) מצאתי שלפי פירושיו מיושבות לפחות חלק משאלותיי ונדמה לי שגם בפירושי האלשיך והמלבי"ם יש תשובות


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים