א. חיים כתב: כעת יש לדון באופן מפורט יותר, עד כמה הנוסח שמצוי בספרי התנ"ך הוא אכן קרוב למה שיצא מתחת ידו של רש"י ז"ל? באשר למק"ג הרגילים, התשובה ברורה, והיא שאין יותר מידי מה לסמוך עליהם. זה כולל גם הוצאות כמו המאור והמאיר לישראל וכדומה, שמלכתחילה עיסוקם בהקלדה מחדש (עם לא מעט שגיאות חדשות) ותו לא. באשר להוצאות מחודשות, אכתוב את דעתי - תורת חיים לחומש, הנוסח נכתב לפי מהדורת שאוועל שיצאה לפני עשרות רבות בשנים, ואין לה שום ערך. תורת חיים לכתובים (משלי תהלים ומגילות) - הייתי מעיין בהם בכובד ראש, אם כי את הערך האמיתי אין ביכולתי לקבוע.
ארטסקרול - אין שום ערך, כמנהג החרדים דרכם רק להוסיף ולא למחוק, יש לשער שתמצא אצלם שהביאו השמטות החסרות בדפוסים הרגילים, אבל לאידך אל תצפה מהם שימחקו את מה שרש"י לא באמת כתב. הכתר - מהדורה לגמרי לא מושלמת, יש בה טעויות ניכרות. אבל ללא ספק - הטובה ביותר שישנה כעת. בשנים האחרונות יצא רש"י למשלי של הוצאת מאגנס, זהו הספר הראשון של רש"י לתנ"ך הי"ל 'מיט הענט און מיט פיס', מעניין להשוות את המובא שם עם שאר ההוצאות ומזה נדע מהו הערך המדויק של כל אחת מהן. והעיקר, שנזכה לידע את דברי רש"י הקדושים כהלכתם.
נוסח המקרא, התרגום והמפרשים הוגה בדייקנות על פי המסורה ועל פי דפוסים ישנים מדוייקים.
פירוש רש"י, על פי דפוס ראשון... ועם תיקונים והוספת קטעים [בסוגריים] משלשה כתבי יד מדוייקים, וקטעים נוספים [בסוגריים, באותיות מוקטנות] מדפוס לובלין ודפוס ורשא.
מעט דבש כתב:מה עשו ארטסקרול ברש"י הבא?
viewtopic.php?p=593325#p593325
לשוא - (השני לשון שקר כתרגומו כמא דתימר) אי זהו שבועת שוא נשבע לשנות את הידוע על עמוד של אבן שהוא של זהב (הראשון לשון מגן כתרגומו זה הנשבע לחנם ולהבל על של עץ עץ אבן אבן):
מעט דבש כתב:דוגמא זו מעידה על צורת העבודה של ארטסקרול - מצד אחד לא מחקו את הנוסח המצוי (כמו שעשו במקרה דנן מהדורת הכתר; וארטסקרול גם לא יכלו למחוק משום שיש על קטע זה שפתי חכמים), מצד שני, שמו את כולו בסוף בסוגריים בתור 'נוסח אחר', ואת הנוסח המקורי שמו בתחלה ברצף (ולא כמו 'עוז והדר' שנמשכו אחר הדפוסים המצויים).
זאב ערבות כתב:כללי אונקלוס ברש"י
מעט דבש כתב:לפי המבואר בקובץ 'דע את אבותיך', התוספות ברש"י (לא נוסח רש"י עצמו) מקורן בחומש דפוס הענאו שע"א - שע"ד, וכותב התוספות הוא רבי חיים פייבל בן רבי דוד זכריה, חתן השל"ה (מחבר פירוש יונתן).
וכן כתבו בקטלוג הספריה הלאומית בפרטים על החומש הנ"ל:"בפירוש רש"י הוכנסו הוספות "מרש"י ישן" וכן קצת ליקוטים ממפרשי רש"י: ר' אליהו מזרחי (רא"ם), מהר"ל ומהרש"ל, ובמיוחד גירסאות מפירוש רא"ם".
האם יש עותק סרוק של הספר?
צילום משער הספר:
https://winners-auctions.com/content/%D ... 7%97%D7%93
הרב ישראל רוזנשטרוך ממכון 'עוז והדר' העיר שיתכן מאוד שמהדורת הנאו זו היא מהדורת הבסיס לפירוש רש"י הנדפס ברוב החומשים עד ימינו, ואכמ"ל.
מעט דבש כתב:לפי המבואר בקובץ 'דע את אבותיך', התוספות ברש"י (לא נוסח רש"י עצמו) מקורן בחומש דפוס הענאו שע"א - שע"ד, וכותב התוספות הוא רבי חיים פייבל בן רבי דוד זכריה, חתן השל"ה (מחבר פירוש יונתן).
וכן כתבו בקטלוג הספריה הלאומית בפרטים על החומש הנ"ל:"בפירוש רש"י הוכנסו הוספות "מרש"י ישן" וכן קצת ליקוטים ממפרשי רש"י: ר' אליהו מזרחי (רא"ם), מהר"ל ומהרש"ל, ובמיוחד גירסאות מפירוש רא"ם".
האם יש עותק סרוק של הספר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים