מעלה ויתרון - או פגם וחיסרון ? יוֹכֶ֤בֶד דֹּֽדָתוֹ֙.
ועל רוטשילד בפרשה בתגובה 2.
א.
שמות פרק ו'. וארא.
(כ) וַיִּקַּ֨ח עַמְרָ֜ם אֶת־יוֹכֶ֤בֶד דֹּֽדָתוֹ֙ ל֣וֹ לְאִשָּׁ֔ה וַתֵּ֣לֶד ל֔וֹ אֶֽת־אַהֲרֹ֖ן וְאֶת־מֹשֶׁ֑ה ..
..האם מותר לישא דודה ? – לכאורה יש כאן איסור דאורייתא.
שנאמר… ויקרא כ יט– וְעֶרְוַת אֲחוֹת אִמְּךָ וַאֲחוֹת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה כִּי אֶת שְׁאֵרוֹ הֶעֱרָה עֲוֹנָם יִשָּׂאוּ:
יותר מכך גם אם עדיין לא חל האיסור - מדוע לידתם של האבות ומושיעם של עם ישראל נוצרה ע"י דבר שנאסר אח"כ בתורה .
(גם אם נניח שרק האבות -ולא עמרם - קיבלו על עצמם את התורה לפני הר סיני . מדוע משה רבינו צריך להיוולד מזה שעמרם נושא את דודה שלו ? לכאורה יש פה בעייה,
ב.
ובעניין זה של נישואי עמרם ליוכבד קיימות שתי גישות :
1. אמנם בגוף הדבר יש חיסרון, אך בשל סיבות אחרות נגלות ונסתרות -
ה' סיבב הדברים לתוצאה זו. דעת זקנים. [ ולא רק כאן - ראה בסוף].
2. מוטב שכך - ויש בכך מעלה. החזקוני.
להלן מה שהבאנו בעבר מהדעת זקנים - ..יוכבד דודתו. והרי דודתו אסורה ?
1. לא נכתב על כך כרת במפורש בתורה. כדברי הפייטן באזהרות ,"חוקה אחות אב על כל נעלם תכסך בושה ונכרת לעולם"
2. ואילו בחזקוני כתב שהדבר מכוון ומעולה -
"ויקח עמרם את יוכבד דדתו – מה שהסכים הקב״ה שיצא אדם גדול כמשה מלקוחים שעתיד להזהיר עליהם. לפי שאין מעמידים פרנס על הצבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו בצוארו פן יתגאה על הצבור, כמו שמצינו בדוד.
יוצא שלחזקוני יש בדבר יתרון למתעתד למלוך ולהנהיג.
ג.
וגם במאירי שם בגמרא פירש כך:
..אין ראוי להעמיד פרנס על הציבור אלא מי שנודע במידותיו, עניו ושפל רוח וסבלן, מפני שהוא צריך להתנהג עם הבריות בדרכים משתנים לכמה גוונים, זה בכה וזה בכה, ולהתאהב עם כל אחד מהם כפי מידותיו.
. .ואם הם במקום שאין מוצאים כך, ועל כל פנים צריכים למנות אבירי לב ועזי מצח, יזהרו שלא למנות אנשים תקיפים כל כך בכל עניין שיהו סבורים על אותו מינוי שיהא מוחזק בידם לעולם, ושהם הראויים לכך יותר על שכניהם מחמת תוקפם…
דרך צחות ודרך הפלגה אמרו: אין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לאחריו, כלומר אף על פי שהוא הגון בעצמו, שאם תזוח דעתו ויתגאה על הצבור שלא לשם שמים, אומרים לו: חזור לדון את עצמך והבט אל אחריך.
ד.
לדעה שיש בכך חיסרון ההסברים שונים ולנציב בעמק דבר שמות זה משהו בכיוון הסוד:
..לו לאשה. ותלד לו. לו מיותר ללמד שאע״ג שהיו נזהרים בכה״ת עד שלא ניתנה. אבל ראה שהיא מיוחדת אך לו לאשה ורק לו ילדה בנים הללו:.. מכאן למדו חז״ל בב״ב דק״ט לעולם ידבק אדם בטובים. ותלו הבדל בין בני משה לבני אהרן משום משפחות הנשים. והיינו דיוק המקרא לו לאשה כראוי לו. ..
היינו- שעמרם ידע שיש פה איזה סוד בזיווג הזה. "מיוחדת לו" ולא פירש מהות הסוד .
וכך גם האלשיך והרקנאטי -"ויקח עמרם את יוכבד דודתו וגו'. הנך רואה כי משה רבינו ע"ה היה שביעי לאבות וכבר רמזתי בסוד חנוך כי השביעי חשוב ואל תתמה מלידת משה שהיתה בענין זה כשתבין מה שכתבתי במלכות בית דוד":
ה.
דבר נוסף עליה עומדת הגמרא והמפרשים היא על היחס השונה לשאול ולדוד !
הגמרא ביומא דף כב עמוד ב אומרת :
אמר רב יהודה אמר שמואל: מפני מה לא נמשכה מלכות בית שאול - מפני שלא היה בו שום דופי. דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו,
שאם תזוח דעתו עליו - אומרין לו: חזור לאחוריך.
המשמעות שעל אף שלדוד המלך לא היה ייחוס משפחתי - שהרי היה נין לרות המואביה שהתגיירה - התארכה מלכותו,
ואילו שאול שלא היה דופי בייחוסו המשפחתי התקצרה מלכותו וזאת משום ש 'אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קֻפָּה שֶׁל שְׁרָצִים תְּלוּיָה לוֹ מֵאֲחוֹרָיו' אבל מלכות שאול לא נמשכה - כי לא היה בו דופי!
העולה מכך - הקופה מהווה מחסום ליהירות אפשרית מצד המלך דוד שכבודו הולך וגדל, ומצד שני היא מהווה
יסוד וסיבה למלכותו. ןלא כך אצל שאול-
לשאול המלך לא היה את מחסום 'קופת השרצים' ולכן התקצרה מלכותו כדי שלא יגיע לידי יהירות ויגבה לבבו
על שאר שבטי ישראל.
ו. לא רק דוד !
אבל בגמרא שם -
"אמר רב הונא: כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה: שאול באחת ועלתה לו,
דוד בשתים ולא עלתה לו..שאול באחת מאי היא? מעשה דאגג.
דוד בשתים מאי נינהו? דאוריה ודהסתה "[שמנה ישראל].
והדבר טעון הסבר -שהרי שאול המלך גם הוא עצמו נכשל בעבירה וע"כ נענש במיתה ובאובדן מלכותו.
ואילו דוד חטא בכמה חטאים ולא נענש כעונשו של שאול?
והגמרא מסבירה: משום ששאול חטא כלפי מלכותו וכלפי ה' כמלך, חטאים שאין עליהם תשובה, ואילו דוד המלך עשה תשובה מחטאים שכל אדם עלול להיכשל בהם ולא מצד היותו מלך.
ובלשון העיקרים שפירש כך (ספר העיקרים ד, כו):
"שאול חטא באומנות המלכיי (=תפקיד המלוכה) , וראוי שיאבד האומנות ההיא. אבל דוד לא חטא באומנות המלכיי, שחטאו היה חטא אחר, ולכן ניתן למחילה".
**
המפרשים כאן דנו בעמרם [משה] ודוד .
אולם כבר האריכו רבותינו ע"פ דרש וסוד להסביר את השתלשלות הדורות [משיח] בדרך זו גם במקרים נוספים:
אברהם ושרה ..אחותי בת אבי..\ לוט ובתו [רות] \ יעקב נשא שתי אחיות \ יהודה ותמר...
והן רזין טמירין עילאין.
-----------------------