עמוד 3 מתוך 20

פרשת ויגש. '-עיניכם רואות - בכבודי' מה הראייה מזה.

פורסם: א' ינואר 05, 2020 1:08 am
על ידי שייף נפיק
בפשטות כוונת יוסף היתה להראות להם שהוא יוסף אחיהם, ומה ראיה מכבודו לזה. זה יותר ראיה להיפך?

האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

פורסם: ה' ינואר 09, 2020 7:45 am
על ידי סליחות
האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?
עי' ביד החזקה הלכות מגילה פ"ג הי"ג (מבואר שם שצריך לכפול תחילת כל פרק, ואילו קיח אינו מוזכר כתחילת פרק).
בכתר אר"צ לכאורה הם נפרדים. אך השאלה אם יש מסורות בהם שני פרקים אלה היו מחוברים, ואז אפשר לשייך את דעתו של הרמב"ם למסורה כזאת.

יום אצל ראב"ע

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 10:04 am
על ידי אלי בנאי
שלום לכולם
בכותרת כתוב: מקרא ותרגום - ומפרשיהם.
שאלה על עניין פרשנות ועיקר הנושא, ברח מקומו ממני.
באחד המקומות בתורה, מפרש ראב"ע על המונח 'יום'
שאין הכוונה ליום שהוא יום ולא לילה, אלא יום שהוא סימן זמן.
נדמה לי שהוא מסביר על יציאת מצרים, למשל: 'יום צאתך', שהרי לא
היה ביום אלא בלילה ואם הכתוב אומר 'יום' הכוונה לפרק הזמן, לתקופה, לאירוע.
מאחר ואני קורא ראב"ע עם פירוש 'תורת חיים'
אפשר שבא ההסבר באותיות הקטנות שמחדדות את ראב"ע.
במסכת ברכות יש דיון רב משתתפים על הקריאה ביום או אפשר לגלוש גם
קצת ללילה, (בגדול). ואז נזכרתי בפרשנותו של ראב"ע על המונח 'יום'.
חפרתי בשו"ת ולא מצאתי, אך אני בטוח שראיתי שמדבר על יום יציאת מצרים
והרי היה בלילה. ואפשר שבא במקום אחר, אך בטוח שיש.
בברכה ובתודה.
במידה ודברי אינם ברורים - אפשר להתקשר אלי:
אלי 054-4978989
שבת שלום

Re: יום אצל ראב"ע

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 11:10 am
על ידי דרומי
כנראה אתה מתכוון לדברי הראב"ע עה"פ 'לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת' שבתחילת פרשת ויקהל.

ואגב, יעויין גם בקובץ המצורף (ע"פ רש"י בתחילת פ' מצורע)

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 10:12 pm
על ידי יאיר אתמר
במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

פורסם: ו' מרץ 13, 2020 3:38 pm
על ידי סליחות
יאיר אתמר כתב:במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

יישר כוח!

שאלה בפרשת בהעלותך

פורסם: א' יוני 07, 2020 1:46 pm
על ידי אריה הכהן
כתוב בפרשה שהיו אנשים טמאים שלא יכלו לעשות הפסח, וניתן פסח שני. ונחלקו חז"ל מי היו האנשים הללו. ויל"ע בין אם הם היו נושאי ארונו של יוסף או מישאל ואליצפו, הרי היה להם מספיק זמן ליטהר, מפני שעם ישראל חנו שם כבר קרוב לשנה ובחניה יכלו לשים את ארון יוסף במקום הראוי לו ולא היו צריכים לגעת בו. ומישאל ואליצפן נטמאו ב-א' בניסן יום מיתת נדב ואביהוא, ועד פסח יכלו כבר ליטהר?

היכן נקברו נדב ואביהוא

פורסם: א' יוני 07, 2020 1:47 pm
על ידי אריה הכהן
האם במדבר, או שנשאו את ארונם לארץ ישראל?

Re: שאלה בפרשת בהעלותך

פורסם: א' יוני 07, 2020 2:00 pm
על ידי .השוחט
בשאלה זו קדמך התנא רבי יצחק בסוכה כה עמוד ב'.

Re: היכן נקברו נדב ואביהוא

פורסם: א' יוני 07, 2020 2:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
שאו את אחיכם מאת פני הקדש אל מחוץ למחנה.
ועי' רמב"ן ובתרגום הנקרא יונתן.

Re: שאלה בפרשת בהעלותך

פורסם: א' יוני 07, 2020 2:28 pm
על ידי אריה הכהן
ברוך השם שכיוונתי. יש"כ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יוני 09, 2020 8:19 pm
על ידי שמואל דוד
פרשת בהעלתך פרק ט פסוק י

רש״י - פסח שני מצה וחמץ עמו בבית, ואין שם יום טוב, ואין איסור חמץ אלא עמו באכילתו.

יש לעיין מדוע הפסיק בין מצה וחמץ בבית לאין איסור חמץ כו׳ עם הא דאין שם יום טוב וצ״ב.

היה ראוי לשלוח נשים לרגל

פורסם: ו' יוני 12, 2020 2:01 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
כלי יקר ריש שלח.
"שלח לך אנשים. לפי שאמרו ישראל (דברים א כב) נשלחה לפנינו אנשים ויחפרו לנו את הארץ. לנו היינו להנאתינו ולטובתינו, ואמר הקב"ה למשה שלח לך, ולא להם כי לך דווקא ד"א לכך פרט אנשים, לפי שארז"ל (ילקו"ש פנחס תשעג כז) האנשים היו שונאים את הארץ ואמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה (במדבר יד ד) והנשים היו מחבבות הארץ ואמרו תנה לנו אחזה (שם כז ד) וע"כ אמר הקב"ה לפי דעתי שאני רואה בעתיד היה יותר טוב לשלוח נשים המחבבות את הארץ כי לא יספרו בגנותה, אבל לך לדעתך שאתה סבור שכשרים המה ואתה סבור שהארץ חביבה עליהם. תשלח אנשים וזהו שלח לך לדעתך אנשים, אבל לדעתי היה יותר טוב לשלוח נשים כאמור."
ולכאורה אין שררה בנשים?

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

פורסם: ו' יוני 12, 2020 2:03 am
על ידי שייף נפיק
מה השררה בזה?
שררה היא מינוי על ציבור, כמו למשל ''התשתרר עלינו''. כאן זה אך שליחות בעלמא.

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

פורסם: ו' יוני 12, 2020 2:08 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
זה מעלה מסויימת שסומכים על דיבורם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ו' יוני 12, 2020 10:47 am
על ידי יוֹסֵפֶר
למה נסמכה פרשת המרגלים לפרשת מרים לפי שלקתה על עסקי דבה שדברה באחיה ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר (רש"י תחילת שלח, מהתנחומא)

אפשר להעיר פרט מעניין, על מה שכלב ראה וכן לקח מוסר, שענין מרים היה יותר קרוב אליו שהרי היא היתה אשתו כאמור בסוטה יא:-יב.

כמובן שאין זה מפחית מעצם התביעה מכל הרואים שיקחו מוסר.

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

פורסם: ו' יוני 12, 2020 11:00 am
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זה מעלה מסויימת שסומכים על דיבורם.

לא כל מעלה היא שררה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ש' יוני 13, 2020 12:03 am
על ידי שמואל דוד
בהעלתך פרק יב פסוק יג

רש״י ד״ה רפא נא לה - מפני מה לא האריך משה בתפלה, שלא יהיו ישראל אומרים אחותו עומדת בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה.

לא הבנתי, מה עליו לעשות אם לא להתפלל??

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ש' יוני 13, 2020 10:32 pm
על ידי עושה חדשות
שמואל דוד כתב:בהעלתך פרק יב פסוק יג

רש״י ד״ה רפא נא לה - מפני מה לא האריך משה בתפלה, שלא יהיו ישראל אומרים אחותו עומדת בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה.

לא הבנתי, מה עליו לעשות אם לא להתפלל??


viewtopic.php?f=17&t=27666&p=283571&hilit#p283571

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יוני 14, 2020 5:20 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח!

מסיימים בטובה?

פורסם: א' יוני 28, 2020 10:38 pm
על ידי יענקלה הכונס
סיום הפרשה היא ויהיו המתים במגפה וגו', והרי הוא דבר שאינו טוב, וא"כ כיצד מסיימים בו?
אגב: האם ישנו ספר שמבאר את כל סיומי הפרשיות שאינם מסתיימים בטוב?

Re: מסיימים בטובה?

פורסם: א' יוני 28, 2020 10:42 pm
על ידי נוטר הכרמים

אודיק - מציץ ומשגיח

פורסם: ב' יוני 29, 2020 11:54 pm
על ידי לענין
רש"י מסכת בבא מציעא דף סז עמוד א
הוה יתיבנא קמיה דרב נחמן... ואודיק - השגיח בי, וראה שהיה בדעתי להשיב על דבריו.

רש"י מסכת חולין דף צה עמוד ב

אודיק בבזעא דדשא - הציץ דרך סדק שבדלת.

והוא על מאמר הכתוב 'משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים'.
רבא ישב לפני רב נחמן, באופן הגלוי, ולכן פירש רש"י משגיח.
אבל ההיא דחולין שהיה דרך בזעא דדשא פירש את אותה התבה, בתואר מציץ.

המסר המרכזי ממעשה פסל מיכה

פורסם: ו' יולי 03, 2020 12:00 am
על ידי תלמיד-חכמים
מהו המסר המרכזי שלומדים ממעשה פסל מיכה שבספר שופטים? כלומר, מה המסר שיוצא מכלל המעשה, לא מפרטיו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 07, 2020 1:06 am
על ידי דבי אליהו
חז"ל והמפרשים טורחים ליישב סתירות לכאורה בין סיפור מעשי המדבר כפי שהם בספר דברים וכפי שהם בספרים שקדמו לו. אבל לא ראיתי מי שטרח לבאר חסרונות בספר דברים. והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 07, 2020 1:55 am
על ידי מה שנכון נכון
דבי אליהו כתב: והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

רמב"ן למשל (בהקד' לדברים).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 07, 2020 8:15 am
על ידי דבי אליהו
מה שנכון נכון כתב:
דבי אליהו כתב: והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

רמב"ן למשל (בהקד' לדברים).

חן חן למר.

הרמב"ן מסביר מדוע אין בספר דברים מצוות כהנים אבל אינו עוסק בסיפור מעשי המדבר. מצאנו בספר דברים, בנאומו של משה, את יציאת מצרים, ובקיעת הים, ומתן תורה - לוחות ראשונים ושניים, וסיפור המרגלים, ומינוי הדיינים, ומעשה בלעם, ודתן ואבירם, וחטא העגל, ואכילת המן, ותלונות בני ישראל. אין כמעט דבר שקרה במדבר שאינו מופיע בספר דברים. והנה מעשה המשכן וכליו, מצד מעשה שהיה, לא מצד המצוות התלויות בו, לא עלו על לב משה ולא נזכרו? והמילה משכן לא עלתה על שפתיו אפילו דרך אגב? והרי כל נאומו של משה עוסק ביחסים שבין עם ישראל והקב"ה, כיצד לא תיזכר שכינתו בתוך בני ישראל? דבר תימה עצום ואין בדברי הרמב"ן יישוב לכל אלה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יולי 12, 2020 8:33 pm
על ידי שמואל דוד
אֵ֣לֶּה הַֽחֻקִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה יְהוָה֙ אֶת־מֹשֶׁ֔ה בֵּ֥ין אִ֖ישׁ לְאִשְׁתּ֑וֹ בֵּֽין־אָ֣ב לְבִתּ֔וֹ בִּנְעֻרֶ֖יהָ בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃

מדוע כתוב איש לאשתו קודם אב לבתו שלא כסדר תחילת הפרשה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יולי 12, 2020 9:30 pm
על ידי לבי במערב
שמא להורות על הֵקֶּשָׁן זל"ז בא.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יולי 12, 2020 10:51 pm
על ידי שמואל דוד
לא הבנתי כוונתך.
ואגב ראיתי בטעמא דקרא שהרגיש בזה:
68FB8705-D236-41CA-8698-FBFE3B339C90.jpeg
68FB8705-D236-41CA-8698-FBFE3B339C90.jpeg (256.31 KiB) נצפה 10260 פעמים

אשמח בעוד מראי מקומות לזה.

Re: המסר המרכזי ממעשה פסל מיכה

פורסם: א' יולי 12, 2020 10:53 pm
על ידי שייף נפיק
תלמיד-חכמים כתב:מהו המסר המרכזי שלומדים ממעשה פסל מיכה שבספר שופטים? כלומר, מה המסר שיוצא מכלל המעשה, לא מפרטיו?

מה קורה כשאין מלך או שופט שמצליח להעמיד את כל העם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:40 pm
על ידי לבי במערב
שמואל דוד כתב:לא הבנתי כוונתך.
שנשתנה הסדר, לרמז לדרז"ל (ספרי עה"פ) שהוקְשו זל"ז.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:42 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ב' יולי 13, 2020 1:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:אֵ֣לֶּה הַֽחֻקִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה יְהוָה֙ אֶת־מֹשֶׁ֔ה בֵּ֥ין אִ֖ישׁ לְאִשְׁתּ֑וֹ בֵּֽין־אָ֣ב לְבִתּ֔וֹ בִּנְעֻרֶ֖יהָ בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃

מדוע כתוב איש לאשתו קודם אב לבתו שלא כסדר תחילת הפרשה?

א. איידי דזוטר - פסיק שדי ליה.
ב. אולי אפשר מדיוק זה למצוא סמך לשיטת הרמב"ם וסייעתיה שהאב מפר כל נדרי בתו, ודלא כמ"ד שהוא מיפר רק את אלו שהם "בין אב לבתו" או עינוי נפש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 6:08 am
על ידי לבי במערב
שוב עלה בדעתי, דבפשטות י"ל (בדא"פ) ע"פ דברי הגמ' (ברכות ב, א):
"תנא פתח בערבית, והדר תני בשחרית; עד דקאי בשחרית - פריש מילי דשחרית, והדר פריש מילי דערבית".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 8:49 am
על ידי נוטר הכרמים
ידיעות מענינות בקשר ל'חמשת מלכי מדין', שהרי לכאורה צ"ב הרי אין שני מלכים משמשים בכתר אחד וכ"ש חמשה.

יש בראשונים שנקטו שאכן היו נסיכים ולא מלכים ממש, יש שנקטו שמדין ציוה לחמשת בניו את המלוכה, ולכן המלוכה התחלקה בכל הזמנים לחמישה. בהעמק דבר תחילת פר' בלק הפליא לחדש שהיתה 'רוטציה' בין אותם מלכים על השלטון במואב, מעין 'חליפות', יעו"ש. אך המעניין מכל, בפי' המיוחס לרש"י תחילת דה"י (א א, לג) איתא שהיו ראשי עובדי כוכבים ומזלות על כן העמידו חמישה מלכים לכל אומה מלכה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 7:36 pm
על ידי שמואל דוד
פרשת מטות לב - יב

בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי יְהוָה

צ״ע מדוע דוקא כאן הוסיף קרא ״הקניזי״ לשמו של כלב.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 9:13 pm
על ידי שומע ומשמיע
למה על התרומה אחוז מן החמש מאות נאמר שינתן ל'אלעזר', ולא כפשוטו לכהנים. אשמח למקורות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 9:22 pm
על ידי ישראליק
שמואל דוד כתב:פרשת מטות לב - יב

בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי יְהוָה

צ״ע מדוע דוקא כאן הוסיף קרא ״הקניזי״ לשמו של כלב.


ראה שפתי חכמים וטעמא דקרא

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ג' יולי 14, 2020 9:56 pm
על ידי שמואל דוד
ייש״כ