עמוד 1 מתוך 1

"ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 9:21 pm
על ידי ארי שבחבורה
"וירץ העבד לקראתה ויאמר הגמיאיני נא מעט מים מכדך. ותאמר שתה אדוני ותמהר ותורד כדה על ידה ותשקהו. ותכל להשקותו ותאמר גם לגמליך אשאב עד אם כלו לשתות. ותמהר ותער כדה אל השוקת ותרץ עוד אל הבאר לשאוב ותשאב לכל גמליו" (בראשית כד,יז-כ).
ואני תמה, שהרי אליעזר לא בא לכאן לבדו אלא התלוו אליו כמה וכמה אנשים כדכתיב להדיא להלן בפסוק ל"ב - "ויבוא האיש הביתה ויפתח הגמלים ויתן תבן ומספוא לגמלים ומים לרחוץ רגליו ורגלי האנשים אשר אתו" וכן בפסוק נ"ד - "ויאכלו וישתו הוא והאנשים אשר עמו וגו'", וב'חזקוני' לעיל (פסוק י') איתא שמספרם היה עשרה, וברשב"ם (שם) איתא שהם היו "האנשים החשובים של בית אברהם", ואין כל ספק שאף הם היו צמאים למים, ואם כן מדוע רבקה לא שאבה מים גם עבורם ואפילו לא הציעה זאת - וכי גרועים הם מן הגמלים? וצ"ע.

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 9:40 pm
על ידי יאיר
אולי 'גם' מרבה את האנשים?

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 10:23 pm
על ידי ערער בערבה
פסוק מ"ד - 'ואמרה אלי גם אתה שתה וגם לגמליך אשאב', ברש"י: גם אתה - 'גם' לרבות אנשים שעמו. ומאחר שזה היה התנאי, ע"כ שגם נתקיים.

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 10:54 pm
על ידי ארי שבחבורה
ערער בערבה כתב: פסוק מ"ד - "ואמרה אלי גם אתה שתה וגם לגמליך אשאב", ברש"י: "גם אתה" - "גם" לרבות אנשים שעמו. ומאחר שזה היה התנאי, ע"כ שגם נתקיים.

יישר כח!
ועדיין אני תמה, שכן לא נזכר בשום מקום - ואפילו לא בדברי אליעזר עצמו בהמשך - שרבקה אכן השתמשה בלשון זו, ואם כן הדרא קושיא לדוכתא? ואם נאמר שהיא כן השתמשה בלשון זו אם כן קשה מדוע באמת התורה לא הזכירה זאת, וביותר קשה מדוע אליעזר עצמו לא הזכיר זאת בהמשך דבריו שם? ומדוע בתיאור מעשיה של רבקה - הן בתיאורה של התורה והן בתיאורו של אליעזר עצמו - אין לכך כל רמז? ועוד אני תמה מדוע באמת אליעזר לא הזכיר את אנשיו במפורש - וכי גרועים הן מן הגמלים וכנ"ל?

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 11:02 pm
על ידי יאיר
לא הבנתי. הרי היא אמרה "גם לגמליך אשאב". (וכן בסיפור אליעזר).
אך נראה שקשה לך שלא כתוב "גם אתה".

ונראה דאליעזר לא הזכיר האנשים דהוא אינו רבותא, דיותר נראה שתסכים להשקותם, אך שתסכים גם להשקות הגמלים הוא רבוא טפי. כן נ"ל.

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ש' נובמבר 10, 2012 11:10 pm
על ידי ארי שבחבורה
יאיר כתב:לא הבנתי. הרי היא אמרה "גם לגמליך אשאב". (וכן בסיפור אליעזר).
אך נראה שקשה לך שלא כתוב "גם אתה"

נכון מאוד, ולכן הדגשתי את הדיבור-המתחיל של רש"י שממנו רואים שהריבוי הוא בדווקא מ"גם אתה שתה" ולא מ"גם לגמליך אשאב", והסיבה לכך פשוטה לענ"ד - שכן ה"גם" השני איננו מיותר אלא כן היא דרך הלשון משא"כ ה"גם" הראשון שאין לפניו מאומה, וזה פשוט.
ונראה דאליעזר לא הזכיר האנשים דהוא אינו רבותא, דיותר נראה שתסכים להשקותם, אך שתסכים גם להשקות הגמלים הוא רבותא טפי. כן נ"ל

יפה מאוד.
יישר כח.

Re: "ותשאב לכל גמליו" - ומה באשר לכל ה"אנשים אשר אתו"?

פורסם: ב' נובמבר 12, 2012 9:08 pm
על ידי ארי שבחבורה
היום ראיתי שה'באר בשדה' על רש"י הנ"ל כבר עמד על רוב הקושיות הנ"ל ויישבן בצורה מענינת. ואלו דבריו:
"גם אתה" - "גם" לרבות [וכו'] - דאין שייך לומר "גם" אם לא קדם אחר. ואע"ג דלעיל לא נזכר "גם" לא בדברי אליעזר ולא בדברי רבקה וגם הכא לא נזכר "גם" בדברי רבקה, י"ל דזה רמוז במאי דקאמר "ואמרה שתה" והכוונה שהיא ממילא תאמר לכל אחד ואחד "שתה" בלי שהם ישאלו ממנה להשקותם, דאילו לאליעזר עצמו שהוא שאל ממנה להשקותו לא שייך לומר "ואמרה שתה" - דבשלמא אם היה שאלתו ממנה אם ישתה מכדה שהיא שאלת רשות הוה שייך לומר "שתה" שנתנה לו רשות לשתות, אבל אחר ששאלתו היתה שהיא בעצמה תשקהו במקום "ואמרה שתה" הול"ל 'ותשקני ואמרה גם לגמליך אשאב'? אלא ודאי ה"ק: "ואמרה" - לכל אחד ואחד - "שתה". והכא דמיירי קרא בהצעת דברי אליעזר שהציע דבריו אל לבן ובתואל פי' שיחותיו ואמר "גם אתה שתה" כדי להבינם שיחתו.

ויעוין עוד ב'משכיל לדוד' (שהולך בכיוון שכתב ר' יאיר) וב'גור אריה' שם.