עמוד 1 מתוך 1

שאלה בפרשת בשלח

פורסם: ו' ינואר 25, 2013 11:13 am
על ידי אב-י
רש"י בפרשה בפרק יז' פסוק י' כותב מרים הייתה אשתו של כלב. ואילו בגמ' מגילה יג' ע"ב מבוא' להדיא שבתיה בת פרעה הייתה אשתו של כלב

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: ו' ינואר 25, 2013 11:51 am
על ידי כרם
בלי עיון במקורות, אבל איני שומע קושיא, וכי אי אפשר גם זו וגם זו?

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: ש' ינואר 26, 2013 7:30 pm
על ידי אב-י
אפשר גם אפשר, רק רציתי לדעת מקורות האם הוא נשא שתי נשים, או שכל אחת בנפרד וא"כ מי היתה אשתו הראשונה ומי השניה

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: א' ינואר 27, 2013 12:04 am
על ידי חיס
ראה במלבי"ם דברי-הימים א, פרק ד' פסוק יח שכותב: שבתיה בת-פרעה הייתה אשתו הרביעית של כלב בן-יפונה.

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: א' מרץ 17, 2019 8:23 am
על ידי לענין
זה עתה שאלני ידידי הרה"ג שליט"א את שאלת פותח האשכול, והשבתי לו בפשיטות כדברי הרב כרם. מה קשה לומר שהיו לו שני נשים?
ואמנם, העירני ידידי הנ"ל, שהרי הגמ' בסוטה (י"ב א'), שהיא מקורו של רש"י מביאה את הפסוק 'היו שתי נשים', ודורשים מזה 'נעשה מרים כשתי נשים וכו 'בתחילה חלאה ולבסוף נערה', עיי"ש. ואי אמרת שגם בתיה היתה אשתו, אם כן למה נצרכו לדרוש כנ"ל, שמרים נעשתה כשתי נשים, והלא יכלו לפרש בפשיטות שהיו לו שתי נשים ממש, מרים ובתיה.
והן אמנם דלדידי לא קשיא, דצורת הלימוד של ספר דברי הימים אינה כשאר כתבי הקדש, המתפרשים כפשוטם ובמקום דוחק נדרשים הם, אלא 'כל דבריך אחד הם ואנו יודעים לדורשן', ועוד אמרו חז"ל 'לא ניתן ספר הימים אלא לידרש', אמנם לעשות רצון ידידי חפשתי באוצר החכמה, ולא מצאתי למי ששואל שאלה זו מלבד לספר 'מאור לאש', וגם הוא הניח בצריך עיון ולא יישב.
כשלא מוצאים באוצר אז מחפשים בפורום שלו... ואז ראיתי את דברי הרב חיס שהביא מהגאון המלבי"ם שהיו לו לכלב ארבע נשים. ומעתה ניחא הקושיא בפשיטות גמור, שהרי היו לכלב ארבע נשים, ואם כן תקשי לך מהו שאמר הכתוב 'היו שתי נשים', והלא היו לו ארבע?! ואיכא למימר דמכאן הוכיחה הגמרא דלאו שתי נשים ממש, אלא נעשתה לו מרים כשתי נשים, והוא כפתור ופרח!

צאו וראו מה גדולתו של בית מדרש זה. שאל השואל שאלה פשוטה והשיבו לו בתשובה פשוטה, ובעוד מראה מקום. והנה עברו חלפו שש שנים (!) והיה זה לעזרה גדולה וליישוב נאה. חזקו ואמצו.
בנוגע לשאלה מי היה קודם, הנה בצלאל בן אורי בן חור נולד מנישואין אלו של כלב ומרים, ומכיון שביציאת מצרים היה בצלאל בן י"ג, ועל כרחין להוסיף עוד ט"ז שנים לכל הפחות ללידת חור (שהרי הולידו לפחות בגיל שמונה, ח' לחור וח' לאורי), מוכרח שנישואי כלב ומרים היו לפחות כשלשים שנה קודם יציאת מצרים.
מאידך, נישואי בתיה, מסתבר שלא היו לפני יציאת מצרים, דהן אמנם שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה, אך הואיל וסוף סוף אביה היה מלך מצרים, קשה לומר שנישאה ליהודי בעוד שעדיין היו היהודים במצרים. וא"כ היו כשלשים שנה בין נישואי מרים לנישואי בתיה (שהיה אז לפחות בגיל תשעים).

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: א' מרץ 17, 2019 11:31 am
על ידי ביקורת תהיה
לענין כתב:הגמ' בסוטה (י"ב א') מביאה את הפסוק 'היו שתי נשים', ודורשים מזה 'נעשה מרים כשתי נשים וכו' בתחילה חלאה ולבסוף נערה', עיי"ש. ולמה נצרכו לדרוש כנ"ל, שמרים נעשתה כשתי נשים, והלא יכלו לפרש בפשיטות שהיו לו שתי נשים ממש, מרים ובתיה.
הגע בעצמך!
כיצד תפרש שאחת משתי הנשים המוזכרות בפרשה זו (חלאה ונערה) היתה בתיה, וילדה את פלוני ואת פלוני? הלוא על אשתו בתיה עתיד הכתוב לספר בפרשה אחרת בהמשך:
וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ, וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד.

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: א' מרץ 17, 2019 1:41 pm
על ידי לענין
לא מצליח להבין.
הראשונה ילדה את מה שכתוב בהתחלה, ואשתו השניה (היהודיה - בתיה) ילדה את ירד וגו'.

Re: שאלה בפרשת בשלח

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 10:55 am
על ידי תורה מפוארת
ראה עוד שמו"ר מ ד