מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמירות היו לי חוקיך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אלי_ש
הודעות: 989
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי אלי_ש » ג' פברואר 26, 2013 11:41 pm

כידוע חז"ל אומרים שדוד נענש על כך שאמר "זמירות היו לי חקיך", ובכל זאת הפסוק נשאר בתהלים, וצריך הסבר.
בעניין זה ראיתי בספר 'שיח יצחק' לרבי יצחק חיות אב"ד פראג בעל 'אפי רברבי', שהוא שיר על הלכות פסח, כותב המחבר בהקדמתו:
הגם הלום ראיתי אחרי רואי... ראשונים... תלו שלטיהם בפסקי הדינים מסדר ליל פסח... עשו מהם מליצות חרוזות שירים ורננים, והם מהרם... ומהר"א כ"ץ ומהר"ש לוריא זצ"ל מהאחרונים כל אחד עשה שיר בחרוזות רמוזות לכמה גוונים, האמנם סמכו בפסוק זמירות היו לי חקיך שאמר ראש המנגנים, ובפסוק השיר יהיה לכם כליל התקדש חג...

היש עוד שמפרשים כך את העולה מן הפסוק?

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ג' פברואר 26, 2013 11:45 pm


אלי_ש
הודעות: 989
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי אלי_ש » ד' פברואר 27, 2013 12:04 am

תודה שי,
אגב בעניין המהרש"ל שהוזכר בדברי רבי יצחק חיות, המכוון הוא לשיר-חידה שמביא בשו"ת מהרש"ל סימן פח, עיי"ש. ואף הוא כותב את הטעם השני שמביא מהר"י חיות, מהפסוק 'השיר יהיה לכם':
קבצים מצורפים
מהרשל.png
מהרשל.png (98.94 KiB) נצפה 1559 פעמים

אלי_ש
הודעות: 989
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי אלי_ש » ש' מרץ 02, 2013 7:15 pm

נו?
אחזור שוב על השאלה בקצרה: האם יש המפרשים את הפסוק "זמירות היו לי חוקיך" כדבר חיובי (למרות מאמר חז"ל שדוד נענש על כך)?

משה פרץ
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי משה פרץ » ד' מאי 03, 2023 2:55 am

אלי_ש כתב:נו?
אחזור שוב על השאלה בקצרה: האם יש המפרשים את הפסוק "זמירות היו לי חוקיך" כדבר חיובי (למרות מאמר חז"ל שדוד נענש על כך)?

ראה בס' מנחה חרבה (סוטה לה ע"א) שהביא דברי המדרש תנחומא (פנחס סימן ח):
וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפָּטָן. יֵשׁ אוֹמְרִים: שֶׁהִפְלִיא מִמּשֶׁה, שֶׁיֵּשׁ צַדִּיקִים שֶׁנִּתְגָּאוּ בִּדְּבָרִים שֶׁל מִצְוָה, וְהִתִּישׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כֹּחָן. אַתְּ מוֹצֵא שֶׁאָמַר דָּוִד, זְמִירוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ (תהלים קיט, נד), שֶׁקַּלּוֹת וּרְגִילוֹת עָלַי כִּזְמִירוֹת. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, חַיֶּיךָ, שֶׁסּוֹפְךָ לִטְעוֹת בְּדָבָר שֶׁהַתִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן יוֹדְעִין בּוֹ.
הרי שהיה בדבר פגם של גאוה, אולם מצד שני הדבר מראה על גדולתו של דוד המלך שהיה רגיל כל כך בלימוד התורה.
וגאוה זו היא דוקא במצוות (כעין 'ויגבה לבו בדרכי ה''), שכן בחיי היום-יום כבר אמר על עצמו 'ואנכי תולעת ולא איש'.
גם עי' בס' דבש לפי (מערכת ז' אות ז') שכ', זמרה מועילה לזכרון כ"כ בס' ארץ החיים סי' לח'. ובזה יש להליץ בעד דוד הע"ה שאמר זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי. דהצער גורם שכחה ולכן אומר דמועיל לזכרון בבית מגורי כדי שהצער לא יגרום שכחה.
וכ' בתניא (קונטרס אחרון דיבור המתחיל "דוד זמירות קרית להו"), יש לתורה מעלה שהיא כזמירות, אלא שהמעלה הזאת היא "בחינת אחוריים" שבתורה, כלומר: דרגא נמוכה לעומת המעלה האמיתית של התורה שהיא שעשועי המלך עצמו ולא שעשועיהם של בני-אדם. ומכיוון שחטא ב"בחינת אחוריים" לכן נענש בשכחה שמגיעה מבחינת אחוריים, וטעה בנשיאת הארון על הכתף, שיש בה ענין של חיבור האחוריים (הכתפיים) עם קדושת הלוחות שאין בהם אחוריים (כי הם כתובים "מזה ומזה"). עיי"ש בארוכה, וביתר ביאור - בדרך מצוותיך (לנכדו הצ"צ) מצות משא הארון בכתף.
וראעתי למי שכ' שעפ"ז לכאורה מובן מה שאנו אומרים את הפסוק הזה, כדי להכיר שיש בתורה את המעלה הזאת, למרות שלא זוהי מעלתה הפנימית של התורה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4697
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: זמירות היו לי חוקיך

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 03, 2023 4:03 pm

ספר בניהו בן יהוידע על סוטה דף לה ע"א
מפני שקרא לדברי תורה זמירות. קשא איך סלקא דעתיה לקרותם זמירות, ונ"ל בעסק התורה יש שני מיני תועלת, האחד הוא שעל ידי למודו ידע איך יעבוד את השי"ת, ואת הדרך אשר ילך בה ואת המעשה אשר יעשה, והשני שעל ידי עסק התורה מזמר עריצים, ומכרית חוחים וקוצים, הסובבים שושנה העליונה, כי לכן התורה נקראת חרב, דכתיב [תהלים קמ"ט ו'] רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם, ודוד המלך ע"ה אמר זמירות היו לי חוקיך כונתו על זה התועלת, וקפיד עליה רחמנא, כי עסק התורה יש בו תועלת אחרת גדולה יותר, שיוכל האדם לכוין הלכה למעשה, ולא יכשל בדבר איסור, ואיך אתה לא זכרת אלא רק תועלת זו של זימור עריצים, וזהו דברי תורה שכתוב בהם [משלי כ"ג ה'] התעיף עיניך בו ואיננו, כלומר שצריך לה האדם מאד לענין מעשה שידע האסור והמותר, ואם לא יעסוק בה יכשל בכמה איסורין, ולא ידע לקיים המצות, אתה קורא אותם זמירות, כאלו אין בהם אלא רק תועלת זו, של זימור עריצים בלבד. ובזה פרשתי בס"ד במקום אחר, מה שאמרו בגמרא בכמה דוכתי גמרא גמור זמרתא תהא, פירוש אפילו אינו יוצא בזה לימוד להלכה למעשה, עם כל זה זמרתא תהא, יש בזה תועלת לזמר עריצים.
ולפי דבריו מיושב.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים