מקור לר"י נחמיאש משלי ג י - חידה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מאיר בן אבי
הודעות: 59
הצטרף: א' אפריל 15, 2012 12:37 pm

מקור לר"י נחמיאש משלי ג י - חידה

הודעהעל ידי מאיר בן אבי » ב' אפריל 22, 2013 10:53 am

הר"י נחמיאש בפירושו למשלי ג י כותב:

(י) וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו - ע"ד "יש מפזר ונוסף עוד" (להלן יא כד), רז"ל (?) בפסוק "וצויתי את ברכתי לכם" (ויקרא כה כא) הכתוב (בערלה) [בשביעית]: כנגד יצר הרע הכתוב הזה מדבר, ולפיכך ברוב המקומות שמזהיר האדם על הצדקה, אתה מוצא שכרה בצדה כדי לדבר על לב הנותנה: "הענק תעניק לו מצאנך מגרנך ומיקבך" (דברים טו יד), "למען יברכך" , וכן בהרבה מקומות בקש תמצא. עוד דרשו (?): שתי ידות הן בראם הקב"ה, עשה אחת למעלה ואחת למטה, יד העני מלמטה יד העשיר מלמעלה, כמה שבח והודאה צריך בעל הבית ליתן להקב"ה שהוא עושה ידו על העליונה ולא על התחתונה.


האם ידוע לאי מי מנין שאב את הדברים הללו ועוד בשם חז"ל?

חיס
הודעות: 1087
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: מקור לר"י נחמיאש משלי ג י - חידה

הודעהעל ידי חיס » ב' אפריל 22, 2013 4:55 pm

כעין זה במדרש בראשית רבה פרשת תולדות וכן הוא אומר פתוח תפתח את ידך ר' יונתן בן יוסי אומר פתוח תפתח גו' פתח ליתן עד שלא תפתח ליטול. ב' ידות הן אחת פתוחה ליתן ואחת פתוחה ליטול, כמה בין (זה לזה) [זו לזו], כמה הנותן צריך ליתן הודאה לפני הקב"ה שעשאו מן הנותנין ולא מן הנוטלין. ב' ידים אחת מלמעלה ואחת למטה, יד העני מלמטה ויד בעל הבית מלמעלה, כמה זה צריך ליתן הודאה שהיתה ידו העליונה ולא התחתונה. ד"א פתוח תפתח את ידך, כל הנותן צדקה [לא] לעצמו בלבד הוא מטיב, שאף לכל הבריות הוא מטיב.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים