מקור לר"י נחמיאש משלי ג י - חידה
פורסם: ב' אפריל 22, 2013 10:53 am
הר"י נחמיאש בפירושו למשלי ג י כותב:
(י) וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו - ע"ד "יש מפזר ונוסף עוד" (להלן יא כד), רז"ל (?) בפסוק "וצויתי את ברכתי לכם" (ויקרא כה כא) הכתוב (בערלה) [בשביעית]: כנגד יצר הרע הכתוב הזה מדבר, ולפיכך ברוב המקומות שמזהיר האדם על הצדקה, אתה מוצא שכרה בצדה כדי לדבר על לב הנותנה: "הענק תעניק לו מצאנך מגרנך ומיקבך" (דברים טו יד), "למען יברכך" , וכן בהרבה מקומות בקש תמצא. עוד דרשו (?): שתי ידות הן בראם הקב"ה, עשה אחת למעלה ואחת למטה, יד העני מלמטה יד העשיר מלמעלה, כמה שבח והודאה צריך בעל הבית ליתן להקב"ה שהוא עושה ידו על העליונה ולא על התחתונה.
האם ידוע לאי מי מנין שאב את הדברים הללו ועוד בשם חז"ל?
(י) וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו - ע"ד "יש מפזר ונוסף עוד" (להלן יא כד), רז"ל (?) בפסוק "וצויתי את ברכתי לכם" (ויקרא כה כא) הכתוב (בערלה) [בשביעית]: כנגד יצר הרע הכתוב הזה מדבר, ולפיכך ברוב המקומות שמזהיר האדם על הצדקה, אתה מוצא שכרה בצדה כדי לדבר על לב הנותנה: "הענק תעניק לו מצאנך מגרנך ומיקבך" (דברים טו יד), "למען יברכך" , וכן בהרבה מקומות בקש תמצא. עוד דרשו (?): שתי ידות הן בראם הקב"ה, עשה אחת למעלה ואחת למטה, יד העני מלמטה יד העשיר מלמעלה, כמה שבח והודאה צריך בעל הבית ליתן להקב"ה שהוא עושה ידו על העליונה ולא על התחתונה.
האם ידוע לאי מי מנין שאב את הדברים הללו ועוד בשם חז"ל?