מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ג' נובמבר 05, 2013 9:34 pm

שאלוני היום, מדוע כשיצחק אע"ה אמר 'בא אחיך במרמה ויקח ברכתך' - ל"ה רכילות. בחיפוש קצר באוצר מצאתי בזה ב'דרך שיחה' מהגרח"ק שליט"א, יעו"ש.
האם למישהו ידוע מקור קדום יותר שכבר עמד בזה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 05, 2013 9:50 pm

עמד על כך תרגום אונקלוס, ההופכו לשבח: "על אחוך בחכמתא".
ואם תעיין בספרות הפולמוסית אנטי-נוצרית, על הפסוק (כמו, ספר יוסף המקנא, ספר הנצחון, נצחון ישן ועוד ספרים כיוצא), תמצא עוד הסברים. הנוצרים, לשיטתם-שטותם, דרשו לגנאי את האבות, עפרא לפומייהו, ואחד מדברי הגנאי היתה גניבת ו'רמאות' יעקב. אך וחכמי הדורות השיבו להם בספריהם. יעויין בהם.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' נובמבר 05, 2013 9:52 pm

אני הבנתי הקושיא, כי לא היה לו כלל לספר שאחיו היה בכאן מקודם ולקח את הברכות, יהיה על ידי מרמה, או על ידי חכמה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 05, 2013 9:52 pm

השאלה היא על עצם העובדה שאמר לו שלקח או על הבמרמה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 05, 2013 9:54 pm

שפה ברורה כתב:אני הבנתי הקושיא, כי לא היה לו כלל לספר שאחיו היה בכאן מקודם ולקח את הברכות, יהיה על ידי מרמה, או על ידי חכמה

את זה הוא היה חייב לומר לו, להסביר לו מדוע הוא לא הולך לקבל את הברכות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 05, 2013 9:55 pm

גם אני התכוונתי לשאול בגלל רש"י אבל עד שכתבתי כבר דיברו כאן בזה.
אבל איני מבין אם על עצם הדבר הלא צריך לדעת שגביר שמו לו ולא להיפך. כי הרי זה מה שמחווייב לעשות לקבל את הדין ולא למרוד.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' נובמבר 05, 2013 9:58 pm

בפסוק נאמר שאמר לו יצחק 'מי אפוא וגו' ואברכהו', כשמוע עשיו את דברי אביו ויצעק וגו', ויאמר בא אחיך במרמה וגו', ויאמר הכי קרא שמו יעקב
משמע מכל זה שרק עתה נודע לו שיעקב הוא הוא האיש שרימה את אביו, ועד אז היה יכול לחשוב שיד אחר היה באמצע

אוצר החכמה כתב:אבל איני מבין אם על עצם הדבר הלא צריך לדעת שגביר שמו לו ולא להיפך. כי הרי זה מה שמחווייב לעשות לקבל את הדין ולא למרוד.


עשיו אינו צריך לידע מי יהיה גביר עליו, כי גם עתה לא נעשה עבד בפועל לאחיו, וביום מן הימים כשיתגלגל הדבר ויעשה עבד ליעקב, אז יתברר לו מי הוא שרימה אותו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 05, 2013 10:01 pm

אני לא חושב כך. כפי שהגאון אומר על יוסף שצריך לקיים את דברי החלומות, היה ראוי שעשיו יקבל עליו את הדין, ומסתמא היה אז נתקן בכך.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ג' נובמבר 05, 2013 10:07 pm

גם לפי"ד כת"ר, עדיין יל"ע, מדוע היה צריך לומר לו שיעקב בא ולקח הברכות (הרי גם אם נניח שאכן היה לו לדעת שגביר שמו עליו, כדי שיקבל הדין וכו', לא היה חייב לדעת כיצד התגלגל הדבר שיעקב קיבל ברכה זו בניגוד ל'מתוכנן').

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' נובמבר 05, 2013 10:21 pm

שמעתי השבת בשם החידושי הרי"ם שיצחק חשב שיעקב הוא בטלן - איש תם - ולכן רצה לברך את עשיו שהוא חכם - כי ציד בפיו, אבל כש'בא אחיך במירמה' הבין שגם הוא חכם ואמר 'גם ברוך יהיה'.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ג' נובמבר 05, 2013 10:26 pm

עדיין, זה כלפי עצמו, אבל מדוע אמר זאת לעשו?

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' נובמבר 05, 2013 11:15 pm

פשוט, בזה שאמר לעשיו בא אחיך במרמה הוא בעצם אמר לו שמגיע ליעקב הברכות ושלו הוא נטל

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ג' נובמבר 05, 2013 11:19 pm

ייש"כ!

נרו יאיר
הודעות: 64
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:50 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי נרו יאיר » ד' נובמבר 06, 2013 12:15 am

כפי שנאמר לעיל יש להמשיך: חיפשת על כך באוצר המרמה? (ודוק היטב בכוונתי)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 06, 2013 9:50 am

אלכס כתב:בחיפוש קצר באוצר מצאתי בזה ב'דרך שיחה' מהגרח"ק שליט"א, יעו"ש.

http://www.otzar.org/aspcrops/28056_142 ... 112013.asp

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 06, 2013 10:57 am

אולי אפשר לתרץ שאמר לו כן לתועלת, שלא יחשוב שיצחק מסר לו בכוונה את הברכות, וע"י כך עלול עשיו לבוא לידי שנאה כלפי יצחק.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ד' נובמבר 06, 2013 1:48 pm

מטרה שלא הושגה...

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 06, 2013 1:49 pm

אלכס כתב:מטרה שלא הושגה...

למה לא הושגה? וכי הוא שנא את יצחק?

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אלכס » ד' נובמבר 06, 2013 1:50 pm

אכן טעיתי - עקב החיפזון (חשבתי שכונתך כלפי יעקב).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 06, 2013 2:01 pm

איש רגיל כתב:אולי אפשר לתרץ שאמר לו כן לתועלת, שלא יחשוב שיצחק מסר לו בכוונה את הברכות, וע"י כך עלול עשיו לבוא לידי שנאה כלפי יצחק.

אלא שאכן יש לדון בכה"ג, באופן שהמספר כוונתו לתועלת שהשומע לא ישנא אותו, אך גורם שישנא את נשוא הסיפור, האם חשיב לתועלת.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' נובמבר 06, 2013 2:24 pm

בן החבורה כתב:שמעתי השבת בשם החידושי הרי"ם שיצחק חשב שיעקב הוא בטלן - איש תם - ולכן רצה לברך את עשיו שהוא חכם - כי ציד בפיו, אבל כש'בא אחיך במירמה' הבין שגם הוא חכם ואמר 'גם ברוך יהיה'.

ג"א היה לי ענג שבת מהווארט הזה, ראיתי אותו בספר ליקוטי הרי"מ, שאמר כן בתשובה לאחד ששאלו אולי נכון לעסוק מעט גם במסחר, ואז יהיה תורה עם דרך ארץ, והשיב בשאלה, איך צד עשיו את אביו בשאלות היאך מעשרין את המלח, הרי עכ"פ מה זה לעומת יעקב שהיה יושב אוהלים בתורה ועבודה?
אלא שיצחק אבינו היה סבור שיעקב בטלן ואינו בקי ברמאות, וא"כ מה הרבותא שיושב ולומד, אבל עשיו שלא היה בטלן ושאל איך מעשרין המלח, משמע שהוא גם עוסק במסחר וגם לומד, אבל אח"כ משנתברר ליצחק אבינו שגם יעקב יודע לבוא במרמה ואעפ"כ יושב ולומד, א"כ הוא נחשב יותר מעשיו, וגם ברוך יהיה...

משה פרץ
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי משה פרץ » ב' נובמבר 28, 2022 6:56 am

איש רגיל כתב:
אלכס כתב:מטרה שלא הושגה...

למה לא הושגה? וכי הוא שנא את יצחק?

אולי היה לו טענות כלפי יצחק, ראה ב- https://shelamabealma.blogspot.com/2022 ... -post.html

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: 'בא אחיך במרמה' - אמאי לא הוי רכילות

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' נובמבר 28, 2022 1:01 pm

בס"ד מסרתי בזה שיעור מיוחד, עם י"ג תירוצים, ט' מתוכן ממרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה, שמעו ותחי נפשכם!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים

cron