מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
זבד
הודעות: 25
הצטרף: ה' מאי 08, 2014 12:50 pm

הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

הודעהעל ידי זבד » ב' נובמבר 24, 2014 12:07 am

האברבנאל בפרשת תולדות (בראשית פ' כז) ביאר מה שאמר יצחק אבינו ליעקב אבינו (שם כח ב) 'קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך וקח לך משם אשה מבנות לבן אחי אמך', ושינוי מדברי רבקה שאמר ליעקב (שם כז מג) 'ועתה בני שמע בקלי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה', ולא הזכיר בתואל, משום שכוונת יצחק בשליחת יעקב היתה כדי שישא אשה, לפיכך הדריכו ללכת אל בתואל, 'לפי שהיה זקן ובעצתו יקח אשה הראויה לפי כבודו'. משא"כ רבקה, שלחה את יעקב כדי להבריחו מעשו, משום כך הורתה לו ללכת אל לבן שהיה בחור וגיבור והיה ביכולתו לו לעזור כנגד יעקב, עיי"ש.

וצ"ב הרי בתואל כבר לא היה בעולם אז, כמו שכתב רש"י (שם כד נה ד"ה ויאמר, ע"פ ב"ר ס יב) על הפסוק (שם) 'ויאמר אחיה ואמה וגו''. ובתואל היכן היה, היה רוצה לעכב ובא מלאך והמיתו. וגם אברבנאל עצמו הביא המדרש הזה שם על המקום, וצ"ב.

מה שנכון נכון
הודעות: 9118
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 24, 2014 12:16 am

גם שם פירש בפירוש הראשון דלא כחז"ל.

זבד
הודעות: 25
הצטרף: ה' מאי 08, 2014 12:50 pm

Re: הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

הודעהעל ידי זבד » ב' נובמבר 24, 2014 12:31 am

יש"כ, וזה לשון הבארבנאל שם: והנה זכר מכאן אחיה ואמה ולא זכר אבי' לפי שלכבודו לא נתן לו כלום וגם לא אדם הוא להנחם ולכן לא היו בכלל אחי' ואמה שאמרו למחרת תשב הנער' אתנו ימים או עשור כי לא יצא זה מבתואל אלא מלבן ומאמו שבעבור שלא נתן להם מתנות כי אם פרי מגדים עשו הטענ' הזאת כדי להוציא מאליעזר כסף או זהב.
אמנם על כל פנים היה לפרש את זה וכן לכתוב ביאור למה שינוי יצחק מרבקה לפי המדרש.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים