מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לבן הארמי היה ממזר...

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חיס
הודעות: 1385
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי חיס » ב' נובמבר 02, 2015 5:05 pm

בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה כי לבן הארמי הוא בן של בתואל ?

ועונה : שלבן היה ממזר ואינו בן של בתואל, [והיה אח לרבקה רק מצד אמו] כי נחור אבי בתואל זינה את אשת בתואל וילדה ממנו את לבן.
ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור" ולא נאמר בן בתואל. וגם לכן נאמר בפרשת וירא רק "ובתואל ילד את רבקה" ולא את לבן....

האם ידוע לאיזה מראי מקום לחידוש הנ"ל ?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' נובמבר 02, 2015 5:15 pm

חיס כתב:בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה כי לבן הארמי הוא בן של בתואל?


ואני תמה על תמיהתו, שהרי זהו מקרא מפורש, בסוף פרשת תולדות: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל.

חיס כתב:ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור".

קיימא לן, בני בנים הרי הם כבנים. ומה"ט כתוב במלכים (פעמיים): "יהוא בן נמשי", אע"פ שגם כתוב שם (פעמיים): "יהוא בן יהושפט בן נמשי". ומעין זה בדברי הימים "ובני שם עילם...וארם ועוץ וחול וכו", אע"פ שבפרשת נח כתוב "ובני שם עילם...וארם, ובני ארם עוץ וחול וכו". ויש לזה עוד הרבה דוגמאות בתנ"ך, קיבצם כעמיר גורנה בביאור חדש מהריז"ש (רבי יוסף זכריה בן נתן שטרן) למגילת אסתר, דף לב ע"א-ע"ב, בד"ה "והנה דילג", ע"ש (נמצא באוצר).

חיס כתב:נאמר בפרשת וירא רק "ובתואל ילד את רבקה" ולא את לבן.

על תמיהה זו ניתן לקבל תשובה מניחה את הדעת, ע"י עיון בדבריו הקצרים של רש"י בפירושו לפסוק זה, ע"ש.

חיס
הודעות: 1385
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי חיס » ה' נובמבר 05, 2015 7:00 pm

סתם יהודי כתב:
חיס כתב:בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה בסוף פרשת וירא כי לבן הארמי הוא בן של בתואל?


ואני תמה על תמיהתו, שהרי זהו מקרא מפורש, בסוף פרשת תולדות: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל.


מקור לדברי הגאון רבי שולמה קלוגר זצ"ל הוא כנראה מדברי המדרש רבה סוף פרשת וירא על הפסוק את עוץ בכורו ואת בוז אחיו ואת קמואל אבי ארם.
אמר רבי יהושע בן לוי: הוא לבן הוא קמואל.
וכתב על ב"ענף יוסף" בשם ה"יפה תואר" הוא לבן הוא קמואל, לפי שלא נזכר כאן לבן בתולדות בתואל ומצאנוהו אח לרבקה.
והא דכתיב: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל הארמי ? יש לומר לפי שבתואל לא היה לו בנים לקח את אחיו קמואל (דהיינו לבן) להיות בן ביתו לירש אותו ונקרא בשם בנו. עד כאן לשונו.

מנין
הודעות: 603
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי מנין » ה' נובמבר 05, 2015 9:09 pm

חיס כתב:ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור" ולא נאמר בן בתואל.


אבל גם על רבקה כתוב "לקחת את בת אחי אדוני לבנו"?

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי אום אני חומה » ה' נובמבר 05, 2015 9:36 pm

לאור דברי מהרש"ק יוצא שיעקב נשא ממזרות, ועוד קיים בזה את מצוות יצחק אביו 'וקח לך אשה מבנות לבן אחי אמך', לפי שרעות בנות כנען בעיני אביו... נשמע מוזר, לא?!

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 05, 2015 9:52 pm

אום אני חומה כתב:לאור דברי מהרש"ק יוצא שיעקב נשא ממזרות, ועוד קיים בזה את מצוות יצחק אביו 'וקח לך אשה מבנות לבן אחי אמך', לפי שרעות בנות כנען בעיני אביו... נשמע מוזר, לא?!

כיצד הגעת למסקנא זו?!

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי אום אני חומה » ה' נובמבר 05, 2015 10:10 pm

רחל ולאה בנות לבן הן.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 05, 2015 10:18 pm

אום אני חומה כתב:רחל ולאה בנות לבן הן.

אמנם נצטוו בני נח על א"א. אולם אם האב ממזר ימשכו כן גם בניו אחריו?
ועצם תמיהתך תמיהה היא, אבל לאו דווקא מצד ממזרות.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: לבן הארמי היה ממזר...

הודעהעל ידי בן פרצי » ד' דצמבר 07, 2016 8:58 pm

זקן ששכח כתב:
אום אני חומה כתב:רחל ולאה בנות לבן הן.

אמנם נצטוו בני נח על א"א. אולם אם האב ממזר ימשכו כן גם בניו אחריו?
ועצם תמיהתנך תמיהה היא, אבל לאו דווקא מצד ממזרות.

עיין רש"י לו ב ד"ה בת ענה בת צבעון: מלמד שבא צבעון על כלתו אשת ענה... והודיעך הכתוב שכולן בני ממזרות היו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים