מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 19, 2016 4:02 pm

בקאפיטל י' פסוק ד' כתב הרמב"ן ז"ל:
"הנני מביא מחר ארבה - אמרו המפרשים: שהיו ימים רבים בין מכת הברד למכת הארבה בעבור הצומח לכם מן השדה (בפסוק הבא). ועל דעתי לא היו ימים רבים ביניהם, רק מעט, כי בידוע הוא שלא נמשך דין המצריים יותר משנה, כי משנות משה רבנו ייודע זה, כמו ששנינו במסכת עדיות (ב י): משפט המצרים במצרים שנים עשר חדש, וכן אמר (בפסוק הבא): יתר הפליטה הנשארת לכם מן הברד. וכתיב (בפסוק יב): אשר השאיר הברד, כי הייתה השנה ההיא בעצמה, אם כן היה הברד בחדש אדר בשנה ההיא, לא מקודם לכן, כי השעורה אביב והחיטה אפילה ולא יזיק אליה אם יכה הברד מה שצמח ממנה כי תשוב ותצמיח. ועדיין לא פרחה הגפן ולא הנצו האילנות, ולכך אמר הכתוב (לעיל ט כה): ואת כל עץ השדה שבר, כי שבר הענפים והפארות. ואחרי כן בחדש ימים בניסן צמחה החיטה והכוסמת, והיא הפליטה הנשארת להם מן הברד, והתחילו העצים להוציא פרח והניצנים נראו. וזה טעם הצומח, כי בא הארבה ואכל פרחיהם והשחית הכל אשר לא השאיר להם פרח או ציץ, ובחדש הזה עצמו נגאלו, והכתוב שאמר (להלן פסוק טו): ואת כל פרי העץ, יאמר על הנץ שיעשה פרי, כמו שאמר (שם): כל ירק בעץ:"

ובקאפיטל י"א פסוק י' כתב:
"ויאמר משה כה אמר ה' כחצות הלילה - אל פרעה אמר כן ואל עבדיו כמו שאמר בסוף דבריו (בפסוק ח): וירדו כל עבדיך אלה אלי. ולא פירש עתה איזה לילה תהיה המכה הזאת, כי הדבור הזה והאמירה אל פרעה קודם ראש חדש ניסן היה. וכשיאמר כחצות הלילה לא יודע איזה לילה הוא. והנה לא הודיעם משה ליל מכתם, אבל אמר בחרי אף לא אוסיף אני ראות פניך, אבל אתה תקראני ועבדיך ישתחוו לי כחצות הלילה לצאת מארצך. ובפרשה השניה (להלן יב יב): פירש לישראל הלילה ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה וגו', ובפרשה השלישית אמר (שם כט): ויהי בחצי הלילה הנזכר שעשו בו הפסח:"

א) איך לפי"ד מסתדר שמכות ארבה וחושך כולם היו בתחילת חודש ניסן - ולכאורה עוד לפני י' ניסן, דהרי לא מסתברא ש"מקחו מבעשור" היה עוד באמצע מכת חושך ?
ב) ועו"ק לפי"ז דאיך יתכן לומר שהאזהרה על מכת בכורות נאמר עוד בחודש אדר ולפני מכות ארבה וחושך ?

הוד_והדר
הודעות: 2441
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אפריל 19, 2016 8:10 pm

כבר העירו בזה מפרשי הרמב"ן, ובכסף מזוקק פירש שיש ט"ס וצ"ל קודם י"ד ולא קודם ר"ח, אחדים השאירו בצ"ע כמו מהר"י אבוהב, ובספר כור זהב על הרמב"ן האריך לבאר הדברים שיתיישבו על נכון.

הה"ק בעל דברי יואל מסאטמאר אכן כותב שלפי דבריו יוצא שמקחו מבעשור היה באמצע מכת חשך, וכן כתבו עוד ודייקו מלשון מדרש שהמצריים היו רק שומעים את קול הטלה ולא ראו איך שלוקחים

וראה גם יישוב בקובץ עץ חיים באבוב45 גליון ה שרוצה הכותב ליישב שם

ובדרך אגדה וצחות, אולי היה שנת העיבור

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אפריל 20, 2016 2:37 am

יישר כחכם

האם ידוע לך המראה מקום בדברי יואל ?

הוד_והדר
הודעות: 2441
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ד' אפריל 20, 2016 6:29 am

אם אני זוכר היטב זה בחידושי תורה לד פרשיות
וף

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 20, 2016 8:58 am

רבנו בחיי כותב שנצטרך לומר לפי הרמב"ן שהיו ג' מכות בניסן, וע"ש מש"כ ע"ד.
יתכן שלרמב"ן נמשכה מכת חושך רק ג' ימים כפי שפי' רס"ג והאב"ע. [וגם במכת ארבה, האם מוכח מהרמב"ן כמה זמן לדעתו שמשה כל מכה?].

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' אפריל 20, 2016 12:35 pm

הוד_והדר כתב:הה"ק בעל דברי יואל מסאטמאר אכן כותב שלפי דבריו יוצא שמקחו מבעשור היה באמצע מכת חשך,

מובא כבר הסבר זה בפנים יפות.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' אפריל 20, 2016 12:39 pm

הוד_והדר כתב:
שבטיישראל כתב:יישר כחכם

האם ידוע לך המראה מקום בדברי יואל ?


אם אני זוכר היטב זה בחידושי תורה לד פרשיות
וף

עה"ת בפרשת בא.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ינואר 02, 2019 8:41 pm

מה שנכון נכון כתב:יתכן שלרמב"ן נמשכה מכת חושך רק ג' ימים כפי שפי' רס"ג והאב"ע.

כן הוא פשטיה דקרא:
וַיֵּט משֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַשָּׁמָיִם, וַיְהִי חשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלשֶׁת יָמִים.
לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלשֶׁת יָמִים.

וכן מפורש ב'יונתן בן עוזיאל':
וַהֲוָה חֲשׁוֹךְ דִּקְבֵל בְּכָל אַרְעָא דְמִצְרַיִם תְּלָתָא יוֹמִין. לָא חֲמוֹן גְּבַר יָת אֲחוּי וְלָא קָמוּן אֱנָשׁ מֵאַתְרֵהּ תְּלָתָא יוֹמִין, וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֲוָה נְהוֹרָא לְמִקְבֹּר רַשִּׁיעַיָּא דִּי בֵינֵיהוֹן דְּמִתוּ. וּבְסוֹף תְּלָתָא יוֹמִין קְרָא פַרְעֹה לְמשֶׁה.

וכן הוא בפשטות דעת המדרש המובא ברש"י:
וְלָמָה הֵבִיא עֲלֵיהֶם חשֶׁךְ, שֶׁהָיוּ בְּיִשְׂרָאֵל בְּאוֹתוֹ הַדּוֹר רְשָׁעִים שֶׁלֹּא הָיוּ רוֹצִים לָצֵאת, וּמֵתוּ בִּשְׁלשֶׁת יְמֵי אֲפֵלָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִרְאוּ מִצְרַיִם בְּמַפַּלְתָּם וְיֹאמְרוּ אַף הֵם לוֹקִין כָּמוֹנוּ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תמיהה בדברי הרמב"ן ז"ל בענין זמנו של מכת ארבה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' ינואר 31, 2020 1:28 pm

הוד_והדר כתב:הה"ק בעל דברי יואל מסאטמאר כותב שלפי דבריו יוצא שמקחו מבעשור היה באמצע מכת חשך.
זה לשונו בספר 'דברי יואל' פרשת בא:
נמצא לפי חשבונו דשלש המכות היו בניסן: ארבה, חושך ומכת בכורות. ומכת ארבה נמשך עד ז' בניסן, ומכת חושך מפורש בקרא שהיתה ששה ימים, ואפשר דבשבת לא היתה מכת החשך משמשת, לפי הטעם שנזכר במדרש שיהיו ישראל מקברים מתיהם, דטעם זה לא שייך בשבת. ולפי זה נשלמה מכת חשך בערב פסח, ובלילה היתה מכת בכורות, נמצא דבעשור לחודש שהוא שבת הגדול היה בתוך ימי החושך.
ועל פי זה מובן מה שאמר משה לפרעה: 'כה אמר יי, כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים', ולא פירש לו איזה לילה, כי הכוונה היתה ללילה הבא, שהוא ליל חמשה עשר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים