עמוד 1 מתוך 1

וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ / כ'מוהי' - משה רבינו (פ' בלק)

פורסם: א' יולי 17, 2016 8:24 pm
על ידי נוטר הכרמים
כג, י מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ.

מובא בשם האדמו"ר בעל אמרי אמת זצ"ל מגור (אמרי אמת ליקוטים עמ' עא), דקשה דהל"ל כמותם בלשון רבים כמו שאמר ישרים בלשון רבים. וביאר ע"פ דברי הר"ן בנדרים (י, א) שפירש דברי המשנה שם 'נדר במוהי הרי אלו כינויים לשבועה', במוהי כינוי למשה, ולפי"ז י"ל שכוונת בלעם היתה למשה רבינו המכונה מוהי. עכ"ד.

ובאמת מפורש כן באליהו רבה (פרשה יט),
וכשנתנבא בלעם בן בעור כל אותן טובות ונחמות על ישראל, בכה בלבבו ואמר, תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו, מלמד שנתאוה בלעם הרשע למיתתו של משה ואהרן ואמר, אם מת אני על מיטתי, הריני כמשה ואהרן, ואם לאו, איני כמשה ואהרן.
.

{ובאמת צ"ב מה ענין משה למוהי. ונראה ע"פ מ"ש המפרשים דמ"ש ותקרא את שמו משה כי מן המים משיתיהו ורש"י פי' דמשה הוא מלשון הוצאה כו' ונגזר מלשון משיתהו שהוא בלשון הקודש הוצאה. אבל לא יתכן זה לפי שבת פרעה ודאי לא דיברה רק בלשונה לשון מצרית ע"כ כתבו המפרשים דמשה הוא בלשון מצרית מים וז"ש כי מן המים גו'. וז"ש בנדרים נדר במוהי. דמשה הוא מים בלשון מצרית. ומוהי הוא מים בלשון ארמית. והרי זה שפיר כינוי למשה. (ספר דברי חן להגר"ח נתנזון על הרמב"ם הלכות קריאת שמע פ"ג).

ובענין ד'מוהי' הוא מים בלשון ארמית, יעויין בגמ' ריש תענית (י, א), אמרי במערבא נהור ענני זעירין מוהי, חשוך ענני סגיין מוהי. [ורש"י שם גרס 'מימוהי']. ובתרגום המיוחס ליונתן פר' חוקת (כ, ח), וְתוּמוּן תְּרֵיכוֹן יַת כֵּיפָא בִּשְׁמָא רַבָּא וּמְפַרְשָׁא כַּד הִינוּן חַמְיָין וְיִתֵּן מוֹהִי. ויעוי' עוד בשו"ת מפענח נעלמים סי' ב}.

Re: וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ / כ'מוהי' - משה רבינו

פורסם: א' יולי 17, 2016 10:38 pm
על ידי גימפעל
בהברה פולנית כשאומרים 'כמהו' זה נשמע כמו 'כמוהי'.

Re: וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ / כ'מוהי' - משה רבינו

פורסם: ב' יולי 18, 2016 2:37 pm
על ידי שואב מים
גימפעל כתב:בהברה פולנית כשאומרים 'כמהו' זה נשמע כמו 'כמוהי'.

האמרי אמת אמר אימרא זו לאביו השפת אמת בעת ילדותו, כך שלענ"ד יש להחשיבו כוורט בדרך צחות בעלמא.

Re: וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ / כ'מוהי' - משה רבינו

פורסם: ב' יולי 25, 2016 11:33 pm
על ידי ברקים רב
נוטר הכרמים כתב:ובאמת מפורש כן באליהו רבה (פרשה יט),
וכשנתנבא בלעם בן בעור כל אותן טובות ונחמות על ישראל, בכה בלבבו ואמר, תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו, מלמד שנתאוה בלעם הרשע למיתתו של משה ואהרן ואמר, אם מת אני על מיטתי, הריני כמשה ואהרן, ואם לאו, איני כמשה ואהרן.


שם משמע יותר שדרשו כן מ'תמות נפשי מות ישרים'. וראה עוד לר"י מנדלקורן בספרו 'וילקט יוסף' עמ' רלט