ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו - מי המה שכיני האמורי? (דברים א, ז)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4139
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו - מי המה שכיני האמורי? (דברים א, ז)

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 7:16 pm

ברש"י עה"ת (דברים א ז) פירווש עה"כ ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו: עמון ומואב והר שעיר

והתקשו המפרשים שמרע"ה מספר שהקב"ה ציווה לישראל שיבואו לעמון ומואה והר שעיר לרשת אותם, הרי השי"ת ציוה לו בפירוש אל תצר את מואב וכן שלא לעשות מלחמה בעמון, ונדחקו (עי' בשפתי חכמים על אתר) לומר שהאיסור להילחם בעמון ומואב התחילה רק אחר חטא המרגלים, אבל אם היו באים לאר"י תיכף אחר קבלת התורה וכמ"ש אחד עשר יום מחורב היו כובשים גם את ארץ עמון ומואב

ולכאורה צ"ע בזה שהרי כמה טעמים נאמרו בחז"ל על האיסור לעשות מלחמה בעמון ומואב ובתוכם משום ב' פרידות טובות שעתיד לצאת מהם, ומה לזה עם חטא המרגלים?

וביותר קשה שרש"י פירוש נגד גמרא מפורשת במסכת בבא קמא פא: תניא רבי שמעון בן אלעזר אומר תלושין שבהרים בחזקת כל השבטים הן עומדים ומחוברים בחזקת אותו השבט ואין לך כל שבט ושבט מישראל שאין לו בהר ובשפלה ובנגב ובעמק שנאמר (דברים א, ז) פנו וסעו לכם ובאו הר האמורי ואל כל שכניו בערבה בהר בשפלה ובנגב ובחוף הים וגו' וכן אתה מוצא בכנענים ובפריזים ובאמוריים שלפניהם שנאמר ואל כל שכניו אלמא שכניו הכי הוו:

הרי שחז"ל פירשו ששכיניו הנא' כאן מוסב על הז' אומות שבאר"י ומנ"ל לרש"י הא?

ערער בערבה
הודעות: 486
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו - מי המה שכיני האמורי?

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' אוגוסט 22, 2016 9:36 pm

מקור דברי רש"י בספרי. ופשט הדברים כמ"ש הרמב"ן: "הזכיר להם הארץ והדרך אשר ילכו בה".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4139
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו - מי המה שכיני האמורי?

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 9:52 pm

ערער בערבה כתב:מקור דברי רש"י בספרי. ופשט הדברים כמ"ש הרמב"ן: "הזכיר להם הארץ והדרך אשר ילכו בה".

בפשטות הפירוש של הגמרא בב"ק מתיישבת היטב בפסוקי התורה, ולמה ירחיק הספרי לחמו לדבר על עמון ומואב שכיני האמורי בצורה שונה מהר האמורי בעצמה?

קו ירוק
הודעות: 2627
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ובאו הר האמורי ואל כל שכיניו - מי המה שכיני האמורי?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 24, 2016 11:06 pm

הרב מיללער שליט"א
דרשות חז"ל על פסוקי התורה אינם מצטמצמות לדרשה אחת. וד"ת כפשיט יפוצץ סלע.
ואפשר שנדרש שכניו - עמון מואב והר שעיר כדאיתא בספרי, וגם נדרש שכניו של ההר כדאיתא בב"ק.

הענין שאחר חטא מרגלים הפסידו את קיני קניזי וקדמוני הם עמון מואב והר שעיר, זהו ביאור דברי גדולי הדורות: הרד"פ בספרא דבי רב בשם רבו בשם האר"י. המל"מ בפרשת דרכים דרוש ז. הגר"א באדרת אליהו. כ"א מדיליה !
ובזה יובן ריהטא דקרא 'אז נבהלו אלופי אדום אילי מואב יאחזמו רעד'.
אמנם רש"י פירש שזה מצד אנינות שהיה להם בהצלחת ישראל, והוא מהמכילתא. ונמצינו למדים שזו מחלוקת תנאים.

ומה שאמרת ששתי פרידות טובות יש לי להוציא שם. כנראה זה מפלאי א-ל דעות, מסבב הסיבות.
והיה לו גם דרך אחרת איך להוציא שתי הפרידות הטובות - אם ישראל לא היו חוטאים בחטא העגל.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים