מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יולי 27, 2017 9:59 am

תוכן כתב:
דורשי יחודך כתב:השאילה שלי היא אחרת לגמרי. האם יהודי ששמר תומ"צ במסי"נ כל ימיו, משום שכך סיפרו לו, והוא לא טרח אף פעם לבדוק בשכל האם יש סיבה להאמין לזה או לא, אמור לקבל יותר שכר מאשר מוסלמי ששמר כל חייו על האיסלם במסי"נ, משום שכך סיפרו לו? מדוע היהודי הוא צדיק שינחל חיי העוה"ב ואילו המוסלמי הוא סתם אדם דפוק שילך לשום מקום? שניהם עשו בעצם אותו דבר.


לא הבנתי את השאלה שלך, סליחה. אני חושב שהתשובה לשאלה שלך היא, שהחיים של מי שמאמין בה' הם שונים באופן מהותי מחיי המוסלמי. החיים של יהודי ירא"ש אמורים להיות דוגמא, לשלום, שלוה, עשייה, תרומה, התעלות וכיוצא. ממילא יהודי שחי חיי קדושה והתעלות, ברור שהוא יזכה לעוה"ב. לעומתו, המוסלמי המאמין, החיים הפרטיים שלו לא מתאפיינים ברמה גבוהה של בין אדם למקום ובין אדם לחבירו, ומשום כך, אפילו אם הוא לא חוטא, הוא עדיין לא יקבל עוה"ב כמו היהודי.

זהו בריחה מהנושא. בא נדבר על בן דת אחרת שדווקא חי חיים של התעלות בבין אדם למקום ובין אדם לחבירו. ואך תמימות היא להגיד שאין דבר כזה. ולחילופין יהודי ששומר תורה ומצוות אבל דווקא לא מתאפיין בחיים של תרומה התעלות עשייה ושלוה, לעומת חיי הנוצרי\מוסלמי שכן.

דורשי יחודך כתב:ולמה היהודי שמחליט לנטות מן הדרך, סתם כי בא לו, הוא רשע, ואילו המוסלמי שמחליט לנטות מן הדרך, לא ייתבע על זה. מה ההבדל?


כבר ירמיה הנביא ענה על שאלה זו, כי שנים רעות עשו עמי, אותי עזבו מקור חיים לחצוב להם בורות נשברים אשר לא יכילו המים. אבל מוסלמי שמחליט לנות מן הדרך, הרי זה מראה שיש לו שכל רב, שנטש דת שמזיקה למאמיניה.

שוב בריחה. יש מוסלמים שחיים מאד טובים. אם אתה טוען שהשכל מורה שהאסלם איננה נכונה, אם כן כבר הודית שזה לא ענין של אמונה פשוטה אלא של שימוש בשכל.

דורשי יחודך כתב:ומה שוה העבודה של היהודי אם בעצם הוא עושה בדיוק אותו דבר כמו המוסלמי? האם הקב"ה חפץ ברובוטים? באנשים שבמקרה עושים את הדבר הנכון?


יהודי שומר שבת, נוטל לולב, מניח תפילין, ברור שהקב"ה רוצה מעשים אלו. ויהודי שמאמין באמונה פשוטה אינו רובוט, אלא פועל מכל הלב. משא"כ מוסלמי שמרביץ לאשתו ושוחט בנותיו, ברור שהקב"ה מואס בו.

האם אתה חושב שכל המוסלמים מרביצים לנשותיהם ושוחטים את בנותיהם, יש מליונים שאינם כאלה.

דורשי יחודך כתב:ואם "מותר" לעבוד את השי"ת בצורה כזו, סתם להאמין כי כך סיפרו.


לפי הרבה מרבותינו, דוקא אמונה פשוטה זו היא זאת הנבחרת והרצויה לה'.

אי אפשר להסתתר מאחורי דברי "רבותינו", אנו דנים כאן על הגיון בסיסי. אם אני אמצא בדברי "רבותינו" דבר המתנגד ממש להגיון הפשוט, אני אגיד שדבריהם תמוהים.

דורשי יחודך כתב:האם מותר ליהודי שיש לו שכנים מוסלמיים, להחליט יום אחד שבא לו להאמין יותר למה שהם מספרים מאשר למה שאבא שלו סיפר לו? הרי השכן הוא גם אבא (לבנים שלו) ומאי אולמיה דהאי אבא מהאי אבא?


אין להשוות בין יהודי חכם ונעלה שמספר לבנו על מעמד הר סיני לפני ששים רבוא יהודים, למוסלמי טיפש וירוד שמספר לבנו על נביא שקם במדבר סעודיה והנהיג שבט פרימיטיבים.


הנה, אתה כבר פונה לשכל...אתה כבר לא מדבר על אמונה פשוטה בלי שום ביסוס, אלא על ביסוס שכלי. כל המשא ומתן שבינינו היה על מה שטענת לאמונה פשוטה.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יולי 27, 2017 10:13 am

שכחתי להוסיף:
בבית יוסף יורה דעה סימן קי"ט סעיף יא (בשירת דבורה) מביא תשובת הרשב"א על אדם שגר בעיירה יהודית, אבל במשך השבוע חי בעיר אחרת של גויים, כמו גוי, ואף נכנס לכנסייה שם רח"ל. האם הוא באמת יהודי מאמין ורק מתחזה לגוי, או ח"ו הפוך?

הריב"ש כותב שיש לשער שהינו יהודי מאמין, וז"ל הרשב"א עם היקונים שתיקנו שם מתוך לשונו בתשובה: "כי העבודה זרה מילתא דמסתברא שהיא שקר...כשהוא אומר לנו שהוא ישראל הוא אומר בלב טוב לפי שאמונתינו אמונה טובה וישרה ונכונה ואמיתית ומילתא דמסתברא הוא". הרשב"א לא אומר שיש לו נשמה אלקית ולא שהניצוץ היהודי שבתוכו גורם, אלא פשוט שאמונתינו היא טובה וישרה, לעומת אמונות אחרות שהם פשוט "מילתא דמסתברא שהוא שקר."

אני לא מתכוין להביא מזה ראיה נגד מי שסבור אחרת, כי מחמת הרבה סיבות אין לענ"ד ראיה ואין כאן סתירה לדעת הרב סגי נהור ודעימיה. רק בתור מראה מקום מעניין.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 27, 2017 10:38 am

הרב דורשי יחודך:

אני לא בורח, אם כבר, אתה בורח. אני אמרתי שבאופן אוביקטיבי, החיים היהודים נעלים הרבה יותר מאשר חיים נוצריים או מוסלמים. עכשיו אתה בא בשאלה תיאורטית, מה יקרה אם נמצא קהילה של גוים שחי חיי קדושה וטהרה וכיוצא. הנקודה היא, שלא קיים דבר כזה. היהדות היא הדת הכי מצטיינת בין במילי דעלמא בין במילי דשמיא. משום כך, יש סיבה טובה מאד להאמין ביהדות יותר מאשר כל דת אחרת.

אני מסכים שהגוים הכי טובים חיים בצורה יותר נעלה מאשר היהודים הכי גרועים, אבל נתון זה לא משנה את התמונה הגדולה, שחיים יהודיים הם נעלים לאין ערוך מחיי גוים.

באשר לשאלה מה עדיף אמונה פשוטה או אמונה שכלית, אני מרגיש לגמרי בנוח "להסתתר" מאחורי דברי רבותינו. וסליחה מכבודו, אבל אמונה פשוטה אינה מתנגדת להיגיון, אלא מדובר פה בשני מודלים של אמונה, שלכל אחד יש מעלות וחסרונות, והשאלה היא איזה מודל עדיף.

אמונה פשוטה, אין הכוונה אמונה טפשית, אלא אמונה בלי להזדקק לפילוסופיה. אדם שמאמין באמונה פשוטה ומקבל חיזוק בגלל שרמת החיים שלו יותר נעלה מאשר של שכנו הבודהיסטי, עדיין לא יצא מגדר אמונה פשוטה.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יולי 27, 2017 12:02 pm

הרב תוכן:
כנראה שלא הבנתי כלל נכון את עמדתך,
אני חשבתי שבאת לומר שגם אמונה בלי "סיבה" היא טובה, כלומר כל שאין לו קושיות, והוא מאמין בגלל שכך סיפרו לו,
או "אמונה שמקורה בנשמה הטהורה" כלשונך למעלה, דהיינו שאין לו אפשרות להביע סיבה למה מאמין כך, זוהי אמונה טובה ונרצית, ואולי כעין דעת הרב סגי נהור. כך הרי משתמע מהודעותיך הקודמות, יעו"ש היטב.

על זה באתי לדון. גם אני לא סבור שצריך פילוסופיה, ולא הזכרתי מאומה ממנה, וגם כתבתי במפורש שאני לא מדבר על חקירה.

כעת אני מבין שאתה גם סבור שצריך סיבה להאמין, ואתה מזכיר סיבה לדוגמא, את העובדא שעצם החיים של היהודי הם מרוממים וטובים ונעלים יותר משל הגויים.

אם הבנתי נכון את שיטתך, אזי אין לנו ויכוח.

(כמובן שאפשר לדון בסיבה הנ"ל לאמונה, בכל מיני מצבים וצורות ואופנים, אבל זהו כבר נדון משני ואין זה הנדון שלנו.)

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 27, 2017 1:57 pm

דורשי יחודך כתב:הרב תוכן:
כנראה שלא הבנתי כלל נכון את עמדתך,
אני חשבתי שבאת לומר שגם אמונה בלי "סיבה" היא טובה, כלומר כל שאין לו קושיות, והוא מאמין בגלל שכך סיפרו לו,
או "אמונה שמקורה בנשמה הטהורה" כלשונך למעלה, דהיינו שאין לו אפשרות להביע סיבה למה מאמין כך, זוהי אמונה טובה ונרצית, ואולי כעין דעת הרב סגי נהור. כך הרי משתמע מהודעותיך הקודמות, יעו"ש היטב.

על זה באתי לדון. גם אני לא סבור שצריך פילוסופיה, ולא הזכרתי מאומה ממנה, וגם כתבתי במפורש שאני לא מדבר על חקירה.

כעת אני מבין שאתה גם סבור שצריך סיבה להאמין, ואתה מזכיר סיבה לדוגמא, את העובדא שעצם החיים של היהודי הם מרוממים וטובים ונעלים יותר משל הגויים.

אם הבנתי נכון את שיטתך, אזי אין לנו ויכוח.

(כמובן שאפשר לדון בסיבה הנ"ל לאמונה, בכל מיני מצבים וצורות ואופנים, אבל זהו כבר נדון משני ואין זה הנדון שלנו.)


לא הסברתי את עמדתי לנכון. אני סבור שאין צריך סיבה להאמין כלל. אמונה פשוטה של סבתא שלי, ללא תהיות וספיקות, אמונה טהורה ושלימה, היא אמונה נפלאה ורצויה לפני הבורא. כל מה שאמרתי מקודם הוא למקרה שמתעוררות שאלות לבעל אמונה פשוטה, אז אמרתי שאפילו מי שאין לו גישה לטיעונים פילוסופיים, יכול להיות רגוע מאד שהאמונה שלו נכונה, לפי מה שעיניו רואות. אבל עדיף כמובן, שאדם בעל אמונה פשוטה לא יעלה על לבו תהיות כלל, וכך לא יהיה זקוק להוכחות משום סוג שהוא.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 27, 2017 5:36 pm

דורשי יחודך כתב:תכל'ס, הרב סגי נהור, מהי הסיבה לדעתך שיהודי יאמין בתורה מן השמים? אתה הרי טוען שא"א לברר שזוהי האמת.
מצד הנקודה שבנשמה? מי אומר שיש דבר כזה? הרמב"ם? למה שאני אאמין לרמב"ם? הסמכות של הרמב"ם היא לאחר שאני יודע שתורה מן השמים, ויש מסורה של חכמי תורה שבעל פה וכו'.
בגלל שכתוב בתניא או שאר ספרים? כל זה אכניס בשאילה. למה שאאמין להם.
גם הדתות האחרות טוענות שעמוק בלב יש נקודה היודעת את האמת כו'.
מדוע אתה מאמין לטענה של היהדות דווקא?

לפני שאשיב על השאלה אקדים הקדמה קצרה. ביקרתי פעם בישיבה תיכונית מסוימת, ועל הקיר היה תלוי כעין שלט או תמונה עם הכותרת "למה חשוב ללמוד גמרא?", ותחת הכותרת הובאו כמה תשובות ורעיונות. וחשבתי לעצמי שבישיבה חרדית לא שואלים את השאלות ולא את התשובות, ובכל זאת כולם יודעים איך נראה לימוד גמרא בישיבה תיכונית ואיך נראה לימוד גמרא בישיבה חרדית. אצל נער חרדי החשיבות של לימוד גמרא היא לא משהו שנובע מאיזה הסבר, אלא דבר שינק עם חלב אמו וחדור בו בעומק ובפנימיות. נכון שבגיל מסוים יכול להיות שתתעורר לו שאלה, ואז כדאי מאוד למצוא דרך להסביר לו ולהניח את דעתו, אבל גם אז הבסיס הוא לא הסבר זה או אחר אלא משהו הרבה יותר עמוק.

אחר כך ראיתי שוב ושוב שבכל מקום שמתעורר הצורך להסביר ולנמק איזה דבר – גם אם יש הסברים נפלאים – אותו הדבר לא יכול להיות ערך מוחלט, כי ערך מוחלט מוכרח להיות הרבה יותר חזק מכל הסבר. אם יש מקום שבו שואלים למה אסור לרצוח, ונותנים כל מיני סיבות והסברים למה לא לרצוח, מהמקום הזה יצאו רוצחים. אדם נורמלי לא רוצח כי אסור! נקודה. אם מתעוררת לו שאלה נקודתית, נותנים לו הסבר נקודתי, אבל האיסור חייב לעמוד כסלע יצוק עם או בלי הסבר.

גם בעניין האמונה, לדעתי גם אלו שטוענים לאמונה שכלית לא באמת מאמינים רק מכוח השכל. זו צרה צרורה אם כל האמונה נשענת רק על השכל. בשביל זה לא צריך לגדל ילד לתורה מגיל אפס ולהחדיר לו את האמונה עד לשד עצמותיו, אפשר פשוט לגדל ילדים חכמים ובגיל 12 לבוא ולהסביר להם יפה... וכל אחד מבין "וואס פאר א פנים האט דאס"... אפשר להאריך בזה הרבה אבל אני מקווה שהנקודה הובנה.

אבל אתה שואל שוב שוב שאלה טובה – סוף סוף מהו ההבדל בין אמונה של יהודי ל"אמונה" של מוסלמי – הרי גם אצלו האמונה חדורה מגיל אפס וכו'? ובכן, אם מי ששואל את השאלה הזאת הוא יהודי שחונך להאמין ורוצה להאמין – אני בהחלט בעד להשתמש בהסברים על ההבדל בין אמונת ישראל לאמונות הגויים. אני לא שולל את ההסברים של ישא ברכה. אבל התפקיד של ההסבר הוא רק להביא את האמונה גם אל השכל, או שהשכל לא יפריע לאמונה, אבל הוא לא יכול להיות הבסיס האמיתי שעליו האמונה נשענת.

אם השואל איננו רוצה להאמין – אני לא מאמין שהסברים יעזרו. אני מתעסק בקירוב יהודים לתורה יום-יום ונדיר לראות אנשים שהתחילו להאמין רק מכוח השכל. אדם מתחיל להאמין כשנפתח לו איזה שער בנשמה, אם מכוח איזושהי חוויה שעבר ואם ממשהו אחר. אחרי שמתעוררת אצלו האמונה, כדאי לפעמים להוסיף גם הסברים כדי לתת לאמונה גם תימוכין שכליים.

דורשי יחודך כתב:(אגב, וזה ממש לא העיקר, לא ראיתי ברמב"ם דיבורים על נשמה אלקית וגם לא על אמונה, הרמב"ם מדבר אומר שכל יהודי רוצה להיות בכלל ישראל ולעשות את מה שצריך, הוא לא מדבר בכלל מאיך יהודי צריך לדעת שהתורה היא אמיתית.)

שים לב שציינתי לשני מקומות ברמב"ם, הראשון באיגרת תימן ומתייחס ישירות לאמונה. את העניין השני הבאתי רק כדוגמא לכך שליהודי יש קשר מהותי וטבעי עם הקב"ה, אפילו כשכלפי חוץ הוא טוען אחרת.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 27, 2017 5:39 pm

ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יולי 27, 2017 5:48 pm

סגי נהור כתב:ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...


קודם כל בריך רחמנא דהבת לן ולא יהבת לעפרא! אנו שמחים מאד שבחרתם דווקא באפשרות השנייה. ופעם הבא אל תתלבט כלל.

אני מזדהה בהחלט עם ההרגשה, כבר קרה לי כמה פעמים בעבר... (את הבחירה שלי לא אגלה לך). ובכל אופן תודה רבה לך שטרחת לכתוב שוב.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יולי 27, 2017 5:50 pm

סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:תכל'ס, הרב סגי נהור, מהי הסיבה לדעתך שיהודי יאמין בתורה מן השמים? אתה הרי טוען שא"א לברר שזוהי האמת.
מצד הנקודה שבנשמה? מי אומר שיש דבר כזה? הרמב"ם? למה שאני אאמין לרמב"ם? הסמכות של הרמב"ם היא לאחר שאני יודע שתורה מן השמים, ויש מסורה של חכמי תורה שבעל פה וכו'.
בגלל שכתוב בתניא או שאר ספרים? כל זה אכניס בשאילה. למה שאאמין להם.
גם הדתות האחרות טוענות שעמוק בלב יש נקודה היודעת את האמת כו'.
מדוע אתה מאמין לטענה של היהדות דווקא?

לפני שאשיב על השאלה אקדים הקדמה קצרה. ביקרתי פעם בישיבה תיכונית מסוימת, ועל הקיר היה תלוי כעין שלט או תמונה עם הכותרת "למה חשוב ללמוד גמרא?", ותחת הכותרת הובאו כמה תשובות ורעיונות. וחשבתי לעצמי שבישיבה חרדית לא שואלים את השאלות ולא את התשובות, ובכל זאת כולם יודעים איך נראה לימוד גמרא בישיבה תיכונית ואיך נראה לימוד גמרא בישיבה חרדית. אצל נער חרדי החשיבות של לימוד גמרא היא לא משהו שנובע מאיזה הסבר, אלא דבר שינק עם חלב אמו וחדור בו בעומק ובפנימיות. נכון שבגיל מסוים יכול להיות שתתעורר לו שאלה, ואז כדאי מאוד למצוא דרך להסביר לו ולהניח את דעתו, אבל גם אז הבסיס הוא לא הסבר זה או אחר אלא משהו הרבה יותר עמוק.

אחר כך ראיתי שוב ושוב שבכל מקום שמתעורר הצורך להסביר ולנמק איזה דבר – גם אם יש הסברים נפלאים – אותו הדבר לא יכול להיות ערך מוחלט, כי ערך מוחלט מוכרח להיות הרבה יותר חזק מכל הסבר. אם יש מקום שבו שואלים למה אסור לרצוח, ונותנים כל מיני סיבות והסברים למה לא לרצוח, מהמקום הזה יצאו רוצחים. אדם נורמלי לא רוצח כי אסור! נקודה. אם מתעוררת לו שאלה נקודתית, נותנים לו הסבר נקודתי, אבל האיסור חייב לעמוד כסלע יצוק עם או בלי הסבר.

גם בעניין האמונה, לדעתי גם אלו שטוענים לאמונה שכלית לא באמת מאמינים רק מכוח השכל. זו צרה צרורה אם כל האמונה נשענת רק על השכל. בשביל זה לא צריך לגדל ילד לתורה מגיל אפס ולהחדיר לו את האמונה עד לשד עצמותיו, אפשר פשוט לגדל ילדים חכמים ובגיל 12 לבוא ולהסביר להם יפה... וכל אחד מבין "וואס פאר א פנים האט דאס"... אפשר להאריך בזה הרבה אבל אני מקווה שהנקודה הובנה.

אבל אתה שואל שוב שוב שאלה טובה – סוף סוף מהו ההבדל בין אמונה של יהודי ל"אמונה" של מוסלמי – הרי גם אצלו האמונה חדורה מגיל אפס וכו'? ובכן, אם מי ששואל את השאלה הזאת הוא יהודי שחונך להאמין ורוצה להאמין – אני בהחלט בעד להשתמש בהסברים על ההבדל בין אמונת ישראל לאמונות הגויים. אני לא שולל את ההסברים של ישא ברכה. אבל התפקיד של ההסבר הוא רק להביא את האמונה גם אל השכל, או שהשכל לא יפריע לאמונה, אבל הוא לא יכול להיות הבסיס האמיתי שעליו האמונה נשענת.

אם השואל איננו רוצה להאמין – אני לא מאמין שהסברים יעזרו. אני מתעסק בקירוב יהודים לתורה יום-יום ונדיר לראות אנשים שהתחילו להאמין רק מכוח השכל. אדם מתחיל להאמין כשנפתח לו איזה שער בנשמה, אם מכוח איזושהי חוויה שעבר ואם ממשהו אחר. אחרי שמתעוררת אצלו האמונה, כדאי לפעמים להוסיף גם הסברים כדי לתת לאמונה גם תימוכין שכליים.

דורשי יחודך כתב:(אגב, וזה ממש לא העיקר, לא ראיתי ברמב"ם דיבורים על נשמה אלקית וגם לא על אמונה, הרמב"ם מדבר אומר שכל יהודי רוצה להיות בכלל ישראל ולעשות את מה שצריך, הוא לא מדבר בכלל מאיך יהודי צריך לדעת שהתורה היא אמיתית.)

שים לב שציינתי לשני מקומות ברמב"ם, הראשון באיגרת תימן ומתייחס ישירות לאמונה. את העניין השני הבאתי רק כדוגמא לכך שליהודי יש קשר מהותי וטבעי עם הקב"ה, אפילו כשכלפי חוץ הוא טוען אחרת.


בקשר לרמב"ם אתם צודקים מאה אחוז, שכחתי שהבאת את הרמב"ם באגרת תימן.

בקשר לשאר הדברים מה שכתבתם על לימוד גמרא אני מסכים מאה אחוז. בקשר לשאילה של סוף סוף כו', לא ראיתי תשובה לזה בדבריך, אלא רק מה לעשות במצב כך וכך, אבל לא התייחסות לגוף השאילה. גם לי אין תשובה. אני מסכים אתך גם שאף אחד לא מאמין רק מכוח השכל. אבל לכאורה בלי ביסוס חזק שכלי, נשארת השאילה בעינה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יולי 28, 2017 2:16 am

סגי נהור כתב:העניין הוא שאותו היגיון עצמו אומר שאין תוקף אמיתי למסקנא שלי יותר מאשר למסקנת חברי, ולכן העובדה שאני מסתמך דווקא על המסקנא שלי איננה הגיונית (גם לא בהיגיון שלי).
במלים אחרות: גם במקרה הזה האובייקטיביות היא רק מדד לכך שיש כאן טענה לא הגיונית.
...

על הדוגמא שלך יש להעיר שחוויית הטעם של השוקולד איננה כוללת שום טענה על המציאות. גם אנחנו שיודעים שהשוקולד הוא רעל בשבילו מסכימים שהשוקולד טעים, ולהפך. דוגמא טובה תהיה אם הוא יטען שהוא מרגיש שהשוקולד מרפא אותו, או ילך לאיזה מרפא אלטרנטיבי שיטען טענה לא הגיונית אחרת (זה אגב קורה כל הזמן, ומה שלא מאשפזים במחלקה סגורה זה שוב עניין של יחסי כוחות...)

נראה לי שאתה מערב בין שני רמות של טיעון. ברמת הטיעון ההגיוני, אם כל החכמים חושבים משהו, זהו נימוק הגיוני חזק בעד הצד הזה. אבל זוהי בסך הכל עוד ראייה (נסיבתית) שהשכל צריך לשקול, וכל זה נכנס בסופו של דבר בתוך השיקול ההגיוני, ומתקיים או נדחה על ידי שיקול השכל.

ברמת השיקול עצמו, אין שום משמעות לטענת האובייקטיביות. השיקול עצמו במהותו אינו אובייקטיבי - לא במקרה אלא במהות, והשיקול היחיד הקיים עבורי הוא השיקול שאני שוקל. אנחנו הולכים אחרי ההגיון לא בגלל שזה הגיוני ללכת אחרי ההגיון (משפט מעגלי וחסר משמעות) ולא בגלל שום סיבה אחרת, אלא בגלל שככה זה ודי. זוהי התשתית הכי נמוכה לכל ההסברים ואין שום טעם לנסות להסביר אותה.
לכן אין שום טעם בטענה שזה "הגיוני" ללכת אחרי ההכרעה של השכן -זה בכלל לא ענין להגיון. לשאול למה לא ללכת אחרי השיקול של אנשים אחרים זה עוד יותר גרוע מלשאול למה לא ללכת אחרי הטעם של השוקולד - הטעם של השוקולד הוא לפחות משהו בלתי אמצעי שאני חווה ושייך אלי באיזשהי צורה, השיקול של השכן שלי הוא סתם עובדה יבשה וחיצונית חסרת משמעות - כמו לשאול למה לא ללכת אחרי זה שיורד גשם.


סגי נהור כתב:
אני מסכים שזו השאלה העקרונית. זה דורש אריכות וקשה לי לבאר את זה כהלכה כעת. באופן כללי אומר שההכרעה אם להאמין דומה להכרעה אם להיות אדם הגון או שודד בנקים, כלומר זאת הכרעה מעולם הערכים ולא מעולם העובדות.
אין שום אינפורמציה בעולם שיכולה להכריח אדם לבחור להיות אדם הגון, ובכל זאת אנחנו רואים בזה את הדבר הנרצה וגם עושים כל שביכולתנו כדי שאחרים יראו זאת כך ויכריעו כך.

אני יכול להבין את הטענה הזו כאשר הנושא הוא עצם האמונה בבורא (למרות שגם כאן יש אנלוגיה לא ברורה בכלל בין טענות נורמטיביות לטענה עובדתית, אבל נניח לזה).
אבל האם גם תטען שהמצפון דורש להאמין באופן ישיר שמשה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע? את זה אני פחות קונה.
צופר הנעמתי כתב: בשולי הדברים, ציינת לרמב"ם המפורסם בהלכות גירושין, ושם הדברים נוגעים להלכה. ובאמת המהרי"ק שורש ס"ג
סגי נהור כתב:נמנעתי מלהכנס לעניין זה מתוך הבנה שיהיה קשה לגשר על הפערים. אינני תלמידו של החזו"א לעניין זה, ולא זה פירוש דברי הרמב"ם אצלי כפי שקיבלתי מרבותי (בשגם שאיני רואה איך הוא מתיישב בלשונו), ודי בזה.

עיקר כוונתי היתה לציין למהרי"ק המובא בב"י באה"ע קל"ד ועוד רבות בפוסקים (כמובן רשאים אתה ורבותיך לפרש אחרת ברמב"ם, רק רציתי לציין שהפוסקים הבינו לא כך)

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' יולי 28, 2017 3:06 pm

סגי נהור כתב:ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...
הסיבה היחידה שאני מכיר היא די נפוצה, בזמן הארוך של כתיבת התגובה המערכת מנתקת את המשתמש.
יש לזה כמה עצות. החסרון בהן, שהן כולן לפני מעשה, אבל לאחר מעשה צריך לבחור באחת משתי האפשרויות שהצעת...

א- לפני הלחיצה על שלח, להעתיק את כל הטקסט, ואם היתה התנתקות להדביק.
ב- לפני הלחיצה על שלח, לבדוק בלשונית אחרת שאתה עדיין מחובר (לרענן את הדף ולבדוק בפינה הימנית העליונה, או לעשות פעולה שאפשר לעשות רק כשמחוברים).
ג- לכתוב את ההודעה במעבד תמלילים, ולהעתיק אותה לדפדפן אח''כ. במקרה של התנתקות מעתיקים שוב.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי נשר » ה' אוגוסט 03, 2017 1:30 am

יש כאן מכתב יפה של הגר"ש וולבה במענה לתלמיד ישיבה תיכונית הנוגע למה שנידון כאן באשכול.
תפארת ישראל - ד.pdf
(436.62 KiB) הורד 426 פעמים

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ה' אוגוסט 03, 2017 9:00 am

ניים ושכיב כתב:
סגי נהור כתב:ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...
הסיבה היחידה שאני מכיר היא די נפוצה, בזמן הארוך של כתיבת התגובה המערכת מנתקת את המשתמש.
יש לזה כמה עצות. החסרון בהן, שהן כולן לפני מעשה, אבל לאחר מעשה צריך לבחור באחת משתי האפשרויות שהצעת...

א- לפני הלחיצה על שלח, להעתיק את כל הטקסט, ואם היתה התנתקות להדביק.
ב- לפני הלחיצה על שלח, לבדוק בלשונית אחרת שאתה עדיין מחובר (לרענן את הדף ולבדוק בפינה הימנית העליונה, או לעשות פעולה שאפשר לעשות רק כשמחוברים).
ג- לכתוב את ההודעה במעבד תמלילים, ולהעתיק אותה לדפדפן אח''כ. במקרה של התנתקות מעתיקים שוב.
יש עוד דרך אך היא כרוכה במעט טורח. לשמור את ההודעה כטיוטה ואח"כ להעלות אותה.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוגוסט 03, 2017 2:08 pm

נשר כתב:יש כאן מכתב יפה של הגר"ש וולבה במענה לתלמיד ישיבה תיכונית הנוגע למה שנידון כאן באשכול.
תפארת ישראל - ד.pdf

דברים מרתקים, ייש"כ.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אוגוסט 03, 2017 2:51 pm

ירח בן יומו כתב:
ניים ושכיב כתב:
סגי נהור כתב:ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...
הסיבה היחידה שאני מכיר היא די נפוצה, בזמן הארוך של כתיבת התגובה המערכת מנתקת את המשתמש.
יש לזה כמה עצות. החסרון בהן, שהן כולן לפני מעשה, אבל לאחר מעשה צריך לבחור באחת משתי האפשרויות שהצעת...

א- לפני הלחיצה על שלח, להעתיק את כל הטקסט, ואם היתה התנתקות להדביק.
ב- לפני הלחיצה על שלח, לבדוק בלשונית אחרת שאתה עדיין מחובר (לרענן את הדף ולבדוק בפינה הימנית העליונה, או לעשות פעולה שאפשר לעשות רק כשמחוברים).
ג- לכתוב את ההודעה במעבד תמלילים, ולהעתיק אותה לדפדפן אח''כ. במקרה של התנתקות מעתיקים שוב.
יש עוד דרך אך היא כרוכה במעט טורח. לשמור את ההודעה כטיוטה ואח"כ להעלות אותה.


אם המערכת התנתקה גם לא יהיה אפשר לשמור כטיוטה.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ה' אוגוסט 03, 2017 3:58 pm

אם כותבים כטיוטה אפשר לשמור באמצע, אבל יותר קל לכתוב במעבד תמלילים ולעשות העתק הדבק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 07, 2017 12:56 am

מה שדיברו לעיל יהודי אפיקורס וגוי מאמין מי עדיף.
לכאורה זיל קרי בי רב הוא:
על יהודי רשע נאמר: "אחיך בן אמך או רעך אשר כנפשך... לא תחמול ולא תכסה עליו כי הרוג תהרגנו".
ועל גוי ששומר ז' מצות בני נח נאמר: "גר ותושב וחי עמך"

(ואין כאן מקום לטענות רגשיות על עוולות שעשו לנו אבותיהם של אלו, והרי אין לך עוול יותר גדול ממעשה המן ואעפ"כ מבני בניו למדו תורה בבני ברק).

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 07, 2017 1:09 am

.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ב' אוגוסט 07, 2017 1:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 07, 2017 1:15 am

איך שלא נגדיר אותם, דבר אחד ברור: אנו מצווים להחיות גוי מאמין ולהרוג יהודי שאינו מאמין.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 07, 2017 9:56 am

באמת יש לשאול על משה רבינו, למה התנפל לפני ה' ארבעים יום וארבעים לילה על חוטאי העגל, ואף נשאר במדבר מבלי לעבור את הירדן רק כדי שיזכה להביא את דור המדבר שאמרו מבלתי יכולת ה' וגו' לחיי העולם הבא (כמו שאמרו חז"ל) – למה לא נפנף אותם כמו שאתה מנפנף אותם?...

כמה קשה ועצוב לקרוא דברים אלה, דברים שנובעים לצערי מהחינוך שמלמד לומר "המבדיל בין בני תורה לשאינם בני תורה" במקום לומר "המבדיל בין ישראל לעמים" (ואין להאריך)... שהרי אותו חוטא שאתה מדבר עליו, לא זו בלבד שרגליו עמדו על הר סיני, אלא שאילו הוא בלבד היה חסר עם ישראל כולו לא היה מקבל את התורה (דברים רבה פ"ז, ח). אכן כן, בלי הנוכחות של דתן ואבירם הרשעים גם משה ואהרן לא היו מקבלים את התורה.

על יהודי זה נאמר לבלתי ידח ממנו נידח, שהקב"ה לעולם לא יוותר על נשמתו, ולמרות מצבו הירוד עד מאוד (וכבר אמרו על כגון דא: כמה גדולה הרחמנות על יהודי כזה, שהתורה עצמה אומרת שאסור לרחם עליו!) בוודאי סופו שיתקיים בו ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים, וכשם שבמ"ת לא ויתר הקב"ה על אף אחד מישראל, כך לעתיד כתיב ואתם תלוקטו לאחד אחד בית ישראל.

וכל זה ברור למי שלמד נשמתו של יהודי מאין חוצבה, ומה רב ההפרש בינה לבין נפש הגוי שהיא כנפש שאר בעלי חיים. וכמו שכתבתי בהודעתי הקודמת (שמחקתיה), ההבדל בין יהודי חוטא לגוי הגון הוא כמו ההבדל בין ראש חולה לרגל בריאה, שעדיין הראש הוא ראש (כרמז שרמזו הקדמונים, שישראל אותיות לי ראש) והרגל היא רגל.

לא נראה לי שיש מה להתווכח בענין, אחר שלצערי נקודות המוצא כה רחוקות זו מזו. אין לנו אלא להעמיד את הדברים זה לעומת זה, והחונן לאדם דעת ינחה את כולנו בדרך אמת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 07, 2017 9:58 am

משולש כתב:איך שלא נגדיר אותם, דבר אחד ברור: אנו מצווים להחיות גוי מאמין ולהרוג יהודי שאינו מאמין.


הפסוקים שהביא כת"ר עוסקים במסית (וגם שם רק בבי"ד ובעדים, א"כ בהכמנה. יהודי אחר שאינו מאמין לעיתים חייבים להרגו ולעיתים לא (אכן, כמעט תמיד לא- צריך עדים התראה וכו' וזה רק בבי"ד), ע"פ גדרי ההלכה. ויש גם גדרי מורידין בהלכה (וידוע דיון הפוסקים בדורותינו בזה).
לפיכך, בפועל סתם יהודי שאינו מאמין אין חיוב בזה"ז להורגו. יתר על כן, לשיטות שיש תינוק שנשבה גם בענייני אמונה, בכלל אין זה שכיח שיהיה מי שיוגדר להלכה כיהודי שאינו מאמין.
ולגבי גוי, להבדיל אא"ה, אין די שיהיה מאמין, אלא צריך שיקיים ז' מב"נ כי ה' ציוה כך, ואחרת חייב מיתה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 07, 2017 10:20 am

גם מי שחייב מיתה רח"ל, הרי זה כדי לנקותו ולהביאו לחיי העולם הבא ומיתתו כפרתו. והרי זה כאב המעניש את בנו בעונש חמור מתוך דאגה לחינוכו או כאם הרוחצת את בנה בחומר חריף כדי לנקותו, שהכל מתוך אהבה רבה.

וכמו שכתב הרב סגי נהור לעיל, הדברים כ"כ פשוטים ועולים מכל סיפורי התנ"ך (ולדוגמא - יונה הנביא שלא רצה להביא לקטרוג חלילה על עם ישראל, למרות שהיו בשפל המדריגה), ומכל מדרשי חז"ל, ובפרט לאחר התגלות כתבי המהר"ל מפראג וכתבי האריז"ל וכו', בהם מבוארת מעלתם של ישראל גם אם הם חוטאים חלילה ("בין כך ובין כך בניי הם"), וכמה טרחו בהחדרת ענין זה גדולי החסידות והמפורסם ביניהם הצדיק ר' לוי יצחק מבארדיטשוב (ועוד ועוד), ועצוב לראות שעדיין המסר לא נקלט כראוי, ובמקום זה עוסקים בדקדוקי עניות שונים ומשונים, ושוכחים את דברי הזוהר הק':

אנן בחביבותא תליא מילתא, שנאמר מאהבת ה' אתכם, ונאמר אהבתי אתכם אמר ה'.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אוגוסט 07, 2017 5:47 pm

סגי נהור כתב:באמת יש לשאול על משה רבינו, למה התנפל לפני ה' ארבעים יום וארבעים לילה על חוטאי העגל, ואף נשאר במדבר מבלי לעבור את הירדן רק כדי שיזכה להביא את דור המדבר שאמרו מבלתי יכולת ה' וגו' לחיי העולם הבא (כמו שאמרו חז"ל) – למה לא נפנף אותם כמו שאתה מנפנף אותם?...

כמה קשה ועצוב לקרוא דברים אלה, דברים שנובעים לצערי מהחינוך שמלמד לומר "המבדיל בין בני תורה לשאינם בני תורה" במקום לומר "המבדיל בין ישראל לעמים" (ואין להאריך)... שהרי אותו חוטא שאתה מדבר עליו, לא זו בלבד שרגליו עמדו על הר סיני, אלא שאילו הוא בלבד היה חסר עם ישראל כולו לא היה מקבל את התורה (דברים רבה פ"ז, ח). אכן כן, בלי הנוכחות של דתן ואבירם הרשעים גם משה ואהרן לא היו מקבלים את התורה.

על יהודי זה נאמר לבלתי ידח ממנו נידח, שהקב"ה לעולם לא יוותר על נשמתו, ולמרות מצבו הירוד עד מאוד (וכבר אמרו על כגון דא: כמה גדולה הרחמנות על יהודי כזה, שהתורה עצמה אומרת שאסור לרחם עליו!) בוודאי סופו שיתקיים בו ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים, וכשם שבמ"ת לא ויתר הקב"ה על אף אחד מישראל, כך לעתיד כתיב ואתם תלוקטו לאחד אחד בית ישראל.

וכל זה ברור למי שלמד נשמתו של יהודי מאין חוצבה, ומה רב ההפרש בינה לבין נפש הגוי שהיא כנפש שאר בעלי חיים. וכמו שכתבתי בהודעתי הקודמת (שמחקתיה), ההבדל בין יהודי חוטא לגוי הגון הוא כמו ההבדל בין ראש חולה לרגל בריאה, שעדיין הראש הוא ראש (כרמז שרמזו הקדמונים, שישראל אותיות לי ראש) והרגל היא רגל.

לא נראה לי שיש מה להתווכח בענין, אחר שלצערי נקודות המוצא כה רחוקות זו מזו. אין לנו אלא להעמיד את הדברים זה לעומת זה, והחונן לאדם דעת ינחה את כולנו בדרך אמת.

ש"י מד"נ

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 07, 2017 6:30 pm

סגי נהור כתב:ר' דורשי יחודך, רק אביא לידיעתך, שלאחר שכתבתי את תגובתי הארוכה לעיל, לחצתי "שלח" ובגלל איזושהי תקלה הכל פשוט נמחק!
היו לי רק שתי אפשרויות - (1) להתאבד, (2) לכתוב הכל שוב. לאחר התלבטות קצרה בחרתי באפשרות השניה...

א. לא כותבים כך אפילו בצחוק
ב. מה דעתך על האפשרות לא לכתוב כלום ולהמשיך את החיים כרגיל?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 08, 2017 5:49 pm

בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:איך שלא נגדיר אותם, דבר אחד ברור: אנו מצווים להחיות גוי מאמין ולהרוג יהודי שאינו מאמין.


הפסוקים שהביא כת"ר עוסקים במסית (וגם שם רק בבי"ד ובעדים, א"כ בהכמנה. יהודי אחר שאינו מאמין לעיתים חייבים להרגו ולעיתים לא (אכן, כמעט תמיד לא- צריך עדים התראה וכו' וזה רק בבי"ד), ע"פ גדרי ההלכה. ויש גם גדרי מורידין בהלכה (וידוע דיון הפוסקים בדורותינו בזה).
לפיכך, בפועל סתם יהודי שאינו מאמין אין חיוב בזה"ז להורגו. יתר על כן, לשיטות שיש תינוק שנשבה גם בענייני אמונה, בכלל אין זה שכיח שיהיה מי שיוגדר להלכה כיהודי שאינו מאמין.
ולגבי גוי, להבדיל אא"ה, אין די שיהיה מאמין, אלא צריך שיקיים ז' מב"נ כי ה' ציוה כך, ואחרת חייב מיתה.

לא הבנתי למה כב' מנסה להצטדק ולענות על דברים שלא דיברתי ולא עלתה על לבי.

אני הבאתי דוגמא ברמת העיקרון ולא כהמלצה מעשית ללכת להרוג היום או מחר.

יהודי אפיקורס - מורידין ולא מעלין.
גוי מאמין - מעלין ולא מורידין.

האם מישהו חולק על המשפט העקרוני הזה??

(כל המגיבים האחרים שמביאים את מעלת ישראל מול אוה"ע וכו', זה מדובר רק על מי שהוא בכלל ישראל, ואפיקורס מזרע ישראל אינו נחשב ישראל כמעט לשום עניין).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 08, 2017 10:37 pm

משולש כתב:(כל המגיבים האחרים שמביאים את מעלת ישראל מול אוה"ע וכו', זה מדובר רק על מי שהוא בכלל ישראל, ואפיקורס מזרע ישראל אינו נחשב ישראל כמעט לשום עניין).

ומה דינו של אותו האיש? (גטין נז.)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 09, 2017 1:19 am

איש גלילי כתב:
משולש כתב:(כל המגיבים האחרים שמביאים את מעלת ישראל מול אוה"ע וכו', זה מדובר רק על מי שהוא בכלל ישראל, ואפיקורס מזרע ישראל אינו נחשב ישראל כמעט לשום עניין).

ומה דינו של אותו האיש? (גטין נז.)

שם מדובר בהשוואה לבלעם וטיטוס, אכן מולם הוא נחשב יותר טוב.

אבל עדיין כל כלל ישראל אומרים עליו ״ימח שמו וזכרו״, מה שלא אומרים על רבים מרשעי האומות, כ״ש שיש גוים שנאמר עליהם ״זכור לטוב״ כמו חרבונא למשל...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 09, 2017 1:21 am

משולש כתב:
איש גלילי כתב:
משולש כתב:(כל המגיבים האחרים שמביאים את מעלת ישראל מול אוה"ע וכו', זה מדובר רק על מי שהוא בכלל ישראל, ואפיקורס מזרע ישראל אינו נחשב ישראל כמעט לשום עניין).

ומה דינו של אותו האיש? (גטין נז.)

שם מדובר בהשוואה לבלעם וטיטוס, אכן מולם הוא נחשב יותר טוב.

אבל עדיין כל כלל ישראל אומרים עליו ״ימח שמו וזכרו״, מה שלא אומרים על רבים מרשעי האומות, כ״ש שיש גוים שנאמר עליהם ״זכור לטוב״ כמו חרבונא למשל...

הגמרא לא שופטת את זה בצורה שאתה שופט, אלא מסכמת: תא חזי מה בין פושעי ישראל לנביאי אומות העולם!

אליסף
הודעות: 1126
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוגוסט 10, 2017 5:57 pm

שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל שבמקרה של אותו האיש לא נאמר הכלל שאע"פ שחטא ישראל ישראל הוא, אלא המומרות חלה להוציאו מכלל ישראל
ואמר: תסלחו לי, אך הוא נידון בצואה רותחת כי הוא הוא הצואה של כלל ישראל...
איני יודע איך להסביר הדברים מבחינה הלכתית.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 10, 2017 6:55 pm

אליסף כתב:שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל שבמקרה של אותו האיש לא נאמר הכלל שאע"פ שחטא ישראל ישראל הוא, אלא המומרות חלה להוציאו מכלל ישראל
ואמר: תסלחו לי, אך הוא נידון בצואה רותחת כי הוא הוא הצואה של כלל ישראל...
איני יודע איך להסביר הדברים מבחינה הלכתית.

מדוע דווקא אצלו המומרות חלה?
ובכל זאת פשוט לי שאין לו שום פטור משום מצווה אחרי ה"חלות" של המומרות הנ"ל. והוא מקבל עונש על כל ד"א שהלך בלי נט"י...

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אוגוסט 11, 2017 8:40 am

ניים ושכיב כתב:יש לזה כמה עצות. החסרון בהן, שהן כולן לפני מעשה, אבל לאחר מעשה צריך לבחור באחת משתי האפשרויות שהצעת...

בשורה טובה - גם לאחר מעשה נמצא פתרון!
אם אחרי לחיצה על 'שלח' אתם מועברים לדף ההתחברות
לחצו על 'אחורה' בדפדפן, ותמצאו שההודעה שכתבתם בדם לבכם נמצאת שם.
ירידה ניכרת במספר ההתאבדויות בקרב גולשי אוצר החכמה

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 11, 2017 9:05 am

אליסף כתב:שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל שבמקרה של אותו האיש לא נאמר הכלל שאע"פ שחטא ישראל ישראל הוא, אלא המומרות חלה להוציאו מכלל ישראל.


הלשם זיע"א כתב בהדיא הפוך

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ו' אוגוסט 11, 2017 9:10 am

הגמרא עצמה קוראה אותו "פושע ישראל" ומבליטה את עדיפות שלו על פושע מאומות העולם (-בלעם)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוגוסט 11, 2017 12:43 pm

ספרים וועלט כתב:הגמרא עצמה קוראה אותו "פושע ישראל" ומבליטה את עדיפות שלו על פושע מאומות העולם (-בלעם)

פושע אומות העולם או נביא אומות העולם? (זכור לי האפשרות השניה אולי אני טועה).

אליסף
הודעות: 1126
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי אליסף » ו' אוגוסט 11, 2017 3:28 pm

בברכה המשולשת כתב:
אליסף כתב:שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל שבמקרה של אותו האיש לא נאמר הכלל שאע"פ שחטא ישראל ישראל הוא, אלא המומרות חלה להוציאו מכלל ישראל.


הלשם זיע"א כתב בהדיא הפוך

מ"מ בבקשה?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוגוסט 11, 2017 3:42 pm

משולש כתב:
ספרים וועלט כתב:הגמרא עצמה קוראה אותו "פושע ישראל" ומבליטה את עדיפות שלו על פושע מאומות העולם (-בלעם)

פושע אומות העולם או נביא אומות העולם? (זכור לי האפשרות השניה אולי אני טועה).

לשון הגמרא (גטין נז.):
תא חזי מה בין פושעי ישראל לנביאי אומות העולם

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' דצמבר 19, 2018 5:20 pm

עקביה כתב:ישנו ספר יפה ונחמד בשם 'מקרא וארכיאולוגיה', שמחברו איש אמת וירא את האלקים מרבים. ספר זה עושה סדר בכרונולוגיה המצרית ומתאימה לזו התנ"כית. אין לי הידע המקצועי לאמת או להכחיש את דבריו, אבל נהניתי לקראו. לטענתו (שאינה מקובלת בקהיליה המדעית) חמורבי היה לאחר מתן תורה.

ישנו חור שחור, שאף הספר הנ"ל אינו ממלא, והוא מאה וחמישים השנים בימי מלכי פרס ומדי, השנויות במחלוקת בין המקובל אצלנו לבין המקובל במחקר. ר' שמעון שוואב כתב שלחז"ל היה עניין להעלים שנים אלה כדי להקשות על חישוב הקץ, ועוד רבות נכתב על כך, אך כמדומני שהכרעה חותכת אין.

מאמר שכתבתי נגד תיאוריית וליקובסקי ושות'.
קבצים מצורפים
וליקובסקי ומשנתו.docx
(26.62 KiB) הורד 290 פעמים

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי פולסברג » ש' מאי 29, 2021 11:54 pm

עקביה כתב:ישנו חור שחור, שאף הספר הנ"ל אינו ממלא, והוא מאה וחמישים השנים בימי מלכי פרס ומדי, השנויות במחלוקת בין המקובל אצלנו לבין המקובל במחקר. ר' שמעון שוואב כתב שלחז"ל היה עניין להעלים שנים אלה כדי להקשות על חישוב הקץ, ועוד רבות נכתב על כך, אך כמדומני שהכרעה חותכת אין.


איפה דבריו, ואיה דנו על הענין בפורום?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 30, 2021 12:42 am

פולסברג כתב:
עקביה כתב:ישנו חור שחור, שאף הספר הנ"ל אינו ממלא, והוא מאה וחמישים השנים בימי מלכי פרס ומדי, השנויות במחלוקת בין המקובל אצלנו לבין המקובל במחקר. ר' שמעון שוואב כתב שלחז"ל היה עניין להעלים שנים אלה כדי להקשות על חישוב הקץ, ועוד רבות נכתב על כך, אך כמדומני שהכרעה חותכת אין.


איפה דבריו, ואיה דנו על הענין בפורום?

בספר שלו באנגלית בשם 'נאומים נבחרים'. איני יודע אם תורגם לעברית.
אני עצמי לא קורא אנגלית, אבל הראו לי פעם את המאמר הזה והסבירו לי קצת מה כתוב בו.

כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... AA#p454047 העליתי את הרעיון שידברו על נושא זה בכנס של אגודת מטמוני ארץ, ואם איני טועה בהמשך התפתח דיון בסוגיא זו.

יבנה
הודעות: 3638
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

הודעהעל ידי יבנה » א' מאי 30, 2021 1:42 am

פולסברג כתב:
עקביה כתב:ישנו חור שחור, שאף הספר הנ"ל אינו ממלא, והוא מאה וחמישים השנים בימי מלכי פרס ומדי, השנויות במחלוקת בין המקובל אצלנו לבין המקובל במחקר. ר' שמעון שוואב כתב שלחז"ל היה עניין להעלים שנים אלה כדי להקשות על חישוב הקץ, ועוד רבות נכתב על כך, אך כמדומני שהכרעה חותכת אין.


איפה דבריו, ואיה דנו על הענין בפורום?

https://web.stevens.edu/golem/llevine/r ... nology.pdf


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים