מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בד' הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו" לוקה (פ' כי תצא)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
י. אברהם
הודעות: 2752
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

בד' הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו" לוקה (פ' כי תצא)

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' ספטמבר 17, 2016 9:38 pm

כתב הרמב"ן בפ' כי תצא (כה, א)
כי יהי' ריב בין אנשים. ע"ד קבלת רבותינו שהמלקות הוא בחייבי לאוין מה ענין לו בריב אשר בין שני האנשים,
האוכל נבילה בביתו לוקה, וכן הזורע שדהו או כרמו כלאים והבא על אחת מהנשים האסורות בלאו, וכל שאר הלאוין, ועוד כו', לפיכך דרשוהו בעדים זוממין כו'.

מה טעם נקט הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו" ?
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב א' ספטמבר 18, 2016 6:54 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בד' הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' ספטמבר 17, 2016 10:45 pm

בא להדגשי שאין כאן נידון עם מישהו אחר. ולכן קשה מה שייך כאן ריב.

י. אברהם
הודעות: 2752
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בד' הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו"

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' ספטמבר 17, 2016 11:14 pm

מסוף דברי הרמב"ן "ויתכן שיהי' ריב בין אנשים וילקה בו כגון שיבל בו בפחות משוה פרוטה או שקלל חבירו בשם וכו'",
מבואר לכאו' שקושיתו היתה איך יתכן שיהי' מלקות בריב בין אנשים, ולא יתכן מלקות אלא גבי אוכל נבילה וכו',
(קושיא הנ"ל עומד בפני עצמו, בלי הנקודה אם יש מישהו אחר אם לאו)

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בד' הרמב"ן האוכל נבילה "בביתו" לוקה (פ' כי תצא)

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 28, 2017 9:24 pm

מה באמת ההסבר בפשוטו של מקרא, שהפסוק מלמד אותנו את דין המלקות לגבי "ריב בין אנשים"? עד שאמרו חז"ל "יכול כל המתחייבין בדין לוקין", אטו יש מקום לומר שבכל דין-תורה אזי הצד המפסיד ילקה ל"ט מלקות?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים