מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משך חכמה מחודש בפרשת כי תבא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אברכון
הודעות: 92
הצטרף: ג' מאי 08, 2012 10:40 pm

משך חכמה מחודש בפרשת כי תבא

הודעהעל ידי אברכון » ו' ספטמבר 23, 2016 12:36 pm

עה"פ תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה וכו' מפרש המשך חכמה את הפסוק שלא כפשוטו אלא אדרבה מחלקו לשניים.
וז"ל: מתחת אשר לא עבדת וכו'. והסיבה לזה שלא עבדת, הוא מחמת שהיה לך "שמחה וטוב לב - מרוב כל". "ואל תשמח ישראל אל גיל בעמים" (הושע ט, א) - שמריבוי הטובה שמחים. לא כן נתן לך ה' שצריך לחיות בהסתפקות, וה"רוב כל" מ"שמחה וטוב לב", וכמאמרם ז"ל (אבות ד, ה): איזהו עשיר השמח בחלקו, וכמו שאמר לעיל (כו, יא) "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלקיך", שזה צריך להיות השמחה כיון שה' נתן לו, ודאי מצא חן בעיניו והגון לפניו, ועל זה ישמ

האם באמת כך הבין ר' מאיר שמחה בפשט הכתוב? או שכתב זאת נגד התנועות הדורשים פסוק זה בכל עת ועונה?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: משך חכמה מחודש בפרשת כי תבא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 23, 2016 2:37 pm

אברכון כתב:עה"פ תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיךבשמחה וכו' מפרש המשך חכמה את הפסוק שלא כפשוטו אלא אדרבה מחלקו לשניים.
וז"ל: מתחת אשר לא עבדת וכו'. והסיבה לזה שלא עבדת, הוא מחמת שהיה לך "שמחה וטוב לב - מרוב כל". "ואל תשמח ישראל אל גיל בעמים" (הושע ט, א) - שמריבוי הטובה שמחים. לא כן נתן לך ה' שצריך לחיות בהסתפקות, וה"רוב כל" מ"שמחה וטוב לב", וכמאמרם ז"ל (אבות ד, ה): איזהו עשיר השמח בחלקו, וכמו שאמר לעיל (כו, יא) "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלקיך", שזה צריך להיות השמחה כיון שה' נתן לו, ודאי מצא חן בעיניו והגון לפניו, ועל זה ישמ

האם באמת כך הבין ר' אירש מחה בפשט הכתוב? או שכתב זאת נגד התנועות הדורשים פסוק זה בכל עת ועונה?

האמת שגם הפירוש שכתב הרמב"ם בסוף הל' סוכה אינו הפירוש הפשוט, האם הכוונה בפסוק שצריך לעבוד בשמה, אלא זה מין עונש שיכלת לעבוד את ה' מתוך רוב שמחה ולא זכית לכך.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: משך חכמה מחודש בפרשת כי תבא

הודעהעל ידי בינוני » ו' ספטמבר 23, 2016 4:24 pm

אני נוטה לחשוב שהפשט הפשוט בפסוק הוא תיאור עונש המידה כנגד מידה, כך:
תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך [כשהיית במצב של] בשמחה ובטוב לבב מ[תוך] רוב טוב, תצטרך לעבוד את אויביך במצב של רעב וצמא ומתוך חוסר כל.
ואולי לזה נתכוון הפרי יהושע.

מה שהבאני לחשוב שהפירוש המקובל - שהעונש בא ע"ז שלא עבדו את ה' בצורה של שמחה - אינו הפשט הפשוט, הוא מכיוון שלא מצאנו בשום מקום בתנ"ך שישנה צורה של עבודת ה' "בטוב לבב", וגם בעצם הדבר צ"ב, מהי "עבודת ה' בטוב לבב".

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: משך חכמה מחודש בפרשת כי תבא

הודעהעל ידי איש גלילי » ש' ספטמבר 24, 2016 10:53 pm

בינוני כתב:אני נוטה לחשוב שהפשט הפשוט בפסוק הוא תיאור עונש המידה כנגד מידה, כך:
תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך [כשהיית במצב של] בשמחה ובטוב לבב מ[תוך] רוב טוב, תצטרך לעבוד את אויביך במצב של רעב וצמא ומתוך חוסר כל.
ואולי לזה נתכוון הפרי יהושע.

מה שהבאני לחשוב שהפירוש המקובל - שהעונש בא ע"ז שלא עבדו את ה' בצורה של שמחה - אינו הפשט הפשוט, הוא מכיוון שלא מצאנו בשום מקום בתנ"ך שישנה צורה של עבודת ה' "בטוב לבב", וגם בעצם הדבר צ"ב, מהי "עבודת ה' בטוב לבב".

נראה פשוט שכן הוא פשוטו של מקרא, ולכאורה לזה נתכון רש"י שכתב: "מרוב כל. בעוד שהיה לך כל טוב".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים