מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חיי משה רבינו קכ או קכא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 4265
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 19, 2016 4:30 am

משה רבינו היה בן שמונים שנה כשבא אצל פרעה והמכות היה שנה אחד ועוד ארבעים שנה במדבר נמצא קכא שנה וצ"ע

טור תלגא
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' אוקטובר 19, 2016 5:30 am

טעמא דקרא פר' וילך

מחברי למדתי
הודעות: 140
הצטרף: ג' פברואר 16, 2016 8:52 pm

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי מחברי למדתי » ג' אוקטובר 25, 2016 5:08 pm

חתם סופר על שמות פרק ז פסוק ז
ומשה בן שמנים שנה ואהרן בן שלש ושמנים שנה בדברם אל פרעה. ודע דצריך לומר דשנת עמידתם לפני פרעה הי' שנת שמנים למשה ובז' אדר שקודם ניסן שבי יצאו נעשה שמנים שלמים, דאי ס"ד שבתחלת עמידתו הי' בן שמנים שלימים ומשפט מצרים. הי' יב"ח א"כ בעת צאתם הי' מרע"ה בן פ"א שנים וכשתצרף לזה מ' שנים שהי' במדבר יהי' שני חייו קכ"א שנים וכתיב בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, אע"כ כנ"ל. [תקס"ה]

שמואל דוד
הודעות: 4265
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 26, 2016 3:10 am

שמעתי שגם הגבורת ארי ורש"ש כתבו בזה

פי האתון
הודעות: 396
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי פי האתון » ו' אוקטובר 28, 2016 11:21 am

שמואל דוד כתב:משה רבינו היה בן שמונים שנה כשבא אצל פרעה והמכות היה שנה אחד ועוד ארבעים שנה במדבר נמצא קכא שנה וצ"ע

ראה כאן ביעב"ץ (זבחים קיח:) שכתב: שאה"נ שלא היו במדבר ארבעים שנה בדיוק... ולפ"ז תיושב קושייתך כמין חומר, (ואולי עכשיו קשה לאידך גיסא... ודו"ק).

יעבץ זבחים קיח ע''ב.jpg
יעבץ זבחים קיח ע''ב.jpg (65.94 KiB) נצפה 1259 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 5164
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 28, 2016 12:26 pm

פי האתון כתב:
שמואל דוד כתב:משה רבינו היה בן שמונים שנה כשבא אצל פרעה והמכות היה שנה אחד ועוד ארבעים שנה במדבר נמצא קכא שנה וצ"ע

ראה כאן ביעב"ץ (זבחים קיח:) שכתב: שאה"נ שלא היו במדבר ארבעים שנה בדיוק... ולפ"ז תיושב קושייתך כמין חומר, (ואולי עכשיו קשה לאידך גיסא... ודו"ק).

יעבץ זבחים קיח ע''ב.jpg

דבריו צריכים תלמוד, והלא מקרא מלא דיבר הכתוב שאהרן מת בשנת הארבעים לצאת בנ"י מארץ מצרים בחודש החמישי, ובנ"י עלו מן הירדן לארה"ק בחודש הראשון!
(וראה גמרא ריש ר"ה)

מצליח
הודעות: 401
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי מצליח » ו' אוקטובר 28, 2016 8:00 pm

שו"ת חתם סופר חלק ח"ו תשובה כט
וצריך אני לעשות לי רב בשנות מרע"ה שהיה בן שמונים שנה בעמדו לפני פרעה בפ' וארא [ז' ז'] בתחלת שליחותו, ומשפט מצרים י"ב חודש כמבואר במס' עדיות [פ"ב מ"י], נמצא פסח שיצאו ממצרים נעשה מרע"ה בן פ"א בז' אדר שלפניו, ונשתהו במדבר מ' שנה, הרי קכ"א, ואיך אמר בן מאה ועשרים שנה אנכי היום [דברים ל"א ב']. אם לא נדחק בן שמונים דפ' וארא היינו שעברו ע"ט שנים ונכנס לשנת שמונים משנותיו, ובן מאה ועשרים דפ' וילך שעברו כבר ק"כ ונכנס יום אחד לשנת קכ"א, ואין המספרים דומים. ועיין שיטת רש"י כתובות נו"ן ע"א [ד"ה ובתינוקת] בת י"ב לתענית, שר"ל כניסת י"ב, ודומיא (דהכא) [דהכי] עשר למשנה, וכן משנה דאבות [פ"ה מכ"א] בן ה' למקרא בן עשר למשנה, לא דמי לבן י"ג למצות שבאותה משנה, וע"ש בשני דבורי תוס' ד"ה בר שית, ובת תריסר וכו' ע"ש. וקצת יש סמך להנ"ל דהרי כל היכי דלא כתוב ומעלה משמע יום בשנה חשיב שנה, ועיין לשון רש"י בכורות מ"ט ע"א ד"ה מספקא ליה, ולרמב"ן ר"פ כי תשא [ל' י"ב], והכא גבי בן שמונים דמרע"ה לא כתוב ומעלה, משא"כ בן מאה ועשרים כתוב אנכי היום, ודרשו חז"ל [ר"ה י"א ע"א] היום מלאו, והוה כמו מעלה, נמצאת אומר ששני המספרים אינם שוים, ועדיין צ"ע:

שמואל דוד
הודעות: 4265
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוקטובר 30, 2016 2:25 am

יישר כוחכם

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 597
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ינואר 02, 2019 3:47 am

גם בשו"ת חת"ס ח"ו סי' צח כותב בפשיטות בן שמונים. וע"ע רבינו בחיי שמות ג' א'.

דמשק
הודעות: 663
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי דמשק » ד' ינואר 02, 2019 8:52 am

כן הקשה גם בערוך לנר ר"ה ב: ד"ה דילמא. וכדברי החת"ס שהכוונה שנכנס לתחילת שמונים כ"כ גם החזו"א או"ח סי' קמב סק"א.

ומכבר אמרתי דמזה יש להביא קצת סימוכין למש"כ החיד"א (ברכ"י יו"ד סי' רמ"ה סוף אות ג') והרש"ש (כתובות נ.), דלפימש"כ הרמב"ם (פט"ו מאישות ה"ב) שבן י"ז שנה נתחייב אדם לישא אשה, וביאר המ"מ דבן י"ח לחופה היינו תחילת י"ח. וכתבו דלפי"ז כל המשנה באבות (פ"ה מכ"א) בן חמש למקרא וכו' הכוונה לתחילת חמש וכן כל המשנה עיי"ש.
והנה במשנה שם בן שמונים לגבורה, וכתב הרע"ב דכתיב ואם בגבורות שמונים שנה. והנה בלק"ט ושכ"ט כתבו עה"פ ומשה בן שמונים שנה לומר שהגיעו לגבורות דכתיב ואם בגבורות שמונים שנה, ולפי הנ"ל הרי היה בתחילת שמונים ונאמר עליו ואם בגבורות שמונים שנה, הרי שבן שמונים לגבורה הכוונה לתחילת שמונים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17136
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: חיי משה רבינו קכ או קכא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 10, 2019 6:22 am

על עניין זה מהו בן י"ח לחופה וכל הנמנים שם האריך גם הגרח"ק בתחילת נחל איתן.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים