עמוד 1 מתוך 1

למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 6:45 pm
על ידי חוקר ודורש
לא ברור למה צחקה הרי היא ראתה כבר את המהלך של הניסים שפירסה נידה
וצ"ע

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 7:37 pm
על ידי מנצפך
זכורני שראיתי פעם באחד מספרי החת"ס ביאור ארוך ויפה שלכן אמר ואדוני זקן ולא ואני זקנתי כיון שראתה שפיסה נידה והבינה שיכול להיעשות לה נס כיון שעוד לא היו לה ילדים, אבל לאברהם אין סיבה שיעשה נס כיון שכבר היה לו את ישמעאל.

אני לא זוכר מדויק, אולי מישהו זוכר משהו כזה?

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 7:57 pm
על ידי לבנון
פירוש נוסף (על דרך הפשט), ראה בספר לקוטי תורה לאריז"ל. (כמדומני שנמצא גם בשער הפסוקים).
אני לא מחלק ציונים לקדמונים, אבל אני נהניתי ביותר מפירושו.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 7:59 pm
על ידי חוקר ודורש
לבנון כתב:פירוש נוסף (על דרך הפשט), ראה בספר לקוטי תורה לאריז"ל. (כמדומני שנמצא גם בשער הפסוקים).
אני לא מחלק ציונים לקדמונים, אבל אני נהניתי ביותר מפירושו.

אם יכול לתת הפניה או לעלות את החומר

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 8:11 pm
על ידי שומר מצווה
ישנם כחמישה תי' על זה במפרשי החומש, אחד התי' הוא שהרגישה אך לא ראתה וכיוון שחיכתה לראות אם רואה בין כך נחמצה העיסה וידוע שפסח היה.

התי' שבאמת ידעה שהיא יכולה רק שהבעיה באברהם הוא של הדעת זקנים, הוא מוסיף להסביר שאחרי בלותי וכו' זה בעקבות ראייתה, לכן גם מובן למה ה' שינה מני השלום שאמרה שרק הוא הבעייתי ולא היא..

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 8:12 pm
על ידי יאיר
וכן פירוש (שיכול לתרץ גם קושיה זו) מדוע כיחשה שצחקה ב'אהל אליהו' בסופו בתחילת פירושי אגדות שם.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 8:12 pm
על ידי לבנון
חוקרנוביץ כתב:
לבנון כתב:פירוש נוסף (על דרך הפשט), ראה בספר לקוטי תורה לאריז"ל. (כמדומני שנמצא גם בשער הפסוקים).
אני לא מחלק ציונים לקדמונים, אבל אני נהניתי ביותר מפירושו.

אם יכול לתת הפניה או לעלות את החומר

ספר 'ליקוטי תורה' נמצא באוצר. ע"ש ר"ח וויטאל. הפירוש הנ"ל נמצא במקום, בפרשתנו. (מסודר לפי סדר הפסוקים).

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 11:02 pm
על ידי פרי יהושע
מנצפך כתב:זכורני שראיתי פעם באחד מספרי החת"ס ביאור ארוך ויפה שלכן אמר ואדוני זקן ולא ואני זקנתי כיון שראתה שפיסה נידה והבינה שיכול להיעשות לה נס כיון שעוד לא היו לה ילדים, אבל לאברהם אין סיבה שיעשה נס כיון שכבר היה לו את ישמעאל.

אני לא זוכר מדויק, אולי מישהו זוכר משהו כזה?

הלא אמרה "אחרי בלותי הייתה לי עדנה"?.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ש' נובמבר 19, 2016 11:47 pm
על ידי מנצפך
מישהו יודע היכן המהרש"א?

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 12:14 am
על ידי חוקר ודורש
מנצפך כתב:מישהו יודע היכן המהרש"א?


ד"א ידוע שדם שאינו ממקור אינו מטמא וא"כ צ"ב למה טמאה הרי לא היה לא רחם.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 12:50 am
על ידי מנצפך
חוקרנוביץ כתב:ד"א ידוע שדם שאינו ממקור אינו מטמא וא"כ צ"ב למה טמאה הרי לא היה לא רחם.

לא הבנתי, אם לא היה לה רחם איך היא ילדה?

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 1:09 am
על ידי חיימקה
מנצפך כתב:מישהו יודע היכן המהרש"א?

ו:

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 1:26 am
על ידי מנצפך
חיימקה כתב:
מנצפך כתב:מישהו יודע היכן המהרש"א?

ו:

יישר כחכם

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 6:49 am
על ידי חוקר ודורש
מנצפך כתב:
חוקרנוביץ כתב:ד"א ידוע שדם שאינו ממקור אינו מטמא וא"כ צ"ב למה טמאה הרי לא היה לא רחם.

לא הבנתי, אם לא היה לה רחם איך היא ילדה?

כתוב במפרשים שזה הטעם שהיא צחקה וזה גופא הנס

למה צחקה שרה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm
על ידי עושה חדשות
בדברי המהרש"א הנ"ל יש חידוש רב בהגדרת האיסור של "מעת לעת", ואכמ"ל.

עכ"פ ראוי להזכיר לגבי הקו' המופיעה בכותרת לעיין בתוס' בר"ה יא: בהג"ה ריש העמוד.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 4:46 am
על ידי בו עזאי
בחומש רש״י השלם בסוף הכרך בחלק של הכת״י יש כת״י (נ״ל כת״י אלקבץ) עם שאלה זו שעליה (רש״י) ענה ש״אין מוקדם ומאוחר בתורה״

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 10:44 am
על ידי עזריאל ברגר
בו עזאי כתב:בחומש רש״י השלם בסוף הכרך בחלק של הכת״י יש כת״י (נ״ל כת״י אלקבץ) עם שאלה זו שעליה (רש״י) ענה ש״אין מוקדם ומאוחר בתורה״

צע"ג לומר שהמלאכים בישרו, ואח"כ היא צחקה, ואח"כ פירסה נדה, ורק אח"כ אברהם הביא למלאכים את האוכל (בלי הלחם בגלל שנטמאת העיסה).

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 2:15 pm
על ידי בן עזאי
עזריאל,
אני מסכים עם השאלה, נ״ל שזה תלוי בשאלה כמה רחוק לוקחים את הכלל של ״אין מוקדם ומאוחר בתורה״ וכבר נחלקו בזה הרש״י הרמב״ן ועוד ראשונים רש״י בעשרות מקומות והרמב״ן בתחילת יתרו בפרשת צו ח׳ ב׳ במדבר ט׳ א׳, ט״ז א׳ ורש״י ברוב הנ״ל.
בכל אופן שאלתך צודקת שפה זה באמת מקרה קצה.
נ.ב. צ״ע אם מה שמופיע בכת״י שהבאתי רש״י עצמו כתבו, ומצוי הרבה הוספות על רש״י שנכתבו ע״י תלמידיו וכדו׳ (חלקם במפורש וחלק מוכח מתוך הדברים שזה הוספה מאוחרת) ואפשר שפה הדברים נכתבו לאחר מעשה רק בשביל להצדיק את המדרש שרש״י הביא, בכל אופן אם כנים הדברים יש פה לקיחת הכלל הנזכר לקצה מחודש.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 2:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
בו עזאי כתב:בחומש רש״י השלם בסוף הכרך בחלק של הכת״י יש כת״י (נ״ל כת״י אלקבץ) עם שאלה זו שעליה (רש״י) ענה ש״אין מוקדם ומאוחר בתורה״

הוא לא בא ליישב את השאלה למה צחקה שרה, ובודאי שאיננו אומר שצחקה לפני הבאת האוכל למלאכים.
אלקבץ.GIF
אלקבץ.GIF (9.46 KiB) נצפה 5837 פעמים

וכ"כ הרי"ד בנמוקיו, והובא גם בתוספות עה"ת.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 6:11 pm
על ידי בן עזאי
מה שנכון נכון כתב:
בו עזאי כתב:בחומש רש״י השלם בסוף הכרך בחלק של הכת״י יש כת״י (נ״ל כת״י אלקבץ) עם שאלה זו שעליה (רש״י) ענה ש״אין מוקדם ומאוחר בתורה״

הוא לא בא ליישב את השאלה למה צחקה שרה, ובודאי שאיננו אומר שצחקה לפני הבאת האוכל למלאכים.
אלקבץ.GIF

וכ"כ הרי"ד בנמוקיו, והובא גם בתוספות עה"ת.


אם כוונתו לדעת זקנים הם (וכ״כ הרא״ש) תירצו תירוץ אחר וכתבו שחדל להיות הכוונה שחדל להיות כשאר נשים שלא רואים בזקנותם ושרה ראתה. בכל אופן רש״י (באמת מהרא״ש מוכח שזה הוספת אחד התלמידים ולא דברי רש״י עצמו כמש״כ) בכת״י שהובא תירץ שאין מוקדם ומאוחר בתורה והיינו שכל בשורת המלאכים היה לפני שהוגש להם האוכל, כי הרי הצחוק של שרה הוא בגלל ״אחרי בלותי היתה לי עדנה..״ (פס׳ י״ב) ולזה הקדימה התורה לכתוב ש״אברהם ושרה זקנים באים בימים חדל להיות לשרה אורח כשנים״ (פס׳ י״א) והקשה מהפסוק הראשון שכבר משם רואים דלא כהמדרש וע״ז ענה ש״אין מוקדם ומאוחר״ וכו׳ היינו שבשורת המלאכים (וצחוק שרה) קדמה לסעודתם, והדברים ברורים למעיין.
אך אכתי זה חידוש גדול שאפי׳ בכה״ג אמרי׳ אין מוקדם וכו׳.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 8:41 pm
על ידי צדיק613
במהרש"א יש חידוש שמובא בספרים שלעתיד ההנהגה יהיה כבית שמאי, ומגאון ר"א ווסרמן מובא שהאבות בתנהגו אליבא דבית שמאי ובמרש"א מוכח שנקטו להל' כבית הלל.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2016 12:32 pm
על ידי לעומקו של דבר
צדיק613 כתב:במהרש"א יש חידוש שמובא בספרים שלעתיד ההנהגה יהיה כבית שמאי,

אריז"ל כמדומה.

Re: למה צחקה שרה לכאורה הרי היא פירסה נידה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 12:29 pm
על ידי אפשר
כבר הקשו כן הדעת זקנים והרא"ש ופירשו שצחקה לגבי אברהם, [ודלא כהרמב"ן ודעימיה דנהפוך הוא על אברהם לא היה חידוש, עי' רמבן סוף לך]. וע"ע שפתי חכמים בזה.
וכבר הלכו הנמושות, וי"א דברש"י מבואר שהיתה צריכה ג' חידושים נערות הנקה ועיבור עי' רש"י פ' לך, וא"כ אף שפירסה נדה מכ"מ היו צריכים כ"כ יותר שעדיין שייך צחוק.
וי"א דאין חידוש שזקינה פולטת דם לפעמים, וכדמשמע פ"ק דנדה.