מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' נובמבר 21, 2016 10:17 pm

כד, ז ה' אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֗יִם אֲשֶׁ֨ר לְקָחַ֜נִי מִבֵּ֣ית אָבִי֘ וּמֵאֶ֣רֶץ מֽוֹלַדְתִּי֒ וַאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּר־לִ֜י וַאֲשֶׁ֤ר נִֽשְׁבַּֽע־לִי֙ לֵאמֹ֔ר לְזַ֨רְעֲךָ֔ אֶתֵּ֖ן אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את ה֗וּא יִשְׁלַ֤ח מַלְאָכוֹ֙ לְפָנֶ֔יךָ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֪ה לִבְנִ֖י מִשָּֽׁם.

והנה איתא בבראשית רבה (כאן),
הוא ישלח מלאכו לפניך, ר' דוסא אומר ה"ז מלאך מסויים, בשעה שאמר אברהם אבינו הוא ישלח מלאכו לפניך זימן לו הקדוש ברוך הוא ב' מלאכים אחד להוציא את רבקה ואחד ללוות את אליעזר.


וצ"ב טובא דאם אמנם היו צריכים כאן ב' מלאכים, והיינו לצד שאין מלאך אחד עושה ב' שליחויות (ראה רש"י לעיל יח, ב), א"כ למה אמר אברהם שהקב"ה 'ישלח מלאכו לפניך', והיינו מלאך אחד, והיכא רמוזים כאן ב' מלאכים.

ואשר נראה בס"ד, ובהקדם המובא בספר תורת גבריאל (פר' וישלח) על רבינו הגר"א זי"ע שהיה רגיל לומר להנפטר מאתו לילך לדרכו, "הלכה פסוקה היא, יחיד ורבים הלכה כרבים" (ברכות לז ע"א), והיה מכוון לומר ליוצא לדרך הלכה פסוקה זו, ולא אחת מן הנזכרות בריש פרק אין עומדין גבי תפלה, משום דר"ת של אותה הלכה הם אותיות השם הק' הנ"ל שמלוה ליוצא לדרך.

ואמר הגאון מוהרר"ח מוואלוזי'ן זצ"ל שבזה מיושב גם דקדוק בריש פר' ויצא: וילך חרנה וגו'. דהנה הה"א של "חרנה" הוא במקום ל' בתחילתה (עי' במדרש שם), ואילו היה כתוב "לחרן" לא היינו צריכין לה' בסוף, נמצא שהאותיות היתרות שבכאן הן ארבע ו' י' ק' שבתיבת וילך וה' של חרנה, כי הלמ"ד אינה מיותרת, כי היתה צריכה להכתב בראש התיבה לחרן, הרי כולן יחד "יוה"ך" וארבע אותיות אלו הן הן אותיות השם הקדוש שמלוה לצדיק בדרכו, ורמזה לנו התוה"ק בזה, שהשם הק' הזה ליוה את יעקב אבינו בדרכו, שנתקיימה בו ברכת אמו שברכה אותו כי מלאכיו יצוה לך. והובאו הדברים בקובץ ישורון (קובץ ו ע' ר), יעו"ש.

וראה עוד בס' אוהב ישראל בליקוטים שבסוף הספר, ובספר אור המאיר פר' אמור שהביא כן בשם כתבי האריז"ל. ובספר בן איש חי (שנה שניה פרשת בראשית), וז"ל, ואח"כ יאמר כי מלאכיו יצוה לך וכו' ויכוין בשם יוה"ך שהוא בס"ת פסוק זה, ובשם כל"ך שהוא רמוז באות כף של תיבת כי, ובאותיות לך מתיבת מלאכי"ו. ואח"כ ה' ישמור צאתך ובואך וכו'.

ומעתה מבואר דכאשר אמר אאע"ה 'הוא ישלח מלאכו לפניך' רמז את השם הזה, ר"ת של הוא ישלח, וס"ת של מלאכו לפניך הם יוה"ך, ובזה רמז המלאך השני הנועד ללוות את אליעזר, מלבד המלאך המפורש בקרא שהוא לעיקר השליחות ליקח אשה ליצחק ולהוציא את רבקה. [עיקר רעיון זה מובא בשם האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זצ"ל [נלב"ע כ"ב מרחשון תרפ"ד].

והנה בספר אגרא דפירקא (אות כא) איתא בזה"ל, אמרו רז"ל אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה, ואמרו בירושלמי מהו דבר הלכה יחיד ורבים הלכה כרבים, והוא תמוה, אמר ע"ז הרב הקדוש המפורסם מה"ר משה מפשעוורסק זצוק"ל שהכוונה לומר דבר הלכה המרומז בה שם המסוגל לשמירה בדרך, שהוא שם יוה"ך, הנרמז בס"ת כ"י מלאכי"ו יצו"ה ל"ך לשמרך בכל דרכיך כנודע, וזה שהקשו בירושלמי מהו דבר הלכה, איזה דבר הלכה יש שמרומז בה זה השם והשיבו י'חיד ו'רבים ה'לכה כ'רבים ר"ת זה השם. ונ"ל דזה השם הוא י"ה הוי"ה, [יוה"ך גימ' י"ה הוי"ה] כי בי"ה הוי"ה צור עולמים [ישעיה כו], ע"כ הוא מסוגל לשמירה והמ"י [צור משמעות שמירה], יעו"ש.

ויש לציין בזה דאמנם ו' אותיות אלו כוללים כל הבריאה כולה, וכמו שמצינו במדרש (מעשה בראשית ומעשה מרכבה, אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד 313), לך ה' הגדולה זו מעשה בראשית שנאמר בראשית ברא אלהים, אל תקרי בראשית אלא ברא שית, וכן אתה מוצא שבראשית ששה אותיות שבהם נבראו שמים וארץ שנאמר כי ביה ה' צור עולמים (ישעיה כ"ו) י"ה שנים הוי"ה ארבעה הם הרי ששה, הא למדת שבאלו ו' אותיות ברא הקדוש ברוך הוא את השמים ואת הארץ.

שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

Re: המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

הודעהעל ידי שומר מצווה » ג' נובמבר 22, 2016 1:43 am

ייש"כ, נפלא ביותר.

גזע תרשישים
הודעות: 8
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 9:50 pm

Re: המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

הודעהעל ידי גזע תרשישים » ג' נובמבר 22, 2016 3:23 pm

כיון שעסקת בשם קדוש זה אענה גם אני מזכרוני הקלוש:
א. זכרוני שפעם ראיתי מאחד האדמורי"ם שמפרש את תפילתו של כה"ג שאל יכנסו תפילת עוברי דרכים לפניך שהרי כתוב בפסוק "כאשר ירד הגשם והשלג מן השמים", והם הרי מתפללים שלא ירד ובכך מחלישים את כוח הפסוק הנ"ל אבל הם ניזוקים יותר כי ראשי תיבות של כ'אשר י'רד ה'גשם ו'השלג, זה יוה"ך וממילא יצא שכרם בהפסדם ולכן מתפלל שלא תיכנס תפילתם לטובתם.
ב. פעם ראיתי אני כמעט בטוח שבשל"ה שיש שני גירסאות בברכת השנים "שבענו מטובה" ו"שבענו מטובך" והנה צמד המילים הקודמות זה "פני האדמה" והסופי תיבות של ארבעת התיבות הנ"ל זה או יקוק או יוה"ך תלוי בגירסא וחכן אומר שתמיד יאמר מטובה אולם לפני שיוצא לדרך יאמר מטובך.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' נובמבר 22, 2016 3:37 pm

נוטר הכרמים כתב:[עיקר רעיון זה מובא בשם האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זצ"ל [נלב"ע כ"ב מרחשון תרפ"ד].

תיקון קטן: תרפ"ז.
גזע תרשישים כתב:כיון שעסקת בשם קדוש זה אענה גם אני מזכרוני הקלוש:
א. זכרוני שפעם ראיתי מאחד האדמורי"ם שמפרש את תפילתו של כה"ג שאל יכנסו תפילת עוברי דרכים לפניך שהרי כתוב בפסוק "כאשר ירד הגשם והשלג מן השמים", והם הרי מתפללים שלא ירד ובכך מחלישים את כוח הפסוק הנ"ל אבל הם ניזוקים יותר כי ראשי תיבות של כ'אשר י'רד ה'גשם ו'השלג, זה יוה"ך וממילא יצא שכרם בהפסדם ולכן מתפלל שלא תיכנס תפילתם לטובתם.
ב. פעם ראיתי אני כמעט בטוח שבשל"ה שיש שני גירסאות בברכת השנים "שבענו מטובה" ו"שבענו מטובך" והנה צמד המילים הקודמות זה "פני האדמה" והסופי תיבות של ארבעת התיבות הנ"ל זה או יקוק או יוה"ך תלוי בגירסא וחכן אומר שתמיד יאמר מטובה אולם לפני שיוצא לדרך יאמר מטובך.

ולפלא שלא ציינת לסיפור החסידי הידוע שפעם נסעו תלמידי החוזה מלובלין וכשבקשו מרבם שיעשה להם קפיצת הדרך ענה להם "יא, ווער כאן היינט" (=כן, מי מסוגל כיום) וקפצה להם הארץ מכח הר"ת יוה"ך.
אגב, הנוסח הנכון הוא "ושבענו מטובך", נוסח "מטובה" מקורו רק בצורך להתאים את הס"ת הוי"ה. והפסק לא הובא בשל"ה כי אם בעטרת זקנים סי' קי"ז.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: המלאך הנוסף המרומז - שם יוה"ך

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' נובמבר 22, 2016 6:25 pm

לאחרונה התפרסם שיש אומרים בעת שרואים כומר "דער בעל שם טוב האט געהייסן עסן יוהך" (הבעל שם טוב הורה לאכול מרק), בכדי להזכיר גם את שם הבעל שם טוב, וכן שם המלאך הנ"ל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים