מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 11, 2016 12:31 am

וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל לִשְׁכַּב אֶת בַּת יַעֲקֹב וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה.
ידועים דברי הביה"ל מש"כ בביאור הפס' הנ"ל, ויסוד דבריו הוא שאפילו אם לא היה מודע לגודל הנבלה לעשות כן ל'בת יעקב', אבל מ"מ אין לו התנצלות של שגגה כי כן לא יעשה לאף אחת, ומכיון שהזיד על העבירה הבסיסית הזו, הרי הוא נתבע גם על כל חומרתה, שעשה כן לבת יעקב.
(העתקתי את דבריו במלואם בסוף ההודעה, למי שלא מכיר, וגם מפני שיש שם כמה דוגמאות וענינים נוספים).

ומכבר אני מהרהר בדברים, שאמנם היגיון רב טמון בהם, אבל לכאו' בהרבה מקומות מצינו לא כך.
הנה דין הוא דהזיד בלאו ושגג בכרת נחשב שוגג, ויל"ד בזה ע"פ הביה"ל.
גם מה שתירץ בזה החיוב על נזק הזהב, הן בתוס' ורמב"ן בב"ק שם מבו' באופ"א.
ואולי זאת סברא בדיני שמים אבל לא בדיני אדם.
ואולי יש בזה חילוקים נוספים.
מה דעתכם?


בית הלוי פרשת וישלח כתב:גם עוד י"ל דהכתוב בא לתאר ולספר גודל העולה והנבלה שעשה שכם, וזהו שאמר כי נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב, שהוא מגודל המעלה הן מצד אבותיו והן מצד עצמו בחיר שבאבות ומדרגתו גדולה היא ושכם הלך וטמא את בתו. אמנם בודאי דשכם לא ידע כלל ולא הגיע להכיר גודל מעלתו של יעקב עד כמה מגיע, ואם כי בודאי היה יודע שחשוב הוא למאד וכמו שאמר הפסוק כי חפץ הוא בבת יעקב דמרמז שחפץ ביחוסו של יעקב, אמנם ודאי דעיקר מעלתו של יעקב לא השיג, ואם גם אנחנו בני ישראל אין אתנו יודע עד מה לידע בחינתו ומדרגתו ואף כי גס השכל כשכם שלא ידע, וא"כ הוא בעצמו לא ידע כמה גדלה הנבלה שעשה בזה וא"כ לכאורה יאמר האומר אשר ע"פ שורת הדין לא יגיע לו עונש גדול כיון דלא ידע כמה הרע במעשיו. רק זהו אם נניח אשר בתו של אדם פשוט יש לו רשות לשכם לטמא אותה בע"כ וא"כ בעצם המעשה לפי הבנתו אין בו חטא וכל החטא הוא מה שהיא בת יעקב היה לו ההתנצלות שלא ידע מעלתו של יעקב ונחשב כשוגג גמור, אבל כיון דגם בת אדם פשוט אסור לו לטמאה אם משום גדר או משום דהיה בעל כרחה וכל המעשה הוא בעצמו עון אשר חטא בה ממילא מגיע לו העונש כפי ערך הנבלה אשר עשה דזה לא נקרא שוגג דמה לו להכנס לרשות שאינו שלו, ועיין בב"ק (דף ס"ב) דהנותן לאשה דינר של זהב ואמר לה שהיא של כסף ופשעה בו ונאבד בפשיעתה שלא שמרתו כראוי אין צריכה לשלם רק של כסף, אבל אי הזיקתה חייבת לשלם של זהב דאמר לה מאי הוה לך גבי' דאזקתיה, הרי דאע"ג דבשמירתו אינה חייבת רק בשל כסף מ"מ אם הזיקתו בידים כיון דגם של כסף אין לה להזיקו ועברה והזיקה חייבת לשלם כשל זהב כל ההיזק גם מה שלא ידעה בו, וזהו שאמר הכתוב כי נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב וכן לא יעשה, פירוש דגם לבת של אדם פשוט לא יעשה כן וכוונתו היה לעול וע"כ מגיע לו התשלום כפי ערך הנבלה אשר עשה:
ועל זה הענין אמר ישעיה הנביא (ישעיה ה) הוי מושכי העון בחבלי השוא וכעבות העגלה חטאה. ולכאורה אינו מובן דעון הוא מזיד וחמור הוא הרבה מחטא דהוא שוגג ועל העון אמר חבלי השוא ועל החטא אמר וכעבות העגלה. רק המשך הפסוק הולך לכוונה זו. אמר הוי לשון צעקה ודאגה. מושכי העון בחבלי השוא דהוא מכוין לחטא במזיד רק עון קל וקטן כחוט השערה וזהו בחבלי השוא דסובר שאין במעשה זו רק עבירה קלה אבל באמת יש באותו מעשה עצמו דבר חטא חמור וגדול אשר הוא כעבות העגלה הנעלם מהאדם והוא שוגג בה והוי ואבוי לזה האדם דאלהים יביא במשפט גם על כל נעלם כיון דהוא מ"מ נתכוין לעשות דבר האסור לעשותו. וכמו למשל חלב שחלבו כותי אשר אסרוהו רבנן משום חשש שמא נתערב בו חלב מבהמה טמאה, ומי שהקיל לעצמו לעבור איסורא דרבנן הלז ולא חשש לו ואכלו הרי אם במקרה וסיבה נזדמן לו פעם אחת שהיה בו תערובות חלב טמא הרי כבר נכשל באיסור דאורייתא, ובאמת היה שוגג בזה דאם היה יודע מזה לא היה אוכלו כי אין בדעתו לעבור על איסור דאורייתא מ"מ לדידיה אינו נחשב זה לשוגג יען עכ"פ נתכוין לדבר האסור, ואף על גב דגם לאדם כשר יוכל להזדמן שיתערב במקרה בלא ידיעה דבר איסור במאכלו מ"מ לדידיה הוא שוגג גמור כיון דנתכוין לעשות מה שרשאי לעשותו אבל זה שנתכוין לדבר האסור נידון גם על הנעלם, וזהו שאמר וכעבות העגלה חטאה. והאדם בעצמו יוכל להתבונן במעשיו אשר כמה פעמים סבר שאינו עובר רק על מנהג ישראל שנהגו מצד החסידות וחומרא בעלמא ובאמת יש באותו דבר איסור דאורייתא מהחמורים רק הוא לא ידע שורש הדברים והלכותיו. או דגורם במעשיו חיה"ש חלילה שאחרים למדים ממנו שהוא מן החמורות כמבואר במסכת יומא (דף פ"ו):
וזהו שאמר הכתוב (קהלת יב) כי האלהים יביא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע, ואמרו במס' חגיגה (ה) זה ההורג כינה בפני חבירו ונמאס בה. ביאור דבריהם הוא דאע"ג דהוא לא נתכוין כלל לצער את חבירו ולא נתכוין רק לדבר קטן וקל היוצא מגדר הדרך ארץ והיקל בכבוד חבירו להרוג כינה בפניו ונזדמן שחבירו הוא איסטניס ונמאס בה והגיע לו צער הרבה וגם חולי הגם דהוא לא נתכוין לזה מ"מ יביאנו אלהים במשפט, וזהו שאה"כ יביא במשפט על כל נעלם, דהגם דזה היה נעלם ממנו שלא ידע כלל טבעו של חבירו שיצטער בזה הרבה עכ"ז יביאנו במשפט. וזהו ג"כ ביאור הכתוב (ירמיה ל') על רוב עונך עצמו חטאתיך, דבעצם היה החטא קל אבל על ידי עונך שנתכוונת לאיסור במזיד עבור זה נתחזקו גם השגגות הכרוכים במעשיך:
ועל כוונה זו יתבאר המשך הפסוק (הושע י"ד) שובה ישראל עד ה' אלהיך כי כשלת בעונך, הנביא עורר אזנם למוסר שימהרו לשוב מדרכם שהלכו בה עד כה ונתן טעם לדבריו כי כשלת בעונך, והענין דמכשול נקרא מה שנעשה שלא בכוונה ורצון, ואמר דגם מי שחטא במזיד ובכוונה ועשה מה שרצונו לעשות מ"מ אם יתבונן האדם במעשיו ימצא שבכל מעשיו עשה הכל מה שהוא בעצמו אינו מרוצה בו כלל, וכדומה אם נתבונן דלפעמים העשיר כועס על העני יען שנדמה לו שהעני עשה שלא כהוגן וכדומה או פגע בכבודו קצת ובעבור זה גוער בהעני בנזיפה וכל כוונתו של העשיר הוא לצערו בעבור זה והרי עכ"פ אין העשיר רוצה לצערו רק כפי השיעור שהסכימה דעתו לצערו לא יותר מכפי השיעור שרוצה ואם יזדמן שיגיע להעני הצער יותר מכפי שהסכים בדעתו הלא גם הוא יתחרט ויאמר שבזה לא חפץ, אמנם הרי באמת אי אפשר לו להעשיר לירד לסוף דעתו של העני ושפלות לבו בעצם נגד העשיר ובפרט אם זה העני מקבל לפעמים קצת טובה או איזו פרנסה מהעשיר ואי אפשר לו לידע כמה מהצער מגיע להעני כשמוע גערת העשיר ונמצא מצערו באמת הרבה יותר ויותר מכפי מה שרצה. וכן לפעמים אדם מדבר איזו לה"ר על חבירו ולא עלה על לבו כלל להפסידו ולגרום לו היזק כי לא שונא הוא לו בעצם ואפשר חפץ גם בטובתו רק רצה להקטין מעט מעלתו בפני חבירו ונתרחש שדיבר עליו בפני מי שעי"ז נגרם לחבירו היזק גדול בקלקול פרנסתו או קלקל לו שידוך וכדומה אשר הוא בעצמו לא רצה להפסידו כל כך, וכן הוא בכל החטאים. וכן בעצם משקל החטא הגם כי החליט בדעתו לעשותה עבור איזו תאוה וחמדה עכ"ז אם היה האדם יודע גודל העבירה וחומר האיסור שיש בזה גם הוא בעצמו לא היה מרוצה לעשותו, ורק שהוא סבור שאינו רק איסור קל או איזו מנהג וכדומה. וזהו שאמר להם הנביא שובה ישראל עד ה' אלהיך, שישובו גם מחטאים הקלים ולא יהיה במעשיהם שום פגם וחסרון קל עד שיהיו יכולין לומר כי שב עד ה' ממש, וזהו התשובה הגדולה. ונתן טעם לדבריו כי כשלת בעונך דגם בדברים הנראים קלים בעיניך נכשלת בהם בחמורים. והוא ממש כאדם האומר לחבירו אינני מוכיח אותך על המעשים שלך שעשית במזיד אחר שעשית מה שרצית לעשותה, אבל התבונן בעצמך כי הלא עשית מה שאתה בעצמך אינך מרוצה בו, והיאך יוכשר בעיני שום בר דעת לעשות מה שהוא בעצמו אינו מרוצה בו, וזהו ודאי שגעון רב ותמהון לבב. וע"כ הזדרז לשוב מדרכך לבל לעשות החטאים הקלים ותהיה התשובה עד ה' אלהיך. וזהו שהשיבה כנס"י על דברי התוכחה הלזו אשור לא יושיענו על סוס לא נרכב ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו, דיניחו גם החטאים הקלים ולא יבטחו על אשור ועל סוס לא נרכב וע"כ נהיה ניצולים מהחמורים מעון ע"ז הטמון בהקלים, וכדומה:


איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי איש טלז » ג' דצמבר 13, 2016 9:29 pm

א] בדומה לזה מצינו לענין היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי שאילו היה זה שלא בשעת וסתה הרי הוא כאנוס, אך אילו היה זה בסמוך לוסתה חייב ואינו נחשב כאנוס ואף למ"ד וסתות דרבנן. וצ"ב שהרי בלא"ה הא איכא דינא דוהזרתם את בני ישראל דאמרו בגמ' שבועות (יח' ע"ב) א"ר יאשיה מכאן אזהרה לבני ישראל שיפרשו מנשותיהן סמוך לווסתן, א"כ לכאורה אפילו נימא דוסתות דאורייתא היינו שהיה לו לפרוש וכו', אך מ"מ כלפי איסור נדה שבכרת הרי אכתי אנוס הוא כמו שלא בשעת וסתה, ומה איכפ"ל שנתחדש דין חדש בפנ"ע דוסתות וחיוב פרישה וכו'. ומבואר דאפילו אם הוא דרבנן מ"מ מאחר והייתה מוטלת עליו חובת בירור ועפ"י דין היה לו לחוש לכך, אף שסיבת החשש איננה אלא מחמת דין אחר בפנ"ע תו ל"ש ביה פטורא דאונס, והטעם כנ"ל .
וכבר כתבו זאת גדולי האחרונים, עיין בנוב"י (יו"ד מהדו"ק סי' נ"ה) וכעי"ז כפל דבריו בצל"ח (פסחים ו:) שהביא שכתב זאת במקו"א ועפי"ז ביאר לענין חמץ [מובא להלן בתו"ד], וכ"כ גם הש"ש (ש"א פ"ג) שהעלה כבר כיסוד זה שכתב וכדמוכח פ' ידיעות הטומאה (שבועות יח' ע"א) גבי אשה שאמרה נטמאתי דחייב חטאת, ופריך והא אנוס הוא ומשני בסמוך לוסתה וקיי"ל וסתות דרבנן. אלא כיון דמדרבנן אסור תו לאו אנוס הוא. מיהו לחטאת שפיר מצינן למימר כל שאין אנוס גמור ועכ"פ מדרבנן אסור תו לאו אנוס מקרי, וכל שנתברר איסורו חייב חטאת אבל למלקות לא יתכן וכו'.
ובאמת שהגרש"ש בשער"י (ש"א פ"ב) תמה כהנ"ל ע"ד הש"ש דהא כלפי עצם האיסור דאורייתא גופיה אכתי אנוס הוא ומאי איכפ"ל דאיכא דין דרבנן ואמאי מפקיעו מתורת אונס להיעשות שוגג, ועיי"ש שהביא קושיא עצומה מגמ' יומא (דף פ' וברש"י שם) ולע"ע אינני יודע ביאור ליישב קושייתו ולכאורה מגמ' יומא הנ"ל אכן מוכח שלא כיסוד זה. אמנם דברינו שבכאן אמת הן כמבואר מכמה סוגיות שהבאנו כאן ומה שנביא עוד לפנינו אי"ה מענין ביקור בקרבן וד"א בהפשט וניתוח וכו', וכל היכא דרמיא עליו דין בירור שוב אינו אונס אלא שוגג, ודלא כפי שהעלה שם הגרש"ש שזהו דין רק בסמוך לוסתה שיש לו לחוש ולאסוקי אדעתיה וכו', וצ"ת.

ב] , יעויין בגמ' ביצה (כה' ע"א) אמר רמי בר אבא הפשט וניתוח בעולה וה"ה לקצבים, מכאן למדה תורה דרך ארץ שלא יאכל אדם בשר קודם הפשט וניתוח, ופרכינן מאי קמ"ל וכו', ומשני אורח ארעא קמ"ל. וברש"י שם פירש שבאמת אינו חייב משום טריפה אם אכלה ונמצאת טריפה, אולם בתוס' שם (ד"ה אורח ארעא) כתבו להקשות דבגמ' שם אמרו דנטיעה מקטע רגליהון דקצביא, ועל כן תירצו וי"ל דודאי ליכא איסור דהא משנשחטה עומדת בחזקת היתר, רק מ"מ אם נמצאת אח"כ טריפה הרי הוא נענש כשוגג ולא כאונס משום שלא היה לו למהר כ"כ. והיינו דהגם שבאמת רק מחמת דרך ארץ רמיא עליו לנהוג כן והוא ענין אחר בפנ"ע מ"מ כבר יצא מכלל אונס עי"ז ובכלל שוגג ייחשב , ועיי"ש בקוב"ש ביצה (אות סב') שעמד בזה דדמיא לדברי השב שמעתתא לענין וסתות וכו' .
ועיין בהערת הגרש"ז זצ"ל (בס' מנח"ש ביצה שם) שהעיר דאטו בבא עליה ביוהכ"פ או אפילו בט"ב אטו מי נימא דמ"מ ישתנה הדין ואינו אונס וכו', עיי"ש.
וכעי"ז העירולדון בעובדא דאבימלך ואברהם, דהנה אמרו במתני' (ב"ק צב' ע"א) אע"פ שהוא נותן לו אינו נמחל לו שנא' ועתה השב את אשת האיש וכו', והיינו שהחטא היה חטא לחבירו כלפי אברהם, והקשה הנצי"ב (בהעמק דבר עה"ת בראשית פ"כ פ"ז) שהרי מבואר בגמ' שבאמת כפי שטען אבימלך עשה זאת בתום לבב ובנקיון כפים ולא ידע כי אשת אברהם היא, ואלא שחטא במיעוט דרך ארץ דאכסנאי שבא לעיר וכו', וא"כ לכאורה אינו ענין לומר שנחשב חטא כלפי אאע"ה.
ולהנ"ל נראה לבאר דאמנם נחשב אנוס גמור כיון ששאל לאברהם ואמר לו אחותי היא ולא אמר אשתי היא, וממילא לא היה עליו תביעה, אך מכיון שמחמת מנהג דר"א היה עליו לנהוג באופ"א ולא לשאול על עסקי אשתו שוב אינו פטור מחמת אונס, [כעין ההיא דביצה דמחמת הפשט וניתוח שאינו חיוב עפ"י הלכה רק מחמת הל' דר"א מ"מ כבר אינו בכלל אנוס]. וא"כ שוב נחשב חוטא כלפי אברהם גופיה.

ג] בגמ' פסחים (עא' ע"ב) גבי מקריב בשבת קרבן שאינו מבוקר ונמצא בעל מום חייב חטאת, ואף שדין ביקור מהל' קרבנות הוא בעוד שמחמת הל' חילול שבת אינו מוטל עליו מ"מ כיון שמחמת דין אחר מוטלת עליו החובה לבודקו שוב אינו בגדר אנוס אלא ככל שאר שגגות בעלמא, דמאחר שהיה עליו לבודקו שוב א"א לומר מאי הו"ל למיעבד שהרי מחוייב היה עפ"י דין לבודקו. אמנם שיש לדחות דהתם כל כח הדחיה היא מדיני הקרבן ומכיון שכך הוא דין הקרבן לבודקו ולבקרו ממום קודם ההקרבה ממילא הו"ל באותו ענין ממש.
ד] כתבו הגרעק"א והצל"ח (פסחים ו:) לגבי מוצא חמץ בביתו בפסח, שבאמת מאחר ובדק א"כ מעיקר הדין הרי נחשב אנוס, ואלא שמאחר ורבנן חייבוהו בביטול גמור א"כ כל שלא ביטל ומצא חמץ אע"פ שחובת הביטול איננה אלא מדרבנן מ"מ שוב אינו אונס גם כלפי דאורייתא מאחר והיה לו דין דרבנן לבטל את החמץ. [והצל"ח שם הביא כהקדמה לכך את מש"כ במקו"א לענין וסתות שאפילו אם נימא שוסתות דרבנן מ"מ אם לא בדק שוב אינו נחשב כאנוס כלפי דאורייתא רק כשוגג].
ה] ראה ברמ"ה הו"ד בטור דאדם שחייב לעשות מחיצה מחמת נזקי שכנים ומ"מ לא גדר ומשו"ה עבר גנב מחצירו לחצר השני הרי הוא חייב מדיני מזיק ומחודש למאוד
ו]ע"ע מרחשת וישועות ישראל וכלי חמדה שנקטו דכל פטור מזיק בפרה גזלוה שאכלוה יתומים רק היכא שהיה מותר לאכול וליכא בזה פטור אונס אבל הכיא שירשו תרומה ואלכו כיון שמצד איסור תרומה נאסר היה להם לאכול א"כ משו"ה הם חייבים גם על מזיק [אמנם העירו לדברי הריטב"א כתובות ד"ל דליכא בזה חילוק]
ואולי יש עוד דוגמאות וזה לע"ע
וכמובן שהרבה יל"ד ואכמ"ל [וכן ראוי לחלק בין שוגג לפטור אונס ואכמ"ל ]

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 13, 2016 11:06 pm

איזה יופי, יישר כח!

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 16, 2016 11:05 am

ראיתי עכשיו בספר הנפלא הזה, אריכות דברים בענין הנ"ל, עמוד תקמה והלאה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 11, 2017 9:02 pm

התעוררתי לנידון נוסף, (אולי קצת דומה להנ"ל, ואולי גם זה לא).

מצינו בהל' מלאכת אוכל נפש ביו"ט, שאם היה "אפשר מבעוד יום" אז אסור לעשותו ביו"ט. (לפי רש"י זה דין דאו', הרמ"א מחמיר כך מדרבנן, ויש דין דומה בהיתר של מכשירין).

והנה, מי שתכנן לאכול ביו"ט 2 ק"ג, (של דבר שהיה אפשר לעשותו בעיו"ט ואינו מפיג טעמו כלל), אמנם באופן טכני לא התאפשרה ההכנה של יותר מק"ג אחד, אמנם הוא לא הכין כלום מעיו"ט. האם מותר לו להכין ביו"ט ק"ג אחד או שאסור לו לגמרי.

אולי יש להזכיר עוד נידון, במי שנאנס ולא התאפשר לו לעשות אלא מצוה אחת מתוך ב' מצוות שהוא מחוייב בהם, (לדוג' תפילות מנחה ומוסף), אמנם הוא לא עשה אפילו אחד, האם יש לו פטור אונס על שניהם.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 01, 2017 8:15 am

האם יש קשר בין דברי הביה"ל המובאים לעיל, לדבריו המובאים כאן? או שאין שום קשר?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי סעדיה » ו' דצמבר 01, 2017 8:29 am

עושה חדשות כתב:האם יש קשר בין דברי הביה"ל המובאים לעיל, לדבריו המובאים כאן? או שאין שום קשר?

עי' בפניני רבינו הגרי"ז עמ' קס"ט, עיי"ש ותבין.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 01, 2017 1:11 pm

תודה לך, הנה צירפתי את כל הקטע:
פניני הגרי''ז.PDF
(749.91 KiB) הורד 321 פעמים

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ב' יוני 17, 2019 4:03 am

כפי ששמעתי מבית בריסק, הבית הלוי המליץ דבר זה על עצמו ועל 'שייקע דער קרעטשמער' מבאראנוביטש. בסיפור המפורסם בה גילה האדמו"ר מקוידינוב את הרב מסלוצק (הבית הלוי) שוכב על הריצפה הרחק מהחימום בבית המלון/מרזח בעיירה באראנוביטש. הסיפור די מפורסם, אם כי ודאי נמסרו פרטים בבית בריסק שלא כולם יודעים, אך לא באתי להאריך. כשהגיע בעל המלון לבקש מחילה בבוקר, הבית הלוי השיב לו ב' דברים. הא' על החילוק שבין ההכנסת אורחים של אברהם לבין ההכנסת אורחים של לוט והדברים ידועים. השני אמר הגמ' בב"ק הנ"ל בפתיחת האשכול וביאר בזה הפסוק "וכן לא יעשה" כנ"ל. וכך הוכיח בנועם את בעל המלון: שאם כל 'סתם' יהודי צריך לטפל בו כמו שטיפלת בי, אז אין לך מה לבקש מחילה, כי לא ידעת שאני הרב של סלוצק, אך כיון שכזה הנהגה לא מגיע לשום יהודי, הרי לא רק שאתה צריך לבקש מחילה על שלא כבדת 'סתם' יהודי כראוי, אלא אתה צריך כבר את המחילה של ה'רב מסלוצק'. ואז התנה עמו שימחול לו אם יגיע 'שייקע' לסלוצק לכמה שבועות להתארח אצלו והוא יראה לו איך עושים מצות הכנסת אורחים, ואכן כך הוה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל ... וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה: חידושו של הבית הלוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 07, 2020 11:40 pm

דבר דומה (לא זהה) יש בר"פ האשה רבה "הורוה ב"ד לינשא והלכה וקלקלה חייבת בקרבן שלא התירוה אלא לינשא".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים