מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 8:20 am

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5 ... 2150755173
סיפור ומוסר השכל מצידו נאה מאד וביאור הקרא מר' איצל מוולאזין
[אני לא כל כך מצליח להוריד באופן מוצלח, זה בעמוד 11, מי שיכול לעזור אודה מראש, וגם איך עושים זאת].

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי לייטנר » ה' דצמבר 15, 2016 5:15 pm

חתנו כתב בקצרה פירוש זה (כמובן ללא המשל), וראה כאן:
viewtopic.php?p=300088#p300088

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 10:48 pm

למה גנבת.png
למה גנבת.png (281.54 KiB) נצפה 3338 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 10:51 pm

מה באמת היתה המטרה של גניבת התרפים, להפריש את לבן מאיסור ע"ז, או סיבה אחרת? והאם יעקב התנגד לזה אליבא דאמת?

אני שואל כי הראני הרב נוטר לאחרונה דברי המש"ח הנפלאים דלהלן,
מש"ח פ' וישלח כתב:לא כן יעקב, ראה שמיטתו שלמה, ובזרעו די שיהיו מעון ומרכבה לשכינה, וכמו שהבטיחו, וראה שה' ניצב עליו, ראה להיפוך כי בניו יהיו נפרדים מעמים אחרים, מוגבלים בתחום. ואף ללבן חותנו הניחו בטעותו, וכעס על רחל שגנבה התרפים להבדילו מעבודה זרה...

פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 11:12 pm

עושה חדשות כתב:מה באמת היתה המטרה של גניבת התרפים, להפריש את לבן מאיסור ע"ז, או סיבה אחרת? והאם יעקב התנגד לזה אליבא דאמת?

אני שואל כי הראני הרב נוטר לאחרונה דברי המש"ח הנפלאים דלהלן,
מש"ח פ' וישלח כתב:לא כן יעקב, ראה שמיטתו שלמה, ובזרעו די שיהיו מעון ומרכבה לשכינה, וכמו שהבטיחו, וראה שה' ניצב עליו, ראה להיפוך כי בניו יהיו נפרדים מעמים אחרים, מוגבלים בתחום. ואף ללבן חותנו הניחו בטעותו, וכעס על רחל שגנבה התרפים להבדילו מעבודה זרה...

בקשר לרחל ובאופן כללי לאימהות שמעתי בשם הרב הוטנר שהם דווקא עשו את הבירור, שרה ורבקה זה הלא ברור, וגם רחל ולאה באומרם הלא כנכריות נחשבנו לו וגו'...

בקשר לגניבת התרפים חשבתי היום ע"ד הפשט אולי כבר נא', שחששה שינחש בהם וימצא אותם בורחים, מזכיר את טענת יוסף ...
אבל אין גם לשכוח מה שביקש מהם יעקב בפרשתנו הסירו את אלהי הנכר ...ונקומה ונעלה בית א-ל...

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 17, 2016 9:12 pm

אגב, המובא מספר שערי טהר (וואלק) הנ"ל, כנגד מי מכוון?
וכן מש"כ בספר אחר, כמצורף, על מי הקצף?

הישיבה בחור הנודד.PDF
(228.22 KiB) הורד 212 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 17, 2016 9:16 pm

רש"י על אתר מפרש שלהפריש לבן מע"ז נתכוונה.
ועי' רמב"ן דלדבריו לא היה ע"ז, וא"כ אפשר לפרש גניבת רחל כמו שכ' פרי, וכן באופנים אחרים.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 17, 2016 9:23 pm

צירפתי גם את כל הקטע שציין אליו ר' פר"י, האם מישהו מוכן לספק את סקרנותי?
שערי טהר ז.PDF
(420.82 KiB) הורד 180 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 17, 2016 9:27 pm

הרבנים פר"י ואפשר, עיינו ברשב"ם ראב"ע רד"ק רמב"ן וכו'.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי ברזילי » ש' דצמבר 17, 2016 9:30 pm

פרי יהושע כתב:בקשר לגניבת התרפים חשבתי היום ע"ד הפשט אולי כבר נא', שחששה שינחש בהם וימצא אותם בורחים
כ"כ רשב"ם

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 17, 2016 9:39 pm

היתה לי' קו' על פי' רשב"ם ודעימיה, כעת ראיתי בהדר זקנים, ז"ל -
ולמה גנבתם רחל שלא יגידו ללבן שברח יעקב. וא"ת א"כ מדוע לא הגידו לו כאן אנחנו עומדים כשבקש באהל רחל. י"ל לפי שרחל יושבת עליהן וגנאי גדול היה להם לומר שהם תחת אחור רחל שהם עושים עצמן ע"ז. ד"א להעביר מבית אביה ע"ז נתכוונה:

פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' דצמבר 17, 2016 11:22 pm

עושה חדשות כתב:אגב, המובא מספר שערי טהר (וואלק) הנ"ל, כנגד מי מכוון?
וכן מש"כ בספר אחר, כמצורף, על מי הקצף?

הישיבה בחור הנודד.PDF

לספק את הסקרנות אין בידי, אך כרגיל כל אחד מדבר על ההשתקפות של עצמו למה שהוא רוצה או לא רוצה להיות, הרב בעל שערי טוהר היה "גאון" שחי במקום נידח באמריקה של הימים שהשממה הרוחנית שם הייתה עוד גדולה מהיום, ללא ספק הוא מנסה לשמור על זהותו הישיבתית ולא להיגרר למחוזות של אמרקנזציה, עם הווראט הנ"ל ועם הדוגמה אותה הוא מספק בדמות "גאון" "היהודי הנודד", שהוא רואה בו את האיבוד הזהות היהודית והגשר להתבוללות.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ש' דצמבר 17, 2016 11:34 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' דצמבר 17, 2016 11:25 pm

עושה חדשות כתב:היתה לי' קו' על פי' רשב"ם ודעימיה, כעת ראיתי בהדר זקנים, ז"ל -
ולמה גנבתם רחל שלא יגידו ללבן שברח יעקב. וא"ת א"כ מדוע לא הגידו לו כאן אנחנו עומדים כשבקש באהל רחל. י"ל לפי שרחל יושבת עליהן וגנאי גדול היה להם לומר שהם תחת אחור רחל שהם עושים עצמן ע"ז. ד"א להעביר מבית אביה ע"ז נתכוונה:

קודם מי אמר שבאמת היה מנחש בהם, נכון שגם רחל חשבה כך, אבל עדין אין זה אומר שאינו הבל וריק והיא גופא בכלל מה שהוצרכו להסיר את אלהי הנכר וגו' כי היו מאמנים בהבל זה, זה ודאי נכון לפי הרמב"ם, אבל גם אם נניח שיש בהם משהו, מהכי תיתי שזה עובד כשהוא איתם באותו איזור, אם זה לא עובד כשהוא במרחק מהם, אולי צריך לעשות איזה פעולה, וידברו מתוך פיו וכדו' כל מיני קונצ' כאלו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נכסף נכספת לבית אביך - למה גנבת את אלהי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 09, 2020 10:13 pm

עושה חדשות כתב:גנאי גדול היה שהם תחת אחור רחל.
ובכך יש ליישב את התמיהה: הרי באהל רחל חיפש לבן את התרפים שתי פעמים, לפי שהיה מכיר בה שהיא משמשנית, ואיך זה לא חשד כי מוסתרים הם בכר הגמל?
אלא לא עלתה על לבו של לבן, כי מולדת ביתו מסוגלת לשים את אלהיו תחת אחוריה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים