מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

למועד אשר דיבר

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי אויצר_ניק » ו' דצמבר 16, 2016 1:22 am

'ותהר ותלד שרה לאברהם בן לזקוניו למועד אשר דיבר אותו אלוקים'
ופירש''י שקבע לו מועד שרט לו שריטה בכותל ואמר לו כשתגיע חמה לשריטה זו בשנה האחרת תלד.
לכאו' צ''ב כיצד ייתכן שבשנה הבאה ביום זה תהיה החמה באותו המקום שהיא כעת הלא שנת החמה יתירה על שנת הלבנה יא' יום וא''כ במועד זה לא תהיה השמש באותו המקום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' דצמבר 16, 2016 8:55 am

לא הבנתי את השאלה. הלא זה מה שרש"י מסביר שלא מדובר באותו תאריך בעוד שנה אלא כתום שנת חמה. וזה גם לרבנן שסוברים שסתם שנה י"ב חודש ופליגי על רבי שס"ל שבכל מקום שנה תמימה הוא שנת חמה כאן מסביר רש"י שכתוב שמדובר בשנת חמה.

איש טלז
הודעות: 566
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי איש טלז » ו' דצמבר 16, 2016 9:01 am

ראה בתורת משה לחת"ס שעמד בזה

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 21, 2016 6:28 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה. הלא זה מה שרש"י מסביר שלא מדובר באותו תאריך בעוד שנה אלא כתום שנת חמה. וזה גם לרבנן שסוברים שסתם שנה י"ב חודש ופליגי על רבי שס"ל שבכל מקום שנה תמימה הוא שנת חמה כאן מסביר רש"י שכתוב שמדובר בשנת חמה.

אלא שלפי זה יוצא אחד משנים, או שהמלאכים לא הגיעו בפסח, או שיצחק לא נולד בפסח.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' דצמבר 21, 2016 6:40 pm

אתה צודק. אני למדתי כשיטת הגמרא בר"ה שהמלאכים באו בסוכות ולמועד אשוב אליך היינו למועד הקרוב והוא פסח. ואת רש"י בוה' פקד את שרה שכתב למועד על השריטה בכותל, הבנתי על הפסוק בסוף פרשת לך לך ואת בריתי אקים את יצחק אשר תלד לך שרה למועד הזה בשנה האחרת.

(וכבר ראיתי שדנו בשאלה שלפי שיטת הגמרא הקב"ה ציווהו על המילה בפסח ולא מל עד סוכות ומ"ט)


אבל רש"י במלאכים פירש במפורש שהיה בפסח ופסח היה ולפסח הבא נולד יצחק. ובפרשת וה' פקד הביא באמת את הפסוק למועד אשוב אליך הנאמר במלאכים ולא למועד הזה בשנה האחרת ולפי זה קמה קושית האויצר_ניק וגם ניצבה.

סגי נהור
הודעות: 3660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: למועד אשר דיבר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' דצמבר 21, 2016 8:21 pm

האם מפורש באיזה מקום שהאבות היו קובעים מועדים ע"פ שנת הלבנה?
מסברא אפשר לומר שקביעות שנת הלבנה תלויה בקידוש החודש, שזה אפשרי דוקא בכח בי"ד כו', וללא קידוש החודש אין שנה אלא שנת החמה.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים