עמוד 1 מתוך 1

למועד אשר דיבר

פורסם: ו' דצמבר 16, 2016 1:22 am
על ידי אויצר_ניק
'ותהר ותלד שרה לאברהם בן לזקוניו למועד אשר דיבר אותו אלוקים'
ופירש''י שקבע לו מועד שרט לו שריטה בכותל ואמר לו כשתגיע חמה לשריטה זו בשנה האחרת תלד.
לכאו' צ''ב כיצד ייתכן שבשנה הבאה ביום זה תהיה החמה באותו המקום שהיא כעת הלא שנת החמה יתירה על שנת הלבנה יא' יום וא''כ במועד זה לא תהיה השמש באותו המקום.

Re: למועד אשר דיבר

פורסם: ו' דצמבר 16, 2016 8:55 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את השאלה. הלא זה מה שרש"י מסביר שלא מדובר באותו תאריך בעוד שנה אלא כתום שנת חמה. וזה גם לרבנן שסוברים שסתם שנה י"ב חודש ופליגי על רבי שס"ל שבכל מקום שנה תמימה הוא שנת חמה כאן מסביר רש"י שכתוב שמדובר בשנת חמה.

Re: למועד אשר דיבר

פורסם: ו' דצמבר 16, 2016 9:01 am
על ידי איש טלז
ראה בתורת משה לחת"ס שעמד בזה

Re: למועד אשר דיבר

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 6:28 pm
על ידי איש גלילי
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה. הלא זה מה שרש"י מסביר שלא מדובר באותו תאריך בעוד שנה אלא כתום שנת חמה. וזה גם לרבנן שסוברים שסתם שנה י"ב חודש ופליגי על רבי שס"ל שבכל מקום שנה תמימה הוא שנת חמה כאן מסביר רש"י שכתוב שמדובר בשנת חמה.

אלא שלפי זה יוצא אחד משנים, או שהמלאכים לא הגיעו בפסח, או שיצחק לא נולד בפסח.

Re: למועד אשר דיבר

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 6:40 pm
על ידי אוצר החכמה
אתה צודק. אני למדתי כשיטת הגמרא בר"ה שהמלאכים באו בסוכות ולמועד אשוב אליך היינו למועד הקרוב והוא פסח. ואת רש"י בוה' פקד את שרה שכתב למועד על השריטה בכותל, הבנתי על הפסוק בסוף פרשת לך לך ואת בריתי אקים את יצחק אשר תלד לך שרה למועד הזה בשנה האחרת.

(וכבר ראיתי שדנו בשאלה שלפי שיטת הגמרא הקב"ה ציווהו על המילה בפסח ולא מל עד סוכות ומ"ט)


אבל רש"י במלאכים פירש במפורש שהיה בפסח ופסח היה ולפסח הבא נולד יצחק. ובפרשת וה' פקד הביא באמת את הפסוק למועד אשוב אליך הנאמר במלאכים ולא למועד הזה בשנה האחרת ולפי זה קמה קושית האויצר_ניק וגם ניצבה.

Re: למועד אשר דיבר

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 8:21 pm
על ידי סגי נהור
האם מפורש באיזה מקום שהאבות היו קובעים מועדים ע"פ שנת הלבנה?
מסברא אפשר לומר שקביעות שנת הלבנה תלויה בקידוש החודש, שזה אפשרי דוקא בכח בי"ד כו', וללא קידוש החודש אין שנה אלא שנת החמה.