עמוד 1 מתוך 1

וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ו' דצמבר 16, 2016 11:55 am
על ידי פי האתון
בפרשת וישלח (בראשית ל"ב כ"ד) וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ:
והנה יש הרבה מקורות שכתבו לישנא דקרא אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ.
לדוגמא רש"י בחומש גור אריה:
מהרל 1.jpg
מהרל 1.jpg (63.19 KiB) נצפה 5532 פעמים


וכתב שם המהר"ל בגור אריה:
מהרל 2.jpg
מהרל 2.jpg (59.82 KiB) נצפה 5532 פעמים


ושאלתי את המהדיר הר' הרטמן מלונדון מניין לו נוסחא זו ברש"י ואמר שאת מהדורה זו עשה עפ"י רש"י דפוס 'ונציה'.

ויעויין רש"י חולין צא.
רש%27%27י חולין צא ע%27%27א.jpg
רש%27%27י חולין צא ע%27%27א.jpg (52.56 KiB) נצפה 5531 פעמים


אמנם בכ"י של רש"י חולין ליתא:
רשי חוליו צא.jpg
רשי חוליו צא.jpg (58.72 KiB) נצפה 5531 פעמים

ושמעתי שבעוז והדר בדפוסים החדשים ביותר, כבר שינו ברש"י חולין ללא המילה 'כל'...

ובתרגום השבעים...
Screen Shot 08-08-16 at 09.05 AM.jpg
Screen Shot 08-08-16 at 09.05 AM.jpg (66.91 KiB) נצפה 5544 פעמים



בהמשך אעלה בל"נ צילומי כת"י של רש"י עה"ת.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: א' דצמבר 18, 2016 10:13 am
על ידי פי האתון
כאן מוכח לפי הרבה כתבי יד שצולמו - שאין שום יסוד להנחה שברש"י על התורה הגירסה את 'כל' אשר לו (דפוס ראשון 'ונציה' של רש"י לתורה לא הצלחתי למצוא).

(ותודה מרובה להרב המופלא ר' עדיאל ברויאר שעזר לי במציאת חלק מכתה"י).

רשי עהת.jpg
רשי עהת.jpg (553.91 KiB) נצפה 5512 פעמים


ועוד כת"י:

רשי חומש.jpg
רשי חומש.jpg (496.1 KiB) נצפה 5512 פעמים


כתבי יד: מינכן - וינה - לייפציג.

רשי חומש כתי מינכן.jpg
רשי חומש כתי מינכן.jpg (18.8 KiB) נצפה 5512 פעמים


כתי וינה 24 רשי חומש.jpg
כתי וינה 24 רשי חומש.jpg (31.49 KiB) נצפה 5512 פעמים


רשי חומש כי לייפציג 1.jpg
רשי חומש כי לייפציג 1.jpg (59.33 KiB) נצפה 5512 פעמים

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: א' דצמבר 18, 2016 10:47 am
על ידי פי האתון
וכעת נעבור לרמב"ן על התורה:

הנה צילום דפוס ראשון של הרמב"ן (רומא ר"ל):

רמבן דפו''ר רומא ר''ל.jpg
רמבן דפו''ר רומא ר''ל.jpg (217.51 KiB) נצפה 5505 פעמים


וברוב הדפוסים של הרמב"ן עד ימינו נדפס כך!!!
(חוץ ממוסד הרב קוק שהדפיסו ללא המילה 'כל').

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: א' דצמבר 18, 2016 11:03 am
על ידי לייטנר
דומני שכבר הוזכרה התזה של יוסי מורגנשטרן הרואה ברמב"ן עד נוסח קדום של רש"י.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: א' דצמבר 18, 2016 11:08 am
על ידי פי האתון
לייטנר כתב:דומני שכבר הוזכרה התזה של יוסי מורגנשטרן הרואה ברמב"ן עד נוסח קדום של רש"י.


א. התוכל לפרט?

ב. כעת ראיתי שבדפוס השני של הרמב"ן עה"ת נאפולי ר"נ (ישנו באוצר) ליתא למילה כל.
רמב''ן נאפולי ר''נ (2).jpg
רמב''ן נאפולי ר''נ (2).jpg (259.7 KiB) נצפה 5497 פעמים

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: א' דצמבר 18, 2016 11:34 am
על ידי לייטנר
בקצרה, אם הרמב"ן מצטט את רש"י, הוא מצטט את הרש"י הנמצא לפניו. קרי, הרמב"ן משמר את נוסח רש"י שהיה קיים בתקופתו.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 1:00 am
על ידי חיימקה
http://www.hebrewbooks.org/21853
דפוס ונציא [לשיטתם, וקצת צ"ע מסוף הספר שם]

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 11:46 am
על ידי יאיר
במחילה, ברצוני להבין.

נניח ואכן נכתב "כל", מה זה אומר?

האין זה ברור שזו טעות (שהרי בפס' לא נכתב כך)?

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 1:46 pm
על ידי פי האתון
חיימקה כתב:http://www.hebrewbooks.org/21853
דפוס ונציא [לשיטתם, וקצת צ"ע מסוף הספר שם]


לא הבנתי מה ראית שם?
והרי הצילום:
רשי על התורה ונציה.jpg
רשי על התורה ונציה.jpg (132.57 KiB) נצפה 5441 פעמים

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 1:48 pm
על ידי פי האתון
יאיר כתב:במחילה, ברצוני להבין.

נניח ואכן נכתב "כל", מה זה אומר?

האין זה ברור שזו טעות (שהרי בפס' לא נכתב כך)?


יעויין בהודעה הראשונה (בתמונה האחרונה).

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 1:48 pm
על ידי פי האתון
[

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 3:01 pm
על ידי חיימקה
פי האתון כתב:
חיימקה כתב:http://www.hebrewbooks.org/21853
דפוס ונציא [לשיטתם, וקצת צ"ע מסוף הספר שם]


לא הבנתי מה ראית שם?
והרי הצילום:
רשי על התורה ונציה.jpg


למעלה נטענו שתי טענות: האחת: דפוס ראשון 'ונציה' של רש"י לתורה לא הצלחתי למצוא... אז הנה לכאורה ד' ונציה.
השנייה:ושאלתי את המהדיר הר' הרטמן מלונדון מניין לו נוסחא זו ברש"י ואמר שאת מהדורה זו עשה עפ"י רש"י דפוס 'ונציה'... ולכאורה אין זה כך.

לפי מה שהביא הרב "מה שנכון" מתחתי הרי שצדק הרב הרטמן. ועדיין אינני יודע מהו ד' ונציא באמת.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 3:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
הנה הנוסח ברש"י בדפוסי ונציה הראשונים. ישנם באוצר.
ונציה רעח.GIF
ונציה רעח.GIF (9.36 KiB) נצפה 5427 פעמים

ונציה רפד.GIF
ונציה רפד.GIF (14.98 KiB) נצפה 5427 פעמים


לעצם הענין: יש בין כתה"י והדפוסים מאות אם לא אלפי שינויים בתיבות התנ"ך, וקשה מאד ללמוד מזה משהו, תלוי בדייקנות הסופר, ובמציאת כמה עדים נאמנים, ועוד.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 4:46 am
על ידי במסתרים
מה וכמה אפשר לדייק ב"דיבור המתחיל"? וכי ברור מידי מי יצא?

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:45 am
על ידי פי האתון
במסתרים כתב:מה וכמה אפשר לדייק ב"דיבור המתחיל"? וכי ברור מידי מי יצא?


ברש"י חולין נדפס באמצע הדיבור...

להלן דפוס ונציה הראשון (ולכאו' מכן ראיה שלפחות בכתב יד אחד הייתה גירסא זו...)

רש''י חולין דפוס ונציה.jpg
רש''י חולין דפוס ונציה.jpg (89.93 KiB) נצפה 5383 פעמים

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 10:24 am
על ידי פי האתון
סוף דבר העולה מהאמור באשכול זה:
א.ברש"י על התורה בדפוסי ונציה הראשונים, וכן ברש"י חולין צא. דפוס ונציה - נכתב "ויעבר את כל אשר לו".
(מכתבי היד שהובאו כאן, אין שום אישור לכך, ושם לא נכתב 'כל').

ב. ברמב"ן עה"ת דפוס ראשון כתוב עם המילה 'כל' (ובדפוס שני הושמט).

ג. בתה"ש (הובא בהודעה הפותחת) תירגם עם המילה 'כל' (ומה'תורה' השומרונית אין שום ראיה כי זה סה"כ העתקה עלובה מתרגום השבעים... כידוע, ומה שהם טוענים שיש בידם 'ספר אבישוע נכד פנחס הכהן' הוא בלוף, ויעויין מה שכתב בזה 'ההוא שמצוייר על המאה שקל' שספר זה הוא מקסימום בן 800 שנה.

ד. העירוני שבגליון האלף של 'עלים לתרופה' הבעלזאי היה כמה מכתבים בעניין הגירסא 'כל' ברש"י בחולין אברך את מי שיעלה כאן.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 4:26 pm
על ידי איש-אחד
פי האתון כתב:ומה'תורה' השומרונית אין שום ראיה כי זה סה"כ העתקה עלובה מתרגום השבעים... כידוע

אין זה נושא האשכול, רק אעיר שאין קשר בין הנוסח השומרוני לתה"ש.
בזמן בית-שני רווחו באר"י שלושה נוסחים עבריים: נוסח המסורה כמובן, המקור העברי של תה"ש, והשלישי הוא נוסח הרמוניסטי אותו לקחו השומרונים והתאימו אותו לאמונתם.
אף שהרבה גירסאות זהות בתה"ש ובשומרוני, אך מגמותיהם שונות. הנוסח השומרוני הוא הרמוניסטי, בעוד תה"ש אין מגמתו הרמוניות.

Re: וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ –או - אֶת 'כל' אֲשֶׁר לוֹ?

פורסם: ג' נובמבר 28, 2017 10:59 am
על ידי פי האתון
כעת מצאתי את גליון האלף של 'עלים לתרופה'.
מצורף מכתבו של הרא"מ גלאנצר ז"ל בעניין הנ"ל.
עלים לתרופה גליון האלף.jpg
עלים לתרופה גליון האלף.jpg (542.17 KiB) נצפה 4259 פעמים