מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפגש יעקב ועשו במשנתו של השל"ה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

מפגש יעקב ועשו במשנתו של השל"ה

הודעהעל ידי מוישי » ש' דצמבר 17, 2016 10:49 pm

כשיעקב אבינו יוצא מבית לבן הוא מתכונן לפגוש את עשו. בפועל קרו שני דברים: בלילה הוא נאבק עם שרו של עשו וביום ריצה את עשו אחיו במתנות. רואים לאורך כל הפרשה תופעה מעניינת, או שיש כפל לשון או שיש שני פירושים ברש"י. השל"ה הולך ומבאר על הסדר איך כל פעולה של יעקב יש לה משמעות כלפי סמא"ל המלאך של עשו ומשמעות כלפי אחיו עשו. כי ההתנגדות לישראל הוא כפול, עשו מלמטה וסמאל מלמעלה באפון שסמאל עושה רושם למטה ע"י אומה ששולטת על ישראל מפני חטאינו ועושה פגם למעלה, הוא השטן הוא מלאך המות, יורד ומשטין עולה ומקטרג נוטל רשות ומיצר לישראל. ועל כן מלחמת יעקב עם עשו היתה כפולה, בגוף ובנפש גשמי ורוחני דהיינו עם עשו למטה ועם סמאל למעלה.
וישלח יעקב מלאכים לפניו. ובב"ר פע"ה ס"ד: אלו שלוחי בשר ודם, רבנן אמרי מלאכים ממש. כי שלח למטה לעשו שלוחי בשר ודם ושלח למעלה לסמאל מלאכים ממש. ונראה להלן ששני מיני שליחויות יש כאן. לעשו למטה שלח דברי הכנעה לקבלו לאדון. וענין שליחותו למעלה הוא גילוי זכויותיו וצדקותו לבטל הקטרוג והקנאה. וכל דיבוריו היו גבוה גבוה מאד.
ארצה שעיר שדה אדום. יש כאן כפל לשון, אבל יש כאן ב' עניינים, שעיר זה סמאל וחלקו הוא השעיר לעזאזל של יום הכיפורים. ושדה אדום זה לעשו שלמטה כי עשו הוא אדום.
ויצו אותם לאמר כה תאמרון וכו'. בכל מקום 'לאמר' הפירוש הוא מה שאומר לומר. וא"כ יש כאן כפל לשון. אבל יש כאן אמירה אחת למעלה ואמירה אחת למטה.
לאדוני לעשו. שני למדי"ן. לאדוני למעלה ולעשו למטה.
עם לבן גרתי. רש"י פירש שני פירושים: לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר, אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני הוה גביר לאחיך, שהרי לא נתקיימה בי. דבר אחר גרתי בגימטריא תרי"ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים: ושני הפירושים אמת, כי השלוחים שהלכו לעשו דיברו דברי הכנעה ואמרו לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר. ומלאכים ממש שהלכו למעלה לעורר זכויותיו אמרו תריד מצוות שמרתי אפילו בבית לבן.
ויהי לי שור וחמור. רש"י פי': אבא אמר לי (כז כח) מטל השמים ומשמני הארץ, זו אינה לא מן השמים ולא מן הארץ: וזה אמרו השלוחים לעשו. אבל המלאכים לסמאל אמרו כדאיתא במדרש (שם) שור זה משוח מלחמה, שנאמר (דברים לג) בכור שורו הדר לו, חמור, זה מלך המשיח, שנאמר (זכריה ט) עני ורוכב על חמור וגו', צאן, אלו ישראל, שנאמר (יחזקאל לד) ואתנה צאני צאן מרעיתי, ועבד ושפחה, (תהלים קכג) הנה כעיני עבדים אל יד אדוניהם, (שם /תהלים קכ"ג/).
וישובו המלאכים אל יעקב. של מעלה ושל מטה.
באנו אל אחיך אל עשו. של מעלה אמרו באנו אל אחיך ושל מטה אמרו אל עשו.
וירא יעקב מאד ויצר לו. ויירא מצד הקטרוג של מעלה, כמו שפירש"י להלן: לכך אני ירא, שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא. וייצר מצד עשו למטה.
אלוהי אבי אברהם ואלהי אבי יצחק. פרש"י: כך אמר יעקב לפני הקדוש ברוך הוא שתי הבטחות הבטחתני אחת בצאתי מבית אבי מבאר שבע, שאמרת לי (כח יג) אני ה' אלהי אברהם אביך ואלהי יצחק, ושם אמרת לי (שם טו) ושמרתיך בכל אשר תלך. ובבית לבן אמרת לי (לא ג) שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך, ושם נגלית אלי בשם המיוחד לבדו, שנאמר (לא ג) ויאמר ה' אל יעקב שוב אל ארץ אבותיך וגו', בשתי הבטחות האלו אני בא לפניך: הבטחה ראשונה היתה לשומרו מפניל בן ועשו אבל הבטחה שניה היתה לשומרו מפני שרו של עשו המקטרג ולכן בפעם השניה נגלה אליו בשם המיוחד, ולכך עורר יעקב שתי הבטחות אלו אחת למעלה ואחת למטה.
קטנתי מכל החסדים. ובב"ר (עו ה): א"ר אבא בר כהנא איני כדאי, ר' לוי אמר כדאי אני אבל קטנתי מכל וגו'. ואו"א דא"ח כי נגד עשו שלמטה אמר איני כדאי, כדפרש"י נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי. ונגד סמאל למעלה אמר כדאי אני.
כי במקלי עברתי את הירדן הזה. פירש"י לא היה עמי לא כסף ולא זהב ולא מקנה אלא מקלי לבדו. ומדרש אגדה נתן מקלו בירדן ונבקע הירדן: הפירוש הראשון הוא כנגד עשו כי אליו מדבר דברי הכנעה. והפירוש השני הוא כנגד סמאל כי זכותו גדול ושלא יקטרג.
הצילני נא מיד אחי מיד עשו. אחי למעלה ועשו למטה.
פן יבוא והכני אם על בנים. כנגד עשו הוא כפשוטו וכנגד סמאל הוא מחשש הקטרוג שנשא ב' אחיות והפגם כביכול הוא ברחל כי את לאה נשא ראשונה. ו'אם' היינו רחל. והקב"ה קיבל תפילתו ודוקא מרחל יצא יוסף שטנו של עשו שהוא יוסף הצדיק.
ואתה אמרת היטב איטיב עימך. היטב למטה ואיטיב למעלה. עי' בגמ' ב"מ שדורשים כ"מ שמוזכר כפל לשון כזה.
ויקח מן הבא בידו מנחה. לעשו הוא כפשוטו. ולסמאל הוא ענין שעיר של יוה"כ שנאמר ונשא השעיר עליו את כל עוונתם ואמרו: ונשא השעיר עליו זה עשו שנאמר הן עשו אחי איש שעיר, את כל עונותם עונות תם, שנאמר ויעקב איש תם. וזהו סוד עזים מאתים.
ואח"כ נתגלה אליו סמאל בעצמו ונאבק עימו עד שניצחו יעקב. ואח"כ נגלה אליו עשו בעצמו ודחהו מעליו.
ויסע יעקב סוכתה, זה רמז שלאחר מעשה השעיר של יוה"כ באים ישראל לסוכה היא סוכת שלום, זהו ויבא יעקב שלם.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: מפגש יעקב ועשו במשנתו של השל"ה

הודעהעל ידי נשר » ו' דצמבר 01, 2017 11:49 am

הקפצה.

דברים נפלאים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים

cron