מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' דצמבר 25, 2019 12:53 pm

אפרוט אפוא את בקשתי לפרוטות, בהתאם לדבריך בלינק שאליו שיגרתני:

עקביה כתב:לשון הכתוב "ואת אחד עשר ילדיו" היא זו שקשה.

מה קשה לך בלשון הכתוב? הרי בפסוק לא כתוב כלל, שיעקב נענש על משהו בענין זה. אפילו לא רמוז בפסוק - שליעקב היו עוד בנות חוץ מדינה, וכן רש"י נזהר לומר "לדברי האומר" - משמע שאפילו רש"י לא הכריע בזאת (מה עוד שיש ראשונים שכתבו להדיא שדינה הייתה בתו היחידה של יעקב ואגב גם לפיהם לשון הכתוב מיושבת על נקלה).

עקביה כתב:הכרח לומר, לפי אותו מ"ד, שאת כולן נתן בתיבה. וצ"ע מדוע נתבע רק על דינה.


כלומר, כעת אתה, כבר לא שואל על "לשון הכתוב" (כלשונך לעיל), אלא אתה כבר שואל "לפי אותו מאן דאמר" (הוא אשר כתבתי בתגובתי הראשונה שבאשכול: צריך להחליט לפי מי שואלים). אבל שים לב, שאותו מאן דאמר (שדינה לא הייתה בתו היחידה של יעקב), לא כתב כלל שיעקב נתבע על דינה; לא זו אף זו, אפילו את"ל דאותו מ"ד ס"ל דיעקב נתבע על דינה, אולי אותו מ"ד ס"ל נמי - דיעקב נתבע גם על האחרות - אשר (לדעת אותו מ"ד) נולדו ליעקב.

הרי שלך לפניך, והוא אשר אמרתי למן ההתחלה: אילו טרחת לענות על שאלתי הראשונה (לפי מי נשאלת שאלתך), הייתי מגלה מייד את התשובה הפשוטה לשאלתך.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 25, 2019 6:01 pm

אני לא מבין מה לא ברור במה ששאלתי.
רש"י מזכיר ביותר ממקום אחד את שיטת התנא שתאומות נולדו עם השבטים ומיישב את המקרא לפיה.
כאן רש"י מסביר (ע"פ חז"ל) שיעקב נתן את דינה בתיבה וגם נתבע על כך, ונשאלת השאלה כיצד יסביר לפי אותו מ"ד שהיו גם תאומות.
וא"ת (כפי שמן הסתם צריך לומר לפי אותו מ"ד) שנתן את כולן בתיבה, מדוע נענש רק בדינה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' דצמבר 25, 2019 7:18 pm

עקביה כתב:רש"י מזכיר ביותר ממקום אחד את שיטת התנא שתאומות נולדו עם השבטים ומיישב את המקרא לפיה.

אה"נ, אבל לא זו בלבד שרש"י תמיד מקפיד - שהפסוק המוסבר אליבא דאותו מ"ד - יוסבר גם אליבא דמאן דלא ס"ל כאותו מ"ד, אלא אף זו שהקפדת רש"י - להסביר אליבא דאותו מ"ד - היא רק להסברת הפסוק אבל לא בהכרח גם להסברת כל מדרש, והיינו טעמא משום שזה כלל לא ודאי שכל מדרש אתי כאותו מ"ד.

עקביה כתב:כאן רש"י מסביר (ע"פ חז"ל) שיעקב נתן את דינה בתיבה וגם נתבע על כך, ונשאלת השאלה כיצד יסביר לפי אותו מ"ד שהיו גם תאומות. וא"ת (כפי שמן הסתם צריך לומר לפי אותו מ"ד) שנתן את כולן בתיבה, מדוע נענש רק בדינה.


חדא, לא רמוז בשם מקום ברש"י - שהמדרש שלפיו יעקב נתבע על כך שנתן את דינה בתיבה - הוא גם אליבא דאותו מ"ד, וכדלעיל בפיסקה הקודמת.
ותו, דאת מה שיתרץ רש"י כדי ליישב - את אותו מ"ד - עם הפסוק "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", יוכל רש"י לתרץ כדי ליישב - את אותו מ"ד - גם עם מדרש היענשות יעקב בגלל הטמנת דינה בתיבה (אם בכלל צריך לתרץ אליבא דאותו מ"ד גם כל מדרש ולא רק כל פסוק).

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 26, 2019 8:37 am

ר' פשטן,
משום מה הבנת מדבריי שצריך להסביר כל מדרש לפי מ"ד תאומות נולדו עם השבטים, ולא היא;
ישנו פסוק קשה: "ואת אחד עשר ילדיו". הלא היו לו (לכ"ע לפחות) שנים-עשר ילדים, ומדוע לא נזכרו אלא אחד-עשר?
הדרך שבה בחר רש"י ליישב קושי זה הוא לומר שדינה הייתה בתיבה, והוא מוסיף גם שזו הסיבה למה שאירע לה אח"כ עם שכם (אמנם כל זה נמצא במדרש, אבל היות ורש"י לא מציין למדרש ניתן להתייחס לזה כאל פירוש של רש"י עצמו, כלומר, "לדרוש" מרש"י אחריות על דבריו. זו הגישה של מפרשי רש"י בכל מקום כזה).
נשאלת השאלה, אם זו הגישה אותה נקט רש"י, כיצד הוא יסביר את הפסוק לפי הסובר שהיו גם תאומות, וזהו הנידון באשכול זה.


לא הבנתי כיצד יכול רש"י לבאר כאן כדרך שביאר את הפסוק "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", הלא שם הוא כתב שהתאומות מתו קודם ירידת יעקב למצרים, מה שכמובן א"א לומר כאן.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 26, 2019 10:53 am

אגב, חיפשתי במפרשים אחר מי שפירש את "אחד עשר ילדיו" שלא כרש"י, ולא מצאתי אלא את זה:
רד"ק בראשית פרק לב פסוק כג
ואת אחד עשר ילדיו - ודינה בכלל נשיו, כי עם לאה היתה, כי הבת לא תפרד מן האם.

לענ"ד פירוש רש"י יותר מרווח.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' דצמבר 26, 2019 11:47 am

עקביה כתב:משום מה הבנת מדבריי שצריך להסביר כל מדרש לפי מ"ד תאומות נולדו עם השבטים, ולא היא...נשאלת השאלה, אם זו הגישה אותה נקט רש"י, כיצד הוא יסביר את הפסוק לפי הסובר שהיו גם תאומות, וזהו הנידון באשכול זה.


השתא דאתית להכי, להניח (לפחות זמנית) כפי דעתי - שלא כל מדרש צריך להיות מוסבר - גם לפי מ"ד שתאומות נולדו עם השבטים (ובמיוחד שלא צריך להסביר לפי אותו מ"ד את מדרש היענשות יעקב בגלל הטמנת דינה בתיבה), אז הכל אתי שפיר: מ"ד שתאומות נולדו עם השבטים יסביר את הפסוק "אחד עשר ילדיו", שיעקב שם בתיבה - לא רק את דינה - אלא גם את התאומות, ומיהו מדרש היענשות יעקב - מאן דכר שמי' - אליבא דאותו מ"ד.

עקביה כתב:לא הבנתי כיצד יכול רש"י לבאר כאן כדרך שביאר את הפסוק "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", הלא שם הוא כתב שהתאומות מתו קודם ירידת יעקב למצרים, מה שכמובן א"א לומר כאן.


התכוונתי, דהשתא דאתינא להכי, שאפשר לתרץ שהתאומות מתו לפני שקרתה ההתרחשות המוזכרת בפסוק - שממנו כביכול עלתה קושיא - כגון הפסוק "כל הנפש וגו' שבעים", אז כבר אפשר לתרץ ככה באופן מקביל - גם לגבי ההתרחשות המוזכרת בפסוק "אחד עשר ילדיו" - שממנו כביכול עלתה קושיא (בעוד שהפסוק "כל בניו וכל בנותיו" יתיישב למשל לפי ההסבר השני המובא במדרש. ואמנם אותו מ"ד - מסתמך בראש ובראשונה על הפסוק "כל בניו וכל בנותיו" כדי לפרש שתאומות נולדו עם השבטים - אלמא ס"ל שהן עדין היו בחיים כשקרתה ההתרחשות המוזכרת בפסוק הנ"ל, ומיהו בסוף הודעתי הקודמת רק התכוונתי לטעון שניתן בעת ובעונה אחת - הן לסבור שתאומות נולדו עם השבטים - והן ליישב את הפסוק "אחד עשר ילדיו" כדלעיל היינו באופן מקביל לזה שלפיו יישב רש"י את הפסוק "כל הנפש וגו' שבעים", אבל לא התכוונתי לטעון שזו גם דעת אותו מ"ד. עיקר הטענה שלי היא א"כ מה שטענתי בפיסקה הקודמת, וכפי שכבר רמזתי לכך עוד בהודעתי הראשונה באשכול כשהיצעתי להבהיר לפי מי שואלים).

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ו' דצמבר 27, 2019 1:53 am

הפשטן כתב:השתא דאתית להכי, להניח (לפחות זמנית) כפי דעתי - שלא כל מדרש צריך להיות מוסבר - גם לפי מ"ד שתאומות נולדו עם השבטים (ובמיוחד שלא צריך להסביר לפי אותו מ"ד את מדרש היענשות יעקב בגלל הטמנת דינה בתיבה), אז הכל אתי שפיר: מ"ד שתאומות נולדו עם השבטים יסביר את הפסוק "אחד עשר ילדיו", שיעקב שם בתיבה - לא רק את דינה - אלא גם את התאומות, ומיהו מדרש היענשות יעקב - מאן דכר שמי' - אליבא דאותו מ"ד.

אה"נ. השאלה היא כיצד יפרש רש"י, הסובר שמה שאירע לדינה היה בגלל שיעקב נתנה בתיבה, את הסוגיא למ"ד תאומות נולדו עם השבטים.

הפשטן כתב:
עקביה כתב:לא הבנתי כיצד יכול רש"י לבאר כאן כדרך שביאר את הפסוק "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", הלא שם הוא כתב שהתאומות מתו קודם ירידת יעקב למצרים, מה שכמובן א"א לומר כאן.

התכוונתי, דהשתא דאתינא להכי, שאפשר לתרץ שהתאומות מתו לפני שקרתה ההתרחשות המוזכרת בפסוק - שממנו כביכול עלתה קושיא - כגון הפסוק "כל הנפש וגו' שבעים", אז כבר אפשר לתרץ ככה באופן מקביל - גם לגבי ההתרחשות המוזכרת בפסוק "אחד עשר ילדיו" - שממנו כביכול עלתה קושיא (בעוד שהפסוק "כל בניו וכל בנותיו" יתיישב למשל לפי ההסבר השני המובא במדרש. ואמנם אותו מ"ד - מסתמך בראש ובראשונה על הפסוק "כל בניו וכל בנותיו" כדי לפרש שתאומות נולדו עם השבטים - אלמא ס"ל שהן עדין היו בחיים כשקרתה ההתרחשות המוזכרת בפסוק הנ"ל, ומיהו בסוף הודעתי הקודמת רק התכוונתי לטעון שניתן בעת ובעונה אחת - הן לסבור שתאומות נולדו עם השבטים - והן ליישב את הפסוק "אחד עשר ילדיו" כדלעיל היינו באופן מקביל לזה שלפיו יישב רש"י את הפסוק "כל הנפש וגו' שבעים", אבל לא התכוונתי לטעון שזו גם דעת אותו מ"ד. עיקר הטענה שלי היא א"כ מה שטענתי בפיסקה הקודמת, וכפי שכבר רמזתי לכך עוד בהודעתי הראשונה באשכול כשהיצעתי להבהיר לפי מי שואלים).

בקיצור, אתה מקבל כאפשרות את הרעיון שהתאומות כולן מתו לפני הפגישה עם עשו או לא?
(מובן שא"א לומר דבר כזה, כפי שכתבת אתה, שכל עצמן של אותן תאומות לא באו לעולם אלא מכוחו של הפסוק "וכל בנותיו").

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' דצמבר 27, 2019 2:33 am

עקביה כתב:משום מה הבנת מדבריי שצריך להסביר כל מדרש לפי מ"ד תאומות נולדו עם השבטים, ולא היא...השאלה היא כיצד יפרש רש"י, הסובר שמה שאירע לדינה היה בגלל שיעקב נתנה בתיבה, את הסוגיא למ"ד תאומות נולדו עם השבטים.


השתא דאתית להכי, להניח (לפחות זמנית) כפי דעתי - שלא כל מדרש צריך להיות מוסבר - גם לפי מ"ד שתאומות נולדו עם השבטים (ובמיוחד שלא צריך להסביר לפי אותו מ"ד את מדרש היענשות יעקב בגלל הטמנת דינה בתיבה), אז הכל אתי שפיר, משום שמחד גיסא פירוש רש"י - דאירוע דינה היה בגלל שיעקב נתנה בתיבה - לקוח מתוך מדרש, בעוד שמאידך גיסא התנא הסובר שתאומות נולדו עם השבטים - חייב אמנם להסתדר עם כל פסוק - אבל פטור כאמור מלהסתדר עם כל מדרש, וזה כולל גם את המדרש המובא ברש"י לגבי היענשות יעקב בגלל הטמנת דינה בתיבה.

עקביה כתב:בקיצור, אתה מקבל כאפשרות את הרעיון שהתאומות כולן מתו לפני הפגישה עם עשו או לא?


האם אתה שואל את זה, אליבא דידי, או אליבא דמ"ד שהפסוק "כל בניו וכל בנותיו" מעיד שעם השבטים נולדו תאומות שהיו חיות כשקרתה ההתרחשות המוזכרת בפסוק הנ"ל?
אם אתה שואל אליבא דהמ"ד הנ"ל, אז כבר בהודעתי הקודמת ביארתי - שאותו מ"ד אינו יכול לחשוב כך.
אבל אם אתה שואל אליבא דידי, אז אני חושב כך: אם ניתן באופן סביר לחשוב (כפי שרש"י סבר שניתן באופן סביר לחשוב) בעת ובעונה אחת - הן שנולדו תאומות עם השבטים - והן שכל התאומות מתו לפני הירידה למצרים, אז כבר ניתן באותה מידת סבירות גם לחשוב בעת ובעונה אחת - הן שנולדו תאומות עם השבטים - והן שכל התאומות מתו לפני הפגישה עם עשיו.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ו' דצמבר 27, 2019 10:58 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ו' דצמבר 27, 2019 10:21 am

דבריך מזכירים לי את הרעיון הנפלא ליישב את מ"ד איוב לא היה ולא נברא עם הסוברים שהיה ונברא - תרי איוב הוו, אחד היה ונברא ואחד לא היה ולא נברא.

גם כאן כך - שתי סדרות של תאומות נולדו עם השבטים. אחת נלמדת מהפסוק "אחד עשר ילדיו", וממילא צ"ל שמתו לפני פגישת יעקב עם עשו, שהרי הן לא נזכרות בפסוק. והשניה נלמדת מ"וכל בנותיו", והן מתו לפני ירידת יעקב למצרים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' דצמבר 27, 2019 10:57 am

עקביה כתב:דבריך מזכירים לי את הרעיון הנפלא ליישב את מ"ד איוב לא היה ולא נברא עם הסוברים שהיה ונברא - תרי איוב הוו, אחד היה ונברא ואחד לא היה ולא נברא..


למה להרחיק לכת עד מחלוקת החכמים לגבי איוב, כשיש דוגמה פשוטה יותר ממחלוקת החכמים לגבי החומש עצמו - על תחילת פרשת שמות: רב ושמואל, חד אמר מלך חדש ממש, וחד אמר שנתחדשו גזרותיו.
ואולם כשלעצמי אני סבור כי, כשם שאותו "מלך חדש על מצרים" הנו מלך אחד ויחיד - אלא שרק נחלקו רב ושמואל לגביו - ולכן מיותר להמציא שהיו שני מלכים, ככה אותו "איש הי' בארץ עוץ ואיוב שמו" הנו איוב אחד ויחיד - אלא שרק נחלקו חכמים לגביו - ולכן מיותר להמציא שהיו שני איוב.
וה"ה לנדוננו: סידרת התאומות הייתה אחת ויחידה, אלא שרק נוצרו שתי גישות לגבי': אחת היא גישת התנא המובא במדרש, שלומד את עצם קיומה של הסידרה הזאת - מהפסוק "כל בניו וכל בנותיו"; והגישה השני' היא זאת, שאותה היצעתי אני (כמובן רק לצורך הדיון כאן), ושאינה נלמדת משום פסוק - אלא היא הצעה תיאורטית גרידא - על מנת לבדוק האם עצם הטענה הגורסת שהייתה סידרה כזאת (במנותק מהפסוק "כל בניו וכל בנותיו") יכולה להסתדר עם הפסוק "אחד עשר ילדיו".

עקביה כתב:גם כאן כך - שתי סדרות של תאומות נולדו עם השבטים. אחת נלמדת מהפסוק "אחד עשר ילדיו".

מה?
מי הציע את הפסוק "אחד עשר ילדיו", כמקור לסידרת התאומות? ככל הידוע לי הפסוק הזה הובא רק, כמקור - לקושיא - על הטענה שהייתה סידרת תאומות, לא כמקור - לטובת - עצם הטענה הנ"ל.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוקטובר 30, 2020 10:24 am

ידוע שדברי רש"י שהובאו בתחילת האשכול על התאומות שמתו לפני הירידה למצרים מוקשים הם לכאורה, שהרי הכתוב אומר במפורש "מלבד נשי בני יעקב" - והן הן התאומות שנישאו לאחיהם (לדעת ר"י), וא"כ מהו ההכרח של רש"י שמתו התאומות?

אני מחפש מי שהרחיב בענין זה (את המפרשים וכו' ראיתי, אני מחפש אם כתב על כך מישהו מאמר מקיף בשנים האחרונות ליישב דברי רש"י היטב).

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 30, 2020 10:38 am

דרומי כתב:ידוע שדברי רש"י שהובאו בתחילת האשכול על התאומות שמתו לפני הירידה למצרים מוקשים הם לכאורה, שהרי הכתוב אומר במפורש "מלבד נשי בני יעקב" - והן הן התאומות שנישאו לאחיהם (לדעת ר"י), וא"כ מהו ההכרח של רש"י שמתו התאומות?

אני מחפש מי שהרחיב בענין זה (את המפרשים וכו' ראיתי, אני מחפש אם כתב על כך מישהו מאמר מקיף בשנים האחרונות ליישב דברי רש"י היטב).

השאלה היא מדוע הן לא נספרו כמו דינה ושרח (ויוכבד).

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' אוקטובר 30, 2020 10:40 am

מן השורה כתב:אולי רק את דינה החביא , שהיתה יפת תואר מאד, כמש"כ הרמב"ן בפ' וישלח (בתחילת מעשה שכם). אבל על השאר לא חשש.

ויל"ע למה את האמהות לא החביא, ועכ"פ רחל אמנו.
ואולי כיון שילדה כבר לא היתה כ"כ יפ"ת. ועי' חזקוני פ' תולדות שרבקה מלכתחילה היתה יפ"ת מאד, אחרי שילדה היתה רק יפ"ת, בלי מאד.
יותר פשוט י"ל שחשש רק על דינה שלא היתה נשואה.

י"ל בפשטות שלא החביא את האימהות מפני שהיה ידוע לעשו שיעקב התחתן עם רחל ולאה הרי כך נצטוה יעקב במפורש וקח לך אשה מבנות לבן וגו',
ואם יחביאם ישאל עשו היכן נשותיו ומה יאמר לו החבאתי אותם מפניך שלא תקח אותם, וגם יכול עשו לחפש אחריהם.
אבל על דינה לא היה ידוע לעשו כלום ויכל להחביאה ופשוט.

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי אשר ברא » ו' אוקטובר 30, 2020 8:59 pm

עקביה כתב:לעיל ענו על שאלת פותח האשכול שאולי התאומות כבר נישאו, או שרק על דינה חשש, אבל א"א לומר כן, שהרי לשון הכתוב "ואת אחד עשר ילדיו" היא זו שקשה, ואין בתשובות הנ"ל מענה על קושי זה.
א"כ הכרח לומר, לפי אותו מ"ד, שאת כולן נתן בתיבה.
וצ"ע מדוע נתבע רק על דינה.

ראה מה שתירץ הרב סגי נהור בשם ליקוטי שיחות

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוקטובר 31, 2020 7:33 pm


עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 19, 2022 1:36 am

עקביה כתב:אגב, חיפשתי במפרשים אחר מי שפירש את "אחד עשר ילדיו" שלא כרש"י, ולא מצאתי אלא את זה:
רד"ק בראשית פרק לב פסוק כג
ואת אחד עשר ילדיו - ודינה בכלל נשיו, כי עם לאה היתה, כי הבת לא תפרד מן האם.

לענ"ד פירוש רש"י יותר מרווח.

אני לא מבין כעת מדוע לא בדקתי בהעמק דבר (שכן דרכי לחפש בו את כל הטעון בירור), אבל לאחרונה ראיתי שאף הוא מפרש באופן אחר מרש"י את 'אחד עשר ילדיו'. יעוי"ש.

זיז שדי
הודעות: 547
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' דצמבר 19, 2022 10:17 pm

עקביה כתב:לפ"ז לא היה צריך להרוג את כל אותן תאומות לפני ירידת יעקב למצרים (רש"י בראשית מו כו). אפשר היה לרבות אותן מאחד ה'את'ים שם בפרק מ"ו.

בכלל לא היה צריך להורגן, הרי הכתוב אומר "מלבד נשי בני יעקב" ואין אומרים מלבד אא"כ היה ראוי למנותן בכלל יוצאי יריכו. ובעיקר השאילה יש לתרץ דאחות תאומה שייכת לאח, כדחזינן גבי קין שהרג הבל על תאומה יתירה שנולדה עמו. ועוד יש לתרץ דרק על דינה היה לעשיו טענה דהיא 'בת יעקב' לחודה דתלה הכתוב הנקיבות בזכר ונתחייב לו ליתן בתו לפי שלקח לאה שהיתה מיוחדת לו. ועוד יש לתרץ דלא היו יפות מראה כדינה, ובקיצור לתרץ קושיה ממדרש על מדרש אפשר לתרץ בארבעת אלפים ותשע מאות פנים דוק ותשכח

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע יעקב אבינו לא החביא בנותיו התאומות

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 20, 2022 10:45 am

זיז שדי כתב:
עקביה כתב:לפ"ז לא היה צריך להרוג את כל אותן תאומות לפני ירידת יעקב למצרים (רש"י בראשית מו כו). אפשר היה לרבות אותן מאחד ה'את'ים שם בפרק מ"ו.

1. בכלל לא היה צריך להורגן,

2. ועוד יש לתרץ דרק על דינה היה לעשיו טענה דהיא 'בת יעקב' לחודה דתלה הכתוב הנקיבות בזכר ונתחייב לו ליתן בתו לפי שלקח לאה שהיתה מיוחדת לו. ועוד יש לתרץ דלא היו יפות מראה כדינה,

1. א"כ מדוע כתב רש"י בויגש את מה שכתב?
2. כיצד זה מתרץ את השאלה מדוע נזכרים 'אחד עשר ילדיו' ולא יותר?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים