מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשרה הרוגי מלכות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צדיק613
הודעות: 76
הצטרף: א' מאי 15, 2016 5:14 pm

עשרה הרוגי מלכות

הודעהעל ידי צדיק613 » ה' דצמבר 22, 2016 12:51 am

כידוע עשרה הרוגי מלכות היתה לכפר על מכירת יוסף.
ויל"ע של' הפסיק היא
(ז) כי ימצא איש גנב נפש מאחיו מבני ישראל והתעמר בו ומכרו ומת הגנב ההוא.
וברש"י - והתעמר בו - אינו חייב עד שישתמש בו:

וצ"ע הרי כאן לא השתמשו ביוסף ולמה הגיע להם מיתה.
ולשון הפיוט היא והתעמר בו. ולמה לא ענו לו חכמי ישראל שכאן לא השתעבדו בו.
וְקָרָא לַעֲשָׂרָה חֲכָמִים גְּדוֹלִים. מְבִינֵי דָת וּטְעָמֶיהָ בְּפִלְפּוּלִים:
דִּינוּ מִשְׁפָּט זֶה לַאֲשׁוּרוֹ. וְאַל תְּעַוְּתוּהוּ בְּכָזָב לְאָמְרוֹ. כִּי אִם הוֹצִיאוּהוּ לַאֲמִתּוֹ וּלְאוֹרוֹ. כִּי יִמָּצֵא אִישׁ גּוֹנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִתְעַמֶּר בּוֹ וּמְכָרוֹ. חטאנו:
הֵם כְּעָנוּ לוֹ וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא. נָם אַיֵּה אֲבוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר אֲחִיהֶם מְכָרוּהוּ. לְאֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים סְחָרוּהוּ. וּבְעַד נַעֲלַיִם נְתָנוּהוּ:

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: עשרה הרוגי מלכות

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' דצמבר 22, 2016 8:39 am

העיר על כך ר' חגי פרשל, בחגוי הסלע, פרשת תצא עמ' תנ.

השש בדברי תורה
הודעות: 62
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 8:11 am

Re: עשרה הרוגי מלכות

הודעהעל ידי השש בדברי תורה » ב' יולי 31, 2017 4:19 pm

המקור שצריכים להשתמש בו כדי להתחייב הוא ממה שכתוב בתורה (דברים כד, ז) "והתעמר בו" ופירש רש"י "אינו חייב עד שישתמש בו". וראה מש"כ הרמב"ן על אתר בפירוש המילה "והתעמר" ומסיק כפירוש רש"י והוא כדברי חז"ל בגמרא.
אמנם בתרגום אונקלוס איתא "ארי ישתכח גבר גניב נפשא מאחוהי מבני ישראל ויתגר ביה ויזבנניה ויתקטיל גנבא ההוא". הרי שתירגם "והתעמר" שעשה סחורה עמו. לפי זה נראה לפרש הכתוב "והתעמר בו ומכרו" שהמכירה היא התוצאה מעשיית מסחר שעשה. ובאמת אין תנאי שצריך להשתמש בו כדי להתחייב.
ובאמת נראה כן מפשוטה של משנה. דתנן (סנהדרין פה, ב), הגונב נפש מישראל אינו חייב עד שיכניסנו לרשותו, רבי יהודה אומר: עד שיכניסנו לרשותו וישתמש בו, שנאמר והתעמר בו ומכרו, ע"כ. ולכאורה נראה שלפי תנא קמא אין צריכים להשתמש בו כדי להתחייב והוא כדעת התרגום. אך בגמרא (שם) מתמיה על תנא קמא "ותנא קמא לא בעי עימור", ומתרץ "עימור פחות משוה פרוטה איכא בינייהו", ע"ש. אולם גם אין משנה יוצאת מידי פשוטה [כדברי כמה קדמונים] ואם כן ניתן לפרש שתנא קמא סבר כתרגום אונקלוס [וכ"ה בתרגום יונתן] שבאמת אין תנאי שצריך להשתמש בו.
ובאמת קצת משמע כן מדברי הפייטן שהזכיר "לארחת ישמעאלים סחרוהו", וכוונתו ש"התעמר" נתקיים ע"י עשיית 'סחורה' עם הישמעאלים.

השש בדברי תורה
הודעות: 62
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 8:11 am

Re: עשרה הרוגי מלכות

הודעהעל ידי השש בדברי תורה » ב' יולי 31, 2017 4:21 pm

יש עוד הערה מדברי הרמב"ם (פרק ט מהלכות גניבה) שגונב אחיו הקטן אינו חייב. ואם כן איך נתחייבו על גניבת יוסף אחיכם הקטן. וראיתי שרמזו על כך במקורות וציונים מהדורת שבתי פרנקל. אך נראה פשוט ש"אחיו הקטן" ברמב"ם אינו קטן בשנים, אלא פחות מבר מצוה, ויוסף בן שבע עשרה שנה...


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים