מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוציאוה ותשרף

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 325
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

הוציאוה ותשרף

הודעהעל ידי אריה הכהן » ו' דצמבר 23, 2016 1:35 pm

ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף (לח' כד'). ויש לעיין מדוע מגיע לה שריפה, וביאר רש"י, מכיון שהיא הייתה בתו של 'שם' שהיה כהן, לפיכך דינה בשריפה. ולכאו' ק' הא בת כהן דינה בשריפה רק כשהיא א"א (ויקרא כא' ט'). וכאן הרי תמר פנויה הייתה. וראיתי שהקשה זה המהר"ל (שם), וז"ד, אף על גב דהייתה פנויה ובעולה (פי' דבגמ' סנהדרין ס"ו ע"ב, רב הונא בריה דרב יהושע ס"ל לדעת רבי ישמעאל, שכל מה שהתורה חייבה בת כהן בשריפה, זהו דוקא בנערה בתולה מאורסה, ע"ש)? דאין זה קשיא, דבית דין של שם כך גזרו (ע"ז לו' ע"ב) אחר המבול, שעשו האומות גדר (רש"י לעיל לד' ז') וגזרו בפנויה מיתה, ובת כהן בשריפה אף בפנויה, דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון (פסחים ל' ע"ב), וכיון דמצאנו בבת כהן שריפה בארוסה, תקנו הם מיתה בפנויה, ע"ש.
ואין להקשות מהא דאמרינן בגמ' נדרים (לב' ע"ב), ש-שם בן נוח נענש ונלקחה הכהונה מזרעו, דהיינו שרק הוא היה כהן וזרעו כבר לא כהנים, וא"כ מדוע הגיע לתמר שריפה. דמכיון שכתוב בתורה (ויקרא שם), שבת כהן בשריפה מכיון ש'את אביה היא מחללת' לכן הגיע לה שריפה. אך צ"ע דהא המהר"ל ביאר קודם לכן (ד"ה בתו של שם), שתמר לא הייתה בתו ממש אלא נכדתו בת בנו, וא"כ מדוע הגיע לה שריפה, והא לאו בת כהן הייתה כמבוא' בגמ' נדרים שם? ודו"ק.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הוציאוה ותשרף

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 28, 2016 7:33 pm

מה שהבאתם בשם מהר"ל קשה האם בי"ד של שם רשאים לקנוס במיתה, גם מש"כ שהייתה פנויה יל"ע דהלא הייתה זקוקה לייבום ולא חשיבה כפנויה?.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הוציאוה ותשרף

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 7:41 pm

[א"א לומר משום הזיקה ליבום, עי' רמב"ן]
עי' פנ"י קידושין יג ע"ב שכתב משום שמיתה אינה מתרת בבני נח, והביא מתמר ליישב הקו' הנ"ל.
אבל למעשה זה נגד הראשונים בלך שכתב עה"פ והרגו אותי ואותך יחיו שיהרגו אברהם להתיר שרה בנישואין עיי"ש.
וגם הפנ"י קשה מדעת רש"י סוטה שלא היו קידושין גמורים לער ואונן, וא"כ אין כאן דין ב"נ הזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הוציאוה ותשרף

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' דצמבר 28, 2016 7:55 pm

הקו' שהבאתם בשם הגור אריה היא קושיית הרמב"ן על אתר, וראה עוד בבעל הטורים באריכות בכמה אופנים. וראה עוד בתוס' הרא"ש סנהדרין נז, ב, ובב"י אה"ע סי' כו סק"א ובדרכ"מ שם.

ויעוי' עוד בריטב"א קידושין ט, ובשו"ת שואל ומשיב תנינא ח"א סי' יד


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים