מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'גרמני מוכר כושי'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 8:47 am

כתיב בפרשתן (לט, א),
וְיוֹסֵ֖ף הוּרַ֣ד מִצְרָ֑יְמָה וַיִּקְנֵ֡הוּ פּוֹטִיפַר֩ סְרִ֨יס פַּרְעֹ֜ה שַׂ֤ר הַטַּבָּחִים֙ אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י מִיַּד֙ הַיִּשְׁמְעֵאלִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹרִדֻ֖הוּ שָֽׁמָּה.

ובמדרש בראשית רבה (פרשת וישב פרשה פו),
ויקנהו פוטיפר איש מצרי גבר ערום ומה הוות ערימותיה, אמר בכל מקום גרמני מוכר כושי וכאן כושי מוכר גרמני אין זה עבד.

והנה בפירוש מילת 'גרמני' מצינו שנחלקו רבותינו מפרשי המשנה בנגעים (פ"ב מ"א) על מה דתנן בהרת עזה נראית בגרמני כהה והכהה בכושי עזה, דהא מיהת דגרמני היינו שהוא לבן ביותר, ובהרת עזה כשלג נראית בו כהה מתוך לבנונית יתרה שבבשרו, אלא שנחלקו במקור ומהות שם גרמני לאדם כזה, דהרמב"ם בפירוש המשנה כתב,
גרמני שם הלבן ביותר מיוחס אל העצם אשר שמו גרמא וכו' .
ויעויין נדה (לא, א), תנו רבנן שלשה שותפין יש באדם, הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים, ומוח שבראשו, ולובן שבעין. הרי מבואר דענין הלובן מישך שייכא לעצמות.

אולם רבינו הגר"א בפי' אליהו רבא כתב וז"ל,
בגרמוני – זה איש מבני גומר כדאמרינן ביומא גומר זה גרממיא, וגרסינן גרמניא וכ"ה בילקוט. והוא שבני נח דרים בג' רוחות העולם, שם במזרח, יפת בצפון, חם בדרום, ומפני שהחמה בדרום נמוך הוא מאוד בני אדם הדרים שם שחורים וכוש הוא מבני חם ודר בסוף דרום, הלכך הם שחורים ביותר מחמת השמש, ובני יפת הם דרים בצפון ורחוקים הם מהשמש, הלכך הם לבנים. וגומר דר בסוף צפון הלכך הם לבנים ביותר וכו'.

ובתפארת ישראל הביא דברי הרמב"ם ודברי הגר"א, והוסיף וז"ל,
אולם לפע"ד הרי לפי"ז לא תלי כלל באיזה אקלימא הוא דר, שיש שנולד כך משונה בעורו, ונקרא בל"א אלבינוס, והוא מום באדם ונקרא בלשון המשנה לבקן [בכורות פ"ז מ"ו], ולמה לא קראו תנא גם הכא כן, ותו מסתבר דכמו כושי שהזכיר תנא, נקרא על שם ארצו, כך גרמני על שם ארצו נקרא].

ובתוס' אנשי שם מובא מספר בית דוד, שהוסיף על דברי התוס' יו"ט שהעתיק דברי הרמב"ם, וז"ל,
מכאן תשובה למ"ש הרמ"ז, וז"ל, בגרמוני אנשי גרמניא הם לבנים ביותר, וכ"מ במוסף ערוך (ערך גרמן ב), ע"כ, וליתא דגרמוני אין פירושו איש מגרמניא דתנא בא"י קאי, ואילו היה המוסף הערוך בגרמניא היה רואה בעיניו שאינם לבנים כ"כ כמו אנשי הולנדיא שהיא ארץ מולדתו.

וכפירוש זה של הגר"א ובעל מוסף הערוך, פירשו גם רבי אליהו בחור (ספר התשבי ערך אשכנז) ורבי אליהו בן אמוזג (בפי' אם למקרא עה"ת פר' נח (י, ב).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 8:49 am

והנה בקובץ ישורון (כרך יז ע' תתמה והלאה) כתב הרב יוסף חיים ליזרזון [הלא ניהו הרב הגאון רבי יוסף ב"ר אליעזר גולדברג] שליט"א בירור נפלא בענינה של גרממיא – גרמניא, ונביא מקצת דבריו הנוגעים לענינינו.

איתא במגילה (ו, ב),
גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו.

וכתב בהגהות הריעב"ץ דקאי על מדינת גרמניה, יעו"ש. ולכאורה דבריו צ"ע מהא דאמרינן ביומא (י, א), בני יפת גומר ומגוג ומדי, גומר זה גרמניא, ובהגהות הגר"א שם כתב, וז"ל, צ"ל גרמניא (ועי' מש"כ בא"ר רפ"ב דנגעים) ע"כ.

וכ"ה בפי' הגר"א על דה"י א' (א, ד). ומבואר דגרממיא (שהיא גרמניא לגי' הגר"א) הם מבני יפת, והרי ביומא מבואר שהיא של אדום שהוא מזרע שם בן נח ולא מזרע גומר שהוא בנו של יפת.

וכבר עמד ע"ז המהרש"א במגילה וכתב ליישב וז"ל,
ואפשר דמשו"ה קאמר זו גרממיא "של אדום" וכו' ולא אותה גרממיא דהיינו גומר מבני יפת היה, ובאותה של אדום אמרו שאלמלא יוצאין מחריבין העולם.
נמצא מדבריו דתרי גרממיא איכא, גרממיא סתם והיא מזרע יפת, וגרממיא של אדום והוא מעשו, ולפי"ז גרממיא של אדום היא אשכנז שלנו, וגרממיא סתם היא גרמניא מאומה אחרת ומזרע יפת.

אולם עדיין יל"ע מדברי הגר"א בנגעים ומפי' לדה"י דגרמניא שהוא מבני גומר הוא אשכנז שלנו (כמו שנתבאר בדברי התפא"י בנגעים להדיא), וא"כ לפי"ז מבואר דאשכנז שלנו לאו אדום קאתו, ותיקשי ממס' מגילה לגי' היעב"ץ דמבואר דאשכנז שלנו היא מאדום.

ואשר ע"כ יראה לומר בזה, דבאמת בתחילה הי' גרמניא מקום מושבו של גומר שהוא מבני יפת שהם נתיישבו בצפון העולם וכנ"ל, וגומר קבע מושבו במקום הכי צפוני, ועל שם גומר נקרא כן. אלא שברבות הימים לאחר שסנחריב בלבל את כל האומות נדדו לשם גם מבני אדום - עשו שדרו באמצע העולם - באסיה, ונתיישבו בגרמניה, ועליהם הוא דהתפלל יעקב זממו אל תפק, וזהו "גרמניה של אדום" והוא אשכנז של ימינו.

ויסוד לזה מצא הרה"ג הנ"ל שליט"א בפי' הגר"א למגילת אסתר (א, כב) ובפירושו לדה"י א' (א, ד) שכתב לבאר הא דכתיב בפ' בלק (כד, כד), וצים מיד כתים, ובתרגום, ואתו סייען מרומאי, והקשה האבן עזרא (בראשית כז, מ) הרי כתים מבני יפת (כמ"ש בפ' נח י, יד) ורומיים הם מבני אדום מזרע שם, ותירץ הגר"א שבאמת בתחילה גרו שם בני יפת ולכך נקרא כתים על שמם, אבל לאחר שבלבל סנחריב את העולם ואת כל האומות, הושיב את בני אדום ברומי, והם נקראים רומיים, והם שהחריבו את בית המקדש, וכן קים להו לחז"ל ע"ש, [וכ"ה בליקוטי הגר"א כת"י לפ' בלק] . וע"ד זה י"ל גם כאן שלאחר שסנחריב בלבל את האומות נתיישבו מבני אדום בגרמניא שהיה מקום מושבו של גומר מבני יפת וכמש"כ.

ולפי"ז יש מקום ליישב הערת תוס' אנשי שם בנגעים הנ"ל שתמה על המפרשים דגרמני היינו איש מארץ גרמניה שהם לבנים והרי עינינו רואות שבני גרמניה היום אינם לבנים כ"כ כמו אנשי הולנד ע"ש, אולם להנ"ל א"ש, דיתכן דאלו הגרים שם היום באמת הם אינם מבני גומר שישבו שם לראשונה והיו לבנים ביותר, אלא עיקר הדרים שם היום הם מבני אדום שהתיישבו שם במשך הזמן, והם באמת אינם כ"כ לבנים כמו בני הולנד ונורבגיה שהם לבנים ביותר, ועיקר כוונת התנא היתה לבני גומר מבני יפת שיושבים שם כבר מההתחלה שהם היו מאד לבנים. עכ"ד הנפלאים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 8:51 am

ויש לסמוך את הדברים ולסייעם, דהנה בקרא בפר' נח (י, ב-ג) כתיב,
בְּנֵ֣י יֶ֔פֶת גֹּ֣מֶר וּמָג֔וֹג וּמָדַ֖י וְיָוָ֣ן וְתֻבָ֑ל וּמֶ֖שֶׁךְ וְתִירָֽס: וּבְנֵ֖י גֹּ֑מֶר אַשְׁכֲּנַז֥ וְרִיפַ֖ת וְתֹגַרְמָֽה,
הרי לנו ששם אשכנז מישך שייכא לבני גמר דהיינו מבני יפת וכנ"ל, וזהו המקום הזה שנקרא ארץ אשכנז, וזוהי גרממיא – גרמניא הנז'.

והנה מדינת אשכנז מכונה בפי הראשונים בשם מדינת אלמניא, כך הוא באגרות הרמב"ם, ובשו"ת הרשב"א ח"א סי' תיג, וראה באבן עזרא בעובדיה (א, כ), וז"ל, אשר כנענים - שמענו מפי גדולים כי ארץ אלמניי"ה הם הכנעניים שברחו מפני בני ישראל בבואם אל הארץ. וברד"ק שם, וגלות החל הזה - הוא גלות טיטוס שהגלה בארצות והם העמים ארצות אלמניי"א ואשקלוני"א, והיא היא ארצו של גומר, כמו שמצינו ברד"ק שפירש על הך קרא, בני גומר אשכנז – אמרו שהם אלה אשר מארץ ארמניא.

וביחזקאל (כז, יד)
מִבֵּ֖ית תּוֹגַרְמָ֑ה סוּסִ֤ים וּפָֽרָשִׁים֙ וּפְרָדִ֔ים נָתְנ֖וּ עִזְבוֹנָֽיִךְ.
ובתרגום יונתן, מִמְדִינַת גַרְמַמְיָא סוּסְוָן וּפָרָשִׁין וכו'. והנה 'תוגרמה' הוא גם מבני גומר בן יפת הנזכרים בפס' הנ"ל, ונראה שכל בני גומר נאחזו בחבל ארץ אחד שכלל את מדינות אשכנז ועוד מדינות, וכמו דכתיב ביחזקאל להלן (לח, ו),
גמר וְכָל־אֲגַפֶּ֔יהָ בֵּ֚ית תּֽוֹגַרְמָ֔ה יַרְכְּתֵ֥י צָפ֖וֹן וְאֶת־כָּל־אֲגַפָּ֑יו עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אִתָּֽךְ.


וראה במלבי"ם שם דמה שהוסיף הכתוב 'ירכתי צפון' בא לאפוקי שאין אלו מתוגרמה השוכנים בארץ יון שהם שייכים להישמעאלים, וכ"כ האברבנאל בספרו משמיע ישועה (מבשר טוב החמישי נבואה ח'),
וכן בית תוגרמה שהם עשר משפחות כמו שזכר יוסף בן גוריון אותם הדרים בירכתי צפון יבאו עם גוג, ואמר זה לפי שמשפחות תוגרמה יש מהם שאינם בירכתי צפון והם הטורקים שהם שכיני ארץ יון ומושלים בה היום שגם הם מכלל תוגרמה כמו שזכר יוסף בן גוריון, וכדי להוציא אותם מכלל הבאים עם גוג אמר בית תוגרמה ירכתי צפון

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 8:52 am

והנה בהנהגות ופסקים מאת הגרי"ח זוננפלד (הנהגות כלליות אות יט) מובא בזה"ל,
בשנת תרנ"ח כשביקר וילהלם קיסר גרמניה בירושלים וכל בני העיר בראשות גדולי התורה יצאו לבקר את פניו, השתמט רבינו באומרו כי מה שאמרו חז"ל (ברכות ט ב) א"ר יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפי' לקראת מלכי עובדי כוכבים שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עובדי כוכבים, לא נאמר לגבי מלך מזרעו של עמלק.

ובהערות שם (הערה 16) הובא,
עי' בס' אורחות רבינו מהגרי"י קנייבסקי זצ"ל שקיבל את דברי רבינו, ולא היה תמוה בעיניו על שהורה שלא לברך אף שהיה בידו סמכות של מלך, אלא דהקשה שהרי במסכת ידים (פ"ד מ"ד) מובא שכבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות א"כ מנין לנו שהגרמנים המה מזרע עמלק. ואמר הגריי"ק זצ"ל דאפשר שדעת הגרי"ח מקורה במגילה, דאמר יעקב לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אל תתן לעשיו הרשע תאות לבו, זממו אל תפק זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו. וכתב הגאון ר' יעקב עמדין בהגהותיו על מסכת מגילה שכוונת הגמ' על ארץ גרמניה, וכ"ה גירסת הגר"א, ולפי"ז מבוארת דעת הגמ' כאן דאומה זו לא בלבל סנחריב, וחולקת על המשנה דמס' ידים.

אמנם לפי האמור נמצא, דאדרבה כל הנמצאים כיום הזה במדינת גרמניא זהו דווקא לאחר בלבול האומות בימי סנחריב, ואומת אדום הגיעה לגרמניא כתוצאה מן הבלבול, ודוק.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 8:53 am

עכ"פ לפי כל האמור בזה, אזי אם נפרש שגם בדברי המדרש 'גרמני' היינו בן האומה הגרמנית שמושבה בארץ בני גומר - אשכנז , הלא מצינו בדברי המדרש שהובאו בתחילת דברינו מקור קדום לסלסול שנהגו הגרמנים ימ"ש בעצמם לחשוב שהינם הגזע העליון על פני הכושים העבדים, וכך היה המנהג ש'גרמני מוכר כושי' ולא להיפך.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 25, 2016 9:13 am

ייש"כ. כת"ר בוודאי מכיר את מאמרו של רב"ש המבורגר בעניין זה.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי אדם קדמאה » א' דצמבר 25, 2016 9:35 am

נוטר הכרמים כתב:
איתא במגילה (ו, ב) וכו'

כל הפלפול שגוי, ובמגילה לא נאמר מעולם שגרמניא היא בת אדום, אלא שגרמניא מאיימת על אדום, שכך היה בימי חז"ל שההונים הגרמנים איימו על הרומאים שאותם ייחסו חז"ל כנודע לאדום. וכך מפורש בב"ר וישלח פעה ט. והדברים ידועים.
אל תתן ה' מאוויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה, אמר לפניו רבון העולמים אל תתן לעשו הרשע מחשבות לבו, מהו זממו אל תפק אמר לפניו רבונו של עולם עשה לו זמם לעשו הרשע כדי שלא תהא לו נחת רוח שלימה, ומה זמם עשה לו הקדוש ברוך הוא לעשו הרשע, א"ר חמא בר חנינא אלו בני ברבריא ובני גירמאניאה שאדומיים מתייראין מהם

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי ישנו » א' דצמבר 25, 2016 10:26 am

ה'תרי גרמניה' מזכיר את מאמרו של יהושע ענבל בעניין התכלת.
קבצים מצורפים
תכלא דפזלון.pdf
(66.25 KiB) הורד 299 פעמים

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי אדם קדמאה » א' דצמבר 25, 2016 10:43 am

א. אין ראוי ללעוג על דבר שחשב רבינו המהרש"א. אם כי כמובן זכותינו וחובתינו לציין שהוא תמוה.
ב. עד כמה שידוע לי המאמר הנ"ל דפזלון נכתב ע"י ר' רפאל ספייעאר שליט"א ותשוח"ח. (ואולי תרי רפאל ספייער הוו או תרי יהושע ענבל הוו)
נערך לאחרונה על ידי אדם קדמאה ב א' דצמבר 25, 2016 9:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 25, 2016 10:50 am

אדם קדמאה כתב:א. אין ראוי ללעוג על דבר שחשב רבינו המהרש"א. אם כי כמובן זכותינו וחובתינו לציין שהוא תמוה.
ב. המאמר הנ"ל נכתב ע"י ר' רפאל ספייעאר שליט"א ותשוח"ח.
ובכלל צריך לחשוב, האם לעג וציניות וכו' מוסיפים לגוף הדיון, או מרחיקים אותנו מבירור האמת. האם א"א לעשות קריקטורה מהחזו"א? או לכתוב מאמר טיפשי בסגנון הגר"ח מבריסק? וכי יש בעולם דבר אמיתי צודק ונכון שא"א לשים אותו ללעג וקלס עם קצת חוש הומור והרבה מידה רעה של ליצנות?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי ישנו » א' דצמבר 25, 2016 10:59 am

אדם קדמאה כתב:ב. עד כמה שידוע לי המאמר הנ"ל דפזלון נכתב ע"י ר' רפאל ספייעאר שליט"א ותשוח"ח.

ביררתי הדבר והנך צודק ועמי תלין משוגתי.
כמובן ח"ו לא נתכוונתי להביא הדבר ללעג על המהרש"א, אלא על דבריו של נוטר שמתחיל לעשות אוקימתות מסברא היכן היא כל גרמניה ומתי חל בה שינוי וכו' וכו'.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי אדם קדמאה » א' דצמבר 25, 2016 11:07 am

עושה חדשות כתב:
אדם קדמאה כתב:א. אין ראוי ללעוג על דבר שחשב רבינו המהרש"א. אם כי כמובן זכותינו וחובתינו לציין שהוא תמוה.
ב. המאמר הנ"ל נכתב ע"י ר' רפאל ספייעאר שליט"א ותשוח"ח.
ובכלל צריך לחשוב, האם לעג וציניות וכו' מוסיפים לגוף הדיון, או מרחיקים אותנו מבירור האמת. האם א"א לעשות קריקטורה מהחזו"א? או לכתוב מאמר טיפשי בסגנון הגר"ח מבריסק? וכי יש בעולם דבר אמיתי צודק ונכון שא"א לשים אותו ללעג וקלס עם קצת חוש הומור והרבה מידה רעה של ליצנות?

בנוגע לדברי מי שמוגדרים כרבותינו, אסור ללעוג, גם אם אמרו דבר תמוה. ודין המבזה רבותיו והמלעיג על ת"ח כולל גם מקרה שדבריהם תמוהים. והמבזה חברו בפני ת"ח אפיקורס, ק"ו מבזה ת"ח עצמו.
לעשות צחוק מאדם, אפשר מכל אחד, אפילו ממשה רבינו, זה לא עושה את זה למותר ח"ו.
אבל בנוגע למי שאינם מוגדרים כרבותינו, וגם אינם משה רבינו, ולא עוד אלא שאומרים דברים תמוהים ולא מוכנים לחזור בהם - אולי הדרך היחידה להסביר היא להציב מראה מול פרצופם, כפי שעשה הרה"ג הנ"ל בנוגע לתירוצים מוזרים בענין התכלת.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי ברזילי » א' דצמבר 25, 2016 11:46 am

נידון בעבר
viewtopic.php?t=15956

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 25, 2016 4:20 pm

תשואות חן לכל המגיבים הנכבדים, בפרט להרב ברזילי שהזכירני נשכחות. כמדומני שבזמנו הופיע איזה תגובה בא' מהכרכים הבאים של ישורון בסגנון הנ"ל.

כמעט כל הדברים הניתנים מעלה לאו מדילי נינהו, אלא ליקטתי כדרכי, והוספתי אי אלו הערות. בודאי שהמלעיג על הדברים שיסודתן בהררי קודש דברי המהרש"א ז"ל נידון כמלעיג על דברי חכמים, ובכלל, מה כ"כ רחוק ומחודש לנקוט שהערבוב חל בזמן שערבב סנחריב, כמו שנתפרש בארוכה באשכול על איטליא של יון לגבי רומי. ההשגות של ברזילי באותו אשכול הם גם על המהרש"א והיעב"ץ ועוד שהבינו שגרמניה זה של האדומיים בני עשו, ועליהם אמר דוד זממם אל תפק.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי ברזילי » א' דצמבר 25, 2016 4:26 pm

היעב"ץ לא אמר שגרמניה היא מבני אדום, אלא שגרממיא האמורה במגילה היא גרמניה של זמננו (אדרבא, מדבריו בשאילת יעב"ץ מוכח שלא החשיב את הגרמנים לאדומים). המהרש"א אכן הבין שגרממיא היא מצאצאי אדום, אבל בזה נחלקו עליו כבר הערוך והגר"א, וראה בתגובה בישורון שציינת לה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 12, 2021 10:21 pm

נוטר הכרמים כתב:ויסוד לזה מצא הרה"ג הנ"ל שליט"א בפי' הגר"א למגילת אסתר (א, כב) ובפירושו לדה"י א' (א, ד) שכתב לבאר הא דכתיב בפ' בלק (כד, כד), וצים מיד כתים, ובתרגום, ואתו סייען מרומאי, והקשה האבן עזרא (בראשית כז, מ) הרי כתים מבני יפת (כמ"ש בפ' נח י, יד) ורומיים הם מבני אדום מזרע שם, ותירץ הגר"א שבאמת בתחילה גרו שם בני יפת ולכך נקרא כתים על שמם, אבל לאחר שבלבל סנחריב את העולם ואת כל האומות, הושיב את בני אדום ברומי, והם נקראים רומיים, והם שהחריבו את בית המקדש, וכן קים להו לחז"ל ע"ש, [וכ"ה בליקוטי הגר"א כת"י לפ' בלק] . וע"ד זה י"ל גם כאן שלאחר שסנחריב בלבל את האומות נתיישבו מבני אדום בגרמניא שהיה מקום מושבו של גומר מבני יפת וכמש"כ.

ולפי"ז יש מקום ליישב הערת תוס' אנשי שם בנגעים הנ"ל שתמה על המפרשים דגרמני היינו איש מארץ גרמניה שהם לבנים והרי עינינו רואות שבני גרמניה היום אינם לבנים כ"כ כמו אנשי הולנד ע"ש, אולם להנ"ל א"ש, דיתכן דאלו הגרים שם היום באמת הם אינם מבני גומר שישבו שם לראשונה והיו לבנים ביותר, אלא עיקר הדרים שם היום הם מבני אדום שהתיישבו שם במשך הזמן, והם באמת אינם כ"כ לבנים כמו בני הולנד ונורבגיה שהם לבנים ביותר, ועיקר כוונת התנא היתה לבני גומר מבני יפת שיושבים שם כבר מההתחלה שהם היו מאד לבנים. עכ"ד הנפלאים.


ראה בזה את דברי הרמב"ן [הלא מצונזרים, בהוצאת מוה"ק] בפרשת ויחי מט, לא, ופרשת בלק כד, יח ושם כ, ופרשת לך לך יד, א.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אפריל 13, 2021 12:42 am

דאתיא אשכול זה לידן אימא בו מילתא:

באותה משנה בנגעים הנ"ל שבה מוזכר "גרמני" כ"לבן ביותר" מפורש [מיד במילים הבאות, כהנגדה ל"גרמני-כושי" שהזכירה המשנה] שבני ישראל אין זה צבעם, אלא "רבי ישמעאל אומר, בני ישראל, אני כפרתן, הרי הן כאשכרוע, לא שחורים ולא לבנים, אלא בינוניים".

ופשוט, שהרי התנאים בארץ ישראל [וגם בבבל] ובני דורם אין שום סיבה שיהיו לבנים ביותר כגרמני, ולא שחורים ביותר ככושי, משום שאינם גרים לא הם ולא אבותיהם לא בגרמניה ולא בכוש, אלא הם במזרח התיכון והלבנט, ואכן זהו הצבע הנפוץ כאן, לא שחור ולא לבן אלא שחום, בינוני.

וממילא פלא מדוע כותב המדרש הנ"ל [ומהיכן לקח זאת] שמשפחת יעקב [לא מצינו שיוסף היה משונה בלבנוניתו משאר אחיו ומשפחתו] היו נראים כ"גרמני = לבן ביותר" [בזמן שיש לנו על זה משנה מפורשת שלהדיא אומרת לא כך ולאפוקי מכך כנ"ל].

ועוד להדיא כותב זאת המדרש בהשוואה למוכרים את יוסף למצרים שהיו ישמעאלים או מדיינים, ששניהם מזרח תיכוניים כבני ישראל. וההבדל חד עד כדי כך שהמוכרים את יוסף מתוארים כ"כושי" ויוסף מתואר כ"גרמני".

וגם אם נאמר שכוונת המדרש ל"לבן יחסית", וכלומר שבעיני פוטיפר המצרי (שחורים ומכוערים אחיהם של כושים, רש"י בראשית יב, יא) היה מראהו של יוסף כ"גרמני", עדיין יש כאן התייחסות לבני ישראל כלבנים באופן מובהק ומובחן. באופן מובהק לבנים יותר מבני ישמעאל ומדיין (בני אזורם) וכל שכן מהמצרים. וצ"ב.

ואולי גם לדברי רבי ישמעאל במשנה - עדיין בני ישראל לבנים הרבה יותר מהישמעאלים והמדיינים שוכני המדבר. ולכן באופן יחסי ההבדל בצבעם היה מובהק ומובחן. לכן מחדד זאת המדרש ומכנה בהפלגה את הישמעאלים והמדיינים "כושי" ואת יוסף" גרמני", כדי לומר שההבדל בצבעם היה בולט מאד. זאת למרות שבאמת יוסף היה "לא לבן [כגרמני] אלא כאשכרוע, בינוני".

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אפריל 13, 2021 6:10 pm

אגב, לפי המדרש הנ"ל (ובפרט לדעת המהרז"ו וע"פ המדרש שם בסו"פ פד כנ"ל), י"ל שציפורה אשת משה אכן היתה "אשה כושית" (במדבר יב, א), שחורה ככושי. כי היא היתה מדיינית (בת יתרו כהן מדין) ומפורש כאן במדרש שהמדיינים הם "כושים".

ואכן כך כתב להדיא האב"ע שם: "והישר בעיני שזו הכושית היא צפורה, כי היא מדינית, ומדינים הם ישמעאלים, והם דרים באהלים, וכן כתוב ירגזון יריעות ארץ מדין, ובעבור חום השמש אין להם לבן כלל, וצפורה היתה שחורה ודומה לכושית".

וגם החזקוני שם כתב (בפי' הא' דקאי על ציפורה) שכושית היינו "כעורה", ובפשטות היינו שהיתה שחורה. (וראה באב"ע ובחזקוני שם לפי"ז ביאור טענת אהרן ומרים על משה).

וגם אם ננקוט (כדעת הזוה"ק, וכ"מ בגמרא סוטה יא, א שיתרו היה מיועצי פרעה עד שברח למדין) שבמקור היה יתרו מצרי (כהן און), וא"כ ציפורה באמת היתה מצרית (מצד טבע מולדתה) – גם המצרים שחורים ככושי, ופשיטא, שהרי הם בני חם ושכני כוש, וכ"כ רש"י עה"פ "ויהי כאשר הקריב לבוא מצרימה ויאמר אל שרי אשתו הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את" (בראשית יב, יא) על פי המדרש: "עכשיו אנו באים בין אנשים שחורים ומכוערים אחיהם של כושים".

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי סליחות » א' אפריל 18, 2021 2:29 am

1. זכור לי שיש גירסאות ממש מועטות "בכל מקום מצרי מוכר כושי, וכאן כושי מוכר מצרי".
אבל בראשונים רבים הגירסא כושי מוכר גרמני.
2. בעניין זיהוי גרממיא ואשכנז, נכתב קצת כאן.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'גרמני מוכר כושי'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 19, 2021 11:14 am

סליחות כתב:בעניין זיהוי גרממיא ואשכנז, נכתב קצת כאן.

בעקבות כך התבהר לי פשט ברמב"ם.

הובא לעיל פירוש הרמב"ם ושאר מפרשי המשנה בנגעים מה מקור המילה "גרמני" לתיאור איש לבן מאד. לרמב"ם ותוי"ט הכוונה שהוא לבן כעצם (גרמא), ומפרשים רבים אחרים (גר"א, תפארת ישראל, מוסף הערוך, אליהו בחור ועוד) הכוונה שהוא לבן כבני אשכנז-גרמניא.

והנה, לשיטת המפרשים צ"ל שהכוונה "גרמני" במשנה כאן לגרמני מ"גרמניא של אדום" דהיינו "גרמניא האירופית", להבדיל מ"גרמניא" סתם או "גרמניא של ארם" בלשון חז"ל שהכוונה בה לתוגרמה-פרס, ראה בקישור הנ"ל [במצוטט] את האשכול עד סופו.

וזהו דוחק [אם כי לא פירכא] לשיטת המפרשים, שלפי"ז צ"ל ש"גרמוני" סתם של המשנה כאן אינו זהה ל"גרמניא" סתם בלשון חז"ל בשאר מקומות. [אמנם המפרשים עצמם לא נתקשו בזה, לשיטתם שהבינו ש"גרמניא" סתם של חז"ל בכל מקום הכוונה לגרמניה-אשכנז של ימינו, ואת "גרמניא של אדום" פירשו בדרכים אחרות].

אבל שיטת הרמב"ם מאירה עיניים כעת, שלכאורה תמוה (והקשה כן התפארת ישראל) מדוע פירש "גרמוני" מלשון "גרמא" [עצם] שהוא איש לבן בטבעו (בלי קשר למוצאו) ולא ע"ש האומה-המקום כמו "כושי". וכעת מובן היטב, דהרמב"ם הבין/ידע ש"גרמניא" סתם בלשון חז"ל הכוונה לתוגרמה-פרס וממילא לא יכול לפרש שזו כוונת המשנה כאן "גרמוני", כי אנשי תוגרמה-פרס אינם לבנים (ובטח לא לבנים ביותר), ודוק.

ועדיין צ"ב גם לשיטתו למה נקטה המשנה לשון זה (ע"ש עצם-גרמא) וכוונה זו (איש לבן בטבעו בלי קשר למוצאו) ולא נקטה איזו אומה לבנה ביותר (ולמשל "גרמניא של אדום") שאז יתאים ל"כושי". וי"ל על פי מה שכתב בתוספות אנשי שם במשנה בנגעים שם שפוק חזי שאנשי גרמניא אינם לבנים כ"כ עיי"ש, ואולי תנא דמתניתין לא הכיר אומה שאנשיה לבנים עד כדי כך שבהרת עזה תיראה בהם כהה, ולכן נקט איש לבן מצד טבעו בלי קשר למוצאו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים