מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי כח עליון » ה' דצמבר 29, 2016 9:56 pm

ז"ל רש"י סוף פרשת תרומה:
יתדות. כמין נגרי נחושת עשויין ליריעות האהל ולקלעי החצר, קשורים במיתרים סביב סביב בשפוליהן, כדי שלא תהא הרוח מגביהתן, ואיני יודע אם תחובין בארץ, או קשורין ותלויין וכובדן מכביד שפולי היריעות שלא ינועו ברוח, ואומר אני, ששמן מוכיח עליהם שהם תקועין בארץ, לכך נקראו יתדות, ומקרא זה מסייעני, אהל בל יצען בל יסע יתדותיו לנצח (ישעיה לג, כ.):

אולי יש מן החכמים שיוכלו לבאר לי את פירושו השני של רש"י (מוכיח לא כן, אבל בכ"ז יותר מהו"א)
איך הוא שיך ע"פ המציאות?
איך שייך שהיריעות תעמדנה לעצמן בלא שתקרסנה פנימה אל המשכן, או עכ"פ שיעשה מהיריעות כשקע.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' דצמבר 29, 2016 10:01 pm

למה זה קשה על הפירוש השני יותר מהראשון? גם אם תחובין וגם אם מכבידין הם נמצאים רק בתחתית היריעות.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' דצמבר 30, 2016 2:30 am

הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.

ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי כח עליון » ו' דצמבר 30, 2016 2:57 am

ע. התשבי כתב:למה זה קשה על הפירוש השני יותר מהראשון? גם אם תחובין וגם אם מכבידין הם נמצאים רק בתחתית היריעות.

לפירוש ראשון הוא מבואר, קשורים לקצה היריעות, ותקועים בקרקע


איש גלילי כתב:הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.
ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.

והו"א (או יותר מזה) של רש"י לא טעון מחשבה?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי כח עליון » ו' דצמבר 30, 2016 3:00 am

איש גלילי כתב:הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.

ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.


על תחילת דבריך, עי' ברש"י המצוטט, ותראה שלא הוצרך לפירוש שני ליתדות אלא כדי שלא תהא הרוח מגביהתן, ושאלתי אמורה, מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' דצמבר 30, 2016 3:12 am

כח עליון כתב:מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

אם זאת שאלתך, מבין אני היטב את דברי הרב התשבי, כי ממ"נ רש"י אינו מתייחס לבעייה של השקיעה בגג המשכן, ורק לבעייה של הרוח בצדדים.
אבל אם השאלה היא טכנית, זה בהחלט אפשרי על ידי יתדות כבדים מאד שמושכים את היריעות מכל צד.
נערך לאחרונה על ידי איש גלילי ב ו' דצמבר 30, 2016 4:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי כח עליון » ו' דצמבר 30, 2016 3:37 am

איש גלילי כתב:
כח עליון כתב:
איש גלילי כתב:מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

אם זאת שאלתך, מבין אני היטב את דברי הרב התשבי, כי ממ"נ רש"י אינו מתייחס לבעייה של השקיעה בגג המשכן, ורק לבעייה של הרוח בצדדים.
אבל אם השאלה היא טכנית, זה בהחלט אפשרי על ידי יתדות כבדים מאד שמושכים את היריעות מכל צד.

צודקים, לא שמתי לב שהוא חוזר על בעית הרוח בשני הלשונות
אז ננסח את השאלה, למה לא הפריע לרש"י שהיתדות נצרכות כדי שלא תשקענה היריעות בגג המשכן, או את"ל שלא יקרוס לתוך עצמו כל מבנה המשכן.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ש' דצמבר 31, 2016 8:31 pm

אולי מכיון שמדבר גם על הקלעים, שבהם הבעיה רק מצד הרוח.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי כח עליון » ב' ינואר 02, 2017 11:39 pm

הקפצה

אולי מישהו מבין בעניני הנדסה זו? או יכול לברר אצל אי מי?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 03, 2017 12:01 am

למה צריך לשקוע פנימה, ראשית היו העמודים שלפני הקודש, וכן העמודים שהבדילו בין קה"ק לקודש, שניהם שימשו כקרוה. וחוץ מזה רוב כובד היריעות היו בחוץ משני הצדדים, וזה מותח שלא יפול בפנים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים