גם בזה הרוחנו מה שאנו רואים כי כשיזקין האדם תתמעט הבנתו ואפילו איש חכם לא יוכל לצאת ולבא במלחמתה של תורה ויתמעטו הרגשותיו הגם שאמרו ז"ל (סוף קנים) זקני תורה דעתם מתיישבת עליהם, דקדקו לומר מתישבת לשלול דעתם של זקני עם הארץ שמתטרפת, ולעולם כח השכליי והתבוניי יאפס. ולפי ההקדמה האיר ה' עין בדבר זה כי לצד שנסתלקו כל חלקי הנפש אין כח במועט הנשאר לעשות כשיעור הכל גם לא תעמיד הגוף ויכבד קצתו על קצתו לצד מיעוט המניק והזן שהיא הנפש וישוב כדעת קטן.
וכבר העירו על דבריו, דהנה מצינו מימרא זו בב' דוכתי, הא' במשנה סוף מסכת קינים (פ"ג מ"ו),
רבי שמעון בן עקשיא אומר זקני עם הארץ כל זמן שמזקינין דעתן מיטרפת עליהן שנאמר מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח אבל זקני תורה אינן כן אלא כל זמן שמזקינין דעתן מתישבת עליהן שנאמר בישישים חכמה ואורך ימים תבונה.
הב' בגמ' בשבת (קנב, א),
תניא, רבי ישמעאל ברבי יוסי אומר תלמידי חכמים, כל זמן שמזקינין חכמה נתוספת בהם, שנאמר בישישים חכמה וארך ימים תבונה. ועמי הארץ, כל זמן שמזקינין טפשות נתוספת בהן, שנאמר מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח.
והנה בעוד שבסוף מס' קינים הלשון הוא 'דעתם מתישבת עליהם', הרי שבגמ' בשבת הלשון הוא דווקא 'חכמה נתוספת בהם'.
וכבר עמדו בזה ופירשו בדרכים שונים, בספר 'נר למאור' (להגאון ר' ראובן מרגליות זצ"ל) בשם ספר 'בכורי אביב', ובספר 'פרדס יוסף' פר' ויחי (ח"ב עמ' תתיט) ובקובץ 'אור ישראל' (מאנסי - ניו יארק) תשרי תשנ"ט (גליון יג עמ' קצח) ובקובץ הנ"ל (גליון יח עמ' ריח).