מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 10, 2017 11:15 pm

נ, כ ואתם חשבתם עלי רעה אלקים חשבה לטבה.

כתב האוה"ח הק':
והרי זה דומה למתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין שאינו מתחייב כלום, והרי הם פטורים וזכאים גם בדיני שמים.


ומקשים העולם, מהא דאיתא בכמה דוכתי (נזיר כג, א: קידושין פא, א): נתכוין לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה צריך כפרה, ומאי שנא הכא דפטורים מכלום, עי' בספר כלי חמדה, ובשו"ת בית יצחק (יו"ד ח"א סי' ח) ועוד.

ויתכן לחלק, דבעבירות של בין אדם למקום מתחייב על עצם בחירתו ברע, ואפילו שלא עלתה בידו מחשבתו, אבל בעבירות שבין אדם לחבירו, שעיקר החיוב הוא על מה שגרם היזק ופסידא לחבירו בפועל, ולא על מחשבת הרע, ולכן אם לא עשו לו כל אוון, ואדרבה אלוקים חשבה לטובה, אין כאן שום חיוב, וזהו מאי דמייתי האוה"ח מנתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו יין.

ברם, יש כאן מקום עיון, שהרי בכל עבירה של בין אדם לחבירו, ישנו גם חלק עבירה של בין אדם למקום, שעבר על אחת ממצוות ה', וכן מבואר בפשיטות מהא דאיתא בשילהי יומא: עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו, הרי שגם אחר ריצוי חבירו, הוא זקוק לכפרת יוה"כ על חלק האיסור דבין אדם למקום. וא"כ מה בכך שאלוקים חשבה לטובה, כלפי חלק זה של בין אדם למקום.

ויש לדון, באופן שאין עבירה כלל בין אדם לחבירו, אם יש לדון מצד בין אדם למקום בלבד, די"ל דהעבירה בין אדם למקום היא באה בתוצאה מהעבירה שעובר לחבירו. ברם, מצינו בספר חפץ חיים לגבי איסור לשון הרע, שגם אם חבירו לא איכפת לו כלל, מ"מ ישנה עבירה לשמים ובעי תשובה, וצ"ע, ועי' בספר משמר הלוי.

ובאמת יתכן לומר, דאמנם על החלק של בין אדם למקום שבמעשה מכירת יוסף לא הועילה סברא זו דאלקים חשבה לטובה. ושמחתי לראות דברי הרב חיד"א בפי' ברית עולם לספר חסידים שכבר עמד בחילוק זה, וכתב דמחילת יוסף אהני רק לחלק דב"א לחבירו, ולא לב"א למקום, ולכן איתא בזו"ח דגלות מצרים היה בעבור חטא מכירת יוסף, וכן גזירת המן וגזירת עשרת הרוגי מלכות, יעו"ש

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 10, 2017 11:17 pm

ובנותן טעם להביא כאן מדברי ספר 'איי הים' לבעל מי נפתוח בנזיר שם שמצא בספר נזר הקודש הקדמון לבאר למה דווקא ר"ע היה בוכה כשהגיע לפסוק אשה הפרם וה' יסלח לה, ומה מי שנתכוין לעלות בידו בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה וכו', דר"ע הרי היה מעשרת הרוגי מלכות שנתפסו בעון מכירת יוסף, ור"ע היה גלגול של שמעון שהיה ראש המדברים בענין זה, ולכן היתה מיתתו קשה מכולן. ובמכירת יוסף הרי אלקים חשבה לטובה, ונענשו רק משום האי דינא דנתכוין לעלות בידו בשר חזיר וכו', ולכן בכה ר"ע.

וזה עולה בקנה אחד עם מה שנתבאר, דלעולם אותו החלק של בין אדם למקום שבמכירת יוסף לא מהני ע"ז הא דאלוקים חשבה לטובה, וע"ז נענשו עשרת הרוגי מלכות.

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי איש טלז » ג' ינואר 10, 2017 11:18 pm

כמדומה שהגר"י ארנברג הדפיס בזה באיזה ספר זכרון עה"ת [כדומה להרב פריימן עי"ש ] ותמצא נחת

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 10, 2017 11:19 pm

וידידי הרב זאב פראנק שליט"א ביאר באופן אחר, ובהקדם דברי מרן הגרי"ז המובאים בכתביו בנזיר (כג, א) ביסוד דין נתכוין לאכול בשר חזיר דצריך כפרה, דפשטות הגמ' שם משמע דבעי כפרה על הכוונה. ברם, בלשון הרמב"ם הל' נדרים (פי"ב ה"ח), נדרה והפר לה האב או הבעל והיא לא ידעה שהפר ועברה על נדרה... בזדון הרי זו פטורה, ואע"פ שנתכוונה לאיסור הואיל ונעשה ההיתר פטורה, וע"ז נאמר וה' יסלח לה כי הניא אביה אותה, ומכין אותה מכת מרדות מפני שנתכונה לאיסור.

ומשמע מדבריו דלולי קרא הוו"א דלוקה מפני שנתכוונה לאיסור. ולפי"ז צריך לומר, דבאמת בנתכוין לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה יש כאן מעשה איסור, אלא דילפינן מקרא דליכא חיוב מלקות, ומה דבעי כפרה לא הוי על המחשבה אלא על מעשה האיסור, ע"כ המובא בשמו.

וצ"ב איזה מעשה איסור יש כאן, וע"כ מה דלפי מחשבתו עובר על מימרא דרחמנא במעשה זה, זהו גופא משוי ליה כמעשה איסור, ואהני לזה מחשבתו לאשווי למעשהו שם איסור.

ומעתה י"ל, דכל זה שייך דווקא בעבירות שב"א למקום דעיקר העבירה זה מה שעבר על מימרא דרחמנא והמרידה בציווי ה', אבל בעבירות שב"א לחבירו נראה פשוט דיסוד האיסור הוא גרימת ההיזק והפסידא לחבירו ולא עבירת ציווי המקום, ובזה ודאי לא מיחשיב ע"י כוונת האיסור למעשה עבירה, ודפח"ח.


צדיק613
הודעות: 76
הצטרף: א' מאי 15, 2016 5:14 pm

Re: בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי צדיק613 » ה' ינואר 12, 2017 3:04 pm

י"א שיש נ"מ אם רק רצה לעשות רע ובפועל לא עשה שום דבר, אבל אם עשה גם דבר טוב לא צריך כפרה כמו מי שנתן לו יין וזהו שאמר להם יוסף אלוקים חשבו לטובה להחיות עם רב.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בדברי האוה"ח על מתכוין להשקות חבירו כוס מוות והשקהו כוס יין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 27, 2017 10:59 am

...כשהלכו להם ירד לחרוש בתוך חצי שדהו, עם כשהוא חורש בתוך חצי שדהו שקעה פרתו ונשברה, ירד להעלותה והאיר הקדוש ברוך הוא עיניו ומצא סימא, אמר לטובתי נשברה רגל פרתי.

יל"ע, במי שציער את חבירו באיזה ענין, ולאחר זמן התברר שהכל היה לטובה, ונפיק מיניה רווח גדול. ואמנם המצער הלז, ודאי נתכוין לאכול בשר חזיר וכו', אבל השאלה היא האם הוא צריך לבקש את מחילתו של המצטער הנ"ל.

ואינני שואל בדיני ממונות, כגון שבר רגל פרתו של חבירו ועי"ז מצא יהלומים וכד', אלא בהל' אונאה וציעור. וכגון אם ראובן קלקל שידוך-משרה-ישיבה לשמעון, ועי"ז שמעון התגלגל למשהו טוב יותר, וכיו"ב.

מלכתחילה, כמעט פתחתי ע"ז אשכול, אבל אז נזכרתי בדברי האוה"ח הנ"ל, ומדבריו יש לדון הלכה למעשה (כך נשאלתי), האם צריך לבקש מחילה מחבירו. מה ידוע לכם?

===

ומה שציינתני לעיל, לגבי עצם דברי האוה"ח, הריני מעלה כאן:
ונצדק קודש.PDF
(237.93 KiB) הורד 199 פעמים
קובץ תשובות.PDF
(269.4 KiB) הורד 183 פעמים
כמטר לקחי.PDF
(610.25 KiB) הורד 194 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים

cron