מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישראל איש לאהליו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי כח עליון » ג' ינואר 24, 2017 12:23 am

מצינו במקרא כמה וכמה פעמים תיבות 'ישראל איש לאהליו' בהקשר של נוסה ממלחמה או מרידה
אולי יוכלו חברי ביהמ"ד לפרש פשרה של פרשה זו


שופטים ז,ח אצל גדעון. ואת כל איש ישראל שילח איש לאהליו.

שמואל א ד,י מלחמת פלשתים. וינגף ישראל וינסו איש לאהליו.

שמואל ב יח,יז מלחמת אבשלום. ויצבו עליו גל אבנים גדול מאד וכל ישראל נסו איש לאהליו.

שמואל ב יט,ט אחר הריגת אבשלום. ויבא כל העם לפני המלך וישראל נס איש לאהליו.

שמואל ב כ,א. שבע בן בכרי. אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי איש לאהליו ישראל.

מלכים א יב,טז. (ובד"ה ב י,טז) ישראל לירבעם. מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל עתה ראה ביתך דוד וילך ישראל לאהליו.

[מלכים ב יג,ה. מחחת יד ארם. ויצאו מתחת יד ארם וישבו בני ישראל באהליהם]

מלכים ב יד,יב. (ובד"ה ב כד,ו) מלחמת יהודה וישראל. וינגף יהודה לפני ישראל וינסו איש לאהליו.

[תהלים עח,נה. ויגרש מפניהם גוים ויפילם בחבל נחלה וישכן באהליהם שבטי ישראל]

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 24, 2017 12:40 am

היו להם בתים, אבל במלחמה היו להם אוהלים.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי משה נטע » ג' ינואר 24, 2017 12:44 am

אפשר כתב:היו להם בתים, אבל במלחמה היו להם אוהלים.

אלו אינם ממלחמה:

כח עליון כתב:שמואל ב כ,א. שבע בן בכרי. אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי איש לאהליו ישראל.

מלכים א יב,טז. (ובד"ה ב י,טז) ישראל לירבעם. מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל עתה ראה ביתך דוד וילך ישראל לאהליו.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 24, 2017 12:48 am

שבע בן בכרי י"ל היה המשך מהמלחמה עם אבשלום, והוא ואנשיו עדיין לא חזרו למקומם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 24, 2017 12:50 am

ובימי ירבעם - נראה שהמליצו מאמרם על בסיס דברי שבע בן בכרי.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי משה נטע » ג' ינואר 24, 2017 12:51 am

אבל מסיום הפסוק 'וילך ישראל לאוהליו' משמע שאכן היו להם אוהלים באותו זמן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 24, 2017 1:08 am

הקושיא [של הרב כח עליון] איננה דקדוקית ממש, כי לשון אהל יכול לכלול גם בית. הקושיא היתה יותר רעיונית למה מצאנו לשון זו חוזרת על עצמה בהקשרים של מלחמה ומרידה.
ועל זה השיב הרב אפשר, שאפשר לומר שהוא מכיון שבנוהג שבעולם העם נמצא בזמן המלחמה באהלים, ולכן שייך יותר לשון זו. והוסיף לתרץ את מה שהקשה מע"כ משבע בן בכרי - שהכונה מפני שהיו אז עדיין באהלים אחר מלחמת אבשלום. והוספתי שגם במרידת ירבעם יתכן שהשתמשו במטבע לשון דומה, על סמך הנוסח שהיה במרידת שבע בן בכרי [ואגב, שניהם מהר אפרים, אלא ששבע בן בכרי לא היה משבט אפרים]. א"כ, מה יקשה לומר שלא רק ישראל השתמשו בלשון זו, אלא גם הפסוק בעצמו?

שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי שומר מצווה » ג' ינואר 24, 2017 1:16 am

כנראה שבשני המקומות שצויינו יש באמת חריגה כיוון שאי"ז מלחמה וכדו' ולכן חז"ל דרשו איש לאלוהיו (ע"ז)

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי משה נטע » ג' ינואר 24, 2017 1:17 am

הבנתי שאם לומר שזו לשון מיוחדת למלחמה, וכל עניין שהוזכר כן אצל שבע בן בכרי הוא מפני שהיה לאחר מלחמה, ואצל ירבעם בעצם השתמשו באותה לשון בלבד כמו אצל שבע בן בכרי, אז מה שייך שחזרו לאהליהם הרי אין זו מלחמה שאומרים בה הלשון של חזרה לאוהל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 24, 2017 1:27 am

ולמה לא נגיד שזה צורת ביטוי כזו, כמו שאומרים שכל אחד יחזור הביתה כיום, דהיינו יאוש מהמצב הקבוצתי וחזרה לתחום הפרטי, משהו כזה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 24, 2017 8:25 am

המציאות המעניינת שרק במצב של מלחמה או מרידה הפסוק משתמש בלשון אהל, ובמקומות אחרים הוא כותב בית או נחלה, צריכה ביאור.
ראיתי עכשיו שבמקומות שהמלחמה הסתיימה בדרך טובה, נאמר "איש לביתו", כגון מלכים א' יב כד, כששבו ע"פ הנביא מהרצון ללכת למלחמה עם ירבעם. וכן שם ב' כב יז, "ישובו איש לביתו בשלום" בנבואת מכיהו בן ימלה. ולכאו' צריך בזה עוד עיון.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 24, 2017 1:26 pm

בדברים ה כז ניתן הציווי: "שובו לאהליכם".
יהושע כב ד-ו: "לכו לכם לאהליכם ... וילכו אל אהליהם"
שופטים יט ט: "והלכת לאהלך"
שופטים כ ח: "לא נלך איש לאהלו ולא נסור איש לביתו"
שמואל א יג ב: "ויתר העם שלח איש לאהליו"
מלכים ב ח כא: "וינס העם לאהליו"
דברי הימים ב ז י: "שלח את העם לאהליהם"

אדאתינן להכי:
מלכים א ב כח: "וינס יואב אל אוהל ה'".

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 24, 2017 4:54 pm

לייטנר כתב:א. בדברים ה כז ניתן הציווי: "שובו לאהליכם".
ב. יהושע כב ד-ו: "לכו לכם לאהליכם ... וילכו אל אהליהם"
ג. שופטים יט ט: "והלכת לאהלך"
ד. שופטים כ ח: "לא נלך איש לאהלו ולא נסור איש לביתו"
ה. שמואל א יג ב: "ויתר העם שלח איש לאהליו"
ו. מלכים ב ח כא: "וינס העם לאהליו"
ז. דברי הימים ב ז י: "שלח את העם לאהליהם"

אדאתינן להכי:
ח.מלכים א ב כח: "וינס יואב אל אוהל ה'".

א. שם היו באהל עראי כפשוטו במדבר.
ב. גם שם היו באהלי עראי, כי לא היו בנחלתם שבעבה"י המזרחי.
ג. קשה.
ד. שם גם מדובר במלחמה, ואמרו שלא ילך איש לאהלו שבמחנה, ולא יסור לשוב אל ביתו.
ה. שם גם מדובר במלחמה.
ו. גם שם מדובר במלחמה.
ז. קשה.

ח. מה הקשר? שם מדובר על המשכן שהיה עדיין באהל, לפני בנין המקדש.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 24, 2017 8:09 pm

אין בידי זמן להקיף את הכל (ודומני שיש מי שכבר עשה כן), הביטוי אוהל קיים גם כשבנויים בתים, וכן להפך.
הייחוס רק למלחמה הוא נכון בעיקרו, אבל זוקק עיון נוסף.
ההפניה ליואב בן צרויה היא מרעננת, כי היא קושרת בין מנוסה לאוהל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 12:47 am

לענ"ד ב וכן ז לא קשה
ב' הרי מדובר בפילגש של אותו האיש, וי"ל דאשתו היתה עמו בבית, והפילגש היתה יושבת באהל הסמוכה לבית, וכמש"כ הראשונים לגבי אשה בעת נידתה שהיה לה מדור בפנ"ע, כש"כ פילגש.
וכן מדברי הימים לא קשה, שהרי מיירי אחרי הרגל וחנוכת הבית והיו שם כל ישראל, והיו צריכים לחזור לבתיהם למקומות רחוקים, אבל למעשה לוקח כמה ימים, וכבפ"ק דתענית אחרון שבישראל, וא"כ כל אותם ימים שהיו בדרכים היו באוהלים.
ואם תאמר הרי לא התכוונו שילכו לאהלים אלו, אלא לבתיהם המרוחקות, לא כן הוא, דהרי במועד קטן ט ע"א אמרו שכ"א הלך לאוהלו ומצא אשתו בטהרה ונתעברו, והכוונה לבו ביום, וא"כ הרי שימשו באוהליהם לפני שיצאו לדרך. [אמנם יל"ד בזה מצד סוף סי' רמ דאין לשמש בשעת יציאה מן הדרכים, אבל י"ל ע"פ מש"כ האחרונים שם. או שלא הלכו בו ביום. אך קשה מצד אכסנאי, עי' כתובות סה ע"א דאמרינן חנה ואלקנה לא שימשו בשילה מצד אכסנאים, ויל"ד].

אם מתקבל על הדעת, נמצא כולם מיושבים.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 9:55 pm

איש גלילי כתב:י [ואגב, שניהם מהר אפרים, אלא ששבע בן בכרי לא היה משבט אפרים]

בענין הר אפרים, יצויין דהר זה נמשך צפונה לתוך נחלת יששכר, דרומה תוך נחלת בנימין, ומערבה לתוך נחלת מנשה, עיין בזה בש"ב פכ"א פ"כ שופטים פי"ח פי"ג ושם פ"י פ"א ויהושע פי"ז פט"ו. וכנראה נקרא ע"ש אפרים כיון שעיקרם שם בנחלתו. [איני בקי במציאות וגיאוגרפיה, אבל כמדומני שיש רכס הרים שנמשך למשל מיריחו עד לערך שכם ובין שאן, שהם כולם בעצם סוף נחלת בנימין עד נחלת יששכר, וכולל כל הר אפרים, עכ"פ אקוה שדברינו תואמים את המציאות]. וע"ע שיטה מקובצת בב"ב קיא ע"ב ויעבץ ורש"ש שם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ד' ינואר 25, 2017 10:21 pm

צדקת באופן כללי בהגדרת הר אפרים, לפחות ביחס לתיאורו בספר שופטים.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 10:46 pm

לייטנר כתב:צדקת באופן כללי בהגדרת הר אפרים, לפחות ביחס לתיאורו בספר שופטים.

מה המציאות? השטח הזה באמת מלא בהרים [נסעתי בכביש הבקעה אולי פעמיים בימי חיי, וזכור לי שיש הרבה גבעות קטנות כאלו].

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 2:54 pm

חלקו הצפוני של מה שמכונה היום 'גב ההר' (מעבר להרי בית אל) הוא 'הר אפרים' שבתנ"ך.
הגלישה למדרונותיו המזרחיים, מה שזכור לך משתי נסיעותיך בבקעה (מומלץ שתיסע בא"י יותר), כבר יותר קשה לקרוא להם 'הר אפרים'.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 3:15 pm

לייטנר כתב:חלקו הצפוני של מה שמכונה היום 'גב ההר' (מעבר להרי בית אל) הוא 'הר אפרים' שבתנ"ך.
הגלישה למדרונותיו המזרחיים, מה שזכור לך משתי נסיעותיך בבקעה (מומלץ שתיסע בא"י יותר), כבר יותר קשה לקרוא להם 'הר אפרים'.

קצת התבלבלתי, שוב אני לא מכיר המציאות היום, אבל האם בית אל של היום הוא במקום בית אל בזמן התנ"ך, כידוע יש שני בית אל, שניהם בגבול בנימין ואפרים, אחד באפרים ואחד בבנימין, וא"כ זה שטח שלא מתקרב כלל לצפון נחלת אפרים, וצריך להיות רחוק משכם, וא"כ איך מצאנו שההרים מגיעים ליששכר שהוא בצפון אפרים, ואפילו לצפון שכם.
בכל אופן לפי מה שאתה מגדיר הר אפרים נמצא כהיום עמוק עמוק בתוך מה שמכונה היום יהודה והשומרון או השטחים. ולא הייתי רואה לא בכביש הבקעה, ובודאי לא בכביש שש [שבו נסעתי גם פעם פעמיים].

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 3:25 pm

אינני מכיר שני בית אל. עכ"פ התייחסתי להרי בית אל.
בקצרה, הר אפרים ייקרא 'השומרון' ויכיל בתוכו את נחלות אפרים ומנשה ואולי גם חלק קטן מנחלת בנימין.

נ.ב. אתה חייב להתחיל ללכת בארץ לאורכה ולרוחבה

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 3:29 pm

לייטנר כתב:אינני מכיר שני בית אל. עכ"פ התייחסתי להרי בית אל.
בקצרה, הר אפרים ייקרא 'השומרון' ויכיל בתוכו את נחלות אפרים ומנשה ואולי גם חלק קטן מנחלת בנימין.

נ.ב. אתה חייב להתחיל ללכת בארץ לאורכה ולרוחבה

רש"י יהושע פי"ח פי"ג וז"ל, לוזה אל כתף לוזה נגבה היא בית אל שקראה יעקב ולא זו היא בית אל שאצל העי שהרי אומר בגבול יוסף ויצא מבית אל לוזה וכו'.

נ. ב. ב"ה אני מקיים מצות ישוב ארץ ישראל גם בלי זה.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 3:31 pm

לייטנר כתב:אינני מכיר שני בית אל. עכ"פ התייחסתי להרי בית אל.
בקצרה, הר אפרים ייקרא 'השומרון' ויכיל בתוכו את נחלות אפרים ומנשה ואולי גם חלק קטן מנחלת בנימין.

נ.ב. אתה חייב להתחיל ללכת בארץ לאורכה ולרוחבה

רש"י יהושע פי"ח פי"ג וז"ל, לוזה אל כתף לוזה נגבה היא בית אל שקראה יעקב ולא זו היא בית אל שאצל העי שהרי אומר בגבול יוסף ויצא מבית אל לוזה וכו'.

נ. ב. ב"ה אני מקיים מצות ישוב ארץ ישראל גם בלי זה. אברהם הוצרך לכך לקנין.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 4:26 pm

יש שמכירים את א"י מפירוש רש"י, ויש שמכירים את א"י מהליכה בה, למשל הרמב"ן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 26, 2017 5:02 pm

לפי השמות שנתנו הערבים למקומות, יש אכן שני בית אל.
ואגב, הדבר מוכח מן הכתוב שם, וזה לאו דוקא פירוש רש"י.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 5:11 pm

איש גלילי כתב:לפי השמות שנתנו הערבים למקומות, יש אכן שני בית אל.
ואגב, הדבר מוכח מן הכתוב שם, וזה לאו דוקא פירוש רש"י.

?!

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 26, 2017 5:14 pm

אנא באר את תמיהתך.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 5:34 pm

לייטנר כתב:יש שמכירים את א"י מפירוש רש"י, ויש שמכירים את א"י מהליכה בה, למשל הרמב"ן.

ויש ע"י שמדברים עם אנשים שהילכו בה, הרמב"ן בוישלח היה כשהעולם היה מה שהיה והיה אפשר לחשוב שקבר רחל הוא בנחלת בנימין או רחוק מירושלים, ואז גם היו פחות מעשרה יהודים בירושלים.
היום כדי להכיר, למי שרוצה להכיר, אין הרבה צורך להסתובב.
ובפרט שכל הצורך להכיר הוא להבנת דברי תורה, ולזה הוא שהרמב"ן הכיר, וזה אני שואב מפי ומפי כתבם, אם יש צורך לברר במציאות נרד לשם. בינתיים לא הונח דעתי בענין הר אפרים מפי מי שמכיר את ההרים, כי לענ"ד מהפסוקים עולים שהר אפרים הוא רכס שמתפשט מתחילת נחלתם ועד הסוף, וגם נוגע במנשה למערב.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 5:35 pm

איש גלילי כתב:אנא באר את תמיהתך.

אכן לא ברור כוונתך, זה שכתבת שגם אליבא דערבים יש שני בית אל, הבנתי. ואמנם יש לי רש"י ואיני צריך ערבים.
אבל מש"כ אחר כך לא הבנתי.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 26, 2017 5:37 pm

מה הפשט בפסוק שהגבול עולה מבית אל ללוז? שתי לוז או שתי בית אל?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 5:42 pm

אפשר כתב:
לייטנר כתב:יש שמכירים את א"י מפירוש רש"י, ויש שמכירים את א"י מהליכה בה, למשל הרמב"ן.

ויש ע"י שמדברים עם אנשים שהילכו בה, הרמב"ן בוישלח היה כשהעולם היה מה שהיה והיה אפשר לחשוב שקבר רחל הוא בנחלת בנימין או רחוק מירושלים, ואז גם היו פחות מעשרה יהודים בירושלים.
היום כדי להכיר, למי שרוצה להכיר, אין הרבה צורך להסתובב.
ובפרט שכל הצורך להכיר הוא להבנת דברי תורה, ולזה הוא שהרמב"ן הכיר, וזה אני שואב מפי ומפי כתבם, אם יש צורך לברר במציאות נרד לשם. בינתיים לא הונח דעתי בענין הר אפרים מפי מי שמכיר את ההרים, כי לענ"ד מהפסוקים עולים שהר אפרים הוא רכס שמתפשט מתחילת נחלתם ועד הסוף, וגם נוגע במנשה למערב.

הם הם הדברים.
ומי שלא הילך מעולם במעבר מנחל אפרים לנחלת מנשה, יכול להמשיך להסביר כמה חשוב לדעת, אבל... הוא לא ידע.
עדיין חיים בתוכנו אנשים בודדים שלמדו את התנ"ך לפני למעלה מחמישים שנה, ועולם מופלא התגלה לעיניהם לאחר מלחמת ששת הימים.

איש גלילי כתב:מה הפשט בפסוק שהגבול עולה מבית אל ללוז? שתי לוז או שתי בית אל?

אנא צטט את הפסוק המדובר.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 26, 2017 6:19 pm

ויצא הגורל לבני יוסף מירדן יריחו למי יריחו מזרחה המדבר עלה מיריחו בהר בית אל: ויצא מבית אל לוזה ועבר אל גבול הארכי עטרות:
(יהושע טז א-ב)

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 6:37 pm

'בית אל לוזה' הוא מקום אחד (השווה ליהושע יג יח).
אפשרות אחרת שבית אל לא נבנתה על חורבות לוז, אלא בסמוך לה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 26, 2017 6:55 pm

ויונתן שתרגם "ונפיק מבית אל ללוז", גם לא הכיר את הארץ?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 26, 2017 7:09 pm

ראה באפשרות השניה שנתתי.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ישראל איש לאהליו

הודעהעל ידי איש גלילי » א' ינואר 29, 2017 2:51 am

מצאתי שקרוב לדבריך שיער הר"י קיל בפירוש דעת מקרא ליהושע שם.
לדבריו, לוז היא העיר העתיקה, ובית אל היא העיר שנבנתה במקום שבו חלם יעקב את חלום הסולם. הוא משער עוד לזהות את לוז עם 'ביתין', ואת בית אל עם 'בורג' ביתין' הסמוכה לה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים