עמוד 1 מתוך 1

מנין בני אפרים

פורסם: ו' פברואר 03, 2017 1:43 am
על ידי איש טלז
שמעתי משמיה דהגרחי"ק להקשות דהנה איתא בתרגום יונתן דמספר בני אפרים שמתו ביציאת מצרים [שניסו לצאת לפני הקץ משום שטעו בחישוב] היה מאתים אלף ויש כאן דבר תימה הלא מדובר שלושים שנה קודם יציאת מצרים נמצא שבזמן מועט כ"כ נתמעט שבט אפרים כ"כ הרבה וא"כ אמאי אין אנו מוצאים רושם ממיעוט זה במנין השבטים ביציאת מצרים והוא פליאה נוראה מה דעתכם ?

Re: מנין בני אפרים

פורסם: ו' פברואר 03, 2017 10:26 am
על ידי איש טלז
ראיתי שהדפיס הערה זו במוריה

Re: מנין בני אפרים

פורסם: א' פברואר 05, 2017 1:00 am
על ידי שומר מצווה
אם תחשב שחמישית בלבד יצאו ממצרים יעלם הפער. (ואפשר שמאפרים היו פחות שמתו באפילה)

Re: מנין בני אפרים

פורסם: א' פברואר 05, 2017 2:08 am
על ידי איש גלילי
התירוץ נראה קלוש, כי צריך קודם בסיס להנחה שמתו בימי אפילה מאפרים פחות ביחס לשאר השבטים.

Re: מנין בני אפרים

פורסם: א' פברואר 05, 2017 8:30 am
על ידי עט סופר
פשוט שיותר צדיקים הם אלו שלא יצאו, ובפרט שאביהם אפרים עוד היה חי ולא יצא.
ואילו אותם שיוצאים כשהסבא לא יוצא, הם אילו שנשארים כשצריך לצאת, והוא בדוק ומנוסה. וממילא סביר להניח שמתו הרבה פחות מאפרים בזמן ההוא

Re: מנין בני אפרים

פורסם: א' פברואר 05, 2017 8:34 am
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין את השאלות האלה. כל עניין הריבוי במצרים היה נסי ולא טבעי והקב"ה כיוון מספרם אחד לאחד (והרי ידע שימותו מהם ביציאתם לפני הזמן). למה הוא לא שואל שמניין של שבטים מסויימים היה יותר מכפול משל אחרים?

Re: מנין בני אפרים

פורסם: א' פברואר 05, 2017 1:18 pm
על ידי איש גלילי
אם כדבריך, למה לא הרבה גם את שבט שמעון ביחס לזה?
ועוד, מצאנו שיחס הרבייה היה לפי השעבוד, ושבט לוי שלא שועבד - לא רבה כמו השאר.

כעת חשבתי, אולי מלכתחילה שבט אפרים רבה יותר מהשאר, מפני ברכת "וידגו לרוב", וכמו שמצאנו ששבט יוסף (מנשה ואפרים) היה באמת השבט הכי גדול מכל השבטים, בין במדבר סיני ובין בערבות מואב. אלא שגם לפי זה, הרי היינו צריכים לראות את זה בשבט מנשה (ואולי ברכת 'וידגו לרוב' התקיימה באפרים יותר מבמנשה, כיון שעשאו יעקב בכור, ודחוק כיון שבשנות המדבר רבה שבט מנשה יותר משבט אפרים).

Re: מנין בני אפרים

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:32 am
על ידי עושה חדשות
איש גלילי כתב:אם כדבריך, למה לא הרבה גם את שבט שמעון ביחס לזה?
ועוד, מצאנו שיחס הרבייה היה לפי השעבוד, ושבט לוי שלא שועבד - לא רבה כמו השאר.

כעת חשבתי, אולי מלכתחילה שבט אפרים רבה יותר מהשאר, מפני ברכת "וידגו לרוב", וכמו שמצאנו ששבט יוסף (מנשה ואפרים) היה באמת השבט הכי גדול מכל השבטים, בין במדבר סיני ובין בערבות מואב. אלא שגם לפי זה, הרי היינו צריכים לראות את זה בשבט מנשה (ואולי ברכת 'וידגו לרוב' התקיימה באפרים יותר מבמנשה, כיון שעשאו יעקב בכור, ודחוק כיון שבשנות המדבר רבה שבט מנשה יותר משבט אפרים).

ראה במצו"ב
תורת יעקב.PDF
(1.09 MiB) הורד 156 פעמים