מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » א' פברואר 12, 2017 10:10 am

ובני ישראל יוצאים ביד רמה ת' אונקלוס:
וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפָקוּ בְּרֵישׁ גְלִי
וכן בתרגום בשירת דבורה עה"פ בפרוע פרעות וכו'.
בריש גלי.jpg
בריש גלי.jpg (47.91 KiB) נצפה 2382 פעמים


מה משמעות הדברים, שישבו בביהכ"נ בראש מגולה?
נערך לאחרונה על ידי אִיךְ-מֶיְין ב ה' נובמבר 26, 2020 7:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי חד ברנש » א' פברואר 12, 2017 10:22 am

לא. בפרהסיא. בלי מורא!

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » א' פברואר 12, 2017 10:32 am

חד ברנש כתב:לא. בפרהסיא. בלי מורא!


נכון. זהו ה'נמשל' אבל מה המשל?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 12, 2017 11:32 am

אין זה משל ונמשל. "ובני ישראל יצאים ביד רמה" הכוונה שיצאו בגילוי ובפרסום ולא בהסתר.הראש כאן אין פרושו שהראש אינו מכוסה אלא פרושו בגילוי ובהרמת ראש, שלא החביאו את ראשם. כיום שגור הביטוי "בראש מורם" וכאן זה על זה הדרך.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ד' נובמבר 25, 2020 8:12 pm

מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות, וכשיצאו ממצרים 'בריש גלי' היינו ללא כיסוי זה של עבדים.
הנשמע כדבר הזה?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

הודעהעל ידי יבנה » ד' נובמבר 25, 2020 9:08 pm

כיסוי ראש הוקבע רק באמצע זמן הראשונים, ולפני כן היה רק מדת חסידות ליחידים. עי' בי' הגר"א או"ח סי' ח' סעיף ב' שהאריך בזה. וכתב "דמדינא אפי' להתפלל ולכנס לב"ה הכל מותר", ומסיק "כללא דמילתא אין איסור כלל בראש מגולה לעולם רק לפני הגדולים וכן בעת התפלה אז נכון הדבר מצד המוסר ושאר היום לקדושים שעומדים לפני ה' תמיד:"
גם יש מאמר של ש' לדרמן בענין שהובא ע"י חכם באשי http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9A#p278876, וכן האריך בזה יצחק זימר בספרו עולם כמנהגו נוהג.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 26, 2020 12:26 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:זהו ה'נמשל', אבל מה המשל?
כיסוי הראש מבטא הכנעה (רַב הוּנָא בְּרֵהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ לָא מְסַגֵּי אַרְבַּע אַמּוֹת בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ, אָמַר: שְׁכִינָה לְמַעְלָה מֵרֹאשִׁי) ושפלות ('וְהָמָן נִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ'), ומכאן הביטוי 'בראש גלוי' – בגאווה ('וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפַקוּ בְּרֵישׁ גְּלִי') או בעזות פנים ('וֶאֱנָשׁ דְּיַעְבֵּד בְּרֵישׁ גְּלִי').

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 26, 2020 12:40 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ה' נובמבר 26, 2020 3:28 pm

ביקורת תהיה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

יש"כ.
לפי זה סימן העבדות הוא במותניים ולא בראש!
ודלמא אשה שאני שדרכה לכסות ראשה בלאו הכי...

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 26, 2020 6:29 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:
ביקורת תהיה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

יש"כ.
לפי זה סימן העבדות הוא במותניים ולא בראש!
ודלמא אשה שאני שדרכה לכסות ראשה בלאו הכי...

עי' שבת נז: נח. בענין כבלא דעבדא שהוא חותם שהוא בצואר או בבגד העבד להראות שהוא עבד.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים