מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 27, 2017 3:58 pm

בפ' שומר חינם כתיב -- כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר
ובפ' שומר שכר כתיב -- כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וְכָל בְּהֵמָה לִשְׁמֹר

י"ל בפשיטות, הגיוני והגון לשמור על כסף וכלים בחינם, ואילו על בהמות בשכר.

קדמוני?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 27, 2017 4:22 pm

קדמך הרמב"ן...

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

הודעהעל ידי איש טלז » ב' פברואר 27, 2017 8:09 pm

מהרשום עמדי על שומרים
וע"ע בביאורי הגר"א דבש"ח נקט שמירת דבר שאין בו רוח חיים ששמירה קלה ואי"צ להיות עמו ואילו בשמירת ש"ש נקט דבר שיש בו רוח חיים שיש שמירה ובעי שמירה עמו כדי להפטר ועיין בזה וע"ע רשב"ם עה"ת וראה עוד בכ"ז בספר הנפלא משנה ראשונה בתלמודם של תנאים אחרונים
וע"ע בפירוש רבינו יונה למשלי ד' ו' שפירש דש"ח מיירי בכסף וכלים וחיובו הוא רק להניח אבל שו"ש מיירי בבהמה ושם חיובו הוא לרעות כדי שלא תתכחש וע"כ הוה עמו שאינו יכול לעזובה

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 28, 2017 7:37 am

עושה חדשות כתב:בפ' שומר חינם כתיב -- כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר
ובפ' שומר שכר כתיב -- כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וְכָל בְּהֵמָה לִשְׁמֹר

י"ל בפשיטות, הגיוני והגון לשמור על כסף וכלים בחינם, ואילו על בהמות בשכר.

קדמוני?

גם בפרשת ש"ח מפורש "על שור על חמור על שה"

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שור ושה - שומר שכר, כסף וכלים - שומר חינם.

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' פברואר 28, 2017 7:51 am

ברור שהדין אינו מחלק בין בהמות ובין כלים, ולכן הפסוק מדגיש אח"כ שהדין הוא כן גם על שור על חמור וכו'.
אבל מכך שהפסוק דיבר בתחילת עניין השמירה, כאן על שור ושה וכאן על כסף וכלים, זה לכאו' מפני שדיבר הכתוב בהוה, שכן המנהג הרגיל, שדבר שיש בו טרחה (בהמה) נותנים לש"ש, ודבר שאין בו כ"כ טרחה (כסף וכלים) נותנים לש"ח.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים