מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י ומדרש במדבר רבה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

רש"י ומדרש במדבר רבה

הודעהעל ידי אבקברד » ד' מרץ 22, 2017 11:33 pm

על הקושיא מהשוואת המניינים בפרשת פקודי ובפרשת במדבר
כתב רש"י בפרשת כי תשא:
ואם תאמר, וכי אפשר שבשניהם היו ישראל שוים שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמישים, שהרי בכסף פקודי העדה נאמר כן, ובחומש הפקודים אף בו נאמר כן (במדבר א מו) ויהיו כל הפקודים שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמשים, והלא בשתי שנים היו, ואי אפשר שלא היו בשעת מנין הראשון בני תשע עשרה שנה שלא נמנו ובשנייה נעשו בני עשרים. תשובה לדבר, אצל שנות האנשים בשנה אחת נמנו, אבל למנין יציאת מצרים היו שתי שנים, לפי שליציאת מצרים מונין מניסן, כמו ששנינו במסכת ראש השנה (ב ב), ונבנה המשכן בראשונה והוקם בשנייה שנתחדשה שנה באחד בניסן, אבל שנות האנשים מנוין למנין שנות עולם המתחילין מתשרי, נמצאו שני המנינים בשנה אחת המנין הראשון היה בתשרי לאחר יום הכפורים, שנתרצה המקום לישראל לסלוח להם, ונצטוו על המשכן, והשני באחד באייר:

הרמב"ן האריך להקשות עליו ותירץ אחרת, אך הרא"ם האריך ליישב
ובין השאר הוכיח את שיטת רש"י מבמדבר רבה, התואם להפליא לתירוצו של רש"י:
במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה א
י [א, מו] ויהיו כל הפקודים שש מאות אלף וגו' את מוצא המנין הזה שוה למנין שנמנו ישראל במלאכת המשכן שנאמר וכסף פקודי העדה וגו' והוא היה בשנה ראשונה שהרי כשקבלו י' הדברות מיד עלה משה לקבל הלוחות וחטאו על מעשה העגל ומיד עשו משכן והוקם באחד בניסן בשנה שנייה שנאמר (שמות מ) ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן ואימתי היה המנין הזה באחד באייר בשנה שנייה שנאמר ואת כל העדה הקהילו וגו' באותו מנין שמנאן כשיצאו ישראל ממצרים בחמשה עשר בניסן כמה היו שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף וכשבא למנותן בשנה שנייה באחד לחדש השני הוא מוצא אותן יתירים שלשת אלפים וחמש מאות וחמשים ואין אנו יודעים אלו היתירים אם מונה להם עשרים מראש חדש ניסן של שנה שנייה ליציאתם ממצרים או מונה להם עשרים מראש השנה שהוא ר"ח =ראש חודש= תשרי והוא שנה ראשונה ליציאתם ממצרים צא ולמד מן האדנים שנא' (שם /שמות/ לח) וכסף פקודי העדה מאת ככר וגו' בקע לגלגולת מחצית השקל וגו' אימתי הביאו השקלים ממחרת יום הכפורים ולשני בקרים הביאו כל הנדבה למלאכת המשכן שנאמר (שם /שמות לו/) והם הביאו אליו עוד נדבה וגו' ואם אתה אומר שלא מנו לאותן שיצאו ממצרים שהיו פחות מבן עשרים לא מנו להם עשרים שנה עד חדש ניסן של שנה שנייה אם כן את מוצא בשקלים שלשת אלפים וחמש מאות וחמשים שקלים יתרים אלא מה יש לך לומר מתשרי מנו להם עשרים שהוא ראש השנה לברייתו של אדה"ר =אדם הראשון= ולכך כלל החשבון כך, להודיענו שהרי נכנסו חדש אחד בשנה שנייה לצאתם ממצרים ולא נתוספו אותן של עשרים שנה במנינם על אותן שנתנו לאדני המשכן לומר לך שאין מונין להן מניסן אלא מתשרי.

אמנם ידוע שמדרש במדבר רבה נערך מאוחר מכל מדרשי רבה [רייזל, מבוא למדרשים]
ואינו מובא אלא בפרשנים המאוחרים לרש"י,
וכאן הבן שואל: האם יש אפשרות שהבמדבר רבה לקח דבריו מרש"י?

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: רש"י ומדרש במדבר רבה

הודעהעל ידי שיף » ה' נובמבר 23, 2017 10:50 am

אבקברד כתב:אמנם ידוע שמדרש במדבר רבה נערך מאוחר מכל מדרשי רבה [רייזל, מבוא למדרשים]
ואינו מובא אלא בפרשנים המאוחרים לרש"י,
וכאן הבן שואל: האם יש אפשרות שהבמדבר רבה לקח דבריו מרש"י?

יכול להיות שעריכתו היתה לאחר רש"י אבל ודאי שרש"י ראה קטעי מדרשים שלא היו מסודרים בספר [יש לזה הרבה ראיות בפירושיו]
מה גם שחלקו של במדב"ר הוא מרבי משה הדרשן שאותו רש"י מביא המון ויש מהציטוטים האלו שעדיין לא לפנינו [אם כי כאן לכ"כ בשם ר"מ הדרשן]


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים