מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי יושב סתר » ש' אפריל 29, 2017 10:14 pm

וּבְי֨וֹם הֵרָא֥וֹת בּ֛וֹ בָּשָׂ֥ר חַ֖י יִטְמָֽא:
רש"י: וביום - מה תלמוד לומר, ללמד יש יום שאתה רואה בו ויש יום שאין אתה רואה בו, מכאן אמרו חתן נותנין לו כל שבעת ימי המשתה לו ולכסותו ולביתו, וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל:
שמעתי פעם להקשות: למה צריך פסוק למעט חתן, הרי כל מצוה שיש הפסד ממון או כיוצ"ב מותר לדחותה עד שיתאפשר לקיימה ומהיכ"ת שייאסר להמתין לחתן וברגל את שבעת הימים?
כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי דרומי » ש' אפריל 29, 2017 10:18 pm

לא הצלחתי להבין את השאלה. אם יוכל כבודו להרחיב מעט.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי יושב סתר » ש' אפריל 29, 2017 10:26 pm

השאלה מנוסחת בקצרה כי אין מה להוסיף. אולי נמרח קצת את המילים: ברש"י כתוב [ומקורו בגמ' מו"ק] שחתן אינו חייב להראות את הנגע לכהן אלא יכול להמתין לסיום ז' ימי המשתה וזאת מפני שכתוב בתורה "וביום הראות" היינו שיש ימים שאתה רואה ויש ימים שאתה פטור מלראות, מתי הם הימים הללו? ימי הרגל וחתן.
כעת השאלה: מה ההו"א שיש חיוב מיידי לראות את הנגע, מדוע לא נוכל להמתין כמו בכל מצוה שאם יש צורך גדול מותר להתעכב [אני מקוה שהנחה זו נכונה]. ממילא קשה - למה צריך פסוק לדבר המובן מאליו.
אם צריך הסבר נוסף, אנסה שוב.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי דרומי » ש' אפריל 29, 2017 10:32 pm

האם לדעתך מי שראה נגע ועומד לפני טיול לחו"ל למשך חודשיים מותר לו לעכב את ראיית הנגע כדי שלא יפסיד את הטיול? או מחנך שראה נגע על גופו מותר לו לחכות עם הנגע עד סיום שנת הלימודים כדי שלא יצטרך להחסיר מעבודתו הקדושה?

[אגב, לאחרונה שמתי לב לפלא שבמצות מעשר בהמה - שאין לו זמן קבוע, ויכול אדם עקרונית למכור או לשחוט את כל בהמותיו עד שלא ישאר לו מה לעשר. ראה רמב"ם הל' בכורות פ"ז ה"ז. אך במצוות אחרות לכאורה זה לא ככה אלא יש לקיימם באופן מיידי. וידועה השאלה לגבי מזוזה, האם כשנותן מזוזות לבדיקה ומקבלם בחזרה צריך לרוץ מיד ולהחזירם על פתחי ביתו, או שמותר לו לחכות עם זה כמה שעות עד שיגיע הביתה]

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי יושב סתר » א' אפריל 30, 2017 8:20 pm

יבמות דף לט
מצוה בגדול לייבם, לא רצה - מהלכין על כל האחין, לא רצו - חוזרין אצל גדול ואומרים לו: עליך מצוה, או חלוץ או ייבם. תלה בקטן עד שיגדיל, או בגדול עד שיבא ממדינת הים, או חרש או שוטה - אין שומעין לו, אלא אומרים לו: עליך מצוה, או חלוץ או ייבם.
ובגמ' נחלקו אם ביאת קטן עדיפא או חליצת גדול עדיפא וכו'. תנן: תלה בקטן עד שיגדיל - אין שומעין לו; ואי ביאת קטן עדיפא, אמאי אין שומעין לו? נינטר דלמא גדיל ומייבם! וליטעמיך, ובגדול עד שיבא ממדינת הים - אין שומעין לו, אמאי? נינטר דלמא אתי וחליץ! אלא, כל שהויי מצוה לא משהינן.
מגמ' זו מוכח שלא משהים מצוה, אבל מסתבר שיש לזה שיעור למטה ושיעור למעלה. 5 דקות לצורך גדול מותר להתעכב? לצורך מצוה אחרת מותר להתעכב? שמחת הרגל ושמחת חתן של 7 ימים מן הסתם שונים מאח שצריך לבוא למדינת הים.
אולי לא?
מי שיודע היכן יש ע"ז חזו"א - נא להביאו. תודה רבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 30, 2017 10:19 pm

יושב סתר כתב:וּבְי֨וֹם הֵרָא֥וֹת בּ֛וֹ בָּשָׂ֥ר חַ֖י יִטְמָֽא:
רש"י: וביום - מה תלמוד לומר, ללמד יש יום שאתה רואה בו ויש יום שאין אתה רואה בו, מכאן אמרו חתן נותנין לו כל שבעת ימי המשתה לו ולכסותו ולביתו, וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל:
שמעתי פעם להקשות: למה צריך פסוק למעט חתן, הרי כל מצוה שיש הפסד ממון או כיוצ"ב מותר לדחותה עד שיתאפשר לקיימה ומהיכ"ת שייאסר להמתין לחתן וברגל את שבעת הימים?
כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

אולי זהו המקור שמותר לעכב מצווה מחשש הפסד ממון?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 30, 2017 10:24 pm

מה הקשר בין שמחת הרגל ושמחת ימי המשתה של חתן להפסד ממון?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 30, 2017 10:27 pm

דרומי כתב:מה הקשר בין שמחת הרגל ושמחת ימי המשתה של חתן להפסד ממון?

"ולא יטמא כל אשר בבית" - הוא אחד הפסוקים בנידון זה, וממנו לומדים שאפילו לדבר הרשות.

דורש מבקש
הודעות: 232
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 10:31 pm

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי דורש מבקש » א' אפריל 30, 2017 10:29 pm

יושב סתר כתב:כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

חזון איש יו"ד סימן קנ"ג סק"ה

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' מאי 02, 2017 1:40 pm

התירוץ הוא פשוט, צריך ילפותא שבחתן ושבעת ימי המשתה אסור לכהן לראות את הנגע.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

הודעהעל ידי במסתרים » א' אפריל 14, 2024 2:14 pm

מלאכת שלמה נגעים פ"ג מ"ב כתב:חתן שנראה בו נגע וכו'. ובבכורות פ' כל פסולי קתני לו ולאיצטליתו. ופי' הרא"ש ז"ל שאר כל אדם שנראה בו נגע ב"ד כופים אותו לבוא אל הכהן דמצות עשה היא דכתיב והובא אל אהרן הכהן אבל חתן ורגל נותנים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים