מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמיטה בראי המלבי"ם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' מאי 14, 2017 8:26 pm

כתב המלבי"ם [כה, ד] כי שנת השמיטה באה להשלים שביתת השבתות וז"ש שש שנים תזרע שדך ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ ר"ל אחר ששש שנים רצופים תזרע ותאסף והארץ לא תשבת בשבת לכן בשנה השביעית שבת שבתון להשלים שבתות השש שנים ומפרש שבת לה' דייקא הוא שבת וינפש.
כלומר בגלל שבשבע שנים הארץ בשבת לא נחה ע"כ ציוותה התורה על השמיטה.
וצ"ב למה ס"ל למלבי"ם שהקרקע בשבת לא נחה הרי אסור לעשות מלאכה בקרקע ואי משום שגדל מעצמו א"כ גם בשמיטה כן.
[ואולי יש לחלק בין שבת לשמיטה שבשבת מדאורייתא מותר לגוי לעבוד את האדמה משא"כ בשביעית שאסור לגוי לעבוד את האדמה, אך א"כ אז זה מקעקע את כל פירושו של המלבי"ם ששמיטה זה השלמה לשבת בראשית. וה' יאיר עיני.]
ועל הקושיה שהקשנו אולי אפשר לומר שמכיון שהשמיטה נועדה ללמד את האדם שהארץ שייכת לה' אז א"כ בשבת רגילה שזה רק יום אחד של שביתה, האדם עדיין לא לומד מכיון שבשעה שהוא שובת הוא אומר לעצמו שהוא יתקן הכל ביום שישי וביום ראשון וא"כ יוצא שלא מורגש אצלו כלל השביתה ולכן כנגד זה ולהשלים את זה ציוותה התורה על השמיטה דהיינו שנה שלימה של שביתה ברצף.
אשמח לשמוע את דעתם של חכמי הפורום.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי איש גלילי » א' מאי 14, 2017 8:48 pm

אם הבנתי נכון את דברי המלבי"ם (ומ"מ אם לאו זה יכול להיות פירוש בפנ"ע), הארץ אינה שובתת בשבת, מפני שהיא מגדלת את מה שזרעו בה ועבדו בה במשך השבוע. ואין שביתתה אלא כאשר אין לה בעבור מה לעבוד, וזה שייך רק בריכוז של שביתת שנה שלמה. אך יקשה על זה בשדה האילן, וצ"ע.

מראה כהנים
הודעות: 226
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 8:57 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי מראה כהנים » ב' מאי 15, 2017 12:52 am

יעויין במטה משה סימן תע''ג (דף ס טור ג) שממשיך את הקו הלאה על שנת היובל (ולא רק על שנת השמיטה כהמלבי''ם), מכח הטענה ששבתות של שנות השמיטה אינם עולים לשביתת שבת (של) הארץ.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' מאי 15, 2017 12:55 am

מראה כהנים כתב:יעויין במטה משה סימן תע''ג (דף ס טור ג) שממשיך את הקו הלאה על שנת היובל (ולא רק על שנת השמיטה כהמלבי''ם), מכח הטענה ששבתות של שנות השמיטה אינם עולים לשביתת שבת (של) הארץ.

חידוש עצום!!! לפי זה היה צריך להיות עוד יובל דיובל לאחר שבעה יובלות, וכן הלאה עד שאין לדבר סוף.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' מאי 15, 2017 1:42 pm

מישהו יכול לעלות בבקשה את המטה משה הנ"ל

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי יזל מדליו » ג' מאי 16, 2017 8:47 pm

[לא ראיתי את המטה משה בתוכו. ולכן יכול להיות שאני טועה.]

אך עכ"פ נראה ליישב שלפי איך שעולה ממפרשי התורה זה שכל יובל הוא יחידה בפני עצמה [והספירה תוכיח] וא"א לעשות השלמה מיובל ליובל.

ומה שהקשה איש גלילי מה נעשה עם השבתות.

נראה לפי מש"כ כאן המשך חכמה [כה, ג] שחלוק שמיטה מיובל ששמיטה זה אפקעתא דמלכא ואינו תלוי בקדושת ישראל, לעומת זאת יובל כתוב וקדשתם שאתם מקדישים אותו, ואם לא תקעו או לא שלחו עבדים לחירות או לא החזירו קרקעות אז מותר בחרישה וזריעה ואין כלל יובל.
ויובל דומה ליו"ט שגם נעשה ע"י ב"ד לעומת זאת שמיטה שדומה לשבת שקביעה וקיימא ואינה תלויה כלל בב"ד.

ולכן שבתות השמיטה אינם נחשבות מכיון שזה כלול כבר בשמיטה דשבת ושמיטה חד הם. לעומת זאת שבתות היובל אינם כלולים ביובל משום שקדושת שבת קדושה אחת דהיינו קביעה וקיימא וקדושת יובל קדושה אחרת שהרי אם לא תקעו או לא שחררו או לא החזירו לא חל כלל יובל וכל הקדושה חל ע"י קדושת ישראל..

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 16, 2017 10:27 pm

יזל מדליו כתב:כתב המלבי"ם [כה, ד] כי שנת השמיטה באה להשלים שביתת השבתות וז"ש שש שנים תזרע שדך ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ ר"ל אחר ששש שנים רצופים תזרע ותאסף והארץ לא תשבת בשבת לכן בשנה השביעית שבת שבתון להשלים שבתות השש שנים ומפרש שבת לה' דייקא הוא שבת וינפש.
כלומר בגלל שבשבע שנים הארץ בשבת לא נחה ע"כ ציוותה התורה על השמיטה.
וצ"ב למה ס"ל למלבי"ם שהקרקע בשבת לא נחה הרי אסור לעשות מלאכה בקרקע ואי משום שגדל מעצמו א"כ גם בשמיטה כן.
[ואולי יש לחלק בין שבת לשמיטה שבשבת מדאורייתא מותר לגוי לעבוד את האדמה משא"כ בשביעית שאסור לגוי לעבוד את האדמה, אך א"כ אז זה מקעקע את כל פירושו של המלבי"ם ששמיטה זה השלמה לשבת בראשית. וה' יאיר עיני.]
ועל הקושיה שהקשנו אולי אפשר לומר שמכיון שהשמיטה נועדה ללמד את האדם שהארץ שייכת לה' אז א"כ בשבת רגילה שזה רק יום אחד של שביתה, האדם עדיין לא לומד מכיון שבשעה שהוא שובת הוא אומר לעצמו שהוא יתקן הכל ביום שישי וביום ראשון וא"כ יוצא שלא מורגש אצלו כלל השביתה ולכן כנגד זה ולהשלים את זה ציוותה התורה על השמיטה דהיינו שנה שלימה של שביתה ברצף.
אשמח לשמוע את דעתם של חכמי הפורום.


אגב, מעניין להשוות לדברי הנצי"ב שם:
שבת לה' - לא בשביל טובת הקרקע לנוח פעם א' בשבע שנים, אלא בשביל דבר ה' ורצונו

ובכך חוזר לשאלה האם הנצי"ב הכיר את פירושו של המלבי"ם/התייחס לפירושו.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 4:01 pm

בושות.
ענין זה נזכר בהרבה ראשונים אציין רק אלו שיש בהם משום חידוש.
בר"ח פלטיאל ושם הלשון:
שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.

ברוקח, ואחרי המחילה הרח"ק שליטא שגה שם בהגהותיו.
וגם המטה משה בביאור התורה כפל דבריו יעוש.
ומזה תדע כי הרב איש גלילי צדק והרב ליטנר שגה

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 17, 2017 8:50 pm

לא הבנתי מה שגיאה ראה כת"ר בדברי הרב לייטנר, ואיפה הוא חלק על דברי.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 17, 2017 10:10 pm

אבא יודן כתב:בושות.
ענין זה נזכר בהרבה ראשונים אציין רק אלו שיש בהם משום חידוש.
בר"ח פלטיאל ושם הלשון:
שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.

ברוקח, ואחרי המחילה הרח"ק שליטא שגה שם בהגהותיו.
וגם המטה משה בביאור התורה כפל דבריו יעוש.
ומזה תדע כי הרב איש גלילי צדק והרב ליטנר שגה


במה שגיתי.?
כפר משוגתי.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 10:34 pm

לייטנר כתב:
אבא יודן כתב:בושות.
ענין זה נזכר בהרבה ראשונים אציין רק אלו שיש בהם משום חידוש.
בר"ח פלטיאל ושם הלשון:
שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.

ברוקח, ואחרי המחילה הרח"ק שליטא שגה שם בהגהותיו.
וגם המטה משה בביאור התורה כפל דבריו יעוש.
ומזה תדע כי הרב איש גלילי צדק והרב ליטנר שגה


במה שגיתי.?
כפר משוגתי.

אתה לא יודע, אז אגיד לך
הנציב לא שאב מן המלבים שניהם שאבו ממקור קדום.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 17, 2017 10:42 pm

לא כתבתי שהנצי"ב שאב מהמלבי"ם, ולכן דבריך אינם ברורים.
הנצי"ב לא הביא כל דבר של הקודמים לו, ולפיכך אם הביא דבר מסוים באופן מודגש, כדאי לעיין בכך ובמקבילים לו.

בשאלה האם הנצי"ב הכיר את פירוש המלבי"ם מתחבטים חוקרי הנצי"ב, ואני מניח שלא באת לפתור דיון זה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 10:51 pm

לייטנר כתב:אגב, מעניין להשוות לדברי הנצי"ב שם:
שבת לה' - לא בשביל טובת הקרקע לנוח פעם א' בשבע שנים, אלא בשביל דבר ה' ורצונו

ובכך חוזר לשאלה האם הנצי"ב הכיר את פירושו של המלבי"ם/התייחס לפירושו.

אז כתבתי שאין שום שאלה אשר צץ מהכיתוב הזה, משום שהנציב ראה את הדברים הקדומים הרבה מעבר לדברי המלבים.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 17, 2017 10:55 pm

לא השתכנעתי.
לא מההשוואה שאני עצמי עשיתי, לא מדבריך וגם לא מהטוענים שהנצי"ב נחשף לפירושי המלבי"ם (אבל גם לא לדברי הטוענים להפך).

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: שמיטה בראי המלבי"ם

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' מאי 18, 2017 5:14 pm

א. לעיל תירצנו את דברי המטה משה ע"פ המשך החכמה.

אך לכאורה אין זה נכון לפי ה"מטה משה", דאי נימא שקדושת שמיטה ושבת קביעא וקיימא ואילו קדושת יובל חלה ע"י קדושת ישראל א"כ איך יכול להשלים היובל את שבתות השמיטה שקדושתם קביעא וקיימא. בשלמא השמיטה משלימה את שבת בראשית מכיון ששניהם אותה קדושה דהיינו קביעא וקיימא, אבל יובל ושמיטה שני קדושות שונות הם.

ב. לאחר העיון נראה הבנה חדשה בכל הסוגיה.
יש כאן שלוש קדושות נפרדות.

א. שבת שקדושתה חלה על האדם בלבד והאדם אסור לו לעשות מלאכה אבל הקרקע מותר לה לעשות מלאכה ולכן מדאורייתא מותר לגוי לעבוד באדמת ישראל.
ב. שמיטה שקדושתה חלה על הקרקע ולא חלה על האדם וע"כ מותר האדם בעשיית מלאכה רק הקרקע אסורה ולכן אסור גם לגוי לעבוד את האדמה.
ג. יובל. שקדושתה חלה על הקרקע ועל נפש האדם וממילא משתחררים לבתיהם העבדים "ודרור בארץ לכל יושביה" והשופר מכריז על מלכות שמים על "עבדי הם ולא עבדים לעבדים".

מש"כ המלבי"ם שהשמיטה היא השלמה לשבת, הכוונה שהשבת למדה את האדם רק על גופו את השגחת ה', ולא על אדמתו וע"כ באה השמיטה להשלים וללמדו את השגחת ה' גם על אדמתו.
ומש"כ המטה משה שהיובל הוא השלמה לשמיטה, הכוונה שהשמיטה למדה את האדם את השגחת ה' רק על הקרקע אבל עדיין לא למדה על נפשו, ע"כ באה היובל להשלים וללמד את השגחת גם על נפשו "ועבדי הם ולא עבדים לעבדים".

קדושת השבת הכי קלה, קדושת השמיטה בינונית, וקדושת היובל הכי חמורה.

כל עוד שעם ישראל לא שמר שש שנים שבת, הוא אינו יכול לשמור את שבת הארץ, ורק אחרי ששמר את השבתות אז הוא יכול לשמור את שבת הארץ שהיא יותר קדושה וזה השלמה לכל המושג של "שבת", ולשבתות שהיו כל השש שנים, וזה כוונת המלבי"ם.

וה"ה אומר המטה משה בשמיטה ויובל רק אחר שעם ישראל עשה שבע שמיטות אז יש מקום לעלות לקדושה היותר חמורה שזה "יובל" ששם זה השיא "דרור בארץ לכל יושביה" וזה משלים לשבע שמיטות.

אחרי הדברים הללו נראה שכל הקושיות שהיו עד כאן הסתלקו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים