מראה כהנים כתב:יעויין במטה משה סימן תע''ג (דף ס טור ג) שממשיך את הקו הלאה על שנת היובל (ולא רק על שנת השמיטה כהמלבי''ם), מכח הטענה ששבתות של שנות השמיטה אינם עולים לשביתת שבת (של) הארץ.
יזל מדליו כתב:כתב המלבי"ם [כה, ד] כי שנת השמיטה באה להשלים שביתת השבתות וז"ש שש שנים תזרע שדך ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ ר"ל אחר ששש שנים רצופים תזרע ותאסף והארץ לא תשבת בשבת לכן בשנה השביעית שבת שבתון להשלים שבתות השש שנים ומפרש שבת לה' דייקא הוא שבת וינפש.
כלומר בגלל שבשבע שנים הארץ בשבת לא נחה ע"כ ציוותה התורה על השמיטה.
וצ"ב למה ס"ל למלבי"ם שהקרקע בשבת לא נחה הרי אסור לעשות מלאכה בקרקע ואי משום שגדל מעצמו א"כ גם בשמיטה כן.
[ואולי יש לחלק בין שבת לשמיטה שבשבת מדאורייתא מותר לגוי לעבוד את האדמה משא"כ בשביעית שאסור לגוי לעבוד את האדמה, אך א"כ אז זה מקעקע את כל פירושו של המלבי"ם ששמיטה זה השלמה לשבת בראשית. וה' יאיר עיני.]
ועל הקושיה שהקשנו אולי אפשר לומר שמכיון שהשמיטה נועדה ללמד את האדם שהארץ שייכת לה' אז א"כ בשבת רגילה שזה רק יום אחד של שביתה, האדם עדיין לא לומד מכיון שבשעה שהוא שובת הוא אומר לעצמו שהוא יתקן הכל ביום שישי וביום ראשון וא"כ יוצא שלא מורגש אצלו כלל השביתה ולכן כנגד זה ולהשלים את זה ציוותה התורה על השמיטה דהיינו שנה שלימה של שביתה ברצף.
אשמח לשמוע את דעתם של חכמי הפורום.
שבת לה' - לא בשביל טובת הקרקע לנוח פעם א' בשבע שנים, אלא בשביל דבר ה' ורצונו
שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.
אבא יודן כתב:בושות.
ענין זה נזכר בהרבה ראשונים אציין רק אלו שיש בהם משום חידוש.
בר"ח פלטיאל ושם הלשון:שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.
ברוקח, ואחרי המחילה הרח"ק שליטא שגה שם בהגהותיו.
וגם המטה משה בביאור התורה כפל דבריו יעוש.
ומזה תדע כי הרב איש גלילי צדק והרב ליטנר שגה
לייטנר כתב:אבא יודן כתב:בושות.
ענין זה נזכר בהרבה ראשונים אציין רק אלו שיש בהם משום חידוש.
בר"ח פלטיאל ושם הלשון:שלא יהנו ישראל מה שגדל בשבתות וימים טובים.
ברוקח, ואחרי המחילה הרח"ק שליטא שגה שם בהגהותיו.
וגם המטה משה בביאור התורה כפל דבריו יעוש.
ומזה תדע כי הרב איש גלילי צדק והרב ליטנר שגה
במה שגיתי.?
כפר משוגתי.
לייטנר כתב:אגב, מעניין להשוות לדברי הנצי"ב שם:שבת לה' - לא בשביל טובת הקרקע לנוח פעם א' בשבע שנים, אלא בשביל דבר ה' ורצונו
ובכך חוזר לשאלה האם הנצי"ב הכיר את פירושו של המלבי"ם/התייחס לפירושו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים