מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספורנו בפרשת במדבר

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

ספורנו בפרשת במדבר

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' מאי 25, 2017 10:07 am

כמה נקודות בספורנו בפרשת השבוע.

א. א,ב. לולא חטא המרגלים עם ישראל היה נכנס מיד, ובלי מלחמה וכמו שהגרגשי ברח כך שאר העמים היו בורחים, ובחטא המרגלים הוסיפו השבע אומות להרע מ' שנה והוצרך להחרימם.
והנה מדבריו מבואר שהיו צריכים להחרימם רק בגלל שהוסיפו להרע עוד ארבעים שנה, וצ"ע מאי איכפת לנו התוספת זמן.
ועוד שלכאורה היה מקום לומר לפי תחילת דבריו שמכיון ששבע האומות לא ברחו אלא עשו מלחמה ע"כ היה צריך להחרימם, ואם היו בורחים ולא היו מגיעים הנכסים דרך מלחמה אז עם ישראל היו מותר בזה.

ב. ג,ג. הכהנים המשוחים אשר מלא את ידם לכהן, "שהוצרכה אז המשיחה כי זולתה לא היו כהנים כלל, בהיות שנולדו קודם שנבחר אהרן לכהן, כמו שקרה לפנחס שהרג לזמרי". עכ"ל.
וצ"ע אם כן למה פנחס זכה בכהונה רק בזכות שהרג את זמרי, היה צריך לימשח כמו כל שאר הכהנים.
ואולי פנחס עדיין לא נולד בשעה שמשחו את כל הכהנים. וצ"ע.

ג. ג,ז. משמרת כל העדה לפני אהל מועד לעבוד את עבודת המשכן. וז"ל "שזה היה ראוי לעדת הסנהדרין לולא עון העגל.
וצ"ע מה קשורים כאן הסנהדרין ועוד שידוע שלולא עון העגל העבודה היתה בבכורות. וצ"ע.

הוספה חדשה ואולי ס"ל לספורנו שאין זה עבודה ששייכת כלל למשכן ואין בה שום קדושה, ולכן לא היה דינה בבכורות אלא בב"ד דהיינו הסנהדרין.
ונראה שלפני העגל ששרתה שכינה בישראל אז היו עבודה בבכורות שהם חלק מהעם, ואחר חטא העגל שהסתלקה שכינה, ע"כ העבודה הייתה רק לשבט לוי שמטבעו הוא בדלן. האומר לאביו לא ראיתיו ואת אחיו לא הכיר.

ד. פשט חדש של הספורנו.
ד, י"ח. כתב אל תכריתו אל תניחו את המשאות באופן שיזכה בהם כל הקודם, כי בזה האופן יקרה שידחפו זה את זה ויחללו את הקודש וזה יהיה סיבה להכריתם כמו שסיפרו [יומא כ"ב כ"ג] שקרה בתרומת הדשן. וע"ע במלבי"ם

מבואר בדבריו שעיקר מה שקרה שנהרגו בתרומת הדשן במסכת יומא זה בגלל החילול של הקודש בזה שרצו ודחפו. [ועי' עוד ד, כ'.]
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב א' מאי 28, 2017 1:48 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ספורנו בפרשת במדבר

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' מאי 25, 2017 1:24 pm

יזל מדליו כתב:א. א,ב. לולא חטה המרגלים עם ישראל היה נכנס מיד, ובלי מלחמה וכמו שהגרגשי ברח כך שאר העמים היו בורחים, ובחטא המרגלים הוסיפו השבע אומות להרע מ' שנה והוצרך להחרימם.
והנה מדבריו מבואר שהיו צריכים להחרימם רק בגלל שהוסיפו להרע עוד ארבעים שנה, וצ"ע מאי איכפת לנו התוספת זמן.
ועוד שלכאורה היה מקום לומר לפי תחילת דבריו שמכיון ששבע האומות לא ברחו אלא עשו מלחמה ע"כ היה צריך להחרימם, ואם היו בורחים ולא היו מגיעים הנכסים דרך מלחמה אז עם ישראל היו מותר בזה.

להחרימם - הכונה להרגם. לא היה שום דין של חרם של איסור הנאה בכיבוש הארץ (מלבד יריחו שכבר דנו חז"ל והראשונים בטעם הדבר).
ומפני שהוסיפו חטאים באותם מ' שנה נגזרה עליהם מיתה. ויסוד דבריו הוא מהכתוב בספר יהושע (יא כ).

יזל מדליו כתב:ב. ג,ג. הכהנים המשוחים אשר מלא את ידם לכהן, "שהוצרכה אז המשיחה כי זולתה לא היו כהנים כלל, בהיות שנולדו קודם שנבחר אהרן לכהן, כמו שקרה לפנחס שהרג לזמרי". עכ"ל.
וצ"ע אם כן למה פנחס זכה בכהונה רק בזכות שהרג את זמרי, היה צריך לימשח כמו כל שאר הכהנים.
ואולי פנחס עדיין לא נולד בשעה שמשחו את כל הכהנים. וצ"ע.

זאת קושיא על דברי חז"ל, לא על הספורנו. והטעם הוא לכאורה, כי עדיין לא היה ראוי לכהונה עד שהרגו לזמרי או עד שעשה שלום בין השבטים.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ספורנו בפרשת במדבר

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' מאי 25, 2017 2:09 pm

יישר כח , הצלתני משגיאה.
אך עדיין לכאורה נתחייבו מיתה משום שעמדו בקשרי מלחמה נגד עם ישראל וכמו שהבאתה פסוק מפורש מ"יהושע".
ולא משום שחטאו במשך ארבעים שנה נוספים כדברי הספורנו.

אך נראה לאחר העיון לענ"ד שכוונת הספורנו שחטאו השבע עמים זה משום שהם לא פינו את הארץ, ולא פחדו מעם ישראל ושה' הוא מלכם ומוליכם.
והטעם שהעמים לא פחדו זה בגלל חטא המרגלים שגרם לעם ישראל לא ליכנס ונענשו ובגלל זה תמו כל יוצאי המלחמה שיצאו ממצרים, או מעצם זה שלא נכנסו מיד, הסיקו מזה יושבי הארץ שעם ישראל מפחד מפניהם וע"כ לא ברחו וזה היה חטאם ובגלל זה עמדו בקשרי מלחמה וכמו הפסוק הנ"ל מ"יהושע".

וזה שלא פחדו מכניסת עם ישראל אולי גרם להם להוסיף עוד חטאים, וע"כ היה דין להחרימם.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ו' מאי 26, 2017 12:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ספורנו בפרשת במדבר

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' מאי 25, 2017 7:22 pm

באותו פסוק מפורש הטעם למה לא השלימו הכנענים עם ישראל (כי אם היו משלימים, אף אם לא היו מפנים את הארץ, לא היו הורגים אותם), והיינו כי מאת ה' היתה לחזק את לבם. וביאר זאת הרמב"ם בפ"ו מהל' תשובה ה"ג בארוכה, שיש אופן שה' מונע את התשובה מהאדם מפני גודל חטאו.
וזאת כונת הספורנו, שע"י הוספת החטאים במשך מ' שנה, נשללה מהם התשובה.

כתבתי ע"פ דעת הרמב"ם בפ"ו מהל' מלכים ה"ד וה"ה. אבל גם לפי דעת הראב"ד בהשגות שם, הכונה די דומה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים