מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' מאי 26, 2017 12:30 pm

"ולא יבאו לראות כבלע את הקודש ומתו".
ויש לעיין איזה גדר ראייה נאסרה, ידוע שיש שני סוגי ראיות יש ראייה שטחית שאיננה עמוקה ובברכת כהנים שאסור להסתכל על ידיהם של הכהנים ראייה שטחית מותרת, [וכן גבי נשים] ויש ראייה עמוקה שאסורה גבי כהנים, [וכן גבי נשים].
"הכא מאי" האם נאסרה ראייה כל דהו, משום שהכלי צריך להיות מובדל מאנשים ובעצם ההבטה נמצא שהכלי לא מובדל מאנשים או הבטה עמוקה דווקא נאסרה וראייה שטחית מותרת כלומר הבטה שיש בה הנאה והתבוננות דווקא, שרק בכזה מצב נחשב שהכלי לא מובדל [או שזה כעין מעילה מה שנהנה מההבטה וע"כ אסור דווקא הבטה עמוקה.]

ועי' בהעמק דבר וצ"ע לי מה כוונתו.

פלגינן
הודעות: 2972
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

הודעהעל ידי פלגינן » ו' מאי 26, 2017 1:05 pm

הגיע היום. אולי עמ' 2 יעזור קצת.
קבצים מצורפים
385 - נוה ההיכל במדבר - איסור ראיית בלע הקודש.pdf
(519.91 KiB) הורד 111 פעמים

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' מאי 26, 2017 3:33 pm

יישר כח נפלא.

לכאורה מדברי הרמב"ן שהביא גמ' בסנהדרין שנלמד מכאן אזהרה לגונב את הקסוה, אז האיסור הוא דווקא בראייה שיש בה הנאה והוי כעין גניבה.
[וכמו שמצינו שחיוב נהנה נמצא בהלכות גזילה ברמב"ם]

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

הודעהעל ידי יזל מדליו » ש' מאי 27, 2017 9:54 pm

לאחר העיון אפשר שבאמת עיקר האיסור זה ראייה שיש בה הנאה, וכמו שכתבנו.
אבל מדין שמירה כמו שהיו הלוים מסביב למשכן ע"כ נאסר אפילו ראייה שטחית.

דורשי יחודך
הודעות: 860
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: ולא יבאו לראות כבלע את הקודש.

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' מאי 18, 2020 1:39 am

החזו"א בסוף סימן קכ"ה (העוסק בעניני מתן תורה ועוד מענייני המקרא) דן בפסוקים אלה כידוע.
כפי שמובא בקובץ המצורף היה בזה מו"מ בין מרן החזו"א להרב כשר, אני מעלה את הקובץ למרות שסגנון הכותב הוא לא לרוחי ולרוח המקום הקדוש הזה, כי למעשה יש שם סיכום של חליפת המכתבים.
הכותב קובע שלפי החזו"א רק דברי חז"ל וראשונים קובעים את הפשוטו של מקרא, כל רואה יראה שבחזו"א כתוב בדיוק הפוך, עיי"ש בפנים ותרו"צ.
קבצים מצורפים
על חילופי מכתבים בין מרן החזוא להרב כשר.pdf
(280.83 KiB) הורד 17 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים