מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"איש כנעני- תגרא"

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

"איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי איש ימיני » ד' יוני 14, 2017 10:28 pm

האונקלוס מתרגם "בת איש כנעני ושמו שוע" - תגרא. והובא גם ברש"י
תמהתי מאוד מה יעשו עם הפסוק בדברי הימים א' פרק ב' פסו' ג' "שלושה נולד לו מבת שוע הכנענית"
שוב ראיתי שהמלבי"ם שם דחה מכח פסוק זה את האונקלוס בבראשית...
יש למישהו רעיון לתירוץ?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 14, 2017 10:37 pm

מזה שכל גדולי המפרשים לא התעוררו בענין עד המלבי"ם (ואולי כן?) נראה שהתירוץ צ"ל פשוט.

ולפום ריהטא נ"ל שרש"י לא בא לשלול את זה שהיתה כנענית, אלא שזה גופא הוא בא ליישב: למה מייחס אותה אחר אביה ואומר "בת איש כנעני", במקום לומר בקיצור "אשה כנענית"? ומזה למד שבא להשמיענו את חשיבות אביה שהיה סוחר. וכן פירש בבאר בשדה על רש"י שם. אבל רוב המפרשים למדו שרש"י כן בא לשלול את זה שהיתה כנענית והדרא קושיא לדוכתא.

ולהעיר ממ"ש רש"י בפ' ויגש מו, י עה"פ "בן הכנענית" - "בן דינה שנבעלה לכנעני". וכבר הקשה ב'לקוטי שיחות', וכי משום שנבעלה לכנעני תקרא לדינה עצמה 'כנענית'?...
ודו"ק.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 14, 2017 10:37 pm

רמב"ן בראשית פרשת וישב פרק לח פסוק ב
...אבל פירש בו שהוא תגר שאיננו מן הארץ שהיתה לחוי או לאמורי. וזה טעם וירא שם יהודה בת איש כנעני, כי בעבור אביה נשאה. והכתוב שאמר בני יהודה ער ואונן ושלה שלשה נולדו לו מבת שוע הכנענית (דהי"א ב ג), בעבור היותה בת איש הכנעני תקרא כן, כי האיש ההוא יקרא להם הסוחר, כי הוא ידוע ומובהק בסחורתו אשר בעבורה גר שם:

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי איש ימיני » ד' יוני 14, 2017 11:18 pm

ישר כח!

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' יוני 15, 2017 12:29 am

דרומי כתב:ולפום ריהטא נ"ל שרש"י לא בא לשלול את זה שהיתה כנענית.


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נ עמוד א
וכנעני מנלן דאיקרי תגר דכתיב וירא שם יהודה בת איש כנעני מאי כנעני אילימא כנעני ממש אפשר בא אברהם והזהיר את יצחק בא יצחק והזהיר את יעקב ויהודה אזיל ונסיב אלא אמר רבי שמעון בן לקיש בת גברא תגרא דכתיב כנען בידו מאזני מרמה ואיבעית אימא מהכא אשר סחריה שרים כנעניה נכבדי ארץ

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי דרומי » ה' יוני 15, 2017 9:52 am

רש"י על התורה אינו מחוייב ללמוד כפי הגמרא, והדברים ידועים. אם כי אכן המפרשים שציינתי כן לומדים את רש"י כאן לפי הגמרא.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יוני 15, 2017 9:55 am

צריך לראות מה רש"י כותב במשלי פרק אשת חיל "וחגור נתנה לכנעני" ???

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי דרומי » ה' יוני 15, 2017 9:58 am

יש עוד מקומות שכתוב כנעני וברור שהכוונה לסוחר, כמו "ולא יהיה כנעני עוד בבית ה' ביום ההוא" - סוף ההפטרה של סוכות

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "איש כנעני- תגרא"

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יוני 15, 2017 1:44 pm

וביתר שאת בתקבולת הברורה בשעיהו כג: "אשר סוחריה שריה, כנעניה נכבדי ארץ".

את מה שקרה במקרה זה ניתן להשוות לשם 'פיליפיני' בימינו. כאשר בצורה כלשהי המטפלים בקשישים הגיעו מאיי הפיליפינים, עד שהשם 'פיליפיני' ניתן לכל מטפל בקשישים. כך ניתן לשמוע משפט כמו: "הפיליפני של אבי הוא מנפאל".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים