מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעיין » ד' דצמבר 29, 2010 9:36 pm

דייק באגרא דכלה בפרשתן וז"ל:
וגם אני שמעתי את נאקת בנ"י אשר מצרים מעבידים אותם ואזכר את בריתי. והנה אמר שמעתי שכבר שמע ואזכר לשון עתיד שכעת יזכור להבא והנראה שלא זכר עדיין, והנה בפ' שמות אמר וישמע וכו' ויזכור וכו'
וצ"ע שהרי וָאזכור בוא"ו קמוצה, היא לשון עבר ע"י וא"ו המהפך, כמו ואתחנן, ואתנפל, ואשלח מלאכים ממדבר קדמות, וכל סדר דברים מלא מהנה.
וצע"ג
---------
וכעין הערה זו יש לתמוה על דברי האור החיים הקדוש פ' ויקהל וז"ל:
"ועשה בצלאל וגו' את כל מלאכת וגו' קשה והלא אפילו לקיחת הנדבה עדיין לא לקח לעשות, ואיך יוצדק לומר ועשה וגו' אכן הכוונה היא שהכין כל [כלי] אומנות הצריכין לעשות בהם כל פרטי המלאכה אשר צוה ה' לעשות, כי צריכין כמה פרטי כלי אומנות, וזה שיעור הכתוב ועשה בצלאל וגו' את כל מלאכת, פירוש כלים שהם מלאכת מעשה עבודת הקודש, לכל אשר צוה ה', כי יש עבודת המתכות, ועבודת כלי עץ, ועבודת האבנים, והאריגה, וצא ולמד מה שאמרו ז"ל (שבת מט:) כי הארבעים מלאכות כולן היו במקדש, ומהנשמע מהכתובים מובן כי ביום אחד הכינו כל כלי אומנות".

משמע שסובר ש"ועשה" היא לשון עבר
ותמי' ש"ועשה" היא לשון עתיד, ע,י וא"ו המהפך, כמו כל ה"ועשית" של פ' תרומה, והיא גזרת המאמר של הפסוקים הקודמים.

ויאמר משה אל בני ישראל ראו קרא ד' בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה:
וימלא אתו רוח אלקים בחכמה בתבונה ובדעת ובכל מלאכה:
ולחשב מחשבת לעשת בזהב ובכסף ובנחשת:
ובחרשת אבן למלאת ובחרשת עץ לעשות בכל מלאכת מחשבת:
ולהורת נתן בלבו הוא ואהליאב בן אחיסמך למטה דן:
מלא אתם חכמת לב לעשות כל מלאכת חרש וחשב ורקם בתכלת ובארגמן בתולעת השני ובשש וארג עשי כל מלאכה וחשבי מחשבת:


שלא נגזר עדיין המאמר כלל
ורק הפסוק שלאחריו היא גזרת המאמר,
ועשה בצלאל ואהליאב וכל איש חכם לב אשר נתן ד' חכמה ותבונה בהמה לדעת לעשת את כל מלאכת עבדת הקדש לכל אשר צוה ד':
והיינו שעכשיו גמר דבריו שיעשו המלאכה.

ובאמת חלוקת הקאפיטלאך שנעשה ע"י כומר נותן מקום לטעות, שלפני פסוק ועשה בצלאל מתחיל קאפיטל חדש, ובאמת היא ענין א'.
וצע"ג

ויש עוד דוגמאות כהנה בדברי המפרשים

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי אליהוא » ה' דצמבר 30, 2010 2:19 am

אם כבר בעניני דקדוק, הרי שהמילה 'פרשתן' איננה במקומה. כל עוד שלא בפרשת בנות צלפחד עסקינן.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 30, 2010 3:51 am

בזאת לכאורה צדקת, ש"פרשתן" אינו נכון, שמשמעותו [פרשה שלהן] וצ"ל פרשתינו, [פרשה שלנו], אם שנמצא כן בכמה ממחברים האחרונים.
אבל מה שמשמע וכך הבנתי מדבריך דלא יתכן לומר פרשתן רק אנקיבות ולא אזכרים, מצינו בבמדבר רבה ג, ו פרשתן לגבי בני לוי, והוא לכאורה משימוש לשון ארמי.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי אליהוא » ה' דצמבר 30, 2010 3:53 am

אה"נ. אלא לא בלשון ארמי דברת.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 30, 2010 3:58 am

ומה על עצם הענין?

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעיין » ה' מרץ 03, 2011 9:01 pm

בענין ועשה בצלאל, עיינתי עוד
וראיתי בשערי אהרן ציין
גם בש"ך על התורה דייק זה ונראה שסובר שהיא פעל עבר
ובתרגום יש שני גירסאות ועבד ויעבד
וברש"י מכות כ' שהיא לשון צווי
ועיין שם באריכות

ועכשיו ראיתי בנושא זו מילתא דתמי'
והוא ביריעת שלמה להמדקדק ר' שלמה פפנהיים בהקדמה דף ז' ע"ב
שגם היא סובר בפשיטות שהיא פעל עבר
ולא עוד אלא שמביא זאת לדוגמא שיש פעל עבר שאינם מתהפכים ע"י הוא"ו
וזה תמי' רבתי להביא פסוק זה לראי' בעוד שאין מוכרח והפשטות היא להיפך
ומה גם שיש להביא ראי' מן זה השורש עצמו 'ועשה' הקודם לו 'ועשה לו כתונת פסים' שהוא ודאי פעל עבר

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 03, 2011 9:10 pm

מצאתי בכתבי בענין זה כחלק מדברים הנ"ל, ואצטט לשון רש"י מכות (יב,א ד"ה ורצח, שכבר נזכר) וז"ל: איכא לפרושי לשון ציווי כמו ועשה בצלאל ואהליאב. אבל יקשה לפי"ז לשון התרגום שתרגם 'ועבד' ולא ותעבד בל' ציווי, ועי' מהרי"ל דיסקין.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 23, 2017 11:35 am

נוטר הכרמים כתב:מצאתי בכתבי בענין זה כחלק מדברים הנ"ל, ואצטט לשון רש"י מכות (יב,א ד"ה ורצח, שכבר נזכר) וז"ל: איכא לפרושי לשון ציווי כמו ועשה בצלאל ואהליאב. אבל יקשה לפי"ז לשון התרגום שתרגם 'ועבד' ולא ותעבד בל' ציווי, ועי' מהרי"ל דיסקין.

אם בלשון עתיד צריך לתרגם "ויעביד" ולא "ותעביד" כיוון שזה לשון לנסתר ולא לנוכח (ועשית מתורגם ותעביד)

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מרץ 23, 2017 4:10 pm

ברבות השנים נתקלתי בספרים רבים שכתבו דברים דומים לדברי אגד"כ הנ"ל.
דוגמא אחת אני זוכר כעת. רבי יצחק שפירא, אלף המגן, זאלקווא תצ"ב, סי' רסח:
שמעתי שאין לומר ה'רבון' מה שנרשם בתיקוני שבת, רק בין מנחה למעריב, ואמינא אנא טעמא שהרי אומר "ואעיד אשר בראת בששה ימים כל היצור כו' ואשנה ואשלש", פירוש שר"ל דהיינו ויכולו שזהו עדות שהקב"ה ברא בששה ימים כו' וכל צבאם. ואשנה פירוש פעם אחרת דהיינו מה שאומרים אחר התפלה. ואשלש להעיד על כוסי, דהיינו מי שאומר בביתו בקידוש, והכל לשון להבא... אלא שמזה אין קפידא, שאפשר ששינה [=שישנה] לומר והעדתי, ושניתי כו'.

האם אי אפשר לנקד "וָאֶשְׁנֶה" בוא"ו קמוצה?
ואגב, מה זה שנדפס בהרבה 'זמירות' וַאֲשַׁנֶה? מה נשתנה?


מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מרץ 11, 2018 4:22 pm

קאצ'קלה כתב:דוגמא אחת אני זוכר כעת. רבי יצחק שפירא, אלף המגן, זאלקווא תצ"ב, סי' רסח:
שמעתי שאין לומר ה'רבון' מה שנרשם בתיקוני שבת, רק בין מנחה למעריב, ואמינא אנא טעמא שהרי אומר "ואעיד אשר בראת בששה ימים כל היצור כו' ואשנה ואשלש", פירוש שר"ל דהיינו ויכולו שזהו עדות שהקב"ה ברא בששה ימים כו' וכל צבאם. ואשנה פירוש פעם אחרת דהיינו מה שאומרים אחר התפלה. ואשלש להעיד על כוסי, דהיינו מי שאומר בביתו בקידוש, והכל לשון להבא... אלא שמזה אין קפידא, שאפשר ששינה [=שישנה] לומר והעדתי, ושניתי כו'.

האם אי אפשר לנקד "וָאֶשְׁנֶה" בוא"ו קמוצה?
ואגב, מה זה שנדפס בהרבה 'זמירות' וַאֲשַׁנֶּה? מה נשתנה?

על שני הדברים כבר העיר לפני כשלש מאות שנה הרז"ה ב'שערי תפילה' (סימן שכ; הספר נדפס שנת תפ"ה).
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב א' מרץ 11, 2018 5:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' מרץ 11, 2018 5:09 pm

יפה. ייש"כ.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תמי' בדברי אגרא דכלה דפרשתן, ובאוה"ח פ' ויקהל

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מרץ 11, 2018 5:33 pm

מעיין כתב:בענין ועשה בצלאל, עיינתי עוד
וראיתי בשערי אהרן ציין
גם בש"ך על התורה דייק זה ונראה שסובר שהיא פעל עבר
ובתרגום יש שני גירסאות ועבד ויעבד
וברש"י מכות כ' שהיא לשון צווי
ועיין שם באריכות.

דברי ה'שערי אהרן' הובאו כאן.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים