מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 18, 2017 11:04 am

IMG-20170618-WA0001.jpg
IMG-20170618-WA0001.jpg (171.69 KiB) נצפה 3616 פעמים


הפשט בישעיהו כן מסתבר אבל פה זה מוזר כי למה נקט לשון יחיד? ואולי הכוונה שהיינו כל כך קטנים כמו כינה (כן) בודדת...

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 18, 2017 11:09 am

ראה בבעל הטורים על הפסוק וכן היינו בעיניהם שפירש וכן כנוטריקון: וכמו נמלים

[ומה שממשיך שם נראה בעליל שאינו לבעה"ט אלא תלמיד מאוחר הוסיפו]

הרי שגם הוא למד שיש כאן ב' חלקים - ואין המלים "וכן היינו בעיניהם" חופפים לגמרי למלים "ונהי בעינינו כחגבים".

ועדיין כמובן חידוש גדול להסביר ש"כן" הכוונה לכנים, ובפרט שלפי זה היה צריך לומר "וככן"

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי ערער בערבה » א' יוני 18, 2017 11:11 am

כך מפרש המלבי"ם

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי חלמישצור » א' יוני 18, 2017 11:32 am

עוד על מקור הרעיון (שכאמור המלבי"ם הביאו: "אבל בעיניהם לא היינו אף כחגבים רק כן, [כן הוא הנפרד מן כנים, כמ"ש בישעיה במ"ש ויושביה כמו כן ימותון], כמו כנה, היינו בעינים ככנימה וכנה שהיא פחותה מחגב וע"כ לא שמו עלינו לב"), ראו מאמרו של ישראל בן דוד, 'צורות הנפרד של כמה שמות יחיד בריבוי', לשוננו: כתב עת לחקר הלשון העברית והתחומים הסמוכים לה, ניסן תשל"ז, עמ' 234, הע' 20:
קבצים מצורפים
וכן היינו בעיניהם.png
וכן היינו בעיניהם.png (32.74 KiB) נצפה 3596 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 19, 2017 6:10 pm

הפירוש המחודש לא מתיישב כלל בלשון הכתוב, הן בשל המעבר מלשון רבים (חגבים) ליחיד (כן) וכן עקב חסרון כף הדמיון, והול"ל: וככנים היינו בעיניהם.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יוני 19, 2017 10:26 pm

אפשר בבקשה להעלות את דברי המלבי"ם

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 19, 2017 10:40 pm

חיימקה כתב:אפשר בבקשה להעלות את דברי המלבי"ם

וז"ש שהנפילים שם הם בני ענקים של נפילים סתמיים, ועפ"ז ירדנו בעינינו כמה מדרגות, כי גם נגד גדולי הקומה אנחנו ננסים וכ"ש נגד נפילים וכ"ש נגד הנפילים אשר שם שהם כענקים, ובערך זה ונהי בעינינו כחגבים, אבל בעיניהם לא היינו אף כחגבים רק כן, [כן הוא הנפרד מן כנים, כמ"ש בישעיה במ"ש ויושביה כמו כן ימותון], כמו כנה, היינו בעיניהם ככנימה וכנה שהיא פחותה מחגב וע"כ לא שמו עלינו לב:

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ו"כן" היינו בעיניהם הכוונה לכינים!

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 22, 2017 9:18 am

סגי נהור כתב:הפירוש המחודש לא מתיישב כלל בלשון הכתוב, הן בשל המעבר מלשון רבים (חגבים) ליחיד (כן) וכן עקב חסרון כף הדמיון, והול"ל: וככנים היינו בעיניהם.


כ' הדמיון לפעמים נופל כשהוא בא לפני האות כ', ראה במפרשים על וחניתי כדור עליך (ישעיה כ"ט ג').



חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים